Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

bmw e36 316i Wentylator nagrzewnicy

15 Paź 2009 18:43 4764 4
  • Poziom 1  
    Całkowicie przestał działać wentylator nagrzewnicy. Początkowo na 1 biegu nie chciał ruszyć, ale na następnych (2,3,4) chodził normalnie i nagle stanoł! Nie wiem gdzie szukać przyczyny. Czy to ze strony elektrycznej, czy mechanicznej! Proszę o wskazówki
    [3.12.2020, webinar] Zagadnienia pomiarowe w nowoczesnej inżynierii materiałowej. Zarejestruj się
  • Poziom 11  
    Miałem ostatnio ten sam problem. W końcowej fazie zaczynał ruszać na 4 biegu i stawał. Wentylator stanął ze starości, zabrudziły się łożyska. Po dobraniu się do wentylatora nie szło nawet go ręką ruszyć.

    Aby to naprawić potrzebujesz:

    1) zdjąć osłonę wiązki elektrycznej na ściance pod szybą

    2) odkręcić ten plastik, na którym leży wiązka, łącznie z gniazdem diagnostycznym (chyba 4 śrubki)

    3) odkręcić mocowanie gniazda bezpieczników i lekko je unieść i odchylić do przodu (jedna śruba)

    4) odkręcić pokrywę na ścianie pod szybą (4 śruby)


    Teraz masz (mocno utrudniony) dostęp do dmuchawy. Ja u siebie miałem zdjętą górną część kolektora i przy okazji naprawiłem wentylator.


    5) potrzebujesz teraz WD40 (lub coś co penetruje i smaruje)

    6) psiukasz teraz z lewej i z prawej strony silniczka wentylatora i sprawdzasz czy zaczyna się kręcić, jak się kręci to przełączasz na np. 2 biegi i niech sobie pochodzi trochę (jak poleje się po silniczku to nic się nie stanie, ja swojemu zrobiłem prysznic :D )

    7) czynność w pkt.6 powtarzasz aż do momentu, w którym wiatrak ruszy z 1 biegu

    8) jak już ładnie chodzi na 1 to teraz bierzesz ręcznik papierowy i śrubokręt i wpychasz ten ręcznik tam gdzie jest kałuża z WD40

    9) po osuszeniu nadmiaru WD40 składasz i cieszysz się działającym wentylatorem :D

    pozdrawiam
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    WD40 nadaje się i owszem do kopułek aparatów zapłonowych, ale nie do łożysk - wypłukuje smar. Jeśli silniczek się zaciera mechanicznie, to jest niestety do wymiany, żadne płukanie na dłuższą metę nie pomoże - uszkodzone utwardzane płaszczyzny ślizgowe. Tak jak Owik napisał - możliwe uszkodzenie instalacji elektrycznej, szczególnie samego układu regulacji obrotów.
  • Moderator Samochody
    Nie przesadzajmy z tym zagrożeniem uszkodzeniami. Te silniczki z reguły zacierają się na skutek nawarstwienia brudu w obrębie przestrzeni roboczej łożyska. Łożysko przeważnie wykonane jest w formie tulejki z jednorodnego brązu, z precyzyjnie wykonanym otworem. WD40 na pewno nie jest dobrym środkiem smarnym, jednak wypłukuje część brudu i po kilkakrotnym zabiegu można zastosować kilka kropel oleju wazelinowego, który dobrze się sprawdza. Dodać trzeba, że jest to rozwiązanie doraźne, bez demontażu wirnika nie da rady usunąć wszystkich zanieczyszczeń.