Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

oświetlenie schodów -wyłącznik schodowy

adapalen 12 Paź 2009 10:10 22976 17
  • #1 12 Paź 2009 10:10
    adapalen
    Poziom 8  

witam,

z góry przepraszam, jeśli temat nie w tym forum co powinien.

jestem zielony w tym temacie, więc wytłumaczę łopatologicznie - oświetlenie moich schodów polega na tym, że mam 2 włączniki - na górze i na dole. ale sęk w tym, że jest to dość nieżyciowo skonstruowane - aby jednym włącznikiem włączyć światło, ten drugi musi być w odpowiedniej konfiguracji, czyli czasem wygląda to tak, że na dole nie można włączyć światła i idzie się w ciemności do góry. przykładowo - włączam światło do góry, schodzę na dół i wyłączam światło. w tym momencie druga osoba, która schodzi na dół nie może zapalić światła do góry bo jest to niemożliwe - tylko na dole można włączyć światło.
    moje pytanie - czy wystarczy zmienić włączniki czy jest to bardziej skomplikowane. chodzi mi o to, żeby mieć normalny układ - tj. włączam i wyłączam którymkolwiek włącznikiem chcę.

z góry dziękuję za odpowiedź

0 17
  • #2 12 Paź 2009 10:18
    Karol966
    Poziom 30  

Po pierwsze potrzebujesz instalacji z trzema przewodami, po drugie potrzebne są włączniki schodowe a po trzecie (myślę, iż tylko tego trzeciego nie masz spełnionego) należy odpowiednio połączyć te włączniki.

1
  • #3 12 Paź 2009 10:58
    retrofood
    Moderator

Prawdopodobnie wykonawca instalacji przewidział wyłączniki schodowe, tylko że ktoś to fatalnie połączył. Poszukaj znajomego elektryka, który to poprawi.

0
  • #4 12 Paź 2009 13:00
    adapalen
    Poziom 8  

do włączników dochodzą właśnie 3 przewody. niebieski od góry, a czarny i żółty od dołu kostki.
    czyli samemu nie mam co próbować?

0
  • #5 12 Paź 2009 13:04
    SIEKIERA_666
    Poziom 21  

Witam
    Ten schemat powinien ci pomóc , o ile nie namiesza bardziej... ;)

Pozdrawiam SIEKIER'a