Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem.

matiajr 18 Oct 2009 22:16 18328 10
  • #1
    matiajr
    Level 15  
    Witam.

    Mam następujący problem z Citroenem Berlingo rocznik 2001 silnik 2.0 HDI.
    Auto było kupione przez kolegę po dość niskiej cenie. W związku z czym po jakimś czasie okazało się, że występuje w nim cała masa usterek, miedzy innymi duży problem jest z dmuchawą.
    Okazało się że auto posiadało kiedyś klimatyzację, chyba manualną gdyż jest sprężarka, oraz chłodnica. W aucie są pokrętła regulacji nawiewu aczkolwiek brakuje przycisku do wł. klimatyzacji. Sam problem polega na tym że brakuje prędkości od 1 do 3 zgodnie z tym co czytałem na forum wymieniłem tranzystory w regulatorze przy silniku dmuchawy aczkolwiek nic to nie pomogło. i tu moje pierwsze pytanie czy regulator silnika jest sterowany liniowo czy impulsowo?? zbudowałem prosty generator czasu wypełnienia na ne 555 i sterował silnikiem aczkolwiek z silnika wydostawał się pisk, więc do wejścia sterowania podłączyłem drabinkę rezystorów dla prędkości 1-3 a dla 4 podawałem bezpośrednio - tak aby przekaźnik zablokował tranzystory - pomogło silnik pracuje lecz po czasie tranzystory przebiły się i silnik cały czas pracuje na full prędkości nawet na pozycji wył. Interesuje mnie jak rozwiązać ten problem jakie zastosować sterowanie ?? z góry dziękuje za odpowiedzi
  • #2
    adam.1.1
    Level 17  
    Ja Bym sie nie bawił . Zamontowałbym regulator od manuala i zwykły potrujny rezystor od dmuchawy o podobnej mocy.
    Nie zapomniałbym zamontować go tam , gdzie powinien być ,czyli w strumieniu powietrza w obudowie dmuchawy, napewno wiesz ,że to ważne.
  • #3
    matiajr
    Level 15  
    No tak tylko jak mi się wydaje że montaż opornicy standardowej wiązał by się z wymianą sterowania wymianą wiązki na grubsze przewody no i dmuchawy w której jest miejsce na opornice żeby była chłodzona i pytanie podstawowe czy występowało berlingo ze zwykłą opornicą?
  • Helpful post
    #4
    kybernetes
    Level 39  
    To, ze padly tranzystory to zadna nowosc w tych modulach, czesto tak sie zdarza przy zanieczyszczonym filtrze kabiny a nawet bez uchwytnej przyczyny - wymienic i po krzyku.
    Sterowanie modulem odbywa sie poprzez rezystancje zalaczane pokretlem w panelu.
    Ponizej schemat oryginalnej instalacji z klimatyzacja, moze to pozwoli koledze ocenic co zostalo w samochodzie i czy nie daloby sie tego w prosty sposob uruchomic:

    Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem. Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem. Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem.

    Pozdrawiam
  • #5
    matiajr
    Level 15  
    wielkie dzięki koledze kybernetes za pomoc, o to mi chodziło!!. problem tkwi chyba w czymś jeszcze wkładam już 3 komplet tranzystorów wszystko jest ok jest regulacja, ale po kilku krotnym przełączeniu prędkości tranzystory padają. Oryginalne tranzystory padły przebijając się i silnik pracowal non stop zaś BDxy padają i nie przepuszczają. Na płytce regulatora wydaję się że wszystko powinno być ok, już mi ręce opadają masa jest dołączona konkretna, jutro najprawdopodobniej po prostu zastosuje płynny regulator z poloneza
  • #6
    adam.1.1
    Level 17  
    Więc sam widzisz , masz niekompletny układ ,czyli auto składane (dalej się nie zagłębiam ,bo może wyjść ,że jeszcze gorzej)

    Więc skorzystasz z mojej powyższej rady?,
    jeśli nie chcesz wysokich kosztów.

    Jeśli będziesz montował coś od innego auta ,pamiętaj spr. paramertrów
    (chodzi mi o moc silnika dmuchawy)
    Inaczej będą nici z prędkości obr . , których potrzebujesz.
  • #7
    matiajr
    Level 15  
    Wiec z tego co się orientowałem to ten sterownik z poloneza ma prąd max 10 A a z tego co mierzyłem to tyle silnik ma w szczycie na rozruchu, na pracy max bierze 8,5 A wiec powinno być. Standardowy potencjometr chce zastąpić dobraną indywidualnie drabinką rezystorów tak aby prędkości mi odpowiadały i myślę ze to powinno załatwić sprawę. jutro się okaże :-] pozdrawiam
  • Helpful post
    #8
    kybernetes
    Level 39  
    Sprobuj zalozyc inne tranzystory, od pewnego producenta (abo sprawdz jaki prad wytrzymuja te ktore posiadasz).
  • #9
    matiajr
    Level 15  
    [tex]Tak więc po wielu przeróbkach moduł z polonez został podłączony i silnik sprawnie działał... po 1 dniu podzielił los pozostałych tranzystorów po prostu się przebił, przy oględzinach silnika zauważyłem że dławik podłączony do szczotki (nawinięty na pierścieniu ferrytowym) dotykał blaszanej obudowy silnika która jest podłączona do masy silnika tak więc myślę że może to było przyczyną przebicia i palenia tranzystorów.
  • Helpful post
    #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    matiajr
    Level 15  
    Problem rozwiązany dmuchawa już działa najprawdopodobniej to przebicie było przyczyną palenia tranzystorów. dziękuję kolegom za pomoc