Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opracowanie schematu elektrycznego napędu bramy.

09 Paź 2009 20:51 8672 10
  • Poziom 2  
    Witam!
    Szanowni Panowie i Panie bardzo proszę o pomoc w opracowaniu schematu elektrycznego napędu silnika odpowiedzialnego za otwieranie i zamykanie bramy dwuskrzydłowej. Z uwagi na to, że jestem inżynierem mechanikiem bardzo proszę o "przejrzyste" posty.
    Założenia:
    Brama jest dwuskrzydłowa w skrajnych położeniach znajdują się wyłączniki krańcowe.
    Silnik trójfazowy 0,37kW z mechanicznym reduktorem obrotów
    Sterowanie prawo/lewo odbywa się podczas wciśnięcia przycisku dodatkowo kaseta sterująca ma być wyposażona w wyłącznik wyposażony w kluczyk oraz wyłącznik awaryjny (grzybek).
    Uwaga: Sterowanie napędu odbywać się musi napięciem max 24V (wymóg inwestora)
    W opcji sterowanie pilotem ale to chyba temat na oddzielny post.
    Z góry dziękuję za pomoc
    Pozdrzwiam:
    Andrzej Kastilski
    [/b]
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 19  
    Witam! Ostatnio robiłem sterowanie do takiej bramy z wykorzystaniem sterownika "BRAMSTER" . myślę, że spelni pana oczekiwania, ale wystarczy wpisać sterowanie bramy np. dwuskrzydłowej i przycisk "szukaj" i mamy sporo materiałów na tym forum dotyczących tego tematu. Służę pomocą w razie czegoś. Pozdrawiam.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 39  
    A cóż to za inwestor - nie można zastosować typowego napędu?
    Nie bardzo wyobrażam sobie skonstruowanie tu na forum napędu zawierającego wszystkie niezbędne moduły
    - system zabezpieczeń fotokomórkowy
    - miękki start
    - hamownanie
    -nadzór nad prądem i wyłączanie po trafieniu na przeszkodę,
    -przerwanie zamykania w przypadku wejścia obiektu w zasięg fotokomórek, otwarcie i ponowne zamknięcie po np 20 s ( jak już jest "czysto")
    Niejedno już w ponad 30-letniej praktyce elektronika skonstruowałem, ale napęd do bramy kupiłem oryginalny....
    Pozdr.J.
  • Poziom 2  
    Jest to brama do lakierni więc sterowana jest tylko i wyłącznie poprzez wciśnięcie przycisku sterującego przez upoważnioną osobę. Wyeliminowane zostały wszelkie wszelkie elementy zabezpieczające typu fotokomórki itp. nad sprawnym i bezpiecznym funkcjonowaniem bramy będzie miała osoba ją obsługująca. Hamowanie jest zbędne gdyż brama wykonana jest z profili aluminiowych wypełnionych poliwęglanem bezwładność z uwagi na niską wagę jest znikoma. Co do miękkiego startu - na wałku reduktora zamontowane zostanie sprzęg gumowany, który ogranicza szarpnięcia mechanizmu napędowego - silnika. Napięcie sterowania max 24V jest wymagane ze względu na charakter pomieszczenia, w którym zostanie zainstalowane ( lakiernia ). Co do typowych rozwiązań dostępnych na rynku niestety żadne w pełni mnie nie satysfakcjonuje, zanim napisałem niniejszy post przeanalizowałem parametry kilku urządzeń. Inaczej nie zabierałbym cennego czasu kolegów.
    Pozdrawiam
    Andrzej
  • Poziom 16  
    Witam.
    Do wykonania układu sterowania silnikiem lewo - prawo potrzebne są dwa styczniki z cewkami na 24V AC, przyciski sterownicze oraz transformator obniżający napięcie. Dodatkowo układ należy wyposażyć w przekaźnik przeciążeniowy zabezpieczający silnik.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 20  
    Myślę że dobrym rozwiązaniem do napędu takiej bramy było by zastosowanie falownika.
    Wszystkie potrzebne elementy ma już wewnątrz(zmiana obrotów prawo-lewo) wraz z zasilaniem 24V na przyciski.
    Wystarczy dołożyć tylko wyłączniki krańcowe.
  • Poziom 2  
    Brama napędzana jest jednym silnikiem a napęd odbywa się za pomocą liny stalowej więc ruch obu skrzydeł jest zależny, stąd też dwa wyłączniki krańcowe jeden po środku (zejście się skrzydeł) drugi w skrajnym położeniu ( maksymalne otwarcie )
    Co do falownika jest to dość drogie rozwiązanie ale przyjrzę się pomysłowi.
  • Poziom 20  
    Możesz też zrobić sterowanie na dwóch trójfazowych przekaźnikach SSR.
    Napięcie sterowania tych przekaźników jest w granicach 3-32V więc wystarczy dowolny malutki transformatorek o napięciu wyjściowym w tych granicach i wydajności prądowej około 40-60mA plus mostek prostowniczy bo przekaźniki muszą być sterowane prądem stałym
  • Poziom 2  
    Znalazłem schemat zmiany obrotów silnika za pomocą dwóch styczników napięcie sterowania cewkami 24V wyprowadzę z transformatora z mostkiem prostowniczym. Jednakże schemat sterowania stycznikami jest dla mnie zbyt zagmatwany. Proszę o bardziej przejrzysty schemat lub pomoc w jego rozszyfrowaniu. Chodzi o uniemożliwienie wciśnięcia obu przycisków na raz. I jeszcze jedno czy wstawienie w szereg z przyciskami sterującymi wyłączników krańcowych to dobry pomysł?
    Dziękuję wszystkim za dotychczasową pomoc.
    Pozdrawiam
    Andrzej
    Opracowanie schematu elektrycznego napędu bramy.
  • Poziom 16  
    Jeśli cewki styczników będą 24 V AC to mostek nie jest potrzebny. Jeśli chodzi o uniemożliwienie wciśnięcia obu przycisków na raz to "blokady" są już zrealizowane - pełnią tę funkcję styki styczników K1 i K2 (nr. 21, 22) oraz styki w przyciskach (też 21,22). Układ przedstawiony na rysunku ma wykonane potrzymanie zasilania cewek styczników, czyli wystarczy na chwilę przycisnąć S2 lub S3 stycznik złapie i będzie podtrzymywany do momentu wciśnięcia S1.Podtrzymanie można usunąć lub zastosować np. tylko na otwieranie bramy. Wyłączniki krańcowe należało by wpiąć w szereg z cewką stycznika.