Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Brak ładowania - zetor 8145

bonifacy_010 17 Oct 2009 00:13 11133 19
Wago
  • #1
    bonifacy_010
    Level 10  
    Witam,
    dzisiaj z niewiadomych przyczyn zaczęła nieustannie świecić mi lampka ładowania (niezależnie od obrotów) :/ Sprawdziłem miernikiem prąd ładowania na alternatorze, wynik był około 12,45 V. (a powinno być 13.8-14.14 [V] ) Pasek oczywiście naciągnięty
    Czy to padła któraś z diod prądowych ? Jak najlepiej i najpewniej w warunkach domowych zlokalizować usterkę ?
    Gdzie kupię diody wysoko prądowe do alternatora ?( jeśli to one)
    A może to wina regulatora napięcia ? Jest zewnętrzny regulator, jak go sprawdzić ?

    Posiada ktoś może schemat instalacji elektrycznej do zetora 8145 rocznik '83 ? Włącznie ze schematem dachu kabiny.
  • Wago
  • #2
    adrian1201
    Level 29  
    Najpierw sprawdz szczotki i pomierz diody czy niemaja zwarcia w domowych warunkach mozna go wzbudzic bez regulatora ale prad ładowania bedzie dosyć duży
  • #4
    bonifacy_010
    Level 10  
    Rozumiem, że powinienem je sprawdzać poza układem, czyli konieczne jest wylutowanie. W zwykłym sklepie z częściami elektronicznymi kupię diody wysokoprądowe do alternatora (te "pastylki")? Zabrać się najpierw za sprawdzanie prostowniczych czy prądowych. Które częściej padają, bo nie chciałbym niepotrzebnie wylutowywać jednych z nich.
  • #5
    viper555
    Level 39  
    Najpierw sprawdź szczotki czy nie zatarte brudem typowa usterka w tych alternatorach.P
  • Wago
  • #6
    bonifacy_010
    Level 10  
    Jeszcze go nie rozkręcałem. Sprawdzę szczotki zaraz jak tylko go rozbiorę. Alternator jest czeski. Gdzie kupię takie diody i o jakie najlepiej pytać.
    Jakie są objawy niesprawnego regulatora napięcia ?
  • #7
    rico37p
    Level 28  
    Diody w tych alternatorach rzadko padają chyba ,ze się zrobi jakieś zwarcie. Sprawdż szczotki jak radził kolega Viper555 i łożyska (najczęstsza przyczyna niesprawności ; wirnik ociera o stojan)
  • #8
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    @bonifacy_010 zanim zabierzesz się za rozbieranie całego alternatora, najpierw sprawdź czy wirnik nie ma przerwy w uzwojeniu, oraz czy szczotki mają pewny kontakt z pierścieniami ślizgowymi. Piszesz, że regulator jest na zewnątrz, to sprawdź napięcia na wejściu regulatora oraz na jego wyjściu (wskazane byłoby też zmierzyć prąd wzbudzania podawany na wirnik). Jeżeli na wyjściu regulatora nie ma napięcia to najprawdopodobniej uszkodzony jest sam regulator. Jeżeli jest napięcie to przyczyny szukaj w alternatorze. Jednak mało prawdopodobne jest żeby uszkodzeniu uległy wszystkie diody prostownicze. Z reguły uszkadza się jedna, jednak wtedy alternator częściowo ładuje. Jeszcze jedno. Wszystkie diody w alternatorze są diodami prostowniczymi. 6 z nich prostuje prąd wyjściowy alternatora, a 3 prąd wzbudzania. Nie napisałeś czy jest tam mechaniczny czy elektroniczny regulator napięcia. W zasadzie nie ma to znaczenia, ale jeżeli jest mechaniczny to wymień na elektroniczny.
  • #9
    rico37p
    Level 28  
    Grzegorz_madera czy znasz czeskie alternatory? Bo bez rozkręcenia nie będziesz wiedział czy przerwę masz na szczotkach czy na wirniku.
  • #10
    bonifacy_010
    Level 10  
    Regulator jest elektroniczny.Jak rozpoznać gdzie jest wejscie a gdzie wyjscie aby sprawdzić te napięcia? Czy mógłbyś nieco rozwinąć temat pomiarów ? Jak sprawdzić uzwojenie ? Czy jak sprawdze omomierzem przykładając jeden koniec do obudowy alternatora a drugi do pinu od wzbudzenia to wystarczy ? Ile powinien wynosić prąd wzbudzania ? Do alternatora dochodzą 4 przewody. Gruby - od ładowania akumulatora (oznaczenie na aku "+B" ), cieniutki, od wzbudzania (oznaczenie "-T") i dwa takie same oznaczone jaka "R" i "M", te idą do regulatora.
  • #11
    viper555
    Level 39  
    Sprawa jest prosta odkręć B+ , wyjmij konektory R M/zapamiętaj/ miernik na diody i podaj wartości będzie wszystko wiadomo.P
  • #12
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    rico37p wrote:
    Grzegorz_madera czy znasz czeskie alternatory? Bo bez rozkręcenia nie będziesz wiedział czy przerwę masz na szczotkach czy na wirniku.

    Ja szybciej myślę niż piszę hehe. Masz całkowitą rację. Ale jak sprawdzi na szczotkach i nie będzie przerwy to jest ok. A jak będzie to trzeba sprawdzać dalej, na pierścieniach ślizgowych. Jeżeli jest dobrze a wcześniej była przerwa to znaczy, że szczotki do wymiany, a jeżeli nadal jest przerwa to wirnik.
  • #13
    bonifacy_010
    Level 10  
    Witam, niestety z braku czasu i pogody (ostatnio cały czas pada, a ciągnik stoi na świeżym powietrzu) więc nic jeszcze nie zrobiłem...
    viper55 nie bardzo rozumiem o czym piszesz
    Grzegorz_madera "mierząc na szczotkach.." masz na myśli pomiar omomierzem na zacisku +B i obudowa alternatora ?
  • #14
    rico37p
    Level 28  
    Na twoim miejscu zleciłbym tą robotę elektrykowi ,bo koszty mogą być większe.
  • #15
    Grzegorz_madera
    Level 36  
    Pisząc "na szczotkach" mam na myśli pomiar omomierzem między jedną a drugą szczotką. Nie pamiętam, który zacisk jest do podłączony do szczotki, bo druga jest podłączona do masy. Jak już napisałem taki pomiar powie Ci czy masz dobry kontakt szczotek z pierścieniami, oraz czy wirnik jest dobry. Jednak @rico37p ma rację. Widzę, że nie bardzo orientujesz się w zagadnieniu, więc prawdopodobnie sobie nie poradzisz.
  • #16
    romoo
    User under supervision
    Tam jest alternator z szczotkami od srodka więc trzeba go rozebrać a jak sie ma go na stole to 5 minut mierzenia , po wylutowaniu uzwojenia z diod.
    Mam kilka na stole 34A 45A 55A.
  • #17
    dinopd
    Level 10  
    proponuje zacząć od zdemontowania alternatora.

    potem pomierzyć tak jak koledzy piszą wyżej wirnik uzwojenia stojana.

    Przy takiej kolejności może kolega pozna budowę i jednocześnie bedzie wiedział oczym mówimy.

    W alternatorze uzwojenie wirnika nawijane jest cylindrycznie i niejest trudno sprawdzić te uzwojenie. Wyjściie na dwa pierścienie ślizgowe. Jeśli na nich nie ma przejścia (oporność do nieskończoności lub dla niewtajemniczonych przy miernikach cyfrowych sygnał dźwiekowy ) to wirnik do wymiany. Potem sprawdzić uzwojenie stojana, pomiędzu każdą końcówką przejście (połaczenie gwiazda). Sprawdzić diody. Najlepiej żeby przynajmniej jedna końcowka każdej diody była luźna bo może wprowadzić w błąd. Gdy wszystko jest OK złożyć. Pomieżyć przejście na szczotkach
    (szczotki są podłączone do wirnika).
    Zmieszczam też schemat podłaczeń alternatora w FIAT 126p może on pomoże.

    Brak ładowania - zetor 8145
  • #18
    franekk_
    Level 1  
    Pozwolę podłączyć sie do tematu, aby nie zakładać nowego...
    wymieniłem ostatnio szczotki w moim alternatorze, bo były na wykończeniu i nie ładował. Teraz ładuje, ale lampka od ładowania nie chce całkowicie zgasnąć, a jarzy się delikatnie ( paski napięte), napięcie trochę chyba wysokie bo w granicach 14,7 v ale stabilne. Lampka gaśnie dopiero po mocnym zwiększeniu obrotów silnika, ale po ich zmniejszeniu znów lekko się jarzy choć nie jest to regularne zjawisko. Czy to może być wina regulatora ?
    Tak z ciekawości.. czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć dlaczego przy ładowaniu akumulatora tak ważne jest napięcie i jakim prądem ładowany jest wtedy alternator ? Dlaczego tu musi ono wynosić 14,4 V gdy podczas ładowania prostownikiem wynosi ono 12 V ?

    Posiada ktoś może schemat elektryczny do tego ciągnika, bo bardzo trudno znaleźć cokolwiek w sieci.

    pozdrawiam
  • #19
    romoo
    User under supervision
    I tu sie mylisz żeby zaczął się łądować akumulator napięcie musi być wyższe niż ok 12,6V i nie większe niż 14,4V .
  • #20
    Megawe
    Level 34  
    Brak ładowania - zetor 8145

    M szczotka plusowa, szczotka minusowa ma wyjście - śrubka M5 i przewodem jest podłaczona do masy. Na schemacie brak tej śrubki i przewodu masowego.