Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem.

matiajr 18 Paź 2009 22:16 14890 10
  • #1 18 Paź 2009 22:16
    matiajr
    Poziom 15  

    Witam.

    Mam następujący problem z Citroenem Berlingo rocznik 2001 silnik 2.0 HDI.
    Auto było kupione przez kolegę po dość niskiej cenie. W związku z czym po jakimś czasie okazało się, że występuje w nim cała masa usterek, miedzy innymi duży problem jest z dmuchawą.
    Okazało się że auto posiadało kiedyś klimatyzację, chyba manualną gdyż jest sprężarka, oraz chłodnica. W aucie są pokrętła regulacji nawiewu aczkolwiek brakuje przycisku do wł. klimatyzacji. Sam problem polega na tym że brakuje prędkości od 1 do 3 zgodnie z tym co czytałem na forum wymieniłem tranzystory w regulatorze przy silniku dmuchawy aczkolwiek nic to nie pomogło. i tu moje pierwsze pytanie czy regulator silnika jest sterowany liniowo czy impulsowo?? zbudowałem prosty generator czasu wypełnienia na ne 555 i sterował silnikiem aczkolwiek z silnika wydostawał się pisk, więc do wejścia sterowania podłączyłem drabinkę rezystorów dla prędkości 1-3 a dla 4 podawałem bezpośrednio - tak aby przekaźnik zablokował tranzystory - pomogło silnik pracuje lecz po czasie tranzystory przebiły się i silnik cały czas pracuje na full prędkości nawet na pozycji wył. Interesuje mnie jak rozwiązać ten problem jakie zastosować sterowanie ?? z góry dziękuje za odpowiedzi

    0 10
  • #2 19 Paź 2009 00:51
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Ja Bym sie nie bawił . Zamontowałbym regulator od manuala i zwykły potrujny rezystor od dmuchawy o podobnej mocy.
    Nie zapomniałbym zamontować go tam , gdzie powinien być ,czyli w strumieniu powietrza w obudowie dmuchawy, napewno wiesz ,że to ważne.

    0
  • #3 19 Paź 2009 07:25
    matiajr
    Poziom 15  

    No tak tylko jak mi się wydaje że montaż opornicy standardowej wiązał by się z wymianą sterowania wymianą wiązki na grubsze przewody no i dmuchawy w której jest miejsce na opornice żeby była chłodzona i pytanie podstawowe czy występowało berlingo ze zwykłą opornicą?

    0
  • Pomocny post
    #4 19 Paź 2009 19:27
    kybernetes
    Poziom 39  

    To, ze padly tranzystory to zadna nowosc w tych modulach, czesto tak sie zdarza przy zanieczyszczonym filtrze kabiny a nawet bez uchwytnej przyczyny - wymienic i po krzyku.
    Sterowanie modulem odbywa sie poprzez rezystancje zalaczane pokretlem w panelu.
    Ponizej schemat oryginalnej instalacji z klimatyzacja, moze to pozwoli koledze ocenic co zostalo w samochodzie i czy nie daloby sie tego w prosty sposob uruchomic:

    Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem. Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem. Berlingo 2001 problem ze sterowaniem nawiewem.

    Pozdrawiam

    1
  • #5 19 Paź 2009 20:21
    matiajr
    Poziom 15  

    wielkie dzięki koledze kybernetes za pomoc, o to mi chodziło!!. problem tkwi chyba w czymś jeszcze wkładam już 3 komplet tranzystorów wszystko jest ok jest regulacja, ale po kilku krotnym przełączeniu prędkości tranzystory padają. Oryginalne tranzystory padły przebijając się i silnik pracowal non stop zaś BDxy padają i nie przepuszczają. Na płytce regulatora wydaję się że wszystko powinno być ok, już mi ręce opadają masa jest dołączona konkretna, jutro najprawdopodobniej po prostu zastosuje płynny regulator z poloneza

    0
  • #6 19 Paź 2009 21:20
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Więc sam widzisz , masz niekompletny układ ,czyli auto składane (dalej się nie zagłębiam ,bo może wyjść ,że jeszcze gorzej)

    Więc skorzystasz z mojej powyższej rady?,
    jeśli nie chcesz wysokich kosztów.

    Jeśli będziesz montował coś od innego auta ,pamiętaj spr. paramertrów
    (chodzi mi o moc silnika dmuchawy)
    Inaczej będą nici z prędkości obr . , których potrzebujesz.

    0
  • #7 19 Paź 2009 22:11
    matiajr
    Poziom 15  

    Wiec z tego co się orientowałem to ten sterownik z poloneza ma prąd max 10 A a z tego co mierzyłem to tyle silnik ma w szczycie na rozruchu, na pracy max bierze 8,5 A wiec powinno być. Standardowy potencjometr chce zastąpić dobraną indywidualnie drabinką rezystorów tak aby prędkości mi odpowiadały i myślę ze to powinno załatwić sprawę. jutro się okaże :-] pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #8 19 Paź 2009 22:17
    kybernetes
    Poziom 39  

    Sprobuj zalozyc inne tranzystory, od pewnego producenta (abo sprawdz jaki prad wytrzymuja te ktore posiadasz).

    0
  • #9 22 Paź 2009 12:49
    matiajr
    Poziom 15  

    [tex]Tak więc po wielu przeróbkach moduł z polonez został podłączony i silnik sprawnie działał... po 1 dniu podzielił los pozostałych tranzystorów po prostu się przebił, przy oględzinach silnika zauważyłem że dławik podłączony do szczotki (nawinięty na pierścieniu ferrytowym) dotykał blaszanej obudowy silnika która jest podłączona do masy silnika tak więc myślę że może to było przyczyną przebicia i palenia tranzystorów.

    0
  • Pomocny post
    #10 22 Paź 2009 15:23
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #11 03 Lis 2009 20:54
    matiajr
    Poziom 15  

    Problem rozwiązany dmuchawa już działa najprawdopodobniej to przebicie było przyczyną palenia tranzystorów. dziękuję kolegom za pomoc

    0