Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kilka pytań dot. ładowania akumulatora motocyklowego 12V 9Ah

adel150 20 Paź 2009 16:25 10204 16
  • #1 20 Paź 2009 16:25
    adel150
    Poziom 10  

    witam.,

    mam takie pytanie bo zakupielm ladowarke do akumulatora motocyklowego (parametry akumulatora 12V 9Ah)
    parametry ładowarki 12V 300mA

    i teraz pytanie 1 czy taka ladowarka da rade naladowac moj akumulator?
    2. czy moge zostawic tak podlaczony akumulator pod tą ladowarke przez cala zime zeby akumulator mial "wrazenie" ze jest caly czas uzywany?
    3. jakie napiecie powinno byc na klemach akumulatora kiedy jest ladowany z prostownika? i do jakiego poziomu powinno wzrosnac jesli akku bedzie naladowany?
    4. napiecie na krokodylkach przy tel ladowarce wynosi 14V kiedy odlacze ją od akumulatora, czy tak powinno byc?
    5. czy lepiej ladowac akumulator prądem o amperazu 1/10 pojemnosci akku? (np. akku 9Ah i ladowanie 0.9A) czy moze lepiej mniejszym tak jak w moim przypadku 300mA do akumulatora o pojemnosci 9Ah - jaki sposob jest lepszy i bardziej "przyjazny" dla akku? wiadomo ze ladowanie mniejszym pradem bedzie trwalo dluzej

    pozdrawiam

    0 16
  • #2 20 Paź 2009 17:38
    bełkot85
    Poziom 10  

    przed zima trzeba naladowac aku i co jakis czas robic mu male zwarcie

    2
  • #3 20 Paź 2009 17:40
    adel150
    Poziom 10  

    ok ale czy te napiecia sa ok?

    0
  • Pomocny post
    #4 20 Paź 2009 18:05
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Witam .
    Widzę , że nikt nic nie chce Ci podpowiedzieć.
    Więc ja napiszę z własnego doświadczenia.

    -Ładowałem kiedyś akumulator ołowiowy ładowarką 200mA (sprawny aku) ,ale trwało to około 7 godzin ,a ''prostowniczek" grzał się bardzo !!! Dawał radę.
    -Akumulator doładowuję się okresowo i ładowanie należy przerwać kiedy akumulator zbytnio się nagrzeje.
    - Napięcie akumulatora podczas ładowania jest uzależnione od stopnia naładowania , ale kiedy podłączysz prąd 10A to wiadomo , że od razu pokaże max prostownika.
    - Naładowany akumulator , zaraz po ładowaniu może mieć nawet ponad 13V , a normalnie powinien mieć pomiędzy 12V a 13V
    - Ładowanie aku skrajnie niskim prądem ,jest wg mnie bezsensowne , a zbyt duży prąd będzie rozgrzewał baterię.

    Dodaję że ładowałem 200 Amperami , nie miałem innej opcji.
    Pozdrawiam.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Żeby nie przyszło ci do głowy robić zwarcia !!!
    Grozi uszkodzeniem , ale można rozładować trochę np żarówką i ponownie doładować ,raz na 3-4 m-ce.
    Nie przechowuje się aku rozładowanego!

    0
  • #5 20 Paź 2009 18:07
    adel150
    Poziom 10  

    ok a czy te napiecie z prostownika powinno oscylowac ok. 14V?

    0
  • #6 20 Paź 2009 18:13
    bełkot85
    Poziom 10  

    napiecie ladowania powinno wynosic ok.14,4v

    0
  • #7 20 Paź 2009 18:18
    lukash18
    Poziom 12  

    Witam. Z tym napięciem nie ma żadnego problemu wie nie martw się. To jest tylko chwilowe napięcie. Podejrzewam że gdy mierzysz miernikiem tyle Ci pokazuje.

    0
  • #8 20 Paź 2009 22:14
    adam.1.1
    Poziom 17  

    Prawidłowe napięcie ładowania zawiera się pomiędzy 13.9v do 14.5V

    1
  • #9 21 Paź 2009 07:37
    adel150
    Poziom 10  

    a mam jeszcze pytanie bo po 10 godzinach takiego ładowania mierze napiecie na klemach akku gdy prostownik jest podlaczony i pokazuje mi 15,20V i slysze cieche "skwierczenie" elektrolitu ale sam akumulator nie jest jakos specjalnie cieply

    0
  • #10 21 Paź 2009 08:28
    niutat
    Poziom 37  

    adel150 napisał:
    a mam jeszcze pytanie bo po 10 godzinach takiego ładowania mierze napiecie na klemach akku gdy prostownik jest podlaczony i pokazuje mi 15,20V i slysze cieche "skwierczenie" elektrolitu ale sam akumulator nie jest jakos specjalnie cieply

    Takie napięcie jest zbyt wysokie i może powodować intensywne gazowanie akumulatora a to z kolei odpadanie masy czynnej od płyt (mętny elektrolit).

    0
  • #11 21 Paź 2009 08:34
    adel150
    Poziom 10  

    To dlaczego tak się dzieje? Co robić żeby temu zapobiec? Czy to oznaką nie sprawnej lądowarki? Przecież chyba powinna odłączyć zasilanie skoro jest określone napięcie. Kumpel ma taka sama lądowąrke i ma całą zimę podłączony akku

    0
  • #12 21 Paź 2009 08:54
    ninja14
    Poziom 17  

    Tak na dobrą sprawę, to nie ma żadnej potrzeby, aby akumulator cały czas był podłączony do prostownika.
    Wystarczy co jakiś czas podładować niewielkim prądem, by utrzymać akum w pełnej gotowości.
    Jeśli masz ten akum w motocyklu, wystarczy jak uruchomisz co jakiś czas silnik na kilka minut i to powinno wystarczyć.

    0
  • #13 21 Paź 2009 09:10
    niutat
    Poziom 37  

    Ładowarka automatyczna (procesorowa) powinna po naładowaniu akumulatora przejść na tzw. ładowanie konserwujące, może masz zwykłą ładowarkę która nie ma takiej możliwości. Poza tym jak pisze ninja14 akumulator nie musi być na stałe podłączony do ładowarki.

    0
  • #14 21 Paź 2009 09:29
    adel150
    Poziom 10  

    To jakie napięcie musi uzyskać akku gdy jest podłączony pod lądowąrke żeby można było go odłączyć? A tak wogóle to jest akumulator w którym elektrolit znajduje się w ligninie która jest na płytach, nie jest to taki gdzie elektrolit może wypłynąć

    0
  • #16 21 Paź 2009 11:31
    adel150
    Poziom 10  

    Ale jednego nie rozumiem dlaczego jeśli lądowąrka ma napięcie 14v to gdy ląduje akku jest ponad 15v?

    0
  • Pomocny post
    #17 21 Paź 2009 11:45
    niutat
    Poziom 37  

    Trudno powiedzieć jaka to ładowarka, jeśli to tylko transformator i mostek to na naładowanym akumulatorze może podnieść napięcie.

    0