Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

08 Paź 2009 22:58 18512 29
  • Poziom 11  
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    Witam Wszystkich.

    Obecnie posiadam instalację OMVL Dream XXI N z czerwonymi VALTEKAMI
    w Renault Scenic II 1.6 16V 115KM

    Żywot VALTEKów dobiegł końca i zdecydowałem się na zakup MAGIC JETÓW.
    (głównie sugerowałem się pozytywnymi opiniami na tym forum na ich temat jak i podobno bezproblemowym przejściem z VALTEKÓW -identyczne wtyczki i to samo napięcie sterowania).

    Pytanie dotyczy samej procedury ich dopasowywania/kalibracji do mojego autka.

    Dopasowywanie mniej więcej wyobrażam sobie to tak:

    a. Wybieram rodzaj wtryskiwacza OMVL FAST w konfiguracji programu serwisowego (do wyboru mam jeszcze OMVL STD)
    b. Montuję zestaw ze średnicą startową dyszki np. 2,0mm
    c. Wykonuję autokalibrację w programie serwisowym przy T.gazu 40st. i T.reduktora 65st.
    d. Sprawdzam na wysokich obrotach czy przypadkiem się nie zamula/nie dostaje czkawki.

    Jeśli jest problem, to rozwiercam dyszki o 0,1mm i rozpoczynam od początku.


    1. Czy powinienem poszukać pliku z wyborem innego wtryskiwacza do programu serwisowego ?. Czytałem, że ktoś sugerował wybór rodzaju wtryskiwacza Matrix zamiast OMVL FAST ze względu na podobieństwa w charakterystyce pracy. Skąd ewentualnie można ściągnąć taki plik?

    2. Jaką średnicę dyszek wybrać na początek ? Znalazłem rozpiskę wyboru średnic do Magic Jetów. Jeśli dobrze odczytuję, to dla 115KM i 4 cylindrów powinienem zastosować dysze i rozmiarze 2,4mm

    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    3. Program serwisowy pokazuje wymiarowanie dysz na suwaczku. Czy sugerować się tym wynikiem w pierwszej kolejności? Chodzi mi o to, że rozwiercam dyszki aż suwaczek będzie równiutko po środku a dopiero potem zaczynam sprawdzać jak pracuje na wysokich obrotach?

    4. Przeczytałem, że ktoś zamiast rozwiercania sugeruje zmianę ciśnienia gazu za pomocą pokrętła przy reduktorze. Jak pamiętam standardowo ma być 1.2 bara
    W jakich granicach ciśnienia należy ewentualnie kręcić pokrętłem, aby nie przesadzić ?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 21  
    Ad
    1/ ustaw na matrixa to absolutnie wystarczy
    2/ wystartuj z średnicy 2,4 mm
    3/autokalibracja nigdy nie jest ostatecznym werdyktem tylko wstępem, nie ujmuje wszystkich parametrów dokładnie, po niej ustawiaj mapę i jesli nie mieści się w granicach, wróc do powiększania dysz
    4/regulacją ciśnienia można wygładzać w małych granicach, nie należy na tym opierać zasadniczego działania. 1,2 bara to standart ale należy dążyć do jak najmniejszego, nawet 0.9 jest dobre jak wtryskiwacze się wyrobią.
    Mniejsze ciśnienie - więcej gazu wyjeździsz z butli. Wtryskiwacze utrzymaja lepiej szczelność, będą bardziej precyzyjne. Reduktor będzie miał mniejsze spadki ciśnienia przy dużym poborze.
  • Poziom 34  
    2,4 dla 130KM , więc dla 115 wychodzi 2,2 i od tego bym zaczynał , ciśnienie 1 bar. Mapy są gotowe w postaci tabelarycznej i dopasowane są do wybranego typu wtryskiwacza, przygotowane przez producenta, lepiej ich nie ruszaj tu trzeba duzo doświadczenia żeby nie zepsuć, a dysze dobierz tak aby uzyskać pozytywny komunikat autokalibracji.Jeśli za małe to powiększaj co 0,1 mm. Ciśnienie nie daje tak dużych zmian wydajności, a zbyt wysokie pogarsza pracę wtryskiwaczy.
  • Poziom 11  
    @mirben
    > 1/ ustaw na matrixa to absolutnie wystarczy

    Tylko skąd wziąć ustawienia na Matrixa ?, bo jak pisałem mam do wyboru tylko OMVL FAST lub OMVL STD.
    Czy możesz wrzucić plik konfiguracyjny z ustawieniami do Matrixa ?

    >3/autokalibracja nigdy nie jest ostatecznym werdyktem tylko wstępem, nie ujmuje wszystkich parametrów dokładnie, po niej ustawiaj mapę i jesli nie mieści się w granicach, wróc do powiększania dysz

    a) Co oznacza, że nie mieści się w granicach ? Które parametry za to odpowiadają ?
    b) Może mógłbyś napisać wytyczne odnośnie wprowadzania zmian na mapach ? Na co patrzeć. Co ignorować. Może jakaś łopatologiczna instrukcja jeśli by się dało ?
  • Poziom 11  
    Dziękuję koledzy. Zastosuję się do Waszych rad. Mam nadzieję, że uda mi się go poprawnie ustawić.

    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    nowsze wersje softu mają mapy do matrixa, ściągnij ze strony
    http://www.omvl.pl/index.php?page=main&action=page&curr_cat=350&cp=333
    soft oznaczony F7 ma wersję z mapami , ale mapy trzeba z nowszego softu Najprościej to zainstalowac nowszy v 467 ,a potem podmienić plik progbasel z wersji full (kalatog full z softu f7).
    Wtedy masz dostęp do map i wtrysków matrix. Sprawdziłem , działa, lub popraw istniejącą mapę zgodnie z obrazem matrixa
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET
  • Poziom 11  
    @manio123
    dzięki za podpowiedź. faktycznie miałem wcześniejszą wersję softu, ale na drugim kompie miałem akurat nowszą i problem rozwiązał się sam.

    Mam jeszcze pytanie.

    Zgodnie z sugestiami zacząłem od 2,2. wynik jest następujący:
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    Dziś zmobilizowałem się do rozwiercenia na 2,3. z takim wynikiem:
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    i tutaj pojawiła mi się wątpliwość, bowiem suwaczek poprawnego zwymiarowania dysz ledwo się przesunął do środka. Sądząc z tempa przesuwania ustawienie idealne byłoby przy dyszy 2,5-2,6.

    Zastanawiam się czy skoro jest na zielonym polu, to już tak zostawić czy dalej powinienem rozwierać aż suwak będzie idealnie pośrodku ? Dodam że pedał gazu juz przy samej podłodze reaguje jeszcze na kolejne dociśnięcie.
  • Poziom 34  
    jakieś masz dziwne wskazania : czasy wtrysku gazu krótsze niż benzyny ? to przypadek czy reguła ? Jaki rodzaj wtrysków wybrałeś w zakładce konfiguracyjnej? Pokażesz screen?
  • Poziom 11  
    bieżąca konfiguracja na pracującej benzynie:
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    a tutaj po przełączeniu na lpg:
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    wygląda chyba normalnie ? Być może dziwne parametry spowodowane były tym że pomiędzy 2,2 a 2,3 wykonywałem autokalibrację.
  • Poziom 34  
    na gazie czasy bliskie benzyny świadczą o zbyt bogatej mieszance, więc dysze są za duże a nie za małe , w zakładce modyfikacja mieszaniki same zera ? nic tam nie ruszałeś ? jeśli nie to zmniejsz ciśnienie reduktora na 1 bar i sprawdź czasy gazu i benzyny. czasy gazu powinny być o 20 do 30% dłuzsze niz gazu. Nie przejmuj sie podpowiedziami autoadaptacji co do dysz bo tym razem to nieprawda. nie rozwiercaj dalej dysz bo zacznie telepać na wolnych . Masz bardzo niską temperaturę gazu , czy samochód był nagrzany ? jaka jest temperatura gazu po dłuższej jeździe ?
  • Poziom 11  
    nic nie modyfikowałem w zakładce modyfikacja mieszanki.
    Mam reduktor OMVL Dream XXI N, więc o ile się nie mylę, to w tym dziadostwie nie ma żadnej regulacji ciśnienia. Więc chyba będzie problem ze zmniejszeniem do 1 bara. Spróbuję jednak zobaczyć czy nie ma tam żadnej regulacji.

    z drugiej strony z moich kalkulacji wynika, że spalanie w trasie mam na poziomie 8 litrów a wcześniej z czerwonymi valtekami miałem 9,5.

    co do niskiej temp. lpg, to autokalibrację robiłem bardzo rano, przy temperaturze powietrza około 5 stopni, wiec chyba dlatego temperatura gazu jest taka niska.

    Jutro postaram się to wszystko posprawdzać.Zobaczymy jakie będą rezultaty

    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    w kiażdym bądź razie nie wierć więcej :D , sprawdź poziom płynu chłodniczego moze reduktor był zapowietrzony ?
  • Poziom 14  
    dołączę się do tematu, w zwiazku czy aby to wymiarowanie nie jest przypadkiem wyliczane do wybranego wczesniej reduktora?
    ...instrukcja mowi tak:
    STD: : Standard (0.9 bar) for 4 cylinders engines up to 110KW of power
    - MP: Medium Power (1.2 bar) for 4-5 or 6 cylinders engines up to 150KW
    - HP: High Power (1.7 bar) for 6-8 cylinders engines up to 220KW

    U siebie wymieniłem reduktor z oryginalnego omvla HP (ponoc tylko do 180KM) na tłokowy Magic3. Jaki powinienem wybrac reduktor w ustawieniach programu jesli cisnienie mam ustawione na 1.1bara (HP, STD czy MP? auto ma 253KM, wczesniej jak byl reduktor omvl to mial cisnienie 1.7 bara, auto to oldsmobile aurora 4.0L V8
    I mam dylemat, czy ten wybór reduktora w programie ma jakis wplyw w ogole na autokalibracje itp...? Czy on inaczej ustawia mapę itp...
  • Poziom 34  
    1. Ciśnienie w reduktorze omvl , o ile pamiętam , reguluje się pokręcając króćcem podciśnienia.

    2. nie sądzę aby wybór typu reduktora miał wpływ na regulację instalacji, ponieważ jednak różnym typom odpowiada inne ciśnienie ma to pewnie wpływ na korekty czasu wtrysku od zmian ciśnienia (ciśnienie gazu w czasie jazdy różni się od ciśnienia kalibracji) a także ustala próg spadku ciśnienia po którym następuje przełączenie na benzynę . W czasie autokalibracji ustawia się nachylenie krzywej mnożnika . Wartość ta jest korygowana w oparciu o mapę korekt od obrotów silnika , a także od zmian ciśnienia i temperatury gazu w stosunku do warunków kalibracji. To tak z grubsza wygląda algorytm , bo są jeszce pewne niuanse.

    3. Magic 3 może być nieco za mały bo realnie obługuje do 200KM , zachowując w miarę stabilne ciśnienie i temperaturę gazu. Wybież taki typ , który odpowiada ustawionemu ciśnieniu.
  • Poziom 11  
    ok. mam kolejne zrzuty.

    Zrzuty zrobiłem po przejechaniu 15km. Sugerowałeś zapowietrzenie układu, ale temp. reduktora raczej to wyklucza. Co prawda płyn w zbiorniczku na minimum, ale to chyba nie ma większego znaczenia.
    Jak widzisz temp. LPG nadal niska. Być może 15km to za mało. Powinienem pojeździć dłużej?

    Screen na benzynie
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    Jeśli chodzi o screeny z LPG to czasy wtrysku gazu i benzyny cały czas falują pomiędzy 2,97-3,18
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    Sprawdziłem reduktor. Na zewnątrz nie ma żadnej regulacji. Czytałem, że można go rozkręcić i pokombinować ze sprężynką. Podobno w nowszych wersjach tego reduktora jest trójstopniowa regulacja, ale u mnie niestety nie ma nic.

    Teraz już kompletnie się w tym pogubiłem.

    Dodano po 2 [godziny] 56 [minuty]:

    Przejechałem jeszcze ok. 25km i temp LPG w końcu podskoczyła do 39 stopni.

    screen z benzyny (przy 39 stopniach):
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    screen z LPG (przy 39 stopniach):
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET
  • Poziom 34  
    reduktor trochę za mało wydajny termicznie , sterownik ma zerowe korekcja jak gaz ma 45 *C, więc to należy uznać za optymalną temperaturę gazu. Ten reduktor faktycznie nie ma regulacji ciśnienia , chyba że ma takie kręciołki jak na rysunku
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET
    , masz więc do wyboru
    -zostawić jak jest jeśli jesteś zadowolony z efektu o ile nie gaśnie i nie faluje na wolnych obrotach

    - kupić nowe dysze i wercić od nowa, lub zalutować te które masz i nawiercić 2,1 mm.

    Mniesze dysze to nieco dłuższe czasy wtrysku na wolnych obrotach i nie będzie ci gasł.
  • Poziom 14  
    ps. czy ty aby nie masz cos skopane w podlaczeniu sondy? na wszystkich screenach pokazuje 0,49, a nie powinno stac w miejscu...
  • Poziom 11  
    @manio123
    >sterownik ma zerowe korekcja jak gaz ma 45 *C

    w którym miejscu to widzisz ?, bo jedyne co mi przychodzi do głowy, że przy temp gazu 30st. różnica czasów wtrysku lpg i benzyny jest identyczna, a przy 40 stopniach różnica wynosi 5%.

    rozumiem, że głównym problem tego parownika jest brak możliwości obniżenia ciśnienia a co za tym idzie wydłużenia czasów wtrysków.

    gdyby jednak miał gasnąć lub falować, to czy można jeszcze pogrzebać w ręcznej modyfikacji mieszanki na wolnych obrotach, czy też bezwzględnie dysze wstawić o rozmiarze 2,1 ?

    podsumowując temat rozwiercania dysz najważniejszy nie jest suwak wymiarowania pośrodku skali, lecz to, żeby czasy wtrysków lpg były większe o 20-30% niż benzyny. Zaś sprawą późniejszą jest sprawdzenie czy nie muli na wysokich obrotach i nie gaśnie/faluje na wolnych. Dobrze zrozumiałem?


    @darry dooman
    Też zwróciłem na to uwagę, ale nie wiem co o tym myśleć. Zastanawiam się nad weryfikacją tego wyniku inną metodą niż sterownikiem do LPG. Tylko czym to próbować zmierzyć ?
  • Poziom 14  
    Manio, ten reduktor to R90 do instalacji IIgen, nowy wyglada inaczej, i wersje HP mają regulowane cisnienie za pomoca kroćca od podcisnienia, wersje słabsze tego nie mają, krociec jest na stałe wprasowany, wiem to bo mam obydwa reduktory. Mocniejszy tez ma dodatkową sprężynę wewnatrz, zwiekszającą ciśnienie...
    Regulacja OMVL Dream XXI N + MAGIC JET

    ciekawi mnie czy nie działająca w opcjach sonda ma wpływ na prawidłową autokalibracje...
    zobacz tez co masz ustawione w opcjach sondy, no i czy fioletowy przewod jest do niej podpiety....
  • Poziom 34  
    wskazania sondy tlenowej nie są brane pod uwagę ani w prodcesie kalibracji ani przy normalnej pracy sterownika lpg. Jej wskazania mają wyłacznie znaczenie informacyjne, diagnostyczne . Co nie znaczy, że nie mają wpływu na prace silnika , tak przy pracy na benzynie jak i na gazie ze wskazań sondy korzysta ecu benzynowy, który przecież za pośrednictwem sterownika lpg też ma wpływ na jazdę na gazie. Sondy są raczej nie przyłączone i wskazują przypadkowe wartości.
  • Poziom 34  
    wskazania sondy tlenowej nie są brane pod uwagę ani w prodcesie kalibracji ani przy normalnej pracy sterownika lpg. Jej wskazania mają wyłacznie znaczenie informacyjne, diagnostyczne . Co nie znaczy, że nie mają wpływu na prace silnika , tak przy pracy na benzynie jak i na gazie ze wskazań sondy korzysta ecu benzynowy, który przecież za pośrednictwem sterownika lpg też ma wpływ na jazdę na gazie. Sondy są raczej nie przyłączone i wskazują przypadkowe wartości.
  • Poziom 11  
    @manio123

    >na gazie czasy bliskie benzyny świadczą o zbyt bogatej mieszance, więc dysze są za duże a nie za małe

    Sprawdziłem dziś na analizatorze. Wartość lambda na analizatorze to 1,017 (na wolnych jak i na 2tys obr/min).Norma jest od 0.97 do 1.03. Więc mieszanka jest w normie.

    >- kupić nowe dysze i wercić od nowa, lub zalutować te które masz i nawiercić 2,1 mm.

    Nie rozumiem jaki cel będzie można tutaj jeszcze uzyskać. Auto nie faluje,nie gasnie, a mieszanka w normie.

    Sugerowałeś że suwak wymiarowania w tym przypadku pokazuje nieprawidłową wartość. A może w świetle danych o mieszance ustawienie suwaka nie jest przekłamane i należy raczej rozwiercić dysze niż je zmniejszać ?
  • Poziom 34  
    jak wiesz lepiej to po co pytasz ? wierć :D, zbadaj skład mieszanki na hamowni a nie na biegu jałowym to się dowiesz prawdy. Pisałeś wczesniej że gaśnie po cut offie, skoro nie ,to daj sobie spokój i tak zrobiłeś dużo.
  • Poziom 11  
    póki co działa ok, więc nie będę dalej kombinował.
    W razie problemów zacznę od 2.1mm

    Dzięki za pomoc.
  • Poziom 14  
    a jak wygląda trwałość, bo z tego co wyczytałem Magic Jet mają 2 Ohm a OMVL 3 Ohmy, tak samo jak Matrixy ktore wybieramy w opcjach programy OMVL. Czy nie zaszkodzi to sterownikowi lub wtryskiwaczom?
  • Poziom 34  
    nie zaszkodzi , w sterowniku wybierasz wtryskiwacze fast albo lepiej matrix , taki wybór jest w nowszych wersjach softu. Z wyborem typu wtryskiwacza wybirasz odpwoeidnie mapy i charakterystykę prądowo-napięciową odpowiadającą wtryskom magic jet.Nadal jednak nie rozumiem po co chcesz wymeniać wtryski skoro jest tak dobrze, jak twierdzisz. Rozczarujesz się bo cudu nie będzie.
  • Poziom 11  
    ja na dzien dzisiejszy bede zakladal RAIL 3 Ohm i juz mi sie calkiem pomieszalo jak mam to ustawic w opcjach -matrix,std i fast ?
  • Poziom 12  
    Odświerzę temat:

    Samochód Lancer 2.0 120KM SOHC AUTOMAT - instalacja OMVL DREAM XXIN z 2005roku.
    Ciśnienie 1.7 - na niższym powyżej 4500obr nie chodził - reduktor wzmocniony dodatkową podkładką pod sprężynę. Czy w opcjach zaznaczyć MP (zawsze tak mialem ) czy HP. I czy to wogóle ma jakieś znaczenie.
  • Poziom 14  
    ma znaczenie, zaznacz HP...