Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kształtowanie impulsów z czujnika położenia wału korbowego

bisz 14 Paź 2009 11:23 7575 13
  • #1 14 Paź 2009 11:23
    bisz
    Poziom 18  

    Witam. Chcę zbudować własny mikroprocesorowy steronik zapłonu w związku z czym, na wstępie musiałbym rozpracować odczyt pozycji wału korbowego. Wspierając się tymi informacjiami czyli budowa koła :

    Kształtowanie impulsów z czujnika położenia wału korbowego
    1 - czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego, 2 - wspornik mocowania czujnika, 3 - koło zębate z obwiednią zębatą, 4 - znacznik GMP na kole pasowym, 5 - znacznik GMP na pokrywie silnika, 6 - baza pomiarowa (szczelina bez dwóch zębów) do określania położenia wału korbowego

    oraz przebieg napięcia w czujniku :

    Kształtowanie impulsów z czujnika położenia wału korbowego

    Myślę jak tu ukształtować ten przebieg z czujnika (zdaje się halla?) tak aby dokładnie odróżnić te chwile, kiedy przebieg jest zaburzony (brak 2 zębow na kole), aby dostarczyc do mikrokontrolera dokladnie informacje ze w danej chwili koło znajduje się w takiej pozycji, z czego później wnioskować o obrotach ... Kilka moich pomysłow dotychczasowych na rozwiązanie tego obala fakt, że obroty są zmienne w jakimś tam sporym zakresie. Jak sprzętowo rozwiązać tę kwestię ?

    0 13
  • #2 21 Lis 2009 19:31
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  

    Witam!

    Sam myślę nad odczytam danych względem czujnika i też siedzę aktualnie nad tym jak te informacje przetworzyć.

    Wydaje mi się że najlepsze by było zrobić coś takiego:
    Czujnik odczytuje impulsy z koła zębatego, znając czas między impulsami i ilość zębów można wyliczyć obroty silnika.
    Kwestia właśnie zostaje początkowego startu. Kombinowałem coś takiego, że µkontroler będzie obliczał przybliżony czas pojawienia się następnego sygnału, jeśli go nie będzie to przełącza się w tryb czekania na impuls i zeruje swoje informacje na temat położenia wała. Gdy nadejdzie impuls zaczyna znowu wyliczać prędkość i obliczać kąt silnika.

    Oczywiście przybliżony czas pojawienia się impulsu musiał by być z wyprzedzeniem, w razie gdyby silnik drastycznie zmienił swoją prędkość obrotową. Można tez to rozwiązać w timerze z przerwaniem, zmieniając jego licznik porównawczy.

    Co wy na to ?

    0
  • #3 21 Lis 2009 20:13
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 21 Lis 2009 20:59
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  

    To tam sinusoida jest 2 połówkowa ? W necie wygrzebałem taki przebieg:
    Kształtowanie impulsów z czujnika położenia wału korbowego
    Ale trochę dziwny mi się wydaje, ponieważ dziwnie jest pokazany przebieg w czasie gdy czujnik znajduje się w punkcie kontrolnym gdzie niema tych 2 zębów (nie pamiętam jak to miejsce się nazywa).

    Tak jest jak pokazuje przebieg że napięcie wzrasta ? Nie powinno być bardziej paraboliczne aby na początku linia była niemal że równoległa do osi czasu ?
    Bo według tego wykresu to wygląda tak jak by zamiast wyciętych 2 zębów była tam jak by równia (na tarczy pomiarowej).

    0
  • #5 21 Lis 2009 21:04
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 22 Lis 2009 10:21
    standartenfuhrer
    Poziom 13  

    A do jakiego silnika chcesz zbudować ten zapłon, ile cylindrów, cewki podwójne, indywidualne czy rozdzielacz mechaniczny ?

    0
  • #7 24 Lis 2009 18:22
    ADI-mistrzu
    Poziom 30  

    Do Rovera 214Si z 97r. 4 cylindry, pojedyncza cewka z rozdzielaczem mechanicznym, brak jakiejkolwiek aparatury do wyprzedzania zapłonu, nawet ciśnieniowej.

    Chce wstawić indywidualną cewkę na cylinder i zbierając dane na razie odpalić silnik nawet bez wyprzedzania zapłonu, byle sprawdzić czy zadziała.
    Jak tak to zmajstruje jakiś czujnik spalania stukowego i postaram się to poustawiać.

    0
  • #8 09 Sty 2010 21:52
    bisz
    Poziom 18  

    Ja do poloneza :) cewka podwojna, 4 cylindry, rozdzielacz elektroniczny tzn sterowane 2 cewki

    0
  • #9 25 Paź 2010 15:41
    coach
    Poziom 13  

    Próbuje wydzielić GMP z tego sygnału macie może jakąś koncepcje ?

    0
  • #10 28 Paź 2010 14:34
    bisz
    Poziom 18  

    Z tego co zdążyłem siępo czasie (dość długim) zorientować, odbywa się to wyłącznie programowo, zliczając czas pomiędzy zębami. Drugą sprawą jest fakt, że w przypadku sterowników Boscha korzystających z takiej tarczy impulsowej, GMP w 2 i 3 cylindrze przypada 78 stopni po wystąpieniu brakujących zębów przy czujniku.

    0
  • #11 28 Paź 2010 15:09
    mczapski
    Poziom 38  

    Przecież Rover 214 Si ma sterownik silnika i faktycznie jedną cewkę. Oto jego schemat blokowy.
    Kształtowanie impulsów z czujnika położenia wału korbowego

    0
  • #12 28 Paź 2010 16:11
    kybernetes
    Poziom 39  

    Sprzętowo też można to zrobić - np. zapamiętując czas przejścia zęba na kondensatorze porównywać go z czasem przejścia następnego zęba (albo przestrzeni miedzyzębowej).

    0
  • #13 28 Paź 2010 18:19
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Najlepiej założyć jakiś impulsator , a szeroki ząb wyznacza przedział czasowy.

    0
  • #14 30 Paź 2010 08:31
    bisz
    Poziom 18  

    Do sygnałów pochodzących z tego typu czujników stosuje się adaptacyjne układy, np lm1815, które zamieniają go na prostokątny, a dalej wchodzi to do procka który liczy całą resztę. Co do rozwiązań alternatywnych, w swoim projekcie zastosowałem czujnik Halla z wiatraczka komputerowego, a na kole pasowym przykleiłem patexem 2 malutkie bardzo mocne magnesy, jak do tej pory nie odpadło i zdaje egzamin.
    A o to demonstracja projektu :) którego z czasem opiszę szerzej jak lepiej dopracuje nowa płytkę.

    Link

    0