Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik elektryczny DC i jego sterowanie

elmer2 22 Paź 2009 17:08 4736 5
  • #1 22 Paź 2009 17:08
    elmer2
    Poziom 28  

    Witam

    Otóż potrzebuje wykonać zastępcze sterowanie regulacją ciepłe/zimne powietrze do samochodu. Sterowanie to odbywa sie za pomocą dwóch linek (jest to stara Honda). W tym celu zakupiłem silnik, który powinien spełniać wymagania stawiane przez jego zastosowanie, a jest to silnik z urządzeń dyskotekowych - mico motors RH158.12.200.

    Sterowanie do tego silnika wymyśliłem sobie najprostsze czyli uniwersalny przełącznik do szyb elektrycznych. Schemat układu w załączniku.

    Uwagi do schematu:
    - przełączniki W1 i W2 działają naprzemiennie
    - czerwona gruba linia to ramie silniczka do którego są zamocowane linki regulacji ciepło/zimno
    - ruch ramienia silnika to ok 30stopni

    Problem polega na tym, że nie wiem jak zrobić proste zabezpieczenie przed zerwaniem linek. Silniczek ma dość znaczny moment obrotowy i po przekroczeniu skrajnego położenia może spowodować zerwanie linek lub ich deformacje.
    Potrzebuje Waszej pomocy w rozwiązaniu problemu z wyłączaniem silnika na skrajnych pozycjach. Myślałem o zastosowaniu dwóch krańcówek, ale nie wiem jak je połączyć z resztą układu.

    Pozdr.

  • Pomocny post
    #2 22 Paź 2009 17:35
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Silnik elektryczny DC i jego sterowanie

    Krańcówki włączasz jak na schemacie. Dana krańcówka musi przerwać obwód zasilania silnika dla ruchu w danym kierunku gdy dźwignia dojdzie do odpowiedniego położenia.

    Pamiętaj, że jeżeli nie stosujesz przekaźników przełączających zasilanie silnika, to styki tych krańcówek muszą mieć odpowiednią obciążalność, bo się bardzo szybko uszkodzą. Lepiej byłoby dać przekaźniki pośredniczące a styki krańcówek umieścić w obwodzie sterowania przekaźników.

  • #3 22 Paź 2009 22:09
    elmer2
    Poziom 28  

    OK, dziękuje za pomocną informację.
    Jednak przez mój błąd na schemacie nie będzie to możliwe do zrealizowania w obecym rozwiązaniu, ponieważ zastosowane przez Ciebie krańcówki musiałbym wyprowadzić na przewodach z małego przełącznika. NIestety przełącznik ten nie jest zbyt duży.

    Zerknę w dane techniczne tego silniczka, które znalazłęm na stronie:
    micro motors RH158.12.200

    Z podanych danych wynika, że max pobór prądu to 0,58 [A] (580mA).

    Dodano 23.10.2009:
    Chyba już rozwiazałem problem.
    Nakreśliłem schemat sterowania na dwóch przekaźnikach, gdzie zamieściłem dwie krańcówki.

  • #4 24 Paź 2009 15:53
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Małe poprawki:

    - gdy oba przekaźniki są zwolnone to silnik na obu końcówkach powinien dostawać masę (takie zabezpieczenie na wypadek zwarcia na kablach) (na schemacie jest niepoprawnie)

    - krańcówki to styki normalnie zwarte (rozwierają się w pozycjach granicznych).

    Silnik elektryczny DC i jego sterowanie

  • #5 25 Paź 2009 13:17
    elmer2
    Poziom 28  

    Owszem zgadza, aie tylko ten nieszczesny program w ktorym to rysowałem usilnie mi wciskał coś innego niż było na ikonce.
    To wiem, że bez przyłożonego napięcia silnik jest zwarty z obydwu stron do masy, a krańcówki są normlanie zamknięte (NC).

  • #6 06 Lis 2009 23:41
    AdamZad
    Poziom 12  

    Witam.

    Załączony schemat jest bardzo prosty:
    Silnik elektryczny DC i jego sterowanie

    Gwarantuje Ci to że po dojechaniu do skrajnych pozycji silnik się automatycznie wyłączy
    a jego załączenie możliwe będzie jedynie po odwróceniu polaryzacji napięcia zasilania
    czyli tym samym kierunku obrotów.

    Pozdrawiam

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME