Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaka długość kabla do anteny?

hydroplas 19 Oct 2009 23:49 18645 44
  • #1
    hydroplas
    Level 11  
    Witam

    Pod koniec wakacji kupiłem sobie zestaw radio plus antena do samochodu osobowego. Poszukałem opinii na temat radii i anten i wybrałem Presidenta Walkera i Lemma AT1200. Zestaw zakupiłem na allegro. Okazało się, że muszę przedłużyć kabel, więc pojechałem do sklepu aby go zakupić. Po krótkiej rozmowie sprzedawca stwierdził, że do takiego radia ta antena jest za kiepska iże z radiem Presidenta najlepiej współpracuje antena tego samego producenta. Stwierdził że montuje dużo takich zestawów i że najlepsza będzie antena Mississippi, bo mimo że krótsza to ma lepszą moc i spokojnie będzie można rozmawiać na 5km itp. Kupiłem więc tą antenę wraz z kablem przedłużającym (4m bo tak podobno najlepiej chodzi i nie trzeba nawet mierzyć SWR). Zestaw działał, ale okazało się że tylko na 2km. Nie zdążyłem niestety nic poprawić, bo najpierw nie miałem czasu, a w końcu jak chciałem się czegoś dowiedzieć to mi okręcili antenę pod Manufakturą.
    Poszedłem do tego samego sprzedawcy żeby kupić jakąś inną antenę (tymczasowo dokręciłem antenkę z magnesówki Missouri z drugiego samochodu). Poprosiłem o jakąś dłuższą antenę, tylko żeby można ją było dokręcić do tej samej podstawy. Pan znów mnie zaczął przekonywać żebym kupił Mississippi to on ją jednak zestroi, bo jak nawet kupię Texas to będzie miał zasięg max 6km. Zrezygnowałem z zakupu bo taki sam miałem zasięg na obecnej antenie. Pan obejrzał moją instalację, stwierdził że jest OK i w konću zmierzył SWR. Stwierdził że chyba coś jest nie tak z kablem bo reflektometr dziwnie się zachowuje. Kupiłem więc nowy kabel na przedłużacz, reflektometr i pojechałem do domu. Wymieniłem kabel, SWR miałem :1-1,5, 20-1,3, 40-1,4 a zasięg w dalszym ciągu 2km. Pojechałem znowu do sklepu i po rozmowie z tym samym sprzedawcą wyjechałem z anteną Texas. Przykręciłem ją w domu, posadziłem żonę w innym samochodzie i pojechałem sprawdzić zasięg 3km:(. Zmierzyłem SWR - około 3.
    Na szczęście wyszukałem to forum w googlach i zacząłem czytać. Bardzo pomogły mi posty Pana Marka -SP8JUX. zacząłem experymenty z długością kabla i zaczął rosnąć zasięg. Niestety SWR na Texas spadł niewiele a na Missouri się nie zmienił. Antenę mam przymocowaną do relingu i dociągnięty przewód masowy dokręcony do karoserii. Prześwietliłem przewód -nie miał zwarcia. Przewód masowy też nie był przerwany, ale na wszelki wypadek dociągnąłem dodatkową masę kablem rozruchowym -okazało że SWR spadł na Texasie do 2,2 na 20 (czyli był za cienki kabel masowy). Na sam koniec sprawdziłem cewkę anteny omomierzem i okazało się że nowy Texas ma zwarcie. Muszę ją zareklamować i na razie będę jeździł z Missouri. Niestety zaczęłem ciąć jeszcze kabel jak stroiłem z Texasem i znów mi spadł zasięg. Wczoraj kupiłem (w którymś temacie wyczytałem że najlepszy)na allegro kabel H155 i chcę znów cały wymienić. Z postów wyczytałem że powinien mieć 11.026*0,81=8,931m. Czy zostawić taką długość przedłużacza, czy może dać 4,46m, oraz co z kablem antenowym (oryginalny ma 4m). Czy kabel antenowy wydłużyć (dać 4,46+0,46 lub 8,93+0,46) czy pozostawić 4m? A może ten kabel H155 (z ekranem i oplotem miedzianym) wcale nie jest taki dobry tylko kupić RG58? Kabel kupiłem na allegro, ponieważ Pan ze sklepu sprzedał mi kabel, który twierdził że jest najlepszy bo sam takiego używa, ale nie powiedział mi czy to RG58 czy jakiś inny. Proszę o pomoc bo naprawdę bym chciał żeby mój zestaw dobrze działał. A może jak będę wymieniał kabel, to założyć jednak tego Lemma, który sobie leży (przestałem po poczytaniu tego forum wierzyć sprzedawcy), bo jednak Texas jest strasznie długi i nie wiem jak będzie się zachowywać przy większych prędkościach.
    Pozdrawiam
  • #2
    oborniczek11
    User under supervision
    Ja bym kupił sobie antenę magnum i dobrze zestroił z radiem.
    Strojenie anteny z radiem polega na wydłużeniu lub skróceniu bata do tego celu posiadamy kluczyk do anteny i miernik swr.
  • Helpful post
    #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    hydroplas napisał :
    Quote:
    A może ten kabel H155 (z ekranem i oplotem miedzianym) wcale nie jest taki dobry tylko kupić RG58?

    Porównam to tak :
    H-155 to kabel koncentryczny a RG-58 to sznur do wieszania bielizny. :D

    Ja RG-58 nie używam nawet do połączeń lokalnych/laboratoryjnych na odcinku 10cm. :cry:

    I także przypomnę, że antenę stroimy promiennikiem i tylko promiennikiem.
    TAK jak napisał oborniczek11 .


    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #4
    Robert SP3WBX
    Level 14  
    Kolego hydroplas, nie jedź więcej do tego sprzedawcy. Pytanie: czy ten reling masz z tworzywa czy jest on metalowy? Jeśli metalowy to powinien mieć i tak kontakt fabrycznie z karoserią a jeśli jest z tworzywa, bo tak wnioskuję to dociąganie masy do anteny nie do końca rozwiąże sprawę. Proponuję przejrzeć jeszcze raz całą instalację i rozważyć zamocowanie anteny na podstawce do klapy i dorobić do podstawki jeden dłuższy przewód na długość jaką potrzebujesz oraz sprawdzenie ustawień radia (RF GAIN, SQ).
    Antena Texas ma złącze PL. Nie znam dokładnie konstrukcji tej anteny, ale jest to prawdopodobnie antena zwarta czyli posiada odczep cewki do masy i omomierzem dla prądu stałego będzie pokazywać Ci zwarcie i reklamacja nie ma sensu! Było też już kiedyś o tym na Elektrodzie.
    Jak już koledzy wspomnieli anteny stroi się promiennikiem. Co to w ogóle za moda podawania zasięgu w km przy sprzedaży anten? Na zasięg oprócz SAMEJ ANTENY ma wpływ wiele czynników, także po stronie odbiorczej i nadawczej naszego korespondenta i z tej samej anteny w różnych warunkach można uzyskać różny zasięg. W jaki sposób mierzysz Twój zasięg?
    Co do jakości RG58 czy H155 to przy częstotliwości pracy radia CB i długości instalacji antenowej w samochodzie to wydaje mi się, że to nie ma to aż takiego znaczenia, ale to moje prywatne zdanie.
  • #5
    hydroplas
    Level 11  
    Wiem że antenę stroi się promiennikiem, ale jak pisałem sprawdziłem, że długość kabla ma wpływ na zasięg. Tak przynajmniej wywnioskowałem z postów w których wypowiadał się SP8JUX, że dobiera długość kabla nie po to aby stroić antenę, ale po to aby jego długość nie dawała żadnych zakłóceń i pozwalała nadawać antenie z maksymalną mocą.
    Teraz odpowiedź dla Roberta.
    Reling jest z jakiegoś metalu, ale to jest nowy samochód i nie chcę skrobać farby. Odizolowałem uchwyt relingowy od relingu i dlatego dociągnąłem przewód masowy.
    Na zdjęciu widać jak zamontowałem uchwyt:
    Jaka długość kabla do anteny?
    Reling jest wielki i jest połowa uchwytu relingowego odizolowana plastikiem ze starego zderzaka dokręcona obejmami od anteny siatkowej, na które założyłem koszulkę gumową aby nie rysowały relingu. Z tego samego powodu nie chcę założyć uchwytu na tylne drzwi (zostawi ślady), a magnesówka w poprzednim samochodzie pomimo stosowania podkładki porysowała lakier.
    Antenę Texas chciałem zareklamować, ponieważ zadzwoniłem wczoraj do Presidenta do działu serwisu żeby się upewnić czy ta antena nie pracuje na zwarciu. Pani z serwisu poinformowała mnie, że jeżeli antena ma zwarcie to należy ją zareklamować. Dzisiaj mimo wszystko upewniłem się że ta antena tak właśnie pracuje, więc nie będę słuchał pani z Presidenta :) i jej reklamował.
    Swój zasię mierzę w ten sposób, że wsadzam żonę do drugiego samochodu (w którym na szczęście dobrze działa zestaw CB, ale jak z tym się uporam to i tamten sprawdzę), a sam jadę samochodem cały czas w tym samym kierunku i na liczniku odczytuję odległość przy której tracę zasięg. Żona mnie słyszy nawet z odległości 7km przy antenie o długości ok.60cm.
    Jedyne co zauważyłem w czasie tych testów, to tak jak pisałem fakt, iż skracając przewód zwiększał mi się zasięg.
    Dlatego proszę o pomoc w wyliczeniu długości kabla, oraz o inne sugestie.
    Dodam, że teraz przewód masowy dociągnąłem linką 2,5mm2 o długości ok.1,5-2m.
  • Helpful post
    #6
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Połączenie z masa powinno być jak najkrótsze. 2m to lipa.
    Antena musi mieć kontakt z karoserią w miejscu przykręcenia a nie 2m dalej. Stad twoje problemy z dostrojeniem.
    Uchwyt relingowy ma mieć kontakt galwaniczny z relingiem a reling z karoserią.
    Michał
  • Helpful post
    #7
    wielki22
    Level 12  
    oborniczek11 wrote:
    Ja bym kupił sobie antenę magnum i dobrze zestroił z radiem.

    Antenę dobiera się do długości fali nie do radia.
  • Helpful post
    #8
    on117
    Level 27  
    Przykręć antenę w innym miejscu na karoserię np. otwórz pokrywę silnika i przykręć na pas w miejscu gdzie niema lakieru. najlepiej z oryginalnym kablem i podłącz. Bo karoseria to też jest część anteny przy takiej antenie. A nie ten twój kabelek 2 metrowy, bez podłączenia kabelka na masę też będzie działało na 2 km. Nawet nie musisz jechać, żona niech odjedzie a ty jej mów czy słyszysz, czy nie. I sprawdź odległość tym sposobem.
  • Helpful post
    #9
    Driver-
    Level 38  
    Dążenie do SWR=1 to jakaś paranoja jest. Przy SWR=1,5 traci się tylko 4% przy SWR=1,3 1,7% a przy SWR=1,2 zaledwie 0,826% mocy sygnału odbieranego/nadawanego. Nawet przy SWR dochodzącym do 3 w większości radiotelefonów nadajnik się nie uszkodzi. Wszystkie anteny CB samochodowe są antenami krótkimi w stosunku do długości fali, a im antena krótsza tym jej sprawność mniejsza, ponieważ maleje oporność promieniowania. Dla utrzymania największej możliwej sprawności anteny rezystancja promieniowania powinna być możliwie jak największa w stosunku do pozostałych składników impedancji czyli rezystancji strat i reaktancji Xc albo Xl, co w tyh przypadkach nie jest spełnione. Teraz maks. zasięg miałeś 7km więc poprawa SWR na ~1 powiększy zasięg co najwyżej o ~500m, co będzie dużym sukcesem. Ponadto zasięg na fali przyziemniej to pojęcie względne ponieważ zależny od wielu czynników m/innymi od ukształtowania terenu, przeszkód terenowych, pogody, poziomu zakłóceń itd. wreszcie od anten i parametrów technicznych radiotelefonów użytkowników. Biorąc to wszystko pod uwagę raz możesz mieć zasięg 2km a innym razem czy w innym miejscu 10km czy 15km. Kabel RG-58 nie ma aż tak tragicznych parametrów i na 27MHz przy parometrowej długości nie poczujesz różnicy w stosunku do lepszego kabla.
    Zgadzam się z SP5IT że uchwyt musi mieć elektryczny kontakt z karoserią poprzez reling, ponieważ karoseria jest dla każdej anteny samochodowej przeciwwagą zapewniającą jej poprawne działanie.
    Teorie że z radiotelefonami firmy "President" tylko anteny tej firmy pracują najlepiej, a z antenami innych firm już nie, to największa bzdura jaka może być. Dla mnie ta antena jest dobra, która spełnia moje oczekiwania pod względem zasięgu w określonych warunkach i jakości wykonania. Kolejną bzdurą jest określona długość kabla, gdyż ma ona wpływ na pracę tych anten, które zostały źle zamontowane lub zaprojektowane, przez co nie ma możliwości ich strojenia przez zmianę długości promiennika, czy dostrojenie innymi elementami do tego przeznaczonymi. Inną sprawą są pojazdy z plastikowymi obszarami i elementami karoserii, zwłaszcza dachu, zawiasów itp. niestety trzeba się nieraz nieźle się nagłowić przy wyborze miejsca i sposobu instalacji anteny. Producenci przeważającej większości samochodów w ogóle nie biorą pod uwagę że ich użytkownicy będą montowali radiowy sprzęt nadawczo-odbiorczy. Nawet źle poprowadzone przewody zasilające radiotelefon mogą czasem uniemożliwić prawidłowe zestrojenie anteny (sam się o tym niejednokrotnie przekonałem). Praktycznie tylko nieliczne pojazdy spełniają normy pod względem kompatybilności elektromagnetycznej. Są to głównie pojazdy dla armii, służb cywilnych lub robione na zamówienie uwzględniające montaż takiego sprzętu radiowego. Niektóre pojazdy są odpowiednio przerabiane przez wyspecjalizowane firmy aby taki sprzęt można było zainstalować w pojeździe, a przeróbka taka nie należy wcale do taniej usługi.
    Jeśli chodzi o spadek wartości samochodu to traci ją już po wyjechaniu z salonu sprzedaży. Nawet jak wywiercimy otwór w dachu samochodu na antenę CB i fachowo ją zamontujemy, zabezpieczając miejsce montażu przed korozją to zawsze znajdzie się taki kupiec, który doceni zalety takiego montażu anteny. Większe straty wartości powoduje sypanie zimą soli na drogach niż jeden więcej otwór w karoserii naszego "cacka".
  • #10
    hydroplas
    Level 11  
    Quote:
    Teraz maks. zasięg miałeś 7km

    Zasięg km miał zestaw w drugim samochodzie, natomiast w testowanym maksymalny zasięg kiedy mogłem się porozumiewać wyniósł niecałe 3,5km przy testach z długością kabla. Zona mnie słyszała z większej odległości niż ja ją.
    Quote:
    Jeśli chodzi o spadek wartości samochodu to traci ją już po wyjechaniu z salonu sprzedaży. Nawet jak wywiercimy otwór w dachu samochodu na antenę CB i fachowo ją zamontujemy, zabezpieczając miejsce montażu przed korozją to zawsze znajdzie się taki kupiec, który doceni zalety takiego montażu anteny.

    Nie chodzi mi o spadek wartości auta, ale o fakt że tracę 12-letnią gwarancję na perforację nadwozia po wywierceniu otworu i wątpię czy jak za jakieś 4 lata będę sprzedawał samochód to ktoś doceni sposób montażu skoro nie będzie miał gwarancji.
    Jestem początkującym dlatego proszę o pomoc. Do tej pory ktoś mi zawsze montował CB, ale skoro nie mogli sobie dać rady to ja chciałbym coś zmienić żeby zestaw działał prawidłowo. Skoro na antenie Texas o długości ponad 2m miałem maksymalny zasięg 3km, to chyba jest coś nie tak. Dlatego proszę o jakieś sugestie w jaki sposób mogę coś zmienić aby zestaw działał prawidłowo.
    Pozdrawiam Grzegorz
  • Helpful post
    #11
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Montaż w VW Caddy w miejscu relingu.
    Uchwyt za 6.5PLN :) SWR 1:1.1 na całej czterdziestce.
    Zdjęcie mówi wszystko.
    Jaka długość kabla do anteny?
    Michał
  • #12
    hydroplas
    Level 11  
    No ale przecież nie będę demontował relingu tylko po to żeby zamontować antenę. Jak będzie wyglądał samochód z jednym relingiem :)? Proszę o inną podpowiedź.
    Grzegorz
  • Helpful post
    #13
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zdejmij oba, w czym problem?
    Chcesz mieć dobrze zamontowaną i działającą antenę czy nie?
    Michał
  • Helpful post
    #14
    on117
    Level 27  
    hydroplas napisał:

    Quote:
    Zona mnie słyszała z większej odległości niż ja ją.


    To dobrze, bo twoja antena nadaje ok. karoseria nie nadaje, tylko antena. Ale jak chcesz słyszeć żonę to musisz mieć przykręconą antenę do karoserii bo karoseria odbija fale i wtedy możesz je odebrać, usłyszeć. Inaczej polecą w eter. Proponuję odkręcić antenę od radia, a w jej miejsce przykręć od CB. Do radia to możesz sobie przylepić na szybę, jak nie chcesz porysować karoserii.
  • #15
    hydroplas
    Level 11  
    Tzn.że przy obecnym sposobie przymocowania anteny nigdy nie będę dobrze miał dobrego odbioru? Nic nie da wymiana anten i jedynym wyjściem żeby zestaw dobrze działał jest wywiercenie dziury w dachu? A jak wytłumaczyć fakt że przy eksperymentach z długością kabla poprawiał mi się zasięg. Jeśli rzeczywiście najlepszym rozwiązaniem będzie otwór w karoserii to porozmawiam z dealerem, ale wolałbym traktować jako ostateczność. Jeżeli jednak będę mógł wywiercić to którą antenę założyć: Texas czy Lemm AT1200. Texas jest strasznie długi 2m z kawałkiem plus wysokość samochodu ok.1,6m to prawie jak ciągnik :). Jeszcze trochę i zawadzę o druty. Ponadto boję się co będzie z nią przy większych prędkościach. Kiedyś w busie miałem zamontowane nad szybą halogeny dalekosiężne i od pędu powietrza popękała aż blacha. Jaka jest różnica w odbiorze tych dwóch anten?
    Pozdrawiam Grzegorz
  • Helpful post
    #16
    Driver-
    Level 38  
    on117 wrote:
    To dobrze, bo twoja antena nadaje ok. karoseria nie nadaje, tylko antena.
    Radzę zainteresować się teorią anten, zanim napisze się coś na forum. Karoseria jest integralną częścią anteny, ponieważ pomiędzy karoserią a promiennikiem anteny tworzy się pole elektryczne, jedna z dwóch składowych fali elektromagnetycznej. W wyniku działania zmiennego pola elektrycznego powstaje zmienne pole magnetyczne itd. jedno pole zależy od drugiego, tym sposobem zaczyna rozchodzić się fala elektromagnetyczna.
    on117 wrote:
    Ale jak chcesz słyszeć żonę to musisz mieć przykręconą antenę do karoserii bo karoseria odbija fale i wtedy możesz je odebrać, usłyszeć. Inaczej polecą w eter.
    Ciekawa teoria czyli wg. której brak karoserii uniemożliwi odbiór fal ponieważ nie będą miały się od czego odbić.
    hydroplas wrote:
    Zona mnie słyszała z większej odległości niż ja ją.
    To o niczym nie świadczy, ponieważ może ma dłuższą antenę, bardziej czułe radio, inaczej nastawioną blokadę szumów nie znasz też innych czynników wpływających na odbiór nadawanie w miejscu gdzie znajdowała się żona i w Twoim miejscu. Trochę bardziej obiektywnie można było by porównać jeśli oboje mieli byście takie same radiotelefony CB, te same anteny zamontowane identycznie na takich samych pojazdach, i do tego identycznie nastawione regulacje potencjometrami. W każdym innym przypadku wystąpią większe lub mniejsze różnice w zasięgu i słyszalności innych stacji, nawet jeśli nadawali odbierali byście z tego samego miejsca. Na charakterystykę promieniowania anteny w danym kierunku ma wpływ nawet miejsce montażu, zbliżona do dookólnej była by jeśli antena zamontował byś pośrodku dachu.

    Sprawdź czy metalowy reling ma połączenie elektryczne z karoserią (masą auta) jeśli ma to przykręć antenę uchwytem do relingu (jaki posiadasz) bez podkładek izolujących. Przy braku połączenia relingu z masą lub jeśli mimo wszystko chcesz montować uchwyt na podkładce trzeba połączyć jak najkrótszym odcinkiem przewodu uchwyt z masą nadwozia np. pod relingiem. Ciągnięcie długiego przewodu jak widzisz nie ma sensu. Poniżej przykład jak możesz to zrobić, zaznaczone czerwona linią.
    Ja na Twoim miejscu zapytał bym w salonie o wskazanie autoryzowanego warsztatu w którym zamontowano by Ci antenę tak abyś nie utracił gwarancji na karoserię.

    Przy źle zamontowanej antenie ma ona inną od 50Ω oporność falową. Pewne odcinki kabla wprowadzają transformację oporności 50Ω na taką która ma antena i radiotelefon na wejściu antenowym "widzi" oporność 50Ω po transformacji kablem. Nie ma to jednak nic wspólnego z dopasowaniem oporności falowych wszystkich trzech elementów wyjścia antenowego radia kabla i anteny. Jest to oszukiwanie siebie że ma się dopasowaną antenę. Ponieważ przy nadawaniu moc zostaje wypromieniowana w całości, natomiast przy odbiorze zaindukowany prąd w antenie, na skutek niedopasowania oporności falowej anteny <>50Ω do oporność falowej kabla 50Ω, zostaje odbity od kabla i wypromieniowany ponownie przez antenę w eter i odbioru takie docinanie kabla nie poprawia.
  • #17
    hydroplas
    Level 11  
    Quote:
    Trochę bardziej obiektywnie można było by porównać jeśli oboje mieli byście takie same radiotelefony CB, te same anteny zamontowane identycznie na takich samych pojazdach, i do tego identycznie nastawione regulacje potencjometrami. Na charakterystykę promieniowania anteny w danym kierunku ma wpływ nawet miejsce montażu, zbliżona do dookólnej była by jeśli antena zamontował byś pośrodku dachu.

    W samochodzie z którego nadawała żona jest Harry II ASC ze skręconą (załączoną) blokadą szumów i krótka antena Lemm ok.60cm zamocowana w karoserii z tyłu po środku dachu. Mój zestaw jest teoretycznie lepszy i dlatego dziwiło mnie że tak słabo słyszę. Jak wyłączałem u siebie ASC to i tak słyszałem na mniejszą odległość.
    Spróbuję tak jak powiedziałeś pominąć izolatory przy relingu. W miejscu które zaznaczyłeś na czerwono nie ma śruby i dlatego ciągnąłem tak daleko masę. Relingi są montowane fabrycznie i z kolegą który naprawia samochody szukaliśmy bliżej jakiejś śruby do przykręcenia masy, ale się nie udało. Sugerujesz, że nawet jak zmienię przewód masowy na 4mm2 to i tak przy długości 2m nic to nie da?
    Grzegorz
  • Helpful post
    #18
    Driver-
    Level 38  
    Oczywiście że nic nie da. Ponieważ przewód ma pewną indukcyjność (im dłuższy tym większa) i pojemność w stosunku do karoserii (podobnie), tym samym wprowadzasz do obwodu antenowego bliżej nieokreśloną impedancję, która ma wpływ na wypadkową oporność jaką "widzi" radio. Natomiast przy krótkich połączeniach te wartości są bardzo mało istotne. Dodatkowo powstaje pętla masy z dołączonego przewodu i oplotu kabla koncentrycznego i nie jesteś w stanie przewidzieć jak wpływa na prace systemu.
  • #19
    hydroplas
    Level 11  
    Jutro sprawdzę więc czy reling jest na pewno metalowy i wyjmę izolator, a jeśli nie to porozmawiam z dealerem na temat dziury.
    Teraz powiedz mi proszę, co z długością kabla i którą antenę zastosować.
    Grzegorz
  • Helpful post
    #20
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kabla ma ci starczyć od radia do anteny.
    Michał
  • Helpful post
    #21
    Driver-
    Level 38  
    Generalnie zasada jest taka że im dłuższa antena tym większą ma sprawność i zasięg przy odbiorze i nadawaniu. Nie będziesz montował anteny o długości 1/4 czy 1/2λ. z oczywistych przyczyn - zbyt długie. Moim skromnym zdaniem kup antenę 100÷160 cm, krótsze to praktycznie atrapy anten. Lepiej mieć dłuższą antenę, nawet gorzej dopasowaną z SWR ~1,5 niż krótką nawet z niższym SWRem. Więcej zyskasz przy odbiorze na dłuższej antenie, indukuje się na niej większe napięcie, niż stracisz na niedopasowaniu oporności falowej anteny do kabla.
    Głównie wróć uwagę na jakość wykonania anteny, a zwłaszcza na elementy mogące mieć wpływ na przenikanie wilgoci w tym do wnętrza kabla czy cewki antenowej, zawilgocony kabel nadaje się tyko do wyrzucenia, podkładki - końcówki (styki) łączące kabel z masą i promiennikiem, gdyż wykonane z żelaza potrafią szybko korodować zwiększając oporność połączeń i drastycznie pogarszając komunikację.
    Przy antenie która będzie prawidłowo zamontowana długość kabla nie ma znaczenia, ma być o takiej długości aby można nim było połączyć radiotelefon z anteną, w najbardziej dogodny sposób jego prowadzenia do anteny. Znajdź kogoś kto zajmuje się naprawą (serwisowaniem) radiotelefonów CB, będzie miał większe pojęcie o prawidłowym dostrojeniu anteny, niż sprzedawca w sklepie. Powiedz mu że nie interesuje Cię dostrojenie docięciem kabla, tylko fachowe dostrojenie co najmniej reflektometrem a jeszcze lepiej analizatorem antenowym. Niektórzy serwisanci dysponują analizatorami antenowymi i dostrojenie na takim czymś jest najlepsze. Możesz zapytać czy takowy posiada, ewentualnie popytaj czy ktoś w ten sposób stroi anteny. Ja po strojeniu anteny sprawdzając zasięg zawsze pytam na jakiej antenie i na jakim sprzęcie odbiera mnie korespondent. Dzięki temu jestem w stanie określić na ile określony zasięg zawdzięczam systemowi klienta a na ile korespondenta. Czasem jeśli nie udaje mi się zejść z SWR poniżej 1,5 to nawet nie próbuje na siłę poprawić tylko zostawiam ~1,5 i życzę klientowi szerokiej drogi. Nie zdarzyło mi się aby któryś był niezadowolony i często sam poleca moje usługi innym. Zawsze jeśli zjawia się klient z krótką anteną informuje go żeby nie spodziewał się cudownych zasięgów na fali przyziemnej, albo wygoda przy wjeździe do garażu albo dobry zasięg.
  • #22
    hydroplas
    Level 11  
    Jak pisałem wcześniej mam antenę Texas oraz Lemm AT1200 i proszę o podpowiedź którą mam zamontować. Wiem że Texas jest lepsza, ale o ile większy będzie zysk w nadawaniu tą anteną i czy przy dużych prędkościach nie rozerwie blachy na dachu bo będzie się chciała położyć.
    Nie wiem kto w mojej okolicy dobrze stroi anteny, a po problemach jakie miałem, chcę sam się dowiedzieć co najlepiej zrobić i jak zestroić zestaw, dlatego założyłem ten temat.
    Jak kupowałem Texasa to od razu kupiłem taki reflektometr:
  • Helpful post
    #23
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    hydroplas wrote:
    Wiem że Texas jest lepsza, ale o ile większy będzie zysk w nadawaniu tą anteną

    Widać, że masz dość skromne pojęcie o antenach.

    Pytanie powinno brzmieć :
    - ... o ile będzie mniejsze tłumienie w nadawaniu tą anteną -

    Podpowiem, że skracane anteny na CB mają zawsze tłumienie (czytaj : ujemną wartość w dBd).
    Więc pisanie o ich zyskach - jest nie na miejscu.


    Quote:
    chcę sam się dowiedzieć co najlepiej zrobić i jak zestroić zestaw

    Na Forum elektroda.pl jest dużo podpowiedzi i tematów związanych ze strojeniem i instalacją anten na pasmo CB.
    Wykorzystaj funkcję wyszukiwarki. :D


    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #24
    on117
    Level 27  
    Driver- napisał:

    Quote:
    Radzę zainteresować się teorią anten, zanim napisze się coś na forum. Karoseria jest integralną częścią anteny, ponieważ pomiędzy karoserią a promiennikiem anteny tworzy się pole elektryczne, jedna z dwóch składowych fali elektromagnetycznej.


    Tak, kolega ma rację. Nie podłączona antena do karoserii też będzie nadawać podobną moc z tłumieniem, ponieważ pole magnetyczne utworzy się na antenie.

    Driver- napisał:
    Quote:
    Ciekawa teoria czyli wg. której brak karoserii uniemożliwi odbiór fal ponieważ nie będą miały się od czego odbić.


    Jeżeli masz antenę 11m przy fali o długości 11m to nie potrzebujesz karoserii. Przy każdej innej krótszej antenie karoseria jest niezbędna. Tak wymyślono antenę, do odbioru CB, którego moc jest mniejsza niż nadajnika radiowego na falach AM. Fale zostaną odebrane przez karoserię, antenę i to co kolega hydroplas nazywa zwarciem na antenie.

    Napisałem, żeby odkręcił antenę od radia i na jej miejsce przykręcił. Może nie będzie to antena dookólna, ale przynajmniej prawidłowo zamontowana. Można jeszcze kupić anteny 3 funkcyjne radio, CB, GSM, ale nie wiem jakie są bo wyglądają raczej na nieprofesjonalne.
  • #25
    hydroplas
    Level 11  
    Quote:
    Widać, że masz dość skromne pojęcie o antenach.

    Tak kolego, dlatego proszę Was o pomoc i piszę na tym forum gdzie fachowcy pomagają początkującym. Nie piszę, że jestem specjalistą i się nie wymądrzam, tylko grzecznie proszę o pomoc, więc jeśli Ci to sprawi przyjemność to chylę czoło i powiem: wiesz więcej niż ja i w temacie anten jesteś mądrzejszy.
    Nie pisałem o zysku antenowym tylko o zysku w zasięgu nadawania.
    Wykorzystałem funkcję wyszukiwarki i przeczytałem wiele tematów, lecz nie znalazłem nigdzie postu dotyczącego przewagi jednej anteny nad drugą. Dlatego proszę aby ktoś mądrzejszy niż ja mi wytłumaczył dlaczego Texas jest tak dużo lepsza i w jaki sposób przełoży się to w zasięg nadawania .
    Pozdrawiam Grzegorz
  • Helpful post
    #26
    Robert SP3WBX
    Level 14  
    hydroplas - w Twoim przypadku chyba musisz iść na jakiś kompromis i rozważyć wszystkie propozycje tu przedstawione. Może jednak antena na podstawie magnetycznej? Przy odpowiednim zdejmowaniu podstawy ryzyko porysowania lakieru jest minimalne poza tym można podkleić miejsce zamontowania magnesu dodatkową przezroczystą folią samoprzylepną. Możesz też rozważyć zamontowanie anteny w miejsce radiowej i zastosowanie tzw. splitera który pozwala wykorzystać antenę od CB jako radiową. Proponuję też rozejrzeć się za anteną Sirio Twin Car i wykorzystanie po przeróbce jej podstawy i zamontowanie innej anteny bo sama antena CB ma chyba z 20 cm. Może być jednak problem z zakupem bo z tego co mi wiadomo przestali ją produkować a mi udało się zakupić jedną z ostatnich sztuk na magazynie.
  • #27
    hydroplas
    Level 11  
    Byłem u dealera samochodu i powiedział mi, że mogę wywiercić otwór ponieważ w świetle obecnych przepisów nie stracę gwarancji na perforację, tylko w wypadku reklamowania miejsca wywiercenia otworu nie uznają reklamacji.
    Skoro więc koledzy radzicie, że najlepiej będzie działała antena połączona z karoserią to tak zrobię. Czekam tylko na dostawę kabla kupionego 18 na allegro i zamontuję antenę w dachu.
    Proszę jeszcze o pomoc w wyborze anteny czy Texas czy Lemm AT1200, oraz czy rzeczywiście odpuścić sobie dobieranie długości kabla (jeśli tak to dlaczego w moim przypadku miało to znaczenie).
    Nurtuje mnie jeszcze tylko jedna rzecz. Jak w ciągnikach siodłowych jest zamontowany uchwyt na lusterku to też nie ma bezpośredniego styku z karoserią, a podobno niektórzy mają duży zasięg.
    Grzegorz
  • Helpful post
    #28
    on117
    Level 27  
    Mają, bo lusterko ma metalową rurkę, która jest przykręcona do karoserii.
  • Helpful post
    #29
    jakintos
    Level 13  
    Witam.

    Kolego hydroplas, skromnie podpowiem bo sam się nie znam za dobrze na antenach.
    Jeśli używasz często CB radia w terenie lekko zabudowanym i niezabudowanym to lepsza byłaby antena Texas z powodu lepszych parametrów, lepszego zasięgu i mniejszej uciążliwości.
    Jeżeli wybierzesz antene Texas i dziurę w dachu to dobrze jest podłożyć kawał blachy pod dach i skręcić wszystko razem, ewentualnie wybrać miejsce blisko wzmocnień dachu.

    Jeśli używasz często CB radia w terenie zabudowanym takim jak miasta wojewódzkie to Texas raczej odpada za bardzo uciążliwa, parkingi w budynkach itp, za dużo też śmieci odbierasz, wydaje mi się że lepsza w tej sytuacji będzie antena Lemm AT1200.

    Pozdrawiam
  • #30
    hydroplas
    Level 11  
    Czy mógłby ktoś powiedzieć jaka będzie różnica w zasięgu przy nadawaniu między tymi dwoma antenami?
    Czy montując antenę w dachu muszę zachować jakąś określoną odległość między anteną CB a radiową?
    Grzegorz