Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

Kuniarz 18 Paź 2009 13:49 22641 44
  • Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    Witajcie !

    Od razu powiem, że pod tym szumnym tytułem kryje się w rzeczywistości proste urządzonko, a raczej dwa...

    GENEZA POMYSŁU

    Jak zwykle - potrzeba matką wynalazku... Niedawno przeprowadziliśmy się do "domu z ogrodem z widokiem na jezioro" - tak przynajmniej widniało w ogłoszeniu ;-)
    W praktyce jest to dość stary dom, z zapuszczonym sporym trawnikiem, widok na jezioro jest zimą, jak drzewa znajdujące się po drodze zgubią liście, ale... to temat na innego posta ;-)
    Jedną z pierwszych rzeczy wykonanych "na ogródku" było wkopanie kabli i podłączenie 4-rech lamp, w sekcje po dwie - tak, aby oświetlały drogę do ogródka.
    W założeniach chodziło o włączanie i wyłączanie oświetlenia z pilotów, jak również "ręcznie".

    PROJEKT

    Pomysł był prosty - pilot na jakimś gotowym module komunikacyjnym, odbiornik podobnie, wysłanie sekwencji powoduje zadziałanie danej funkcji.
    Jako że projekt był niejako treningiem do większych "dzieł stulecia" ;-) zastosowałem moduły RFM12. Tak, wiem, są na wyrost,
    ale w końcu udało mi się je uruchomić z poziomu BASCOM-a i jako tako poznać funkcje w praktyce.
    Pierwsze koty za płoty, zdobyta wiedza zapewne zaowocuje w kolejnych bardziej rozbudowanych zastosowaniach.

    Schematu jako takiego nie stworzyłem, bazowałem na projekcie stacji pogodowej oraz dokumentacji do modułów RFM12, wykorzystałem też części kodu - te odpowiedzialne za komunikację z modułem radiowym.

    PILOT

    Zastosowałem taki trik, że przycisk w pilocie włącza zasilanie całego układu, tak więc po wciśnięciu uruchamia się sterownik i wysyła ciągle określony kod radiem.
    Moduły RFM12 pracują przy 3.3 V, jak widać bez problemu dają radę z 3V bateryjki, do tego Atmega 8L, również przystosowana do niższego napięcia zasilania.
    Kształt płytki dopasowany do obudowy, a zwłaszcza do anteny wykoananej metodą druku. Projekt anteny znalazłem po długich poszukiwaniach w internecie, wykonałem zgodnie ze szkicami - działa bez problemów.

    (POPRAWKA) Po kilu dniach testów okazało się, że zasilanie pilota pastylką 3V nie wystarcza na zbyt długo... w kolejnym zastosuję jednak inne rozwiązanie.

    BAZA

    Konstrukcja banalna - zasilanie z 12V, stabilizator 5V dla atmegi i 3,3 V dla RFM12, dwa przyciski jako wejście, diodka i dwa wyjścia na triaki izolowane oczywiście optotriakami.
    Zasilanie póki co z zasilacza wtyczkowego, docelowo będzie tu zamontowany zasilacz kilkunapięciowy (prawdopodobnie będę potrzebował 24 V do sterowania elektrozaworami).

    WYKONANIE

    Płytki bazy i pilota wykonałem amatorską metodą żelazkową, jak widać z powodzeniem. Jest to mój ostatni projekt wykonany zanim poznałem jako tako EAGLE, więc płytka została zaprojektowana ręcznie
    i narysowana w Corel Draw. Wydruk na starej dobrej laserówce, prasowanko 5 min i do trawienia.
    Obawiałem się trochę płytki dwustronnej, ale trafiłem za pierwszym razem :) (jest tam przelotka podłączająca antenę do modułu).
    Ksytat płytki bazy musiałem trochę dostosować do wymiarów obudowy, więc jest troche miejsca zmarnowanego, cóż...
    Panel przedni bazy zaprojektowany również w Corel'u, wydruk, zalaminowanie, naklejony na typową obudowę.
    Obudowa pilota - gotowiec z TME. Bateria pastylkowa wklejona w obudowę pilota, podłączona do płytki przewodami.
    Antena na bazie zrobiona z kawałka drutu, jeśli to rozwiązanie się nie sprawdzi, jeśli zasięg będzie za mały, to pokombinuję coś innego, póki co się sprawdza.

    Lutowane prostą kolbą Solomona.


    MONTAŻ

    Walała mi sie w firmie taka mała zgrabna skrzynka energetyczna, powiesiłem ją na ścianie budynku, wewnątrz zamocowałem kawałek przyciętej na wymiar płyty wiórowej, na niej zostały zamocowane podzespoły.
    Rozkład podzespołów nie przypadkowo jest taki "niesymetryczny", gdyż docelowo (na wiosnę) planuję zamontować też sterownik nawadniania, zostawiłem więc sobie trochę miejsca ;-)

    FOTOSTORY

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    1,2 Pilot - antena wykonana metodą nadruku.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    3,4 - pilot, od strony elementów.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    5 - bateria pilota.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    6 - baza, wnętrze od strony diodek i przycisków.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    7 - baza, płytka od strony ścieżek - jeszcze w fazie testów, stąd płytka nie oczyszczona z kalafonii.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    8 - baza, płytka od strony elementów.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    9 - elektronika bazy przygotowana do ostatecznego mocowania w obudowie.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)
    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    10,11 - widok gotowej bazy, przygotowanej do montażu w skrzynce.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    12,13 - płyta wiórowa przygotowana do montażu w skrzynce.

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    14,15 - skrzyneczka z zamontowanymi podzespołami, podłączona do lamp i zasilania.


    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    16 - po zamknięciu wygląda sobie zgrabnie, czysto i niepozornie ;-)

    Mikroprocesorowy Sterownik Oświetlenia Ogrodowego ;-)

    17 - wspomniany "ogródek", który póki co żartobliwie nazywam ugorkiem... no, ale kiedyś coś z tego będzie ;-)


    Oczywiście proszę o konstruktywną krytykę ;-)

    Pozdrawiam wszystkich domorosłych konstruktorów ! ;-)

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Offline 

    Projekty na zamówienie - www.pierdolniki.pl
    Specjalizuje się w: mechatronika, avr bascom, avr c
    Kuniarz napisał 3676 postów o ocenie 401, pomógł 287 razy. Mieszka w mieście Poznań. Jest z nami od 2004 roku.
  • PCBway
  • #2
    parafka
    Poziom 20  
    Cytat:
    ...Schematu jako takiego nie stworzyłem, bazowałem na projekcie stacji pogodowej oraz dokumentacji do modułów RFM12, wykorzystałem też części kodu - te odpowiedzialne za komunikację z modułem radiowym....

    Bardzo jednak prosimy o schemacik i program lub jego część bo wiele osób
    spędziło godziny nad jego odpaleniem a Tobie poszło od ręki.
    Moduł radiowy jest na 433MHz czy 868MHz ?
  • #4
    gogo4
    Poziom 15  
    Projekt nieskomplikowany ale ciekawy, zastanowiłbym się tylko na zmianą tej płyty wiórowej na coś innego (bardziej estetycznie moim zdaniem będzie wyglądał kawałek ocynkowanej blachy). Dobrym zwyczajem jest również (o przepisach nawet nie wspominam bo one kategorycznie to nakazują) wykorzystywanie przewodu zielono-żółtego tylko i wyłącznie w roli przewodu ochronnego a już na pewno nie jako przewód fazowy. Ktoś kiedyś może się pomylić i będzie to bolesna (jeżeli nie tragiczna) pomyłka. Płytki bardzo estetycznie wykonane.

    Pozdrawiam
  • PCBway
  • #5
    DmZ
    Poziom 18  
    czy ja dobrze czytam, ze pilot pracuje non stop? [wysyla ciagle sygnal]
    jesli tak, to troche na glowie to stoi :)

    ale plytka zaprojektowana i polutowana na prawde bardzo ładnie.

    ps. ten ogrodek tez nie wyglada najgorzej. posiejesz dobrą trawke i bedzie fajnie ;]
  • #6
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Dziękuję za uwagi i opinie.

    @parafka - moduły pracują na 868 MHz, prawdę mówiąc to marnotrastwo energii ;-) ale tak jak pisałem, czas naglił...
    Z tym uruchomieniem to też nie było tak od ręki niestety... projekt trafił na kilka miesiecy do szuflady, gdyż byłem już delikatnie mówiąc wk... przez rząd niepowodzeń.
    Receptą na uruchomienie okazało się : zasilanie 3,3V przez stabilizator i dokładne przeanalizowanie softu i połączeń ;-)

    @gogo4 - cenne uwagi, dziękuję, natomiast w tym przypadku za płytą wiórową przemawia to, że jak chcę coś do niej przymocować, to poprostu biorę wkręt, wkrętarkę i już mam - wbrew pozorom trzyma sie to to bardzo solidnie. Blacha ocynk ładna i trwała, ale tu mamy już wiercenie, dystanse, śruby z nakrętkami itp.
    Jeśli chodzi o przewód uziemiający to mam to poprostu tak połączone, że zero leci niebieskim, brązowy to jedne lampy, zółto zielony to drugie lampy.
    Wybrałem takie rozwiązanie głównie dlatego, że nie mogłem w zakopywane rurki upchać więcej kabli, pozatym przewód zasilający ogródek i tak nie jest z podłączonym uziemieniem...
    Może w przyszłości wkopię jakąś bednarkę i zrobię uziemienie.

    @DmZ - nie, pilot działa tylko po wciśnięciu przycisku, który poprostu odłącza + zasilania. Czyli, wciskam przycisk, podłączam zasilanie, odpala się układ, generuje w eter kod 85, jak puszczę to odcinam zasilanie i finito.
    Dzięki za słowa otuchy odnośnie ugorka ;-) Póki co czeka mnie przekopanie całości... może na wiosnę :D



    Szukałem w szpargałach na dysku schematu, niestety dokładnego nie znalazłem. Wstawię natomiast kody nadajnika i odbiornika - zawarte w nich przypisania sygnałów do portów w zupełności wystarczą do uruchomienia systemu w oparciu o te nieszczęsne moduły radiowe.
    Programy są nieoptymalne, wiem... niestety czas już gonił i musiałem uruchomić sterowanie natychmiast. Wersja druga będzie bardziej zoptymalizowana



    W załączniku PDF który służył mi za wzór do wykonania anteny na PCB, sądzę, że nie wymaga komentarza, jest bardzo wyczerpujący i bogaty w treść.



    Regulamin wew. pkt. 3, poprawiłem.
    (joy_pl)
  • #7
    bergu
    Poziom 16  
    bardzo fajna sprawa a powiedz jak zrobiłeś te literki na obudowie ?
  • #8
    ShEvU_elektro
    Poziom 25  
    Projekt bardzo mi się podoba i jest to właśnie motywacja do wyciągnięcia modułów na biurko.....zabieram się do pracy.

    Nie rozumiem natomiast tej części kodu:

    Cytat:
    Rf12_send:
    !Wait_for_nIRQ_low_1:
    sbic Pind, 7
    jmp Wait_for_nIRQ_low_1



    lds R16, {Data_to_send}
    sts {Data_Out+0}, R16
    ldi R16, &HB8
    sts {Data_Out+1}, R16

    Gosub Rf12_wrt_cmd_2
    Return
    '-----------------------


    Może ktoś dodać komentarze?
  • #9
    andrzej34
    Poziom 16  
    Witam, ja przyłączam się do apelu o "wyprostowanie" z tymi kabelkami fazowymi, a jeśli tak zrobiłeś to chociaż częściowo zawiń taśmą izolacyjną, lub koszulką izolacyjną. Domek Tobie się znudzi sprzedając go zostawisz po sobie "kukułcze jajo"
    Pozdrówki
  • #11
    aftys6
    Poziom 19  
    Kolego. L1 i L2 to zapewne skróty od lini1 i linii2
    Troche to wprowadza w błąd bo moze to sugerować fazy.
    No i te dyndające kable pod spodem dają do myślenia ??
    Czy są to ochronne ??

    A na ostatnim dopeiro widac że to zasilanie ;)
  • #12
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Koledzy, nie przesadzajcie z tymi fazami... Podkreślam - na ogródek wyprowadzone jest z domu tylko faza i zero, BEZ UZIEMIENIA. Wiem, że nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie, ale takie zastałem.
    L1 i L2 to oczywiście nie fazy "trójfazówki" tylko Linia 1 i Linia2.
  • #13
    Rafal_Pisz
    Poziom 12  
    Projekt jak najbardziej udany, zaciekawiły mnie te moduły i w związku z tym mam pytanie: Czy sprawdziłeś, w jak dużym promieniu od "bazy" możesz załączać oświetlenie tym pilotem?

    A co do oznaczeń to niestety muszę się również przyczepić, są pewne zasady i należało by się do nich stosować i nie popełniać takich błędów tym bardziej jeśli stawiasz na przeciwnej szali bezpieczeństwo, a to w twoim przypadku ma zapewnić przewód żółto-zielony. Tak samo z oznaczeniami L1, L2, które są zarezerwowane do oznaczania faz w sieci elektrycznej, a twoje urządzenie jest do niej przyłączone więc należało by zastosować się do zasad, tym bardziej jeśli prezentujesz swoją pracę publicznie, a pamiętaj że portal odwiedzają również początkujący i taki błąd widzą i potem czasem stosują.
    Mam nadzieje że mój wykład nie będzie źle zrozumiany i dostanę odpowiedz na moje pytanie z początku wypowiedzi.
    Pozdrawiam i życzę wielu udanych projektów.
  • #14
    koojot
    Poziom 14  
    Mnie najbardziej podoba się napis u dołu: "2009 Electronic Technolgy".Słaba korelacja z przaśnym "zasilaniem" czy inną "linią":) Strach się bać!
  • #15
    krzysztofh
    Poziom 29  
    Płytka wykonana bardzo starannie i tu się należy pochwała, o braku ochronnego się nie wypowiadam, bo już dostałeś od innych ale Ci się należało. Pamiętaj, że może się zdarzyć, że inny elektryk kiedyś podejmie próbę naprawy uszkodzonej instalacji i ...wiadomo.
    Jest natomiast jedna kwestia, której nikt tu nie podjął.
    Wprawdzie nie widać jaki kabel idzie do ziemi bo po drodze jest puszka, ale jeżeli to ten sam co widać w skrzynce, to spodziewaj się kłopotów za kilka lat, tym bardziej że puściłeś kable w peszlu, czy rurkach. Do ziemi stosuje się wyłącznie kable KYxx o odpowiedniej izolacji (z wyglądu czarne). Rurki do tych kabli mogą stanowić tylko mechaniczną ochronę dodatkową na wypadek prac ze szpadelkiem. Czasem może pomóc, choć nie zawsze.
    Po paru latach już nie będziesz pamiętał gdzie idzie kabel, szczególnie kiedy ogród się zmieni z powodu rosnących roślin.
    Natomiast jak ten biały kabel idzie w rurce to tylko gorzej, bo tam, ciągle będzie stała woda. Resztę sobie dopowiedz.
  • #16
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    @Rafal_Pisz zasięg póki co jest marny, około 20m, ale... tak jak pisałem, zależy od zasilania, dzisiaj zrobię próby na świeżutkiej baterii w pilocie. Niestety mój plan się tutaj nie powiódł i zasilanie atmegi i RFM12 z jednej 3V baterii o bardzo małej pojemności jest ślepą uliczką.
    I tak muszę zrobić drugiego pilota, ale zastosuję tutaj baterię 9V (bodajże, są takie małe w pilotach od alarmów/samochodów) i stabilizatory 3,3 i 5 V.
    Co do oznaczeń linni masz oczywiście rację, zupełnie nie skojarzyłem, że L1, L2, L3 to oznaczenia zasilania trójfazowego :-/

    @koojot - nie ma się czego bać, jestem zwolennikiem polskich oznaczeń, natomiast firma w której działam nazywa się "Electronic Technology", stąd też ten napis. Wszystko jest OK :P

    @krzysztofh - dotąd żyłem w przekonaniu, że czarny kabel "do ziemi" poprostu wkopuje się w grunt, zaznacza folią i święty spokój, natomiast sądziłem, że jeśli wpakuję w rurkę zwykły "biały" kabel to mu się nic nie stanie...
    Jeśli faktycznie tak jest, że w przyszłości pojawią się problemy, to rozważę montaż różnicówki w skrznce i pociągnę uziemienie z domu.
    Nie chciałbym, aby goście na grillu zaczeli dziwnie podskakiwać ;-)
  • #17
    krzysztofh
    Poziom 29  
    Kuniarz napisał:
    @Rafal_Pisz zasięg póki co jest marny, około 20m, ale... tak jak pisałem, zależy od zasilania, dzisiaj zrobię próby na świeżutkiej baterii w pilocie. Niestety mój plan się tutaj nie powiódł i zasilanie atmegi i RFM12 z jednej 3V baterii o bardzo małej pojemności jest ślepą uliczką.
    I tak muszę zrobić drugiego pilota, ale zastosuję tutaj baterię 9V (bodajże, są takie małe w pilotach od alarmów/samochodów) i stabilizatory 3,3 i 5 V.
    Co do oznaczeń linni masz oczywiście rację, zupełnie nie skojarzyłem, że L1, L2, L3 to oznaczenia zasilania trójfazowego :-/

    @koojot - nie ma się czego bać, jestem zwolennikiem polskich oznaczeń, natomiast firma w której działam nazywa się "Electronic Technology", stąd też ten napis. Wszystko jest OK :P

    @krzysztofh - dotąd żyłem w przekonaniu, że czarny kabel "do ziemi" poprostu wkopuje się w grunt, zaznacza folią i święty spokój, natomiast sądziłem, że jeśli wpakuję w rurkę zwykły "biały" kabel to mu się nic nie stanie...
    Jeśli faktycznie tak jest, że w przyszłości pojawią się problemy, to rozważę montaż różnicówki w skrznce i pociągnę uziemienie z domu.
    Nie chciałbym, aby goście na grillu zaczeli dziwnie podskakiwać ;-)

    Tu nie chodzi o gości na grilu. Po prostu może przestać działać oświetlenie. Teraz możesz kabel wymienić na ten właściwy, później będzie bolało, jak ogród się rozrośnie i szkoda będzie kopać rowy aby dostać się do kabla.
    Kabel do instalacji wewnętrznych w peszlu w ziemi to najgorsze rozwiązanie z możliwych.
  • #18
    __Maciek__
    Poziom 20  
    No to może się na coś przydam .. odnośnie zasięgu chyba widzę dlaczego jest taki marny.
    chodzi o parametr LNA gain - masz stawiony na max. - gdzieś w sieci wyczytałem ( nie potrafię podać źródła ) że ten wzmacniacz to kiepski jest .. i nie zaleca się stosować go na max.
    spróbuj ustawić na -6db.
    U mnie na 2 antenkach 1/2 fali 868Mhz, przy prędkości 19200 mam ponad 300m zasięgu w otwartym terenie.
    Jeśli ktoś będzie chętny to jak skończę i uporządkuję bibliotekę to może się podzielę. ( oczywiście wszystko w C ) ...
    a na razie myślę że to się może przydać. :

    Code:
       
    
    #define RF_IDLE     0x8209
    #define RF_RX     0x82D9
    #define RF_TX     0x8239
    #define RF_SLEEP  0x8201

    /*     19200bps,
       Rx bandwidth 134 khz,
       Deviation    90 khz,
       LNA Gain -6 dbm  ( nie używać max = mały zasięg )
       DRSSI -103 dbm   */
       
       RF12_Write(0x80E8);
       RF12_Write(RF_IDLE);
       RF12_Write(0xA640);
       RF12_Write(0xC611);
       RF12_Write(0x94A8);
            RF12_Write(0x2CEC);
       RF12_Write(0xCA82);
       RF12_Write(0xCE00 | group);
       RF12_Write(0xC4F7);
       RF12_Write(0x9850 | power);
       RF12_Write(0xCC17);
       RF12_Write(0xE000);
       RF12_Write(0xC800);
       RF12_Write(0xC000);

    lub
    Code:
    /*   4800bps, 
    
       Rx bandwidth 67 khz,
       Deviation    45 khz,
       LNA Gain -6 dbm  ( nie używać max = mały zasięg )
       DRSSI -103 dbm

       RF12_Write(0x80E8);
       RF12_Write(RF_IDLE);
       RF12_Write(0xA640);
       RF12_Write(0xC648);
       RF12_Write(0x94C0);
           RF12_Write(0x2CEC);
       RF12_Write(0xCA82);
       RF12_Write(0xCED4);
       RF12_Write(0xC4F7);
       RF12_Write(0x9820);
       RF12_Write(0xCC37);
       RF12_Write(0xE000);
       RF12_Write(0xC800);
       RF12_Write(0xC000);

    /*   Antena 1/4 fali ~82mm
       
       Zasięg bardzo dobry > 300 m
       nadajnik 8Mhz, odbiornik 8Mhz */
  • #19
    epoxer
    Poziom 13  
    Projekt ciekawy, jednak mimo braku schematu prosiłbym o ponowne go opracowanie i wstawienie w celu przyszłej pomocy dla innych użytkownik forum :) Np. mnie ;p
  • #20
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Kolego epoxer, uwierz mi na słowo, że schemat zawiera się w tych linijkach kodu ;-)
    Code:

    '-----------------------------------------------------
    Rf_sck Alias Portb.6
    Rf_sdo Alias Pinb.7
    Rf_nirq Alias Pind.7
    Rf_sdi Alias Portd.5
    Rf_nsel Alias Portd.6
    '-----------------------------------------------------
  • #21
    ShEvU_elektro
    Poziom 25  
    Kolego Kuniarz czy mógłbyś wyjaśnić ten kawałek kodu?

    Code:
    Rf12_send:
    
    !Wait_for_nIRQ_low_1:
    sbic Pind, 7
    jmp Wait_for_nIRQ_low_1



    lds R16, {Data_to_send}
    sts {Data_Out+0}, R16
    ldi R16, &HB8
    sts {Data_Out+1}, R16

    Gosub Rf12_wrt_cmd_2
    Return
    '-----------------------
  • #22
    Rafal_Pisz
    Poziom 12  
    Kuniarz nie pamiętam więc mogę skłamać ale te bateryjki do pilotów np. od autoalarmów maja chyba nawet aż 12V i są właśnie małych rozmiarów, więc do Twojego projektu jak najbardziej można je wykorzystać, o ile napięcie będzie Ci pasowało no i pytanie ile taka bateryjka pociągnie ?
  • #23
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    @ ShEvU_elektro - kodu jako tako (jeszcze) nie rozgryzałem - użyłem gotowca który działa i to mi wystarcza. Mam w planach kolejny projekt z wykorzystaniem modułów radiowych, ten będzie z założenia bardziej zaawansowany, więc będę pewnie musiał wgłębić się w kod. Z tego co widzę, jest to mała wstawka w assemblerze, niestety nie znam tych mnemoników żeby coś mądrego w temacie powiedzieć ;-)

    @ Rafal_Pisz - tak, właśnie zamawiam dziś drobiazgi, m.in. następną obudowę, baterię 12V i stabilizatory. Niebawem światło dzienne ujrzy pilot v2.0 ;-)
  • #24
    kleha
    Poziom 12  
    Fajny projekt. Ładnie wykonane płytki i ogólna estetyka tylko to przedostatnie zdjęcie ...
    Chodzi mi o te hermetyczne rurki chroniące przewody - szczególnie ten po prawej idący do rynny :) A za rynną już rozumiem rurka nie potrzebna ;)

    Pozdrawiam
  • #25
    adass
    Poziom 25  
    Gdzie można kupić moduły RFM12 (nadajnik i odbiornik) tanio.
    Wrzuć pdf płytek.
  • #26
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    Moduły kupowałem w TME, bodajże 23 netto sztuka.
    Wzory płytek i maskownicy w załączniku, powodzenia ! :)
  • #27
    LED5W
    Poziom 33  
    adass napisał:
    Gdzie można kupić moduły RFM12 (nadajnik i odbiornik) tanio.
    Wrzuć pdf płytek.

    Tu tez są. Co do tme to tam widzę, że jest tylko wersja RFM12B (ale to chyba jakaś nieznacząca różnica jest).

    Jaki sens ma mieć stosowanie baterii 12V w tym pilocie?
  • #28
    Kuniarz
    Moderator Projektowanie
    z 12V uzyskam bez problemu 5 i 3,3 V, tak jak 5 da się przeżyć, bo atmega "L" działa bez problemu na 3V, to moduły radiowe standardowo zasilane z 3,3 V nie uzyskują pełnej mocy. Do tego dochodzi jeszcze pojemność baterii - pastylka to procent tego co daje porządna alkaiczna 12V bateria popularna w pilotach.
  • #29
    __Maciek__
    Poziom 20  
    @ Kuniarz - A próbowałeś zmienić ustawienia filtra LNA modułu RF12B jak napisałem wcześniej ?? testowałem te moduły na 2 paluszkach ok 2.7V i funkcjonowały bez problemów, co więcej .... nawet jak napięcie spadło do ok 2.2V.
  • #30
    ShEvU_elektro
    Poziom 25  
    Jaką funkcję spełnia pin C.0?