Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zmiana funkcji lampy diodowej pzy uzyciu tranzystora

fhpsj 18 Paź 2009 23:50 2575 4
  • #1 18 Paź 2009 23:50
    fhpsj
    Poziom 11  

    Witam
    Chcę zbudować układ umozliwiający wykorzystanie jednej z lamp obrysowych jako kierunkowskazu i jednocześnie lampy obrysowej. W skrócie zasada działania:
    1. lampa obrysowa przyczepy swieci kiedy w obwodzie lamp pozycyjnych pojawia się +12V
    2. lampa obrysowa gasnie kiedy napiecie w obwodzie zasilania tej lampy z obwodu lamp pozycyjnych wynosi +12V i jednoczesnie pojawia się napiecie w obwodzie zasilania kierunkowskazów. Daje to efekt migania lampy obrysowej przy włączonym obwodzie lamp pozycyjnych (miganie naprzemienne z tylna lampą kierunkowskazów - lampa kierunkowskazów świeci obrysówka gasnie i na odwrót).
    3. lampa obrysowa zapala się kiedy w obwodzie lamp pozycyjnych brak zasilania i w tym samym czasie pojawia sie napięcie w obwodzie zasilania kierunkowskazów. (jednoczesne miganie obrysówki z tylną lampą kierunkowskazow)
    Mozna to zrobic w prosty sposób na przekaźnikach ale zuzyja one sporo energii i nie sa odporne na wstrząsy jakie będą pojawiały sie w czasie ciagniecia zwłaszcza pustej przyczepy. Po drugie całe oswietlenie przyczepy oparte jest na lampach diodowych i przekaźniki nie pasuja do całości.
    Czy system bedzie działał według załączonego schematu i jeżeli tak to jakie dobrać oporniki i tranzystory. Prad pobierany przez lampy obrysowe jest na 100% poniżej 1A. Są to lampy diodowe.
    zmiana funkcji lampy diodowej pzy uzyciu tranzystora

    Proszę o sugestie i podpowiedź jakich tranzystorów użyć i jakiej wartości oporników i czy w ogóle ten układ ma szanse działania. Jeżeli nie to proszę o sugestie jaki układ zbudować. Z góry dziękuję

    0 4
  • Relpol
  • #2 18 Paź 2009 23:56
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Ja nie chcę krakać ale pierwszy patrol polowy może wlepić za to mandat z powodu niezgodności wyżej opisanego oświetlenia z przepisami dotyczącymi obowiązkowego oświetlenia pojazdów i przyczep poruszających się po drogach publicznych.
    Wszelkie modyfikacje standardowego oświetlenia samochodów muszą mieć homologację i być zgodne z przepisami.

    0
  • Relpol
  • #3 19 Paź 2009 00:55
    fhpsj
    Poziom 11  

    Może nie koniecznie. Przyczepa ma boczne pozycyjne i o te swiatła chodziło a nie o obrysowe (tu zakradł sie błąd). są to światła pomarańczowe. Przyczepa musi miec kierunkowskazy ale nie jest sprecyzowane że tylko z tyłu. Zatem nie widze przeszkód aby boczne swiatło pozycyjne pomarańczowe było zarazem kierunkowskazem jak to ma miejsce na samochodzie. Zapewne zwiększyłoby to bezpieczeństwo

    0
  • #4 19 Paź 2009 01:04
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Zapewne zwiększyło by ale obawiam się, że Policjanci nie będą analizowali procenta zwiększenia bezpieczeństwa tylko procent niezgodności naprzemienności migania lamp z przepisami. Nie ważne czy zdrowy rozsądek podpowiada co innego, na pierwszym miejscu są przepisy powstałe w oparciu o X instytucji i słomianego misia otwierającego oczy niedowiarkom, niestety lub stety (bo gdzie ustawić granice dopuszczalnych odstępstw od przepisów).

    0
  • #5 21 Paź 2009 02:06
    fhpsj
    Poziom 11  

    Nie jestem przekonany co do niezgodności proponowanego oświetlenia z przepisami. Nie znalazłem informacji aby takie działanie lampy bocznej pomarańczowej było niedozwolone. Co więcej w dniu dzisiejszym widziałem zarejestrowaną ciężarówkę MAN z fabrycznie działającym oświetleniem w sposób opisany wcześniej. Czyli boczne przednie światło obrysowe/pozycyjne jednocześnie jest kierunkowskazem. Wertowałem przepisy i wygląda że nie jest zabronione więc tym samym dopuszczone. W ten sposób zeszliśmy z właściwego tematu. Wracając zatem do tematu czy ktoś może pomóc w zbudowaniu układu? Układ może byc wykorzystany również do innych celów. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

    0