Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ariston LI460 - swąd spalenizny

12 Oct 2009 17:13 16705 42
  • Level 11  
    Kilka dni temu żona stwierdziła że pod końiec zmywania poszedł zapach spalonej elektroniki ze zmywarki. Rozebrałem ją i wyjąłem moduł na, którym brak śladów uszkodzeń mechanicznych. Po włączeniu zmywarka pobiera wodę i wypuszcza w kanał czuć zapach, że coś się grzeje. Zmywarka ma pięć diód. Środkowa dioda miga (od programu ECO).
    Proszę o pomoc
    Trendy 2021 w branży Internetu rzeczy [Webinar 02.07.2021, g.12.00]. Zarejestruj się za darmo
  • TermopastyTermopasty
  • Home appliances specialist
    Sprawdź wyłącznik drzwi - czasem potrafi się nadpalić. Miałem tak dwa razy w Mastercooku.
  • Level 11  
    Zmywarka podłączona jest na krótko teraz i ewidentnie zapach idzie z modułu nie chcę jej długo trzymać pod napięciem żeby nie spalić czegoś więcej Wizualnie nie widać żeby gdzieś coś się grzało albo spaliło. Nalałem wody do zmywarki teraz pracuje tak jak pracowała poprzednio tzn. przelewa wodę, ale świeci się wszystkie 5 diod.

    Znalazłem kody usterek dla płyty BIT 100 wg. której wynika, że 3 dioda to problem grzania tylko, że teraz po nalaniu wody świecą się wszystkie, a kody nie przewidują takiej opcji.
  • TermopastyTermopasty
  • Home appliances specialist
    Daj najlepiej dobrej jakości foto modułu z obu stron.
  • Level 11  
    Przeszukałem forum w poszukiwaniu podobnych tematów w zakresie Ariston i Indesit. Sprawdziłem dno zmywarki jest suche. Sprawdziłem grzałkę jej oporność to 31Ω. Zastanawiam się co jeszcze, może któryś triak strzelił? Załączam dwa zdjęcia niestety sztuczne światło odbite od lutów powoduje to, że w wielu miejscach pozornie luty wyglądają na mocno przygrzane.
    Ariston LI460 - swąd spaleniznyAriston LI460 - swąd spalenizny
    Przypomina mi się że podobny problem miałem w pralce Amica. Stawiałem wtedy na presostat, kolejno na zawór spustowy, a okazało się że pomogła wymiana jednego triaka. Amicę naprawiłem oczywiście dzięki elektrodzie. Może któryś element sterujący strzelił od zamykania zaworu spustu dlatego woda przelatuje przez zmywarkę jak przez rynnę

    Odłączyłem napięcie od pompki spustowej czekałem czy po napełnieniu zacznie zmywać, ale niestety zaczęło się prawie wylewać, a dioda nadal mruga po podłączeniu ponownie napięcia na pompkę spustową odpłynęła woda ze zmywarki i nadal się leje jak przez rynnę.
  • Home appliances specialist
    W sumie nic takiego nie zauważyłem. Jedynie na drugim zdjęciu, złącze na górze fotki. Takie czarnawe ślady jakby osmalenia.

    Dodatkowo wylutuj ten duży kondensator (niebieski prostopadłościan - C020) i zmierz jaką ma pojemność.
  • Level 11  
    Potwierdzam tam na złączu są ślady jakiegoś osmalenia
  • Home appliances specialist
    Może słaby styk na złączu (wtyczka - płytka) i podczas przepływu prądu iskrzy.
  • Level 11  
    Wylutowałem ten kondensator ale mam walnięty amperomierz więc pojemność zmierzę jutro w robocie. Co do luźnych styków to chyba odpada bo na krótko jak jest zmywarka podłączona to po krótkim czasie zaczyna być czuć zapach przypalonej elektroniki. Poza tym chyba lekko luźne styki niepowodowałyby sygnalizacji błędu i przelewania wody, no i jak by miały się w zabudowie same poluzować. Może coś jest nie tak z tymi trzema triakami od lewej od których odchodzą te ścieżki.
    Tylko nie wiem jak to sprawdzić.
  • Home appliances specialist
    Ścieżka odchodzi?
    Jedynie same zakończenia ścieżek są ponadpalane.
  • Conditionally unlocked
    Wydaje mi się,że może być padniety tranzystro T4. Najlepiej to jeszcze raz trzeba cała płytkę z tym modułem dokładnie sprawdzić.
  • Level 11  
    Ścieżka odchodzą w snesie kierunku od triaków, a nie w sensie od płytki. Pojemność tego kondensatora o którym Marcin mówiłeś to 860nF. Próbowałem odszukać w necie jaką powinien mieć pojemność, ale bezskutecznie.
    Myślałem o tym T4, ale jak przeglądałem forum to przeważnie jego uszkodzenie było zawsze widoczne, a po jego obudowie nie widać śladów działania temperatury. Jak go mogę sprawdzić? Jak sprawdzić od nowa całą płytkę?
    Symbol tego kondensatora to:
    B81130 X2 MKP/SH
    40/100/21/B napięcie 250V, a to co u góry jest napisane to M1U2862768 C
  • Home appliances specialist
    Kondensator powinien mieć pojemność 1µF (1000nF), nie jest jeszcze źle.
  • Level 11  
    Witam
    próbowałem wylutować ten tranzystor i niestety urwała się jedna nóżka więc teraz napewno będę musiał go kupić :D . Zmierzyłem przewodność pomiędzy środkiem, a zewnętrznymi nóżkami i w obie strony nie ma przejścia a pomiędzy zewnętrznymi nóżkami jest 97K. więc chyba nie był dobry co? Problem tylko jest taki, że trudno dostać taki tranzystor, a zamiennik, który proponowano mi w sklepie jest gabarytowo 2x większy.
  • Level 11  
    Koledzy pomocy bo już zaraz tydzień będzie jak zmywam w zlewie ręcznie :cry:
    Wymieniłem tego triaka T4 na BT137 był większy ale zamocowałem go z drugiej strony płytki na zewnątrz.
    Niestety nie pomogło zmywarka nadal zachowuje się tak jakby zawiesił się program końcowy opróżniania zmywarki po włączeniu nawet jak nie wybiorę programu to wlewa się zaraz woda i po kilku sekundach coś co steruje silnikiem spustu wody podaje cały czas napięcie na pompę i woda się wylewa a przytym wlewa się nowa woda do zmywarki. Po jakieś ok minucie zaczyna być czuć zapach przypalonej eletroniki.
    W angielskiej instrukcji obsługi o usterkach jest napisane że jak zacznie migać awaryjnie środkowa tj. 3 dioda należy wyłączyć zmywarkę i po minucie włączyć ponownie gdy to nie pomoże wezwać fachowca z drogiego serwisu.
  • Home appliances specialist
    Sprawdź który triak odpowiada za zasilnie pompy wylewowej. Sprawdź również aquastop na dole zmywarki (wtyczkę jak i mikroprzełacznik).
  • Level 11  
    Biorąc się za wyjęcie zmywarki zakręciłem wodę i włączyłem ją żeby ta pompa wypuściła wodę i okazuje się ze po wymianie tego triaka i zakręceniu wody zmywarka pozwala wybrać program i nie pokazuje błędu, cykl wypompowania resztek zaczyna tak jak zawsze. Tylko nie pobiera wody do zmywania po odkręceniu wody pokazuje się błąd 3-ciej diody. Zabieram się do wyjęcia jej i sprawdzenia Aqua stopu, ale smród z płytki czuć nadal zaraz jak odkręcę wodę zmywarka wchodzi w błąd.

    Rozkręciłem obudowę. Jeżeli aqua stop ten wyłącznik ze styropianem to jest tam sucho, a sam wyłącznik działa poprawnie. Co się tyczy przewodów od pompki spustowej to są to styki numer 6 i 8 (ósmy to styk od tego triaka który wymieniłem) patrząc na stronę drukowaną na górną szynę. Licząc od lewej strony styki 3,4,5 (te osmalone) prowadzą do zaworu spustowego wody (czerwony), (fioletowe są dwa na dole) jeden do presostatu, a drugi do pojemnika z solą stawiam więc na ten pierwszy i kolejny błękitny prowadzi do styku na pojemniku na proszek.

    Może to presostat podaje jakiś sygnał na płytkę, że jest woda w zmywarce i dlatego program steruje wypuszczaniem wody. Można jakoś sprawdzić presostat?

    Sprawdzenie presostatu
    Licząc od górnego styku Stan w trakcie dmuchnięcia: 1-2 przewodzi 1-3 przerwa
    stan przy normalnym ciśnieniu 1-2 przerwa 1-3 przewodzi. Więc chyba presostat sprawny.
    Ariston LI460 - swąd spalenizny
  • Home appliances specialist
    Oczyść dokładnie płytkę z osmolenia, tak samo wtyczkę. zobacz czy nie jest coś nadpalone w niej. Być może elektronika podaje napięcie na coś innego, a przez zwęglenie włącza również pompkę.
  • Level 11  
    Poprawiłem styki i oczyściłem złącze płytki :cry: :cry: nędza. Zastanawiam się dlaczego dopiero po odkręceniu wody zmywarka wchodzi w awarię zbadałem wszystkie złączki i nie stwierdziłem nieszczelności BTW od czego jest mikrosłicz przy tym dużym scalaku? Może ten presostat coś ma niebardzo ustawianą czułość? Zastanawiam się czy możę ten BT137 mógł uszkodzić się jakoś mechanicznie w trakcie gdy przypiłowywałem tą metalową część gdzie przykręca się go do radiatora?
  • Home appliances specialist
    Jak się zachowa zmywarka jak dasz dany program, ona wodę wyleje, ale ty nie odkręcaj zaworu, ale nalej jej do wewnątrz z około 5l.
  • Level 11  
    Zrobiłem Marcin tak jak kazałeś próbę powtórzyłem dwa razy.
    Nalałem wody włączyłem zmywarkę po kilku sekundach zaczęła standardowo czyli od spuszczenia starej wody wypompowała wszystko i po jakiś czasie zatrzymała się i podała trzy długie dźwięki jeden za drugim.
    W trakcie pracy pompy spustowej było czuć zapaszek elektroniki po zatrzymaniu się pompy przestało.
    Następnie zrobiłem próbę z podłączoną wodą i po włączeniu zmywarki zaraz wszystko ruszyło i nie miałem możliwości wyboru programu.

    Zastanawiam się czy nie przetrzymać jej tak troszkę dłużej żeby zobaczyć co się tak grzeje na tej płytce że generuje taki smród tylko boję się żeby od tego coś więcej nie walneło
  • Home appliances specialist
    Sam napisałeś.
    Quote:
    W trakcie pracy pompy spustowej było czuć zapaszek elektroniki po zatrzymaniu się pompy przestało.

    Wygląd płytki prócz złącza jest Ok.
  • Level 11  
    Tak tylko chodzi mi o to czy może odkręcić zawór i pozwolić jej popracować kilka minut w trybie przelewania wody w celu zidentyfikowania miejsca grzania

    Zastanawiam się czy nie kupić nowego modułu tylko jeżeli płytka obecna walnęła na skutek jakieś innej przyczyny niż sama z siebie w związku z przegrzaniem albo jakimś stanem nieustalonym to w diabły pójdzie mi druga nowa płytka i nakłady na nią poczynione.
  • Home appliances specialist
    Odłącz przewody od pompy opróżniającej i sprawdź czy dalej czuć z modułu.

    Abym dobrze zrozumiał:
    - chciałeś wymienić triak pompy opróżniającej (na fotce, to ten największy montowany od strony druku),
    - z powodu uszkodzenia go, założyłeś inny - BT137.

    Jeśli tak, to coś mi tu nie pasuje. Ten największy triak powinien starować pompą myjącą, a nie opróżniającą.
    Obstawiałbym, że to jeden z tych trzech pierwszych licząc od lewej.

    Dodatkowo zainteresowała mnie ścieżka, tuż obok "7"

    Ariston LI460 - swąd spalenizny

    Czy aby tam nie odchodzi lakier z powodu przegrzania ścieżki?

    Boczne złącze płytki też nie jest zbyt czyste.

    Ariston LI460 - swąd spalenizny
  • Level 11  
    Cześć
    Wyczyściłem wszystkie styki złącza górnego i bocznego w rzeczywistości nie wyglądały tak źle jak na zdjęciu i sprawdziłem czy przewodzą. Kolejno wymieniłem trzy triaki od lewej Z9MY608 na MAC97 i dwa Z7SY611 też na MAC97. Po wylutowaniu drugiego od lewej znalazła się przyczyna smrodku elektroniki (przywędzona lekko płytka). Po podłączeniu żadnej poprawy :cry: Facet który stał za mną w sklepie gdy kupowałem te triaki stwierdził, że powinienem wymienić wszystkie bo nawet jeśli są dobre, a wymienię tylko 3 to dwa pozostałe na pewno polecą także.
  • Home appliances specialist
    Czyli coś się musiało grzać.

    Faceta w tym sklepie nie rozumiem. To tak jakby spaliłaby Ci się żarówka. W sklepie facet. Kup pan tyle i tyle i wymień wszystkie bo zaraz wszystkie polecą.

    Przecież każdy triak steruje czym innym.

    Od czego jest ten triak drugi triak od lewej?

    Sprawdź dokładnie.
  • Level 11  
    Przeprowadziłem pewien pomiar płytki.
    Gdy spojrzycie koledzy na stronę drukowaną to można zauważyć że zacisk nr 2 złącza głównego licząc od lewej to najgrubsza ścieżka prowadząca przez wszystkie lewe nóżki triaków aż do zacisku oznaczonego z drugiej strony płytki oznaczonego jako FST1 . Pomierzyłem rezystancję pomiędzy 2-3 2-4 ... aż do 8 czyli obudowa triaka T4. Wynik pomiarów to 2-3 = 1.7kΩ 2-4 =1.75kΩ 2-5 = 1.78kΩ to wyniki pomiarów n łączach gdzie wymieniłem triaki pozostałe złącza 6, 7, 8 nie wykazują przejścia tak jak 3,4 i 5.

    Czy można na tej podstawie wysnuć wniosek, że pozostałe triaki są także do wymiany? Czy może te co wymieniłem są jakimiś złymi zamiennikami? Apropos Czy w świetle powyższego może ktoś podać jaką oporność powinien mieć BT137 między lewą nóżką, a środkową?

    Grzał się właśnie drugi od lewej widać na zdjęciu po jego lewe stronie lekkie zaczernienie, które ujawinło się w całości dopiero po jego demontażu. Styk nr 4 czyli wyjście z tego triaka idzie do elektrozaworu wejściowego wody.
  • Home appliances specialist
    Kiedyś triaki smd wymieniałem na Z0107MA (zakupione w TME) - bardzo podobne jak w modułach Amica PA. I w nich 1 nóżka była jako wejście, druga sterowanie, trzecia wyjście - na dany element zmywarki. Tu przy tych smd masz wejście, wyjście, sterowanie.

    Akurat BT137 nie mam pod ręka. Ale dla porównania triak Z0107MA ma opór 1.9kΩ między 1 (wyjście) i 2 (sterowanie) nogą, a MAC97A ma tylko 650Ω.
  • Home appliances specialist
    Te różne oporności w tych triakach to ich różna moc.Czy możesz zrobić jeszcze raz zdjęcia od strony elementów po czyszczeniu płytki? Patrząc na zdjęcia które zamieściłeś wygląda mi na to że przebicia elektryczne są właśnie pod triakami dlatego są te dziwne zachowania. Nie wiadomo czy nie uszkodziło oprogramowania mikrokontrolera.
  • Level 11  
    Wlutowałem tego BT137 tak jak był tamten stary T4 czyli środkowa nóżka do góry lewa na lewo prawa na prawo. Czy możliwe żeby ten zamiennik miał inaczej wyprowadzenia zważając że poprzednik był do montażu powierzchniowego, a BT 137 jest do tradycyjnego montażu. Zdjęcie zrobię jutro w świetle dziennym.