Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

regulator PWM do silnika PMDC - strzelający kondensator

16 Paź 2009 13:48 17040 33
  • #1 16 Paź 2009 13:48
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • Relpol
  • #2 16 Paź 2009 15:05
    Awdeg
    Poziom 26  

    Napisz,czy wymieniłeś ten elektrolit i ponownie wystrzelił.Wygląda jakby otrzymał za wysokie napięcie ,albo odwrotną polaryzacje,albo po prostu był wadliwy od początku

    0
  • #3 16 Paź 2009 15:17
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • Relpol
  • #5 16 Paź 2009 19:05
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • #6 16 Paź 2009 22:17
    bonanza
    Spec od Falowników

    Kondensator ten jest na zasilaniu - pomiędzy Z+ i Z- (S+ i S- to zapewne silnik). A więc przewody zasilające za długie albo słaby styk. Spróbowałbym dać 1000mikro/50V i dodatkowo 1mikro impulsowy.

    0
  • #7 16 Paź 2009 23:23
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 16 Paź 2009 23:41
    Darrieus
    Poziom 38  

    Równolegle.

    Ten oryginalny 100u faktycznie trochę mały, daj minimum 470u najlepiej low esr (105 stopni). Przewody zasilające nie powinne być zbyt cienkie, wtedy też kondensator dostaje popalić.

    0
  • #9 17 Paź 2009 11:56
    woodpecker
    Poziom 13  

    Wszyscy sugerują wymianę kondensatora, co jak widać, już wczesniej dawalo opłakane skutki. Najpierw sprawdziłbym czy dioda Q4 jest sprawna. Glupia przerwa w obwodzie i mamy galimatias. Poza tym wziąłbym jakiś oscyloskop i popatrzył co się dzieje w obwodzie zasilania.

    Moderowany przez Akrzy74:

    Element Q4 - F9540N to nie jest dioda! No chyba, że kol. nie widzi różnicy miedzy diodą a mosfetem. Po różnice odsyłam do datasheet...
    Jak się nie ma nic istotnego do powiedzenia, lub nie wie o czym jest dyskusja- to lepiej zachować wstrzemięźliwość wypowiedzi...

    1
  • Pomocny post
    #10 17 Paź 2009 13:53
    elek555
    Poziom 37  

    szampooon napisał:
    Z tego co udało mi się wyczytać na forum to przyczyną mogą być przepięcia na starcie silnika. Może powinienem spróbować zastosować kondensator na więcej V np. 100V i/lub diodę gaszącą na silniku? Może ktoś mi doradzić jak dobrać taką diodę dla tego silnika?

    Oczywiście że diodę bezwzględnie założyć! Bezpośrednio na silniku, o prądzie nie mniejszym od prądu silnika, szybką np.2 takie po zrównolegleniu -60APU04PBF

    0
  • #11 17 Paź 2009 14:13
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • #12 17 Paź 2009 14:19
    Quarz
    Poziom 43  

    szampooon napisał:
    elek555 napisał:

    Oczywiście że diodę bezwzględnie założyć! Bezpośrednio na silniku, o prądzie nie mniejszym od prądu silnika, szybką .

    A czasem ten czwarty mosfet (F9540N) nie pełni jej roli?
    Rozrysuj dokładnie schemat ideowy tego i podaj tu, to możemy podyskutować racjonalnie - dotąd to jest w pewnym stopniu zgadywanie ...

    0
  • #13 17 Paź 2009 14:29
    elek555
    Poziom 37  

    Jeśli nie wierzysz w różnicę między "na silniku" a "na płytce" -poćwicz :)

    0
  • Pomocny post
    #14 17 Paź 2009 18:44
    JacekEPS
    Poziom 13  

    Witam

    korzystałem z tego układu tez miałem problem ze strzelającym kondensatorem wymian 1000/63 w moim wypadku było po sprawie Silnik pobierał 15A
    U1 to NE555

    Pozdrawiam

    1
  • #15 17 Paź 2009 20:22
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • #16 18 Paź 2009 08:44
    bonanza
    Spec od Falowników

    Zmierzyć napięcie na C4 w czasie pracy - da to pojęcie o tym, co dzieje się na zasilaniu (jakie jest sztywne). :idea:

    0
  • #17 18 Paź 2009 11:01
    Darrieus
    Poziom 38  

    bonanza napisał:
    Zmierzyć napięcie na C4 w czasie pracy - da to pojęcie o tym, co dzieje się na zasilaniu (jakie jest sztywne). :idea:


    To zależy od stanu akumulatorów (Rwe), grubości przewodów i obciążenia silnika, nie wiele powie ten pomiar najwięcej to powie o akumulatorach.

    0
  • #18 18 Paź 2009 13:41
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • Pomocny post
    #19 18 Paź 2009 18:24
    woodpecker
    Poziom 13  

    Mój błąd, bo poszedłem na skróty w wyrażaniu myśli. Q4 pracuje tutaj jako zabezpieczenie. Sądziłem że po zdjęciach płytki, reszta badaczy tematu jest zorientowana (widać wyraźnie jak włączony jest Q4 - zwarte S i G do "+" i D do "-"). Pozwala to w tym obwodzie wykorzystać tego mosfeta jako szybką diodę impulsową. Proponuję pomierzyć ten tranzystor, bo mógł dostać nazwyklejszej przerwy i przestał spełniać wymaganą rolę. To tyle. Dołożenie odpowiednio wytrzymałej diody impulsowej na silnik nie zaszkodzi obwodowi, a niewykluczone że usunie przyczynę wybuchającego elka. Oscyloskopem można byłoby pomierzyć amplitudę impulsów zwrotnych i tym samym dobrać kondensator na wyższe napięcie (zakładając oczywiście, że Q4 jest sprawny i poprostu ma za słabe parametry).

    W przypadku mostka h, diodę zabezpieczającą montujesz od strony zasilania mostka, nie na silniku.

    0
  • #20 18 Paź 2009 19:30
    192686
    Użytkownik usunął konto  
  • #21 18 Paź 2009 19:38
    bonanza
    Spec od Falowników

    Dioda od strony zasilania mostka H - jeśli zrealizujemy mostek na przełączniku dwubiegunowym dwupozycyjnym (odwracając biegunowość). Jeśli zechcemy dać drogę prądowi generowanemu przez silnik zasilany z czterech mosfetów, to wtedy trzeba 4 diody do zasilania również na kształt mostka - i wtedy to dopiero elektrolit na zasilaniu dostaje popalić :!: Te diody zawarte są już w strukturze zastosowanych mosfetów.

    PS. To było nt. diody przy odwracaniu biegunowości zasilania (2 posty wyżej). Mosfet faktycznie wygląda na uszkodzony.

    0
  • #22 21 Paź 2009 02:09
    minimex
    Poziom 14  

    Q4 "robiący" za diodę jest uszkodzony (po zwarciu G z S, między D a S ma się zachowywać jak dioda).
    Jeżeli po wstawieniu diody dalej będzie strzelał C5, to połącz na płytce minus C5 z Z- dodatkowo drutem miedzianym fi >= 2,5 mm lub przelutuj końcówkę (-) na Z-.
    Przewody zasilające i łączące akumulatory linka fi > 3 mm.

    Pewnie się narażę i powiem tak: ten kondensator można spokojnie zamienić ma styroflex 1uF/63V, wstawianie elektr. 470u, 1m, etc. po co?, tak jak i dokładanie diody na silniku.

    0
  • #23 21 Paź 2009 13:02
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Ble ble ble , jak duży silnik robi na obciążeniu to są silne impulsy prądowe.
    Trzeba założyć kilka konensatorów i to załatwi sprawę.
    Sprawdzone w pracy .
    Czyli ok 5x 1000yF / 35V LowESR.

    0
  • #24 21 Paź 2009 13:43
    minimex
    Poziom 14  

    Nie wiem w jak jest zasilany kolegi układ.
    W tym konkretnym przypadku z AKUMULATORA, ...czym on jest!?

    Oczywiście jeżeli przewody będą bardzo długie i do tego o małym przekroju to te zakłócenia będą.

    0
  • #25 21 Paź 2009 17:42
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Przrabiałem to nie dalej jak 2 tyg temu i tez o dziwo był 100yF/25 wystrzelony.
    Przewody mają rezystancje i indukcyjność.

    Pozatym w samochodowych regulatorach są kondensatory i to jeszcze jaki byki , ale we wspomaganiu , Airbag, pompie abs, Ecu, --nie ma ich natomiast w jeżach od wentylatorów.

    0
  • #26 23 Paź 2009 18:36
    minimex
    Poziom 14  

    romoo napisał:
    Przrabiałem to nie dalej jak 2 tyg temu i tez o dziwo był 100yF/25 wystrzelony.
    Przewody mają rezystancje i indukcyjność.

    Pozatym w samochodowych regulatorach są kondensatory i to jeszcze jaki byki , ale we wspomaganiu , Airbag, pompie abs, Ecu, --nie ma ich natomiast w jeżach od wentylatorów.


    Miałem już tu nic nie pisać, po tym jak moderator usunął post. Nie wiem, co było powodem i nie chcę wiedzieć.
    Dziękuję, że to napisałeś, no właśnie regulator wentylatora, tzw. "jeżyk", to nie jest czasami bardzo podobnie zbudowany układ? a "byków" nie ma.

    Aby było jasne dla wszystkich, oczywiście, że taka ilość kondensatorów poprawia działanie układu w szczególnych warunkach. Usuwa ona skutek, ale nie przyczynę.

    Zamieszczam narysowany "od ręki" schemat fragmentu układu (końcówki).
    Myślę, że powinno to wyjaśnić, dlaczego kondensator "puchnie".

    regulator PWM do silnika PMDC - strzelający kondensator

    0
  • #27 30 Sty 2010 23:33
    valdi99
    Poziom 9  

    Szukam właśnie takiego regulatora obrotów PWM do silników 12-24 75A - wskażcie proszę gdzie mogę kupić?

    -1
  • #28 10 Maj 2011 19:52
    DeMaDeS
    Poziom 11  

    chyba mam talent do psucia, też włożyłem ten sterownik do roweru, silnik 450W 24v, podczas podjazdu pod górkę zrobiło się "wesoło"

    regulator PWM do silnika PMDC - strzelający kondensator

    0
  • #29 30 Lip 2011 18:03
    plplplpl
    Poziom 10  

    Ten układ nadaje się do sterowania halogenami 500W ;) z silnikiem nie da sobie rady. Szkoda czasu -mówię to z praktyki (mam taki układzik) Lepiej kup sobie coś takiego. Link. Żeby wywalić taki kondensator to albo trzeba mu dać odwrotnie napięcie albo ładować i rozładowywać szpilkami wysokiego napięcia (sporym prądem).

    0
  • #30 07 Wrz 2011 10:44
    cava
    Poziom 11  

    Witam, widzę że sam temat troszke stary, ale spróbuję go odświeżyć tzn. borykam się z wykonaniem sterownika do silnika elektrycznego 24V do łódki, oryginalny sterownik zjarał się całkowicie i nie mam mowy o jego naprawie, silnik jest sprawny bo "na krótko" działa bez problemu.
    Proszę podpowiedzcie jaki reulator zastosować, chcialem ten opisywany w poście, ale widzę, że ona raczej nie podoła, niestety moje umiejętności są chyba za słabe, żeby samemu coś takiego zaprojektować, ale z wykonaniem nie miałbym problemu.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    0