Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

fotodioda + wiatrak do wyciągania powietrza z łazienki

19 Paź 2009 23:41 2011 6
  • Poziom 10  
    Witam,
    jestem zupełnie początkujący w temacie elektroniki. Chciałbym wykonać prosty schemat polegający na tym, że podczas gdy włączone jest światło w pomieszczeniu (łazience) załączał się wiatrak (powiedzmy że taki jak od komputera 9 bądź 12 cm) który miałby za zadanie wyciągać gorące powietrze podczas brania prysznicu. Problem w tym, że nie mam w miejsc wyciągu gniazdka więc niezbędne będzie podłączenie całości pod jakiś akumulatorek (baterię). Dodam że podczas gdy światło będzie wyłączone w pomieszczeniu będzie zupełnie ciemno.
    Proszę o pomoc. Czy jest takie coś wykonalne i jakie elementy będę do tego potrzebował.
    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam
  • Poziom 33  
    Prościej byłoby zastosować wentylator na 230V i podłączyć go równolegle z oświetleniem. Do tego wystarczy kupić przewód i wentylator. Wydajność tego rozwiązania będzie też zapewne większa.
    Przy sterowaniu fotoelementem ,zauważ, że układ będzie musiał być w stanie czuwania ( i pobierać prąd z sieci lub baterii) przez 99% czasu, a tylko 1% czasu będzie aktywny. Jest to mało ekonomiczne.
  • Poziom 38  
    Podłączenie pod oświetlenie hmm... po prysznicu wyjdziesz z łazienki gasisz światło i wilgotne powietrze zostaje, tutaj stosuje się rozwiązania takie że po zgaszeniu światła wentylator chodzi jeszcze z 10 minut.
  • Specjalista PLD
    Kiedys popelnilem taki uklad tyle ze do WC.
    Zamiast zasilania z sieci przez trafo, mozna dac jakis akumulatorek.
    Jesli NE555 dasz w wersji CMOS, to zuzycie pradu w stanie oczekiwania mozna zredukowac do minimum.
    Tu jest Link do tematu. Dodam, ze uklad dziala u mnie od wielu lat i jestem z niego zadowolony ;)
  • Poziom 36  
    lubamet napisał: