Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

manekinen 09 Paź 2009 12:14 12721 29
  • Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED
    Elektroniczna wizytówka/wyświetlacz. W zależności od przyciśniętego przycisku wyświetla przesuwający się tekst za pomocą 85 multipleksowanych diod LED. Może służyć także jako zwykły wyświetlacz do dyskretnego przekazywania informacji, a ponieważ posiada niewielkie wymiary (24mm x 85mm), można go zabrać wszędzie. Dzięki zastosowaniu mikrokontrolera ATmega88V, pobór prądu i wymagane napięcie pracy zmniejszono do minimum. uProcesor ten pracuje już od 1.8V, a w trybie uśpienia pobiera jedynie 0.1uA (całe urządzenie ok 1.5uA). Diody LED pracują od 2V, więc w przypadku rozładowania baterii poniżej nominalnego poziomu 3V urządzenie może jeszcze bardzo długo pracować. Po włożeniu baterii zostaje wyświetlony komunikat powitalny, i stan baterii (pomiar do 3.44V z rozdzielczością i dokładnością 0.01V).

    Programowanie napisów odbywa się za pomocą wbudowanego edytora, a same napisy przechowywane są w nieulotnej pamięci eeprom mikrokontrolera. 512B pamięć pozwala na zapamiętanie 4 napisów, 127 znaków każdy (128-a komórka użyta jest do przechowania znaku specjalnego, oznaczającego koniec napisu). Urządzenie posiada także kilka opcji, można je zmieniać poprzez krótkie przytrzymanie jednego z przycisków:

    1 - zmiana szybkości przesuwającego się tekstu (szybciej/wolniej)
    2 - umożliwia wyświetlanie tekstu w negatywie (normalnie/negatyw)
    3 - zamiana każdej małej litery na wielką (zwyczajnie, małe i wielkie/wszystkie wielkie)
    4 - edytor napisów, po wejściu ukaże się komunikat z informacją aby wybrać napis do edycji i wybieramy przycisk którego tekst chcemy edytować. Obsługa: przycisk 1 to poprzedni znak, przycisk 2 to następny znak, przycisk 3 to przeskoczenie do edycji kolejnego znaku. Nie trzeba wykorzystywać całej 127 znakowej pamięci, aby zakończyć edycje można nacisnąć przycisk 4 co spowoduje wpisanie końcowego znaku specjalnego i przejście w normalny tryb pracy. Opcje celowo nie są zapisywane w pamięci, po usunięciu baterii przybierają ustawienia domyślne.

    Podczas bezczynności urządzenie śpi, po przyciśnięciu któregokolwiek z przycisków zacznie wyświetlać odpowiedni napis. Przyciśnięcie innego przycisku podczas wyświetlania spowoduje natychmiastowe, płynne rozpoczęcie wyświetlania innego odpowiedniego napisu. Przyciśnięcie tego samego przycisku spowoduje zatrzymanie się przesuwania tekstu (pauza) do czasu ponownego naciśnięcia któregokolwiek z przycisków. Po zakończeniu wyświetlania urządzenie przechodzi w stan bezczynności.

    Ograniczenie prądu dla diod zostało wykonane programowo, po każdym wyjściu ze stanu bezczynności dokonywany jest pomiar napięcia baterii, i przez cały czas pracy urządzenie ogranicza prąd diod odpowiednio regulując wypełnienie, czyli czas trwania impulsów zaświecających diody (programowy PWM).

    Sam wyświetlacz to 85 diod led w obudowach 0805. 5 rzędów po 17 diod. Wyświetlanie odbywa się poprzez multipleksowanie, to znaczy że w jednej chwili świeci się tylko jeden rząd odpowiednio zapalonych diod, przełączanie rzędów następuje tak szybko że migotanie nie jest widoczne dla ludzkiego oka ani żadnej zwykłej kamery cyfrowej.





    Inne: Wymiary to 24mm x 85mm x 5mm (w najgrubszym miejscu). Trzy ścieżki po stronie diod należy wykonać cieniutkim drutem nawojowym (izolowanego lakierem), poprowadzenie ich ścieżkami/przelotkami nie było możliwe. Uchwyt baterii wykonałem z innego uchwytu mniejszej baterii, można go oczywiście zakupić (trudno dostępny w Polsce) lub wykonać z blaszki. Złącza programowania nie ma, uznałem że będzie ono zbędne. Linie mosi miso i sck to trzy pierwsze przelotki od strony baterii, linia reset wyprowadzona w postaci "testpointu". Same przelotki wykonane cieniutkim drucikiem, otwory wiercone wiertłem 0.6mm (użycie większego niż 0.7mm zniszczy pady przelotek) i zalutowane po obydwu stronach. Większość przelotek ukryta jest pod padami diód i przycisków. Sama płytka zaprojektowana w darmowej wersji eagle, wykonana termotransferem, cynowana chemicznie (nie polecam). Program pisany w bascom'ie, kod wynikowy zajmuje około 6.2kB (z czego większość to sama obsługa przycisków i edytor, cała działająca reszta bez tego zajmuje tylko niecałe 3kB). Fusebity: wewnętrzny generator 8MHz. należy zadbać o to aby watchdog oraz brown-out detection były wyłączone, pobierają cenny prąd podczas bezczynności.


    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED


    Krótka prezentacja filmowa do obejrzenia u mnie, zapraszam http://diy.elektroda.eu/?p=84
    (wrzucałem film na serwer elektrody ale za bardzo go kompresuje i nic nie widać/nie słychać :( )

    W załączniku pliki projektu egle 5.4.0, schemat i płytki w PDF, wsad HEX.
    Źródło zamieszcze niebawem, przydało by się jeszcze kilka usprawnień.


    Fajne!
  • #2 09 Paź 2009 13:09
    mdm150
    Poziom 26  

    Jak widać zrobiłeś fajny projekcik. :) Zapewne sam zrobię takie cóś, tyle ze w wersji przewlekanej. Zamiast atmegi88V szlo by upchnąć atmegę8 w wersji przewlekanej, bo takową mam w swoich zasobach.

  • #3 09 Paź 2009 13:14
    manekinen
    Poziom 29  

    Hmm troche trzeba było by przerabiać, wewnętrzne napiecie odniesienia w m8 to 2.56V a w m88 1.1V. Po drugie w wersji przewlekanej nie masz dwóch gratisowych adc, pomiar napięcia trzeba by było wykonac na którymś porcie sterującym diodami, nie wiem czy wynik nie był by sfałszowany, ale przecież wszystko da się uwzględnić w programie :)

  • #4 09 Paź 2009 14:38
    mdm150
    Poziom 26  

    W sumie to pomiar napiecia w moim przypadku nie grałby roli, skoro układzik byłby zasilany z wydajniejszego źródła.

  • #5 09 Paź 2009 16:18
    MasterMatan
    Poziom 21  

    Świetny projekcik ile kosztowała cała wizytówka?
    I mam kolka pytań, czy nie dało by się jakoś podłączyć klawiatury choćby PS/2 lub użyć biblioteki V-USB i przesyłać tekst przez USB bądź choćby przez RS-232?
    Ode mnie wielki + :)

  • #6 09 Paź 2009 16:55
    VippeR
    Poziom 15  

    yyy... czy nie rposciej bylo uzyc matryc led 5x7 lub 8x8? wyglodaloby tez lepiej

  • #7 09 Paź 2009 17:14
    mirekk36
    Poziom 42  

    ..... manekinen --> misterna robota ;) .... takie lutowanie tylu diod LED - widać, że sporo pracy w to włozyłeś i dlatego efekt jest fajny

    mam pytanko - piszesz, że mierzysz napiecie baterii - tylko dlaczgeo to napięcie jest brane z pinu PB1 procka ? Mógłbyś nieco dokładniej opisać tą swoją koncepcję pomiaru?

  • #8 09 Paź 2009 18:01
    vcd_a
    Poziom 18  

    Ile prądu ciągną wszystkie zapalone diody?, pozdrawiam Krzysiek

  • #9 09 Paź 2009 20:08
    superhero1235
    Poziom 15  

    Mógłbyś wrzucić kod źródłowy programu?

  • #10 09 Paź 2009 20:29
    manekinen
    Poziom 29  

    damian_elektryk napisał:
    tyle że z RGB na ATmega8 .

    Jakieś ekspandery? Inne układy? Nie wiem czy bez żadnej pomocy mega8 nadąży za tym wszystkim.

    MasterMatan napisał:
    Świetny projekcik ile kosztowała cała wizytówka?
    I mam kolka pytań, czy nie dało by się jakoś podłączyć klawiatury choćby PS/2 lub użyć biblioteki V-USB i przesyłać tekst przez USB bądź choćby przez RS-232?
    Ode mnie wielki +

    V-USB na pewno nie, ukłąd wykorzystuje wszystkie trzy liczniki, i przerwanie USB powinno miec priorytet, za dużo roboty moim zdaniem. PS/2 już jest bardziej realne, ale jak sobie wyobrażasz wtyk do ps/2 w takiej malutkiej wizytówce?

    VippeR napisał:
    yyy... czy nie rposciej bylo uzyc matryc led 5x7 lub 8x8? wyglodaloby tez lepiej

    A są takie w SMD? Nie widziałem...

    mirekk36 napisał:
    piszesz, że mierzysz napiecie baterii - tylko dlaczgeo to napięcie jest brane z pinu PB1 procka ?

    Jeden pin załącza dzielnik R/R tylko kiedy trzeba, a pomiar dokonywany jest gratisowym ADC który znajdziemy w obudowie TQFP. Dzielnik musi byc wyłączany kiedy nie jest potrzebny, bo ciągnie dużo prądu.

    vcd_a napisał:
    Ile prądu ciągną wszystkie zapalone diody?

    Prąd programowo ustawiony tak że nie przekroczy 50mA, z resztą bateria pastylkowa nie zwojuje zbyt dużo i tak.

    superhero1235 napisał:
    Mógłbyś wrzucić kod źródłowy programu?

    Sory, czy nie napisałem wyraźnie? Program wymaga jeszcze kilku usprawnień, jak poprawie to na pewno zamieszcze :)

  • #11 09 Paź 2009 20:54
    mirekk36
    Poziom 42  

    No tak - nie pomyślałem o tym - a przecież w takim projekcie - zminimalizowanie prądu w stanie śpiączki to podstawa podstaw ;)

    .... a jeszcze jedno pytanko - czy nie rozważałeś użycia diod SMD w rozmiarze 1206 ??? nie zmieściłyby się ? - czy od początku po prosto zdecydowałeś się na 806?

  • #12 09 Paź 2009 21:13
    Marand
    Poziom 12  

    A jak długo ta zabaweczka pracuje na tej pastylce ?

  • #13 09 Paź 2009 21:39
    manekinen
    Poziom 29  

    mirekk36, https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1432222 w tym temacie próbowalem rozwiązać problem zbyt dużego poboru prądu, niestety nikt nie potafil mi pomóc :( Jeśli możesz pomóc w tej sprawie będe wdzięczny :) Myśle że zasilanie z dzielnika z portu avr nie powinno wprowadzać blędu większego niż 0.01V, tym bardziej że pomiar jest wykonywany przy zgaszonym wyświetlaczu.

    Pytka jest dostosowana do 0805, myśle że da się przylutować 1206. Większych odstępów między diodami radze nie robić, napisy będą niewyraźne. Obecnie przewijany tekst jest dobrze widoczny od 0.5m, do 3m. Przy odlegości mniejszej ciężej jest już czytać.

    Marand, nie wiem. Bawilem się zbyt krótko żeby się wypowiedzieć (cale programowanie i testowanie - zasilacz). Ale po kilkuminutowej zabawie napięcie baterii spada do ok. 2.70V, bateria odzyskuje napięcie jeśli troche odpocznie.

    Jeśli chodzi o sam program, odkrylem dzisiaj że potrafi się nieraz wykrzaczyć przy wychodzeniu ze śpiączki, a po za tym wszytsko jest ok. Przepraszam za brak niektórych polskich znaków diaktrycznych, nie będe mial dostępu do swojego komputera przez dluższy czas ale postaram się pomóc w miarę możliwości :)

  • #14 09 Paź 2009 21:56
    mirekk36
    Poziom 42  

    Pamiętasz ten mój pilocik?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1139494&highlight=

    ja wtedy pierwszy raz próbowałem porządnie uśpić procka no i udało mi się zejść do 6uA. A ty piszesz, że masz pobór prądu 1,5uA - więc czego tobie jeszcze potrzeba ? ;) to już jest chyba super wynik - tak mi się wydaje.

    A ja dodam, że ten pilocik używam do aparatu kiedy tylko potrzebuję - i cały czas działa bez najmniejszego problemu pomimo to, że od daty tego mojego tematu na elektrodzie i zrobieniu pilota upłynęło już jak widać sporo czasu.

    w związku z powyższym dzięki twojemu 1,5uA ta twoja wizytóweczka na prawdę długo przetrzyma - no chyba, że będzie włączona non stop przez jakiś czas ;)

  • #15 09 Paź 2009 23:28
    MasterMatan
    Poziom 21  

    manekinen napisał:
    PS/2 już jest bardziej realne, ale jak sobie wyobrażasz wtyk do ps/2 w takiej malutkiej wizytówce?

    choćby i goldpiny takie jak przy podłączeniu w płytę główną PC a samo gniazdo zrobić tak jak choćby przejściówkę USB-PS/2. Wtedy tylko wystarczy podpiąć gniazdo zrobić co trzeba, odpiąć a sama konstrukcja nie ucierpi z powodu wystającego PS/2. Kątowe Golpiny nie powinny chyba być wyższe niż koszyk na tę baterię guzikową.

    Pozdrawiam

  • #16 09 Paź 2009 23:52
    manekinen
    Poziom 29  

    mirekk36 napisał:
    Pamiętasz ten mój pilocik?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1139494&highlight=

    ja wtedy pierwszy raz próbowałem porządnie uśpić procka no i udało mi się zejść do 6uA. A ty piszesz, że masz pobór prądu 1,5uA - więc czego tobie jeszcze potrzeba ? ;) to już jest chyba super wynik - tak mi się wydaje.

    Pamiętam pamiętam... ładny kawał czasu już to musi działać :) Jeśli chodzi oczywiście o stan bezczynności...
    Cytat:
    po wciśnięciu dowolnego podowuje on przerwanie do procka, które powoduje wybudzenie go ze stanu śpiączki klinicznej ... następnie w procedurze obsługi przerwania zmieniane są kierunki pracy portów wszystkich klawiszy na wejściowe a pinu przerwania na wyjściowy - tak aby można było "odgadnąć", który klawisz jest wciśnięty

    Dokładnie tak i ja zrobiłem przed przejściem w sen... ustawiam te cztery przyciski w stan niski aby mogły obudzić przez procka INT0... a po obudzeniu szybciutko daje na INT0 stan niski a przyckiski podciągam do góry, daje kilka us czasu na ustabilizowanie się stanu, i sprawdzam (bez tych kilku us potrafił odczytywać głupoty). M88V ma możliwość obudzenia się dowolnym pinem ale chciałęm aby ozostał oto kompatybilne z M8 :)
    Co do samego poboru prądu, wyczytałem na forum avrfreaks że zwyczajnie wyłączając wszystkie peryferia można zejść do 0.1uA w M88V... Mi się nie udało, nie chciałem już wylutowywać układu żeby sprawdzić ile pobiera sam... w wątku do którego link podałem napisałem ile pobierał cały układ przy jakim napięciu, widać że czym niższe tym pobór prądu drastycznie (logarytmicznie) maleje. Ale jeśli byś miał okazję uśpić sam tiny2313V czy M88V to jestem ciekaw ile prądu ciągnie przy 1.8V, nie uwierze że 0.1uA. Co najlepsze pobór prądu nie jest zależny od zegara, wszystko jest przecież zatrzymywane przy przejściu w power-down. Jeśli zegar staje, to i staje ADC, i inne peryferie taktowane od niego. A producent jak zwykle wszystko koloruje w nocie... :(

    Dodano po 7 [minuty]:

    MasterMatan - pomysł z klawiaturą PS/2 jest niezły, pozwolił by na szybkie programowanie tekstu.. wbudowany edytor działa fajnie, ale zajmuje to troche czasu zanim się wprowadzi tekst... z resztą widać na filmiku ile czasu zajęło mi wprowadzenie adresu swojej swtrony. Prawdę mówiąc czas nie gra tu roli, ale bateria pastylkowa która chudnie w oczach.

  • #17 10 Paź 2009 11:36
    100
    Poziom 14  

    manekinen napisał:

    Uchwyt baterii wykonałem z innego uchwytu mniejszej baterii, można go oczywiście zakupić (trudno dostępny w Polsce) .

    Dlaczego trudno dostępny w Polsce Link Tu są od ręki

  • #18 10 Paź 2009 11:46
    superhero1235
    Poziom 15  

    Pytam bo tego nie znalazłem jaka dać tu baterię?
    Jeśli to tu gdzieś pisze to chyba jestem ślepy - przeczytałem cały temat 4 razy i nic.

  • #19 10 Paź 2009 17:26
    100
    Poziom 14  

    superhero1235 napisał:
    Pytam bo tego nie znalazłem jaka dać tu baterię?
    Jeśli to tu gdzieś pisze to chyba jestem ślepy - przeczytałem cały temat 4 razy i nic.
    Jeśli chodzi o typ to może być cr2032

    Dodano po 5 [godziny] 14 [minuty]:

    A gdzie kupowałeś elementy smd bo chce sobie coś takiego zrobić ale we wszystkich sklepach jakie znam to tylko po 100 szt, a po co mi tyle.

  • #20 10 Paź 2009 17:50
    manekinen
    Poziom 29  

    Koszt wykonania to około 20zł

    100 diod 0805 czerwonych, 10zł (artronic)
    Atmega 88V TQFP, 6zł, to samo źródło
    Przyciski, inne elementy, miałem.

    Bateria CR2032 lub podobna 3V, chyba nie ma innych pastylkowych.

    Jeśli chodzi o jasność świecenia tych diod (ktoś pytał na PW) to proszę sobie policzyć i 85 sztuk podzielić przez te 50mA, niewiele zostaje na sztukę. W biały dzień odczytanie praktycznie jest niemożliwe, za to wieczorem widać doskonale.

    Co do uchwytów, tak, JEDYNIE w tme są dostępne.

  • #21 10 Paź 2009 18:58
    superhero1235
    Poziom 15  

    100 napisał:
    superhero1235 napisał:
    Pytam bo tego nie znalazłem jaka dać tu baterię?
    Jeśli to tu gdzieś pisze to chyba jestem ślepy - przeczytałem cały temat 4 razy i nic.
    Jeśli chodzi o typ to może być cr2032

    Dodano po 5 [godziny] 14 [minuty]:

    A gdzie kupowałeś elementy smd bo chce sobie coś takiego zrobić ale we wszystkich sklepach jakie znam to tylko po 100 szt, a po co mi tyle.


    Według mnie lepiej kupić więcej po 1 masz na zapas a po 2 lepiej kupić 100 niż np. 10 i płacić kilkanaście złotych za przesyłkę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A nie łatwiej iść do elektronicznego w stolicy na pewno ich nie brakuje. Ja nigdy nie kupowałem żadnej części w necie -mam 300m do sklepu :D

  • #22 10 Paź 2009 19:54
    100
    Poziom 14  

    superhero1235 napisał:

    Według mnie lepiej kupić więcej po 1 masz na zapas a po 2 lepiej kupić 100 niż np. 10 i płacić kilkanaście złotych za przesyłkę.

    Dodano po 2 [minuty]:

    A nie łatwiej iść do elektronicznego w stolicy na pewno ich nie brakuje. Ja nigdy nie kupowałem żadnej części w necie -mam 300m do sklepu :D

    No ale poco mam kupować tyle rezystorów gdyż wiem że i taki ich nie wykorzystam.
    A do stolicy mam jakieś 10 km

  • #23 11 Paź 2009 06:38
    manekinen
    Poziom 29  

    Ja do stolicy mam jakieś 250km, do w miarę normalnego sklepu elektronicznego 90km. Więc łatwo nie jest, wszystko biorę wysyłkowo. Powiem tak, jeśli ktoś chce zacząć zabawę z SMD na dobre, to polecam znany serwis aukcyjny, można nabyć kilka tysięcy rezystorów za 17zł... Jeśli nie, rozdłubać jakiś cdrom, radio, cokolwiek, zawsze znajdzie się coś przydatnego a tym bardziej jeśli w projekcie warości elementów nie są krytyczne... na bazy tranzystorów można dać cokolwiek, same tranzstory byle jakie aby tylko pnp, dokładny musi być tylko dzielnik do pomiaru napięcia ale w razie co zawsze można wynik wykalibrować w programie

    Pokażę jak wyglądała pierwotna wersja tej wizytówki...

    Odstępy między diodami były zbyt duże, z bliska była bardzo nieczytelna. Brak pomiaru napięcia. A inspiracją było http://www.instructables.com/id/Dot_Matrix_Business_Card/
    Pierwszą M88V uwaliłem programując ją stanami 5V przy zasilaniu 2V. Potem te wszystkie diody powędrowały na nową płytkę :)
    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

    Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED Elektroniczna wizytówka / wyświetlacz 85LED

  • #24 11 Paź 2009 08:37
    100
    Poziom 14  

    manekinen napisał:

    Pierwszą M88V uwaliłem programując ją stanami 5V przy zasilaniu 2V.

    A więc co mam zrobić żeby nie popełnić tego samego błędu co ty jak mam programator STK200 LUB STK500 v2

  • #25 11 Paź 2009 09:17
    mirekk36
    Poziom 42  

    manekinen --> czym tak równo (jakim sposobem) - wycinasz te swoje extra równe płyteczki ??? a szczególnie te otwory w środku - a jeszcze szczególniej - taki równy okrągły otwór na bateryjkę? ;) szok

  • #26 11 Paź 2009 11:25
    superhero1235
    Poziom 15  

    A jakim programatorem to programowałeś?

  • #27 11 Paź 2009 17:01
    manekinen
    Poziom 29  

    100 napisał:
    A więc co mam zrobić żeby nie popełnić tego samego błędu co ty jak mam programator STK200 LUB STK500 v2

    Możesz zasilić normalnie z 5V i zaprogramować, ja zasilałem z 2V przy pisaniu programu, co chwile musiałem programować i sprawdzać. Potem zrobiłem sobie programator z izolacją galwaniczną działający od 2V po stronie "wtórnej".

    mirekk36 napisał:
    manekinen --> czym tak równo (jakim sposobem) - wycinasz te swoje extra równe płyteczki ??? a szczególnie te otwory w środku - a jeszcze szczególniej - taki równy okrągły otwór na bateryjkę? ;) szok

    Dremelkiem, kamienie szlifierskie, tarczki, do tego małe pilniczki do wyrównania.

    superhero1235 napisał:
    A jakim programatorem to programowałeś?

    Usbasp, ale to bez znaczenia. Tylko trzeba pamiętać że napięcie 5V uszkodzi diodki, więc dobrze by było zaprogramować przed wlutowaniem. Lub dorobić do istniejącego programatora jakiś konwerter napięć, napięcia na liniach danych idących DO układu ograniczyć na dzielnikach rezystorowych lub diodach zenera, linię powrotną danych trzeba będzie podciągnąć do 5V, np na dwóch tranzystorach pnp (użycie jednego spowoduje odwrócenie sygnału).

  • #28 11 Paź 2009 18:04
    100
    Poziom 14  

    manekinen napisał:
    Tylko trzeba pamiętać że napięcie 5V uszkodzi diodki, więc dobrze by było zaprogramować przed wlutowaniem. Lub dorobić do istniejącego programatora jakiś konwerter napięć, napięcia na liniach danych idących DO układu ograniczyć na dzielnikach rezystorowych lub diodach zenera, linię powrotną danych trzeba będzie podciągnąć do 5V, np na dwóch tranzystorach pnp (użycie jednego spowoduje odwrócenie sygnału).

    Ale jak się nie da zasilania na tranzystory to się nie spali diód co nie

  • #29 11 Paź 2009 19:06
    superhero1235
    Poziom 15  

    A jak rozwiązałeś problem programowania układu smd na podkładce pod układ przewlekany :?:

    Dodano po 3 [minuty]:

    Jak to się dobrze składa właśnie zamierzałem zrobić ten programator i miałem pewien dylemat ale skoro go masz to na pewno wiesz do czego podłączyć drugie wejście w programatorze i czy ten programator jest zasilany z usb ?- moje pytania wynikają z niewiedzy