Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

sonda lambda jakie wartości powinna mieć

PIOTR111 20 Cze 2004 09:26 15906 29
  • #1 20 Cze 2004 09:26
    PIOTR111
    Poziom 16  

    Witam
    Mam takie pytanko
    Jakiś czas jeżdziłem bez sondy bo padła i oczywiście zużycie paliwa wzrosło.
    Teraz już mam założoną nową
    Pytanie czy istnieje jakiś układ elektroniczny , który z grubsza może symulować pracę sondy podczas jazdy a tym samym oszczędzać paliwo
    Może regulacja ręczna na potencjometrze?
    Pozdrawiam

    0 29
  • #2 20 Cze 2004 09:49
    tarnowski
    Poziom 22  

    Są emulatory,ale skoro założyłeś nową,to poco . Emulator nie zastyępuje sondy,tylko oszukuje ECU.Napisz co chcesz uzyskać......

    Pozdrowienia

    0
  • #4 21 Cze 2004 09:38
    PIOTR111
    Poziom 16  

    Dzięki za odpowiedż
    Teraz to już czysto teoretyczne rozważania
    ale jak jeżdziłem bez sondy to zastanawiałem się jak zmniejszyć zużycie paliwa
    I przyszła mi do głowy myśl aby oszukać trochę komputer i zaoszczędzić
    na benzynie.
    Objawy pracy silnika z uszkodzoną sondą były straszne
    Podczas jazdy nagle tracił moc i to do tego stopnia , że stawał i silnik gasł
    Dopiero po odpięciu sondy można było jechać dalej
    Po jakimś czasie znowu ją podpiąłem i sytuacja jak wyżej
    Pewnego dnia się tak spieniłem , że już nie było odwrotu ipojawiła się nowa i od tej pory spokój
    Nawet wykonałem prosty tester do sondy, który obrazuje jej pracę na diodach led
    PIOTR

    1
  • #5 21 Cze 2004 16:06
    tarnowski
    Poziom 22  

    Takie oszczędności źle się kończą. Na powietrzu jeszcze niestety jeździć się nie da.... Nic za darmo : Co urwiesz na paliwie,oddasz z nawiązką w warsztacie (chyba że zdążysz sprzedać)

    Pozdrowienia

    0
  • #6 26 Lip 2004 12:49
    pawmir
    Poziom 11  

    Sonda jest konieczna aby osczedzić silnik od nadmiernego zużycia. Zbyt uboga mieszanka może doprowadzić do przegrzewania silnika.

    0
  • #7 26 Lip 2004 13:33
    andi21
    Poziom 13  

    emulacja sondy nic nie da ECU na podstawie sygnałów z sondy dobiera dawke beny. Emulator sondy oszukuje ECU podczas pracy na gazie zeby zablokowac autoadaptaje sterownika (ECU widzi lambde=1). w przypadku uszkodzenia sondy ECU przechodzi w tryb awaryjny pobiera wartosci dawek z mapy

    1
  • #8 29 Lip 2004 10:04
    vindevil
    Poziom 22  

    Jak już o sondzie mowa to ja mam taki problem i niewiem czy jest związany z w/w ale zapytam: posiadam bmw 316 e30 i falują wolne obroty na rozgrzanym silniku,kiedy jest zimny - wszystko ok.Prędkość obrotowa zmienia silnika się do takiego stopnia ,że potrafi zgasnąć (co mnie bardzo irytuje , szczególnie dojeźdzając do świateł) .Czy ta usterka może być wynikiem uszkodzenia sondy?

    2
  • #9 29 Lip 2004 21:37
    sobi2004
    Poziom 12  

    PIOTR111 napisał:
    Dzięki za odpowiedż
    Teraz to już czysto teoretyczne rozważania
    ale jak jeżdziłem bez sondy to zastanawiałem się jak zmniejszyć zużycie paliwa
    I przyszła mi do głowy myśl aby oszukać trochę komputer i zaoszczędzić
    na benzynie.
    Objawy pracy silnika z uszkodzoną sondą były straszne
    Podczas jazdy nagle tracił moc i to do tego stopnia , że stawał i silnik gasł
    Dopiero po odpięciu sondy można było jechać dalej
    Po jakimś czasie znowu ją podpiąłem i sytuacja jak wyżej
    Pewnego dnia się tak spieniłem , że już nie było odwrotu ipojawiła się nowa i od tej pory spokój
    Nawet wykonałem prosty tester do sondy, który obrazuje jej pracę na diodach led
    PIOTR


    Cześc Piotr czymogłbyś udostępnić mi ten tester do sondy lambda!! (schemat)proszę !!potzrebny mi jest bo mi coś nawala i fura pali jak smok..

    0
  • #10 30 Lip 2004 10:03
    krzemo
    Poziom 14  

    Witam
    A czy ktoś może podać jakie parametry powinien pokazywać analizator spalin w czasie pracy na paliwie i na gazie ?

    0
  • #11 28 Gru 2008 19:36
    mcg1ver
    Poziom 14  

    Ja mam trochę inny problem.
    Właśnie modyfikuję swoje bmw ; wkładam turbinę , w zwiazku z tym nalezy wzbogacić mieszankę .
    chcę to zrobić w ten sposób aby mozna było dolac więcej , ale tak by sonda nie protestowała i nie obcinała dawki zmierzając do"prawidłowej" , lub nie powodowała przejścia sterownika w tryb awaryjny.
    czy układ który jest załączony w 3 poscie od góry nadaje się do tego??

    0
  • #12 28 Gru 2008 20:13
    Krzysi0
    VIP Zasłużony dla elektroda

    W oplu był jeden silnik który miał potencjometr CO
    Był to silnik ze sterownikiem MULTEC E16NZ
    Ale potencjometrem ustawiało się tylko CO na biegu jałowym. Nie wnikałem jak było w czasie jazdy ale silnik spalał tyle samo co C16NZ który miał już lambde.

    0
  • #13 28 Gru 2008 22:43
    mcg1ver
    Poziom 14  

    Krzysi0 napisał:
    W oplu był jeden silnik który miał potencjometr CO
    Był to silnik ze sterownikiem MULTEC E16NZ
    Ale potencjometrem ustawiało się tylko CO na biegu jałowym. Nie wnikałem jak było w czasie jazdy ale silnik spalał tyle samo co C16NZ który miał już lambde.

    niewiem i jakim patencie piszesz , ale mi wsumie chodzi o jakiś emulator dynamiczny czyli taki który będzie podawał do ecu zmienne wartości ,ale takie by ecu nie obcinało dawki paliwa.
    to co piszesz to w bmw było realizowane w starszych modelach za pomocą śrubki w kanale obejsciowym w przepływomierzu klapkowym , który na wolnych obrotach spełniał zadanie swego rodzaju baypasa podając "lewe" powietrze pomijając przepływkę.
    Wszystko po to że ecu obcina dawkę cały czas zmierzając do jak najbardziej ekonomicznej i np jeśli depniesz to ecu spodziewa się jakiegoś skoku wartości , i jesli coś takiego nie następuje to wywala błąd.
    narazie nie sprawdzałem tego u mnie ale wiem od innych kombinatorów ze tak jest.
    zastanawiam się czy wpięcie w obwód między sygnałem lambdy ,a ecu jakiegoś rezystora by nie załatwiło sprawy.

    0
  • #14 28 Gru 2008 23:02
    konik83
    Poziom 15  

    mcg1ver napisał:
    Ja mam trochę inny problem.
    Właśnie modyfikuję swoje bmw ; wkładam turbinę , w zwiazku z tym nalezy wzbogacić mieszankę .
    chcę to zrobić w ten sposób aby mozna było dolac więcej , ale tak by sonda nie protestowała i nie obcinała dawki zmierzając do"prawidłowej" , lub nie powodowała przejścia sterownika w tryb awaryjny.
    czy układ który jest załączony w 3 poscie od góry nadaje się do tego??


    Wiec bedziesz musial albo zwiekszyc cisnienie na listwie paliwowej, albo zalozyc wieksze wtryski, w drugim przypadku potrzebny pewnie bedzie remap lub ingerencja w sterowannie za pomoca piggy-backa.
    Sonda nie bedzie protestowac, tylko caly czas bedzie dzialac tak jak powinna.
    Dla obu powyzszych rozwiazan, najprawdopodobniej bedziesz musial wymienic pompe paliwa na bardziej wydajna.

    0
  • #15 28 Gru 2008 23:21
    mcg1ver
    Poziom 14  

    konik83 napisał:
    mcg1ver napisał:
    Ja mam trochę inny problem.
    Właśnie modyfikuję swoje bmw ; wkładam turbinę , w zwiazku z tym nalezy wzbogacić mieszankę .
    chcę to zrobić w ten sposób aby mozna było dolac więcej , ale tak by sonda nie protestowała i nie obcinała dawki zmierzając do"prawidłowej" , lub nie powodowała przejścia sterownika w tryb awaryjny.
    czy układ który jest załączony w 3 poscie od góry nadaje się do tego??


    Wiec bedziesz musial albo zwiekszyc cisnienie na listwie paliwowej, albo zalozyc wieksze wtryski, w drugim przypadku potrzebny pewnie bedzie remap lub ingerencja w sterowannie za pomoca piggy-backa.
    Sonda nie bedzie protestowac, tylko caly czas bedzie dzialac tak jak powinna.
    Dla obu powyzszych rozwiazan, najprawdopodobniej bedziesz musial wymienic pompe paliwa na bardziej wydajna.


    sprawa wyglada tak ;nie chcę ani świni , ani standalona , chcę to zrobić przez dołozenie dwóch dodatkowych wtrysków. wymiana pompy na większą raczej mnie nie ominie.
    co do paliwa to wzbogacanie dawki chcę zrealizować , prostym włącznikiem ciśnieniowym 1/0 , kwestia pozostaje taka by lambdę oszukiwać w jakiś prosty sposób , pytanie w jaki.
    o świni lub innym oszukiwaczu bardziej pro bedę myslał jak będę chciał doładować więcej niż powiedzmy0,6-0,8 bara więc raczej na razie soft-turbo.
    samochód przy delikatnej jeżdzie ma palić normalnie , a wymiana wtrysków na większe powoduje ze ile widzą tyle leją.
    co do wzmacniania silnika to kute odprężające tłoki już lecą ze stanów , seryjne korby mają potencjał do 400km , ja narazie celuję w coś około 300 więc nie będę narazie tak duzo inwestował , ale silnik jest robiony od podstaw na igłę.
    czaisz bazę :D?

    0
  • #16 29 Gru 2008 14:46
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 29 Gru 2008 15:08
    mcg1ver
    Poziom 14  

    Georges , wyobraż sobie że wiem po co jest lambda, jest pierwszym trybem w mechaniżmie dążącym do kompromisu między ekologią , mocą , trwałością silnika ,ekonomią itd z naciskiem na ekologie czyli do stichiometrycznego AFR=14,7 ,a wg niektórych żrudeł 14,4 . Czyli inaczej lambda=1
    niestety taki AFR jest to idealna wartość i niezbyt mocodajna , a już w turbodoładowanych prowadzi , do spalania detonacyjnego , i powinna się wachać poniżej12 bo na większym doprowadza do przegrzewania się tłoków , skutkując nawet ich przepaleniem itd
    Dlatego właśnie szukam prostego sposobu aby AFR był zanizony , i by sonda go czytała jako dobry.
    Narazie dopiero buduję silnik , ale prędzej czy puzniej będę musiał podziałać z układem paliwowym.
    Tak jak napisałem wcześniej doładowanie na początek planuję w okolicach 0,5bara , i mozliwe ze ecu sobie z tym poradzi , jednak jesli nie to wolałbym mieć już opracowane rozwiązanie. Napewno będę kupował wskazniki AFR i EGT i jesli temperatura spalin będzie w normie w całym zakresie obrotów to nie będę nic komplikował.
    czy wkońcu ktoś poda żeczową odpowiedż na moje pytanie :
    jak zrobić emulator dynamiczny czyli taki który będzie podawał do ecu zmienne wartości ,ale zmodyfikowane by ecu nie obcinało dawki paliwa , najlepiej wartości przesuniete tak by niższe afr było akceptowane przez ECU jako prawidłowe.??

    ps. mozliwe ze będę również kombinował z water injection w celu panowania nad temperaturą spalin.

    0
  • #18 29 Gru 2008 15:51
    konik83
    Poziom 15  

    Chcesz sie bawic we wtrysk wody, wkladasz kute tloki, a zalujesz na remap albo swinie??
    A czym ten wtrysk wysterujesz??
    Naprawde zainteresuj sie piggyback'iem, bedzie dobrze i rozwojowo.

    0
  • #19 29 Gru 2008 16:12
    mcg1ver
    Poziom 14  

    Narazie poza przygotowaniem samego silnika chcę mieć lajtowe turbo , a w miarę połykania bakcyla będę rozwijał setup o swinie , o wiekszą turbinę , być moze korby kute pauter lub eagel. chcę wszystko po małymch krokach robic sam , więc nie żucam się odrazu na głęboka wodę, bo np . o programowaniu pigy backów nie mam pojecia.
    A wież mi ze jeżdzą takie samochody bez zbednej elektroniki , z turbiną i z przyrostem mocy i momentu żędu 40%.
    w miarę jedzenia apetyt rośnie i napewno będze tak w tym przypadku.
    co do panowania nad wtryskiem wody to mam pewien pomysł , ale pozwól ze nie zdradzę wszystkich koncepcji.
    nikt mnie nie goni mam czym jezdzić , a silnik który modyfikuję kupiłem specjalnie pod ten projekt jest to m50b25 192KM/246NM w seri, i taki również mam w mojej bejcy.

    0
  • #20 29 Gru 2008 16:16
    janusz2008
    Poziom 33  

    Mcg 1ver może zawróć Wisłe kijem, jak Ci się uda to wtedy próbuj z czymś z czym koncerny samochodowe i sztaby ludzi pracują latami.

    0
  • #21 29 Gru 2008 17:56
    mcg1ver
    Poziom 14  

    janusz2008 napisał:
    Mcg 1ver może zawróć Wisłe kijem, jak Ci się uda to wtedy próbuj z czymś z czym koncerny samochodowe i sztaby ludzi pracują latami.

    tak?? a nad czym to pracują co ma związek z tym tematem , i nie mogą sobie poradzić??Moze mnie oswiecisz??
    czy poprostu żuciłeś hasło nie majac zbytnio o tym pojęcia??
    kazdy tak może , nie podajac konkretów , wtrącić swoje parę groszy nic nie wnoszących do tematu.
    więc czekam co miałeś na myśli , bo wg mnie to nie da się otworzyć parasola w dupie i przewrócić hełmu na lewo.

    0
  • #22 29 Gru 2008 20:04
    konik83
    Poziom 15  

    Emulator do lambdy nie bedzie ci potrzebny, bo ECU przy pelnym otwarciu przepustnicy i powyzej +/- 3000rpm i tak najprawdopodobniej nie korzysta z korekcji sondy, tylko leci po zapisanych dawkach (nie mam pewnosci, ten temat musisz sprawdzic dokladniej)
    Jesli uda ci sie odpowiednio dobrac wielkosc dodatkowych/nowych wtryskow to powinno byc OK. Tylko obowiazkowo zrob sobie pomiar AFR sonda szerokopasmowa zanim zaczniesz "dawac w palnik" zeby miec pewnosc ze nie przerobisz nowych tlokow na metalowy rosolek.

    0
  • #23 29 Gru 2008 20:27
    mcg1ver
    Poziom 14  

    konik83 myslę że się mylisz, bo jesli by to było takie proste to nie trzebaby było wywalać sondy całkowicie jak to ma miejsce przy bardziej profesjonalnych projektach.
    co do wskażnika afr wspomniałem wcześniej ze bedę go montował , jak i czujnik egt ; zdaję sobie sprawy z zagrozenia dla tłoków.
    Ale wracając do powody dla którego napisałem w tym temacie; wiem ze sonda wąskopasmowa jaką jest lambda posługuje się prądami w przedziale 0,1-1v, myslałem ze na forum elektronicznym nie bedzie problemu uzyskać wskazówek jak oszukać sondę zeby np napięcie 0,1 czytała jako 0,3 , 0,4 jako 0,6 itd.
    czyżbym się mylił i dla elektronika jest to taki duzy problem??
    jeśli zle myslę co do lambdy i jej oszukiwania dynamicznego w celu wiekszego podlewania , to niech mnie ktoś wyprowadzi z błędu uzasadniając to dlaczego tak a nie inaczej.
    a wogule to mowa o sterowniku Motronic 3,1 ,a to cholerstwo jest bardzo złośliwe.

    a jeszcze znalazłem cos o "masowaniu" sondy po przekroczeniu np jakichś obrotów i ciśnienia. ale nie kumam njak to ma byc realizowane , sygnał lambdy na masę czy jak ???

    0
  • #24 21 Kwi 2009 09:50
    elmo0104
    Poziom 13  

    Pewnie już się dowiedziałeś jak działa sonda lambda ale napisze tutaj żeby jasnośc była. sonda wąskopasmowa generuje napięcie(nie prąd) w przedziale 0-1v ale nie generuje ona go liniowo w zależności od zawartości tlenu w spalinach. Wąskopasmowa sonda ma dwa stany(tutaj w zależności od sondy i zastosowanego paliwa wartości są różne więc nie podaje) "za bogato" i "za ubogo". nie określisz dokładnie ile więcej paliwa dolałeś przy pomocy wąskopasmowej sondy. Musiałaby byc tam szerokopasmowa i wtedy mógłbys dolewac silnik o jakąś stałą wartość a przy wąskopasmowej wiesz tylko że przelałeś albo ze nie dolałeś.

    0
  • #26 21 Kwi 2009 17:11
    mcg1ver
    Poziom 14  

    hmm...z pradem to było przejęzyczenie...
    z tego co się dowiedziałem to dioda schotkiego powinna obniżyć napiecie o 0,3v co powinno dac zadany efekt, czyli mimo tego ze ecu bedzie "myslało" ze jest w sam raz to bedzie bogato.
    próby już w krótce ..

    0
  • #27 21 Kwi 2009 20:22
    elmo0104
    Poziom 13  

    Chyba jednak nie wiesz jeszcze do końca na jakiej zasadzie odbywa sie trasmisja i odczyt wartości z sondy. ECU odbiera napięcie z sondy ale on odbiera tylko dwa stany "za bogato" i "za ubogo" i te stany zmieniaj`a się na bierząco. Komputer to dodaje troche paliwa to ujmuje, jak podłączysz woltomierz do sprawnej sondy kiedy silnik pracuje to zobaczysz jak częśto się zmienia. Teraz jeśli zamontujesz tą diode(nawet nie wiem co to, aczkolwiek wydaje mi się ze zwykły opornik tez obniżyłby napięcie) to zmieni to wartości wysyłane do ECU i komputer odbierze to jako błąd sondy i równie dobrze będziesz ją mógł odłączyć bo nie będzie pracować.

    Jeśli przelejesz paliwa to sonda bedzie ciągle pokazywać jedną wartość bo zakresu jej pomiaru się nie da zmienić, zmienisz tylko napięcie które wysyła.

    Jak zmienisz zakres napięć to komp wykryje uszkodzoną sonde
    Jak sonda będzie pokazywać stale jedną wartość(bo jak będzie mieszanka bardziej bogata to będzie stała wartośc napięcia)spoza zakresu prawidłowej pracy sondy to wywali błąd i nie bedzie mierzyć.


    Ja nie wątpie że da się to zrobic jakimiś mniejszymi nakladami pracy i pieniędzy ale ten sposób nie zadziała. Może te samochody co jeżdżą, o których wspominałeś to jednak miały jakieś strojenie przy użyciu sondy szerokopasmowej i jakiś remap albo dobierali w ten sposób cisnienie wtrysku albo same wtryskiwacze, ale to metoda prób i błędów tak żeby było ok.

    Ja sam chce założyć turbo do mojego auta(taki sam silnik jak Ty masz) i myśle co tu zrobić ale chyba będe kupował świnie i sonde szerokopasmową z modułem, najtańsze rozwiązanie a dobrze się zestroi całe ustrojstwo.

    A Ty odpaliłeś swój turbo silnik? Ile za tłoki zapłaciłeś?

    1
  • #28 21 Kwi 2009 20:31
    mcg1ver
    Poziom 14  

    świnia będzie... w odpowiednim czasie
    ale najpierw będą moje pomysły sprawdzone in live.
    silnik jest na ukończeniu i... portfel też hehe.
    po dotarciu jako odprężone n/a dopiero bedzie zabawa z osprzetem turbo .

    0
  • #29 21 Kwi 2009 20:34
    elmo0104
    Poziom 13  

    jeszcze zapytałem tam wyżej ile za tłoki dałeś:P ale chyba szybciej odpisałeś:D a podziel sie pomysłami może wiesz szkoda czasu na niektóre a tutaj ludzie pomogą:) a ja tez się chętnie dokleje ;)

    0
  • #30 21 Kwi 2009 20:56
    mcg1ver
    Poziom 14  

    nie wkładałem kucizny ,włozyłem odpręzajace do 7,9:1 wieksze tłoki z innego silnika.
    zrobiłem jeszcze nie kompletny remont z rozwierceniem , zmianą skoku , planowaniem bloku , poprawą wydajności smarowania , mocniejsze panewki , kompletny remont głowicy , mocniejsze pierscienie wyważone statycznie korby i tłoki itd.
    w planach jeszcze śruby arp do korbowodów , nowatorskie chłodzenie oleju i wyważenie dynamiczne wału z zamachem sprzęgłem i kołem pasowym oraz robiona na zamówienie uszczelka głowicy dopręzajaca do 8,4-8,5:1.
    silnik to bmw pancerne m50b25 z kutym wałem z m52b28 aktualnie z pojemnością po rozwiercie na pasowanie 0,05mm 2858cc .
    Seria ze śrubami arp i uszczelka MLS(której z racji zmiany tłoków na niższe nie potrzebuje) wytrzymuje do 400KM .
    Ja celuję narazie na moim setupie w coś pod 230KM , a po założeniu turbiny kkk k-27 , świni , wiekszych wtrysków i arp głowicy pod jakieś 350KM więc nie ma biedy.

    -1