Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

kilka pytań dotyczących atmega

mezcook 21 Paź 2009 23:07 839 1
  • #1 21 Paź 2009 23:07
    mezcook
    Poziom 12  

    Cześć. Zakladam nowy temat związany z synchronizacją pracy dwóch silników spalinowych za pomocą procesora atmegaX.
    Przypomnę że układ miał by porównywać obroty dwóch silników spalinowych za pomocą transoptorów i zmniejszać obroty silnika szybciej obracającego się za pomocą przepustnicy.
    W początkowych założeniach elementami wykonawczymi miały być silniki krokowe, lecz wpadłem na pomysł wykorzystania serwomechanizmów modelarskich.
    Gdzieś na necie wyczytałem że serwomechanizmy takie są sterowane za pomocą szerokości impulsu. Długi impuls to np wychylenie 10stopni, a krótki np -10 stopni, generalnie wychylenie wprost proporcionalne do szerokości impulsu.
    I tu pojawia się moje pytanie, a mianowicie czy atmega można zaprogramować tak żeby np przy takiej i takiej różnicy prędkości obrotowych silników dawał impulsy o szerokości wprost proporcionalnej do różnicy obrotów.
    Jeśli tak to z jaką częstotoliwością układ będzie w stanie generować te impulsy no i z jaką częstotliwością będzie w stanie realizować taki algorytm ?
    Atmega nigdy nie programowałem, co najwyżej bawiłem się kiedyś w pascalu.
    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam

    0 1
  • #2 22 Paź 2009 10:13
    allberciq
    Poziom 12  

    Oczywiście że się da to zaprogramować na tym czy jakimkolwiek innym prcesorku.
    Problem pewnie będziesz miał z wyregulowaniem całości, odpowiednie pętle histerezy żeby cały układ czkawki nie dostał.
    Przemyśleć należało by jedną kwestie, nie jestem pewien czy zasada żeby tylko obniżać obroty szybszego silnika jest dobra, może się zdarzyć że silniki będą stale gasły bo na zmianę będą zmniejszane obroty.
    Na pewno łatwiej będzie zaprogramować tak procesor aby trzymał ustalonych obrotów, tak dobierał "gaz" aby bez względu na obciążenie obroty trzymały, coś ala tempomat w aucie. Albo żeby obroty jednego silnika były zawsze dopasowywane do drugiego czy to w górę czy w dół.
    No ale to zależy do czego ten cały układ ma służyć.
    Odnośnie sterowanie serwomechanizmów to szukaj pod hasłem PWM, jest tego masa w sieci.
    Pozdrawiam
    Rafał

    0