Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ładowarka do baterii litowo-polimerowych - pomoc i ocena

aimn 11 Oct 2009 15:48 10959 5
Altium Designer Computer Controls
    aimn
    Level 11  
    Witam, jestem początkującym elektronikiem, chciałem zaprojektować ładowarkę do baterii litowo-polimerowych, znalazłem taki schemat:

Pochodzi z strony: http://www.belza.cz/charge/liich.htm

Zaprojektowałem (chyba już kompletny) układ - dodałem transformator, prostownik i stabilizator, wygląda to w całości następująco:

Proszę nie sugerować się nazwami elementów (są na razie orientacyjne - nie wiedziałem co wybrać z bibliotek Eagle'a). Odnośnie części która dotyczy samej ładowarki, trzymam się danych z pierwszego schematu (cz). Prosiłbym o ocenę projektu.

Myślę o transformatorze, którego napięcie będzie wynosiło około 10 [V], nie wiem dokładnie jaką wybrać moc, sądzę, że duża nie będzie potrzebna, próbowałem oszacować - wszystkie elementy (łącznie z ładowaniem baterii) około 4 [W], więc zgodnie z myślą o spadkach napięcia w gniazdkach i pracy stabilizatora, pomnożę tę wartość razy pięć. Byłoby to wówczas 20 [W], wydaje mi się to i tak wartością zawyżoną, czy moje rozumowanie jest poprawne?

Drugie moje pytanie dotyczyłoby kondensatora filtrującego (C4), wiem jak obliczyć jego wartość (C = i*t/dU), za t przyjmuję 10 [ms], dU = 1 [V], nie wiem właśnie czy założenie takiej amplitudy tętnień jest odpowiednie, czy powinienem dobrać na przykład 0,5 [V]? No i nie wiem jaką przyjąć wartość maksymalnego poboru prądu z zasilacza (i), czy musiałbym przeanalizować cały układ i wyliczyć (o ile to możliwe) jaka wartość prądu wypływa z dodatniego węzła prostownika? Nie za bardzo wiem jak taką analizę prądową przeprowadzić z elementami typu stabilizator LM317 czy shunt regulator TL431C. Czy wystarczą dane (czeska strona): charge current - 200 [mA], charge voltage - 4,2 [V]. Z góry dziękuje za pomoc.