Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźnik elektroniczny kierunkowskazów do ciągnika.

06 Paź 2009 23:29 3899 10
  • Poziom 14  
    Witam !!

    Niedawno padł mi już któryś z kolei przerywacz kierunkowskazów w ciągniku więc postanowiłem zrobić przerywacz elektroniczny. Przekopałem kilka gazet EDW i w kwietniowym numerze EDW z 2005 roku natrafiłem na elektroniczny przerywacz do kierunkowskazów autorstwa pewnego pana.

    W związku z tym że wszystkie części miałem w domu postanowiłem skopiować ten układ. Jednak czegoś w nim nie rozumiem. Gdzie zasilanie układu scalonego ? (domyślam się żę +12 V trzeba doprowadzić na nóżkę 14 układu CD4093) i nie rozumiem stwierdzenia na początku opisu układu prywatnej masy. Połączenie bramek nand do tranzystora wydaje mi sie jakieś urwane z choinki. Prosiłbym o wyjaśnienie co i jak z tą masą i dodatnim zasilaniem układu CD4093.

    Przekaźnik elektroniczny kierunkowskazów do ciągnika.Przekaźnik elektroniczny kierunkowskazów do ciągnika.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    garsija napisał:
    Połączenie bramek nand do tranzystora wydaje mi sie jakieś urwane z choinki.
    Wyjście bramki ma za małą wydajność prądową by załączyć przekaźnik zatem tranzystor musi być. Dioda też - zabezpiecza układ przed napięciem samoindukcji podczas wyłączania przekaźnika.
    Co do podłączenia zasilania to n. 14 do +12V a n. 8 edit: sorka, 7 do punktu połączonego z minusem elektrolita. Tak więc masa niewyprowadzona na zewnątrz
  • Poziom 26  
    Zasilanie to ,nóżka 14 plus a nóżka 7 to minus .Nóżka 7 a nie osiem jak pisze koleś wyżej.http://floka.com/cmos/pdf/4093.pdf ,zresztą nie problem sprawdzić w jakimś datascheet.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 14  
    Czyli śmiało mogę budować ??

    Pozostałe fragmenty schematu mam rozumieć są w porządku ?
  • Pomocny post
    Poziom 26  
    Wygląda na to że tak jak niczego nie pomylisz to powinno zadziałać odrazu.
  • Poziom 14  
    Ok. Dzięki za pomoc ;) Jak uruchomię układ to dam znać co i jak ;)
  • Poziom 39  
    Może nie tego oczekujesz, ale jestem w zgodzie z tematem. Mianowicie nie wiem czy warto wdawać sie w konstruowanie przerywacza. Przecież możesz kupić także elektroniczny uniwersalny do samochodów i zamontować. Nie wiemy dlaczego twój przerywacz ulega uszkodzeniom, ale prosi się wniosek, że w wyniku zwarć w instalacji. A tego nie wytrzyma żaden. A dla precyzji ciągnika rolniczego (domyślam się, że nie nowego) przerywacz bimetaliczny też może być.Zaraz okaże się, ze nie wiesz jak poradzić sobie z lampką kontrolną kierunkowskazów.
  • Poziom 14  
    A po co wydawać około 30-40 zł jak można z części które się posiada zbudować go samemu. Gdyby były zwarcia w instalacji to chyba bezpieczniki by leciały a tak się nie dzieje. Ja myśle ze przewywacz bimetaliczny nie wytrzymuje ze wzgledu na warunki w jakich pracuje, temperatura, wilgotność, grgania działanie z różnym obciązeniem (z przyczepą lub bez).

    Hmmm dlaczego mam sobie z lampką kontrolną nie poradzić ??
  • Poziom 36  
    Witam, tez napiszę nie na temat ale przyłączę się do kolegi mczapski. Znajdź najpierw przyczynę palenia się przerywaczy. Najczęściej są to zwarcia spowodowane przetarciem przewodów na wejściu do kierunkowskazów na błotniku lub na przejściu przewodów przez błotnik do lamp tylnych.
  • Poziom 14  
    Jeśli chodzi o przewody to wszystkie są nowe i proadzone w peszlach a teraz czas na założenie przerywacza. A teraz proszę o pomoc w sprawie schamatu ;)

    Instalacja jest tak zbudowana że przerywacz wymaga standardowo (tak jak te uniwersalne 3 pzewodowe) +12V masy i wyjście na przełącznik lewo-prawo. Schemat który zamieściłem wcześniej takich warunków nie spełniał więc na szybko go przerysowałem i chciałem zapytać czy zadziała?

    Jeszcze raz zaznaczam ze wszystkie części mam w domu więc chciałbym je wykorzystać ;) a przy okazji sprawdzić co z tego wyjdzie ;)

    W miedzy czasie tak jak radzicie sprawdzę przewody i ich izolację ;)

    Dodano po 2 [minuty]:

    Przekaźnik elektroniczny kierunkowskazów do ciągnika.
  • Poziom 14  
    Zmontowałem przekaźnik według schematu i jak na razie wszystko działa jak należy.