Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Załączenie silnika przez stycznik

karas5555 19 Oct 2009 22:26 6932 14
  • #1
    karas5555
    Level 12  
    Mam zamontowany w sprężarce własnej roboty silnik 2,2kW 3f. Jest od podłączony w gwiazdę. Jak go podłączę bezpośrednio do sieci to silnik startuje i chodzi bez problemu. Problem zaczyna się jak podłączam silnik poprzez stycznik. Silnik nie chce wystartować. Zachowuje się jakby nie było fazy. Kable są nowe i sprawdzane miernikiem i obwód mają. Stycznik jest nowy, po podłączeniu 230v jest obwód na stykach czyli teoretycznie powinno działać ale tak nie jest.
    Czy to może być wina źle podłącznonego stycznika?

    Stycznik Moeller sch230/40-22

    Podłączam go tak :


    L1 - 2
    L2 - R4
    L3 - 8
    N - R6


    Zasilanie 230v poprzez wyłącznik ciśnieniowy - A1
  • #2
    elkard
    Level 36  
    Z Twojego opisy niewiele wynika.

    Najlepiej to narysuj.
  • #3
    Rafik4
    Level 30  
    Zły stycznik, ma dwa styki zwierne i dwa rozwierne, na nim silnika 3f nie załączysz.
  • #4
    elkard
    Level 36  
    Dla potwierdzenia słów kolegi Rafik4 rysunek z wariantami styków tego stycznika.

    Załączenie silnika przez stycznik
  • #5
    wd40
    Level 21  
    Przecież ten stycznik jest 1-fazowy. Może włączyć tylko 2 obwody.
  • #6
    karas5555
    Level 12  
    Rafik4 wrote:
    Zły stycznik, ma dwa styki zwierne i dwa rozwierne, .
    ok łapie jak złączy dwie F to rozłącza mi trzecią. A czy mogę zrobić tak że jedną fazę oraz N puszczę bezpośrednio do silnika a tylko dwie fazy przez stycznik? Czy to w niczym nie zaszkodzi silnikowi czy raczej coś może się stać. Mam też inny pomysł: Mam drugi taki sam stycznik czy zadziała jak podłącze je obydwa na raz? nabazgrałem coś na wzór schematu obydwu koncepcji. Proszę nie komentować mojego rysunku gdyż w życiu schematów nie rysowałem :D

    Załączenie silnika przez stycznik
  • #7
    wd40
    Level 21  
    Czy do tego silnika idzie N czy może jednak PE?
  • #8
    Łukasz-O
    Admin of electroenergetics
    Z rysunku wynika, że raczej PEN.

    Do autora.
    Zastosuj stycznik trójfazowy, odpowiedni do mocy silnika. Stycznik ma rozłączać tylko fazy. Nie kombinuj.
  • #9
    wd40
    Level 21  
    Zamiast stycznika 3f może podłączyć 2 podane styczniki, ale jedną fazę prowadzi przez oba i efekt teki sam jak w styczniku 3f
  • #10
    draski
    Level 15  
    Teoretycznie co do pierwszego ok. jak masz sprawny silnik bez przebicia. sporo kasy na prąd i niezłą polisę od głupoty.
    drugie rozwiązanie potraktuj jako tymczasowe i kup to co trzeba.
  • #11
    kubai
    Level 14  
    Przecież DILEEM-10 kosztuje około 100 złotych po katalogu - to po co kombinować, jeżeli zastosowanie 2-óch jednofazowych z pewnością wyniesie drożej.
  • #12
    karas5555
    Level 12  
    kubai wrote:
    Przecież DILEEM-10 kosztuje około 100 złotych po katalogu - to po co kombinować, jeżeli zastosowanie 2-óch jednofazowych z pewnością wyniesie drożej.
    Po co? Proste mam dwa styczniki w domu i po to kombinuje żeby nie wydawac 100zl a wykozystac to co mam.
  • #13
    SP9RQJ
    Level 11  
    karas5555 wrote:
    kubai wrote:
    Przecież DILEEM-10 kosztuje około 100 złotych po katalogu - to po co kombinować, jeżeli zastosowanie 2-óch jednofazowych z pewnością wyniesie drożej.
    Po co? Proste mam dwa styczniki w domu i po to kombinuje żeby nie wydawac 100zl a wykozystac to co mam.

    A zgadnij co się stanie jeśli jeden ze styczników ulegnie uszkodzeniu i silnik dostanie tylko 2 fazy zamiast trzech :cunning:
  • #14
    wd40
    Level 21  
    Jak jedną fazę poprowadzi przez oba styczniki przy uszkodzeniu cewki stycznika silnik dostanie 0,1 lub 3 fazy, przy uszkodzeniu złącza stycznika efekt będzie taki sam jak przy analogicznym uszkodzeniu stycznika 3f.

    Łączysz 2 i 8 stycznika1 z 2 fazami zasilającymi,
    8 stycznika2 z 3-ą fazą zasilającą
    7 stycznika1 z 2 stycznika2
    1 stycznika1 oraz 1 i 7 stycznika2 z silnikiem
    Oba styczniki sterujesz tym samym sygnałem

    Oczywiście 2 stycznika1 łączysz z jedną fazą a 8 stycznika1 łączysz z drugą.
    Analogicznie 1 stycznika2 łączysz z jednym zaciskiem silnika, a 7 stycznika2 z drugim zaciskiem silnika a 1 stycznika1 z trzecim.
    Mam nadzieję, że wiesz co to zwarcie, bo opis jest dosyć skrótowy.

    Najlepiej sobie najpierw rozrysuj i sprawdź czy którekolwiek fazy przed stycznikami i za stycznikami się nie zwierają.