Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oddzieleniem wału silnika od wirnika agregatu prądowego.

19 Paź 2009 19:06 5691 4
  • Poziom 35  
    Remontuję agregat prądotwórczy jednofazowy o mocy 2 KW ( prądnica AEG typ AMEB 90LY2Y55, 9,5 A, kondensator CBL-50 uF/450 V ), w którym uszkodzony jest silnik spalinowy ( urwał się korbowód ). Po rozebraniu prądnicy usiłowałem rozłączyć wał silnika z wirnikiem prądnicy, lecz mam trudności z rozłączeniem.
    Rozbierałem i naprawiałem już agregaty małej i średniej mocy, w których występowały
    połączenia na stożek. Myślę, że w opisanym wyżej jest tak samo. Pomimo obstukiwania młotkiem gumowym i drewnianym nie udało mi się rozłączyć obu osi, a nie chcąc uszkodzić przerwałem pracę. W innych prądnicach występowało połączenie na stożek,
    ze śrubą "ściągającą" połączenie: oś silnika z wirnikiem prądnicy. W remontowanej obecnie nie przechodzi przez obie osie śruba, a więc chyba trzyma tylko stożek ( a nie gwint lub klin ). Dodaję, że użyłem też WD-40.
    Proszę o jakieś informacje dot. rozłączenia tego "styku", abym mógł przystąpić do remontu silnika.
  • Poziom 22  
    Jeśli jest wystarczająca odległość od...., to można delikatnie podgrzać małym palnikiem ów element, ale należało by sie upewnić czy nie jest to jakiś inny system mocowania np. brok.
  • Poziom 35  
    Panowie fachowcy - w dalszym ciągu proszę o pomoc w powyższej sprawie, gdyż kolejne podejście skończyło się niepowodzeniem tzn. nie udało mi się oddzielić wał silnika od osi - wirnika agregatu. Tym samym nie będę mógł wymienić w silniku uszkodzonego korbowodu. Jeśli nie jest to połączenie stożkowe "ściągane śrubą centralnie - przez obie osie", to jakie zastosowano w tym agregacie ?. Fachowcy z serwisu sugerują stożek na kleju. Przypominam, że oś wirnika od strony wentylatora jest zakończona śrubą 8-ką o dł. ok. 3 cm. Z moich oględzin wynika, że służy ona tylko do zabezpieczenia "wiatraka", aby nie spadł z osi wirnika - chyba, że się mylę.
    Ostukiwanie młotkiem ani użycie WD-40 nie pomogło i przez niewiedzę nie chciałbym uszkodzić wirnik, bądź wał silnika. Dodaję, że na skrzynce z kondensatorem i dwoma gniazdkami 220 V jest napis "Otto Kynast" - może ta informacja coś pomoże.


    Scaliłem posty. Następnym razem korzystaj z przycisku "Zmień". [Łukasz]



    Zauważyłem, że mój temat czytano 78 razy, pomimo tego nie otrzymałem konkretnej odpowiedzi. W tej sytuacji, licząc tylko na swoje doświadczenie życiowe, zabrałem się do pracy i udało mi się rozłączyć wirnik prądnicy od wału silnika. Wreszcie będę mógł przystąpić do remontu silnika.
    Potrzebującym w przyszłości wiedzy na temat sposobu rozłączenia wału silnika z wirnikiem agregatu prądowego - typ jak wyżej podano - informuję, że było to połączenie stożkowe z tym, że różniące się od dotąd spotykanych przeze mnie. W tym typie agregatu wałek silnika zakończony stożkiem wchodzi do ok. połowy długości wirnika. W miejscu styku jest skręcony śrubą - szpilką M-8, niewidoczną z zewnątrz. Myślę, że w rozłączeniu pomógł też płyn WD-40, który "psiknąłem" w miejsce spodziewanego styku obu osi. Po zablokowaniu w imadle wału silnika ( po zdemontowaniu koła magnesowego ) użyłem dużego klucza używanego przez hydraulików, którym ścisnąłem wirnik i po obróceniu rozkręciłem oba podzespoły.
  • Poziom 15  
    Witam kolegę.
    A co to za agregat, jakiś typ producent i co za silnik, a najlepiej daj jakąś fote to dużo rozjaśni temat.
  • Poziom 35  
    akexander_m napisał:
    Witam kolegę.
    A co to za agregat, jakiś typ producent i co za silnik, a najlepiej daj jakąś fote to dużo rozjaśni temat.


    Odpowiadam: jest to agregat 2 KW, 230 V, z silnikiem brigssa o mocy około 5 KM, wyprodukowany przed laty, przez firmę niemiecką, a prądnica o parametrach j.w..

    Koledzy z uwagi na fakt, iż ostatecznie rozszyfrowałem sposób połączenia obu osi i rozłączyłem je - dziękuję za zainteresowanie sprawą. Temat zamykam.