Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podgrzewacz płynu chłodzącego Daewoo Nubira

Mustaff 08 Paź 2009 14:52 4347 7
  • #1 08 Paź 2009 14:52
    Mustaff
    Poziom 8  

    Witam. Planuję założyć podgrzewacz płynu chłodzącego w ww. aucie, z tego względu, iż potrzebuję w zimie szybciej rozgrzać silnik, a co za tym idzie podwyższyć skuteczność ogrzewania. O ile od strony mechanicznej nie będzie z montażem takiego urządzenia żadnego problemu to zagwozdką pozostaje elektronika tym sterująca. Uprzedzam, że nie interesuje mnie przełącznik w kabinie (takie coś jestem w stanie zrobić sam) a układ, który byłby w stanie ów podgrzewacz włączyć i wyłączyć w odpowiednich warunkach. Tu zwracam się z pytaniem do znawców, jak wykonać sterowanie takiego urządzenia. Chodzi mi o coś takiego:
    1. temperatura płynu załóżmy mniejsza niż 50 stopni
    2. warunkiem włączenia urządzenia musi być odpalony silnik
    3. temperatura płynu osiąga 80 stopni, wyłączenie urządzenia

    Wszelkie kable od czujników itp. jestem w stanie zlokalizować.

    PS. Silnik ma oczywiście sprawny termostat (oplowski, otwarcie przy 92 stopniach).

  • #2 08 Paź 2009 15:21
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A ów podgrzewacz to jakiego typu jest? Spalinowy, elektryczny?

  • #3 08 Paź 2009 15:32
    Mustaff
    Poziom 8  

    Zapomniałem dodać, elektryczny oczywiście.

  • #4 08 Paź 2009 16:47
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Skoro elektryczny to pewnie zasilany z instalacji 12V.
    Załóżmy, że podgrzewacz będzie pobierał 50A.
    12V*50A=600W
    Uważasz, że 600W da jakąś realną różnicę w temperaturze płynu?
    Załóżmy, że twój samochód spala 1l benzyny na godzinę (obroty jałowe)
    1l benzyny to około 40MJ. Podzielone przez 1h czyli 3600s daje nam około 10kW. Część ciepła ucieknie wraz ze spalinami załóżmy połowa, reszta grzeje silnik i płyn. Jak się ma 5000W do 600W?
    Poza tym przy obrotach jałowych alternator nie wyprodukuje 50A!
    W trakcie jazdy stosunek jeszcze się pogorszy, co prawda część energii benzyny jest przekazywana na rozpędzanie samochodu, ale wtedy spalamy nie litr, ale np 5 na godzinę. A sprawność silnika to max 40% - czyli 60% idzie w ciepło.

    Mam opla astrę i też zimno w zimie :twisted:
    Kartonik przed chłodnicą załatwia problem.

  • #5 08 Paź 2009 19:50
    robokop
    Moderator Samochody

    Forestx jak więc uzasadnisz istnienie fabrycznych podgrzewaczy elektrycznych w dieslach ? W VW mają postać 3 świec żarowych, każda o prądzie 7-8 A, czyli w sumie moc grzewcza też nie za wielka, a jednak fabryka je ładowała.
    Ogrzewania to to nie zastąpi, ale w silnikach benzynowych ma inne zadanie - jak najszybsze ogrzanie reduktora, co raz jest potrzebne do prawidłowego rozprężenia i odparowania LPG, a dwa dla zdrowia samego reduktora.

  • #6 09 Paź 2009 08:33
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tak widziałem taki podgrzewacz w Audii (diesel) ale zauważ, że jest od zamontowany na wlocie chłodzenia do bloku silnika. Podejrzewam, ze chodzi o to aby blok nie dostał "strzału" zimnej wody z nagrzewnicy.
    Swojego czasu bawiłem się w podgrzewacz diesla zasilany z 230V, na zasadzie: godzinę przed zapaleniem włączamy wtyczkę do auta i później mamy łatwiejszy zapłon. Pisałem o tym: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3411501#3411501
    Parę postów niżej pomiary temperatury: pół godziny grzania to 6°C. Stąd moje zdanie o małej skuteczności takiego rozwiązania w trakcie jazdy.

  • #8 09 Paź 2009 19:23
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Kup sobie wkład grzewczy z scenica dci daj nad nagrzewnicą i będzie git.
    Albo '' chłodnica spalin'' zamontuj .
    Inne rozwiązania sa bez sensu.
    Można też wkręcić 3 świece żarowe w reduktor jesli LPG.
    http://www.alle***
    http://www.alle***l

    Moderowany przez robokop:

    Romoo, ty chyba wiesz już co?

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME