Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Energooszczędny zasilacz samochodowy do AVR

jaros85 18 Paź 2009 10:36 3750 18
  • #1 18 Paź 2009 10:36
    jaros85
    Poziom 20  

    Witam mam zamiar zbudować immobilizer samochodowy i zastanawiam się nad wykonaniem odpowiedniego układu zasilającego do uC.
    Zasilacz ma spełniać następujące warunki:

    1. Podczas czuwania układ ma pobierać jak jak mniej prądu <100mA
    2. Podczas racy przy włączonym silniku układ nie powinien się zbytnio grzać
    3. Oczywiście na wyjściu 5V.

    Oczywiście nie chciał bym stosować układów 7805 ponieważ niema to sensu sam stabilizator będzie pobierał więcej prądu niż cały immobilizer a na dodatek się grzeje.
    Zastanawiałem się nad układem MC34063 nawet gdzieś znalazłem kalkulator do wyliczania wartości elementów w zależności od napięć na wyjściach ale ...

    Właśnie chodzi o to że w schemacie jest cewka której wartość się zmienia w zależności od napięcia wyjściowemu. I właśnie nie zawsze można dobrać odpowiednią cewkę.

    Czy jest możliwość stworzenia jakiego innego ciekawego prostego zasilacza?

    0 18
  • #2 18 Paź 2009 10:50
    PiotrPitucha
    Poziom 32  

    Cześć
    Kup gotową ładowarkę do komórki lub zasilacz samochodowy USB, taniej nie wyjdzie, popraw luty bo małe żółte rączki oszczędzają czasem na cynie, większość urządzeń które miałem w rękach było na cytowanym przez Ciebie scalaku.
    Piotr

    0
  • #3 18 Paź 2009 11:00
    alien_audio
    Poziom 21  

    Witam.
    Proponuje wykorzystać układ LM2574 lub podobny na wyższy prąd jeżeli potrzeba. Jest to popularna przetwornica praktycznie się nie grzeje, działa
    pewnie i od razu, dość tania.

    0
  • #4 18 Paź 2009 12:22
    jaros85
    Poziom 20  

    Właśnie zastanawiałem się nad ładowarką do komórki układ praktycznie jest już zmontowany a kosztuje koło 6 - 7zł.
    Mam tylko pytanie czy ktoś konstruował układy zasilane przez ładowarki samochodowe czy wszystko działa prawidłowo czy niema zakłóceń pracy uC.
    Poza tym bez obciążenia z ładowarki może wychodzić koło 8V czy to nie uszkodzi uC ?

    0
  • #5 18 Paź 2009 12:45
    tmf
    Moderator Mikrokontrolery Projektowanie

    Musisz miec ladowarke, ktora na wyjsciu daje stabilizowane 5V a nie byle chinskie badziewie. Ale jak pisal alien, prosciej wykorzystac LM2574 lub podobny. Uklad nie bedzie wiekszy ani drozszy. Na stronie analoga zreszta mozesz sobie wybrac przetwornice, ktora ci bedzie odpowiadac.

    0
  • #6 18 Paź 2009 20:14
    FlashCode
    Poziom 12  

    Cytat:
    1. Podczas czuwania układ ma pobierać jak jak mniej prądu <100mA
    ja bym tutaj powiedział że <5mA. w urządzeniach które projektowałem do samochodu założenia były nawet <1mA. Na początku zrobiliśmy partię gdzie był prąd w stanie czuwania ~15mA i były reklamacje - klient zostawił samochód, pojechał na wakacje, wraca i kicha. A jaki masz maksymalny pobór prądu przez immobilizer? Może najpierw wybrać pocek o mniejszym poborze prądu, obniżyc zegar....

    0
  • #7 19 Paź 2009 20:20
    jaros85
    Poziom 20  

    Aktualnie programuje sobie ATmega8 ale docelowo dla immobilizera mogę wykorzystać dowolny inny poza tym są przecież różne tryby pracy energooszczędnej uC. Mnie nie chodzi o aż tak mały pobór prądu w trakcie czuwania chociaż miło by było. W ostateczności immobilizer mogę wyłączyć jeżeli samochód nie będzie używany dłuższy czas.
    Demontowałem już immobilizer z samochodu i trochę się nim bawiłem podłączając go na krotko do zasilacza ale jaki on miał pobór prądu w czasie czuwania to zielonego pojęcia nie mam nie sprawdzałem nawet ale pamiętam że zasilanie było skonstruowane na układzie LM2574 lub czymś w tym stylu.

    0
  • #8 19 Paź 2009 20:58
    FlashCode
    Poziom 12  

    Zakładam, że maksymalny pobór prądu (procesor+peryferia) będziesz miał na poziomie 20-30mA, a poniżej 5mA w stanie czuwania (sam procesor) i wystarczy tu zwykły liniowy stabilizator. Polecam LP2950 (np z TME), przy obciążeniu 20mA "ground pin current" ma na poziomie 1mA (czyli cały układ z 12V pobiera 21mA), a przy obciążeniu 5mA "g. p. c." to jedyne 200uA (cały układ 5,2mA). Do 50mA obciążenia stabilizator nagrzewa się ledwo wyczuwalnie (wersja DIP).
    Link

    0
  • #9 20 Paź 2009 01:00
    netotron
    Poziom 26  

    Przy takim prądzie polecam LM78L05 Imax = 100mA z zabezpieczeniem :)
    koszt 1zł

    0
  • #10 20 Paź 2009 07:54
    FlashCode
    Poziom 12  

    Tylko że 78L05 sam pobiera 6-8 mA więc gdzie tu energooszczędność do samochodu?

    0
  • #11 20 Paź 2009 09:15
    diag
    Spec od samochodów

    O ile pamiętam immobilizer ma nie pozwolić na uruchomienie samochodu. W taki wypadku układy fabryczne otrzymują zasilanie w momencie przekręcenia kluczyka i sprawdzaj czy mogą uruchomić silnik. Podstawowy problem przy takiej konstrukcji to zapewnienie zasilania ( takiego by AVR sie nie resetował) w trakcie rozruchu( spadki napięć do 6-8V) i utrzymanie funkcji rozruchu silnika.

    0
  • #12 20 Paź 2009 11:32
    atom1477
    Poziom 43  

    diag napisał:
    Podstawowy problem przy takiej konstrukcji to zapewnienie zasilania ( takiego by AVR sie nie resetował) w trakcie rozruchu( spadki napięć do 6-8V) i utrzymanie funkcji rozruchu silnika.

    Do tego powinna wystarczyć dioda i duży kondensator (1000...10000uF).
    A jeżeli napięcie nie spadnie poniżej 6…7V to LF50 albo jakiś inny stabilizator LDO by wystarczył bez żadnych diod i przesadnie dużych kondensatorów.

    LM2575 bez obciążenia też pobiera około 10mA (LM2574 5mA). Gdzie tu oszczędność?
    Dla 50mA poboru prądu LM2575 też się specjalnie nie wykaże. Przy tak małym prądzie będzie prawdopodobnie pracował paczkami i będziesz miał duże tętnienia napięcia na wyjściu. Co innego jak prąd będzie większy.
    Ja bym jednak wstawił zwykły liniowy stabilizator (tyle że nie 78L05, tylko jakiś energooszczędny).

    0
  • #13 20 Paź 2009 18:42
    krzemowy
    Poziom 19  

    Przetwornica na MC34063A przy dobrych wiatrach bierze poniżej 3 mA na biegu luzem. Ma to sens jeżeli cała pozostała elektronika bierze przynajmniej 5 mA, wtedy jest jakaś korzyść ze stosowania przetwornicy impulsowej. Popełniłem taki układ jakieś 8 lat temu jako zasilacz elektroniki centralnego zamka zintegrowanego z alarmem i sterowaniem oświetlenia kabiny(całość na AT98C2051) i działa wszystko ładnie do dziś.

    0
  • #14 20 Paź 2009 19:33
    atom1477
    Poziom 43  

    To że działa do dzisiaj nic nie zmienia.
    Jeżeli układ ciągle pobiera Ci 3mA to moim zdaniem jest to dużo.
    Uśpiony procesor AVR i stabilizator ciągnący jakieś uA na moje oko wypada lepiej jeżeli procesor będzie wybudzany rzadko i na krótko.

    0
  • #15 20 Paź 2009 20:29
    krzemowy
    Poziom 19  

    Sam procek owszem, nie miałoby to żadnego sensu. Ale w urządzeniu tkwi jeszcze troszkę innych rzeczy(m. in. odbiornik radiowy sygnału z pilota oraz LED jako kontrolka alarmu - jej nie puścisz kilku uA, choćbyś nie wiem co robił ;) ), dlatego warto było kombinować z układem impulsowym.

    0
  • #16 20 Paź 2009 20:34
    atom1477
    Poziom 43  

    No chyba że tak. Ale nie widadomo czy tutaj też tak będzie.
    Po pierwszym poście widzę że jaros85 ma problem tylko z cewką ;p
    jaros85: naprawdę łatwo policzyć cewkę. A najlepiej wstawić taką jaką proponuje datasheet sterownika przetwornicy.

    0
  • #18 26 Paź 2009 20:55
    jaros85
    Poziom 20  

    Trochę przez weekend nie miałem czasu luknąć na forum ale widzę że temat cieszy się dużym zainteresowaniem.

    Udało mi się zdobyć ładowarkę samochodową do telefonu K750i oparta jest na układnie MC34063 wykonanie jej jest dobre sama ładowarka zasilana napięciem 11,9V (z zasilacza) pobiera 6,7mA. gdybym usuną diodę to może pobór prądu spadł by o połowę.
    Energooszczędny zasilacz samochodowy do AVR

    Na wyjściu bez obciążenia jest 5,22V
    Czy w takiej sytuacji jest sens tworzyć nowy układ zasilający? Niewidem czy dało by radę żeby pobierał parę uA bez obciążenia. Jutro sprawdzę ile pobiera immobilizer o którym pisałem wcześniej znalazłem bezpiecznik od niego i wepnę się amperomierzem na pewno będzie pobierać więcej niż te 6mA.

    0
  • #19 13 Lis 2009 12:17
    jaros85
    Poziom 20  

    Udało mi się zmierzyć prąd jaki pobiera ten opisywany prze zemnie immobilizer. Jest to immobilizer Mat 3000i.

    Pobiera on prąd w czasie spoczynku od 8,9-5,5mA. Prąd cały czas się zmienia najprawdopodobniej dlatego że w czasie spoczynku mruga dioda z częstotliwością około 2Hz.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo