Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zamienić syg. liniowy na mikrofonowy?

lutol 23 Oct 2009 07:21 4775 29
  • #1
    lutol
    Level 10  
    Witam

    Mam kamerę cyfrową z wejściem mikrofonowym, jednak po podłączeniu do miksera uzyskuje spore szumy razem z dźwiękiem, w zasadzie jak tylko podłącze kabel są już szumy. Zdaję sobie sprawę, że chodzi o czułość gniazda. Mikrofonowe ma większe niż liniowe. Czy są jakieś układy które zamienią mi sygnał liniowy na mikrofonowy? Czy to może być jakość kabla powodująca również te szumy?
  • #2
    fuutro
    Level 43  
    Wystarczy stłumić sygnał dzielnikiem napięcia na rezystorach.
  • #3
    Tremolo
    Level 43  
    Albo wstawić potencjometr - są takie małe. Można schować go we wtyczce (mały potencjometr na śrubkę w prostopadłościennej obudowie). Co do przewodu, to również może być źródłem zakłóceń: jeśli impedancja falowa przewodu będzie inna niż wejścia i/lub wyjścia. Mozesz spróbować na krótszym kablu, zobaczyć czy nie ma zimnych lutów wewnątrz złącz.
  • #4
    lutol
    Level 10  
    kabel mam 2m kupny gotowy w średniej jakości za ok 18zl (jack-czincz), ale wiem że są kable za ok 80zl (np. te w MM z najwyższej pułki), może też taki spróbować, aczkolwiek zdaje sobie sprawę, że sam kabel nie załatwi mi sprawy. czy są jakieś gotowe urządzenia na rynku które można by podpiąć na linii mikser-kamera?
  • Helpful post
    #5
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Jeszcze może być jedna kwestia. Jeżeli masz wejście mini jack w kamerze, to w nim podane jest napięcie zasilające mikrofony. Często przy podłączeniu do takiego gniazda sygnału liniowego lub mikrofonu dynamicznego powstają zakłócenia z zasilania.
    Spróbował bym na twoim miejscu transformatora separującego - diboxa.
  • #6
    lutol
    Level 10  
    Czy mógłbyś mi wskazać przykład takiego diboxa np. na allegro?
  • Helpful post
    #7
    adambyw
    Moderator of Acoustics
    Podawanie linków do allegro jest sprzeczne z regulaminem tego forum.
    Ten dibox samsona który podałeś jest diboxem aktywnym. Ja sugeruję dać pasywny. Tu dobrym rozwiązaniem było by ART Z-Direct, lub stereofoniczny Art dPDB.
  • #8
    lutol
    Level 10  
    ok już nie będę podawał linków. Czy poprzez ten dibox rzeczywiście uzyskam dźwięk bez szumów? (ktoś to testował, bo trochę kosztuje). Wygląda że z tego wyjścia XLR muszę podłączyć do małego jacka kablem. Takich kabli to pewnie nie ma, więc musi być robiony.
  • #9
    Marm
    Level 15  
    Z gniazda XLR (męskiego) wychodzisz kablem do miksera. Jeśli mikser ma wejścia XLR to zwykły kabel XLRdamski-XLRmęski . Natomiast sygnał z kamery wpinasz do wejścia DI-BOX'a, powinno być tam gniazdo Jack opisane "input". Typowe di-box'y mają również przełączalne tłumiki więc możesz dopasować poziom sygnału do wejścia mikrofonowego w mikserze.
    Di-box pozwoli ci dopasować poziom sygnału, odseparować galwanicznie kamerę od miksera (ground lift) jeśli będzie to potrzebne i zsymetryzuje Ci sygnał przez co możesz stosować dłuższe połączenia bo jest on bardziej odporny na zakłucenia.
  • #10
    lutol
    Level 10  
    No to teraz kompletnie się nie rozumiemy, być może źle napisałem na samym początku. Generalnie pytanie jest postawione jak w temacie. Chce wysłać dźwięk z miksera DO kamery, która ma niestety tylko gniazdo mikrofonowe. Po podłączeniu samego kabla uzyskuje spore szumy. Taki dźwięk z miksera nagrywa się na kamerę z dużą ilością szumu i jest nie wyraźny. Jakim urządzeniem od separować szumy, aby kamera widziała mikser jako mikrofon?

    Dodano po 4 [godziny] 47 [minuty]:

    zastanawiam się, aby zainwestować w ten di-box stereo ART dPDB. On ma dwa wyjścia XLR, które musiałbym połączyć w małego jacka, aby wpiąć do kamery. Czy dobrze myślę? Druga sprawa w nim są przełączniki (rozłączniki) masy, do czego służą i w mojej sytuacji byłby wykorzystane?
  • #12
    Wind_93
    Level 15  
    Quote:
    odseparować galwanicznie kamerę od miksera (ground lift)

    Separacja galwaniczna nie ma nic wspólnego z odcięciem masy...

    Swoją drogą, jaki ma sens pisanie 10 odpowiedzi na pytanie którego oczywistą odpowiedzią jest di-box? ( jakby ktoś miał wątpliwości dlaczego, to po pierwsze jest naturalnym sposobem zmiany poziomu sygnału i dopasowania impedancji, po drugie transformator, który tu pełni także funkcje separacji galwaicznej, zapobiega przepływom prądu np. z kamery do stołu, ponieważ nie przepuszcza stałych napięć)
  • #13
    Kamil 1606
    Level 14  
    Przepraszam z góry za wtrącznie się, ale mam pytanie związane z tematem, a nie chce zakładac nowego tematu. Czy przetwornik AD/DA typu behringer model ADA 8000 mógłby posłużyć mi jako di-box aktywny przy podłączeniu np. piecyka gitarowego lub klawisza do mixera? Między nim byłby jeszcze oczywiście multikor.
  • #14
    Kamil 1606
    Level 14  
    Czy ktoś mógłby odpowiedzieć na moje pytanie. Tych urządzeń behringera jest sporo na allegro
  • #16
    Anonymous
    Anonymous  
  • Helpful post
    #17
    Marm
    Level 15  
    Wind_93 wrote:

    Separacja galwaniczna nie ma nic wspólnego z odcięciem masy...



    Pozwolę się nie zgodzić z Wind_93.
    Pisząc ground lift użyłem skrótu myślowego. Wiadomo że to trafo separuje ale jeśli masy będą złączone to tak na prawdę nie ma pełnej separacji galwanicznej.
    Pełna separacja galwaniczna ma miejsce tylko w sytuacji rozłączenia mas obu części Di-Box'a. Przeglądnij schematy. Co do reszty masz cąłkowitą rację.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Lutol, przepraszam nie przeczytałem dokładnie twój pierwszy post.
    Ty chcesz sygnał z miksera wysłać do kamery.

    Możesz użyć di-box'a w drugą stronę. Do wejścia di-box'a podłączasz sygnał z miksera a wyjście di-box'a do wejścia mikrofonowego kamery.

    Najlepiej podejdź do jakiegoś sklepu muzycznego co sprzedają miksery, di-box'y itp i sprawdź sobie na miejscu bez inwestowania w sprzęt.
    Upewnij się tylko czy wejście mikrofonowe w kamerze jest monofoniczne czy stereofoniczne. Jeśli stereofoniczne i chcesz przesłać oba kanały to musisz zastosować di-box dwukanałowy albo dwa pojedyncze.
  • #18
    Anonymous
    Anonymous  
  • #19
    lutol
    Level 10  
    mam już diboxa stereo ART dPDB (umówiłem się ze sprzedawcą, że mogę oddać jak nie zadziała), jadę dzisiaj po kabel proel 2xXLR-mini jack, kosztuje 80zl więc na miejscu sprawdzę z diboxem podłączając mp3 czy będą szumy. Dużo osób dało mi nadzieję, że powinno zadziałać, więc liczę na to, iż zadziała, bo innego pomysłu nie znalazłem. Kamera to sony XR500ve (co ciekawe na www sony w danych technicznych napisali, że ma wej. audio i wej. mikrofonowe, a w praktyce jest tylko gniazdo mic in, można zmieniać czułość na standard i low, ale to nic nie pomaga. Zastanawiam się czemu tak napisali).
  • #21
    Marm
    Level 15  
    adambyw wrote:
    Marm - nie zawsze transformatory w diboxach mają przekładnię 1:1. Podłączając go odwrotnie, może wystąpić sytuacja że sygnał będzie większy od tego co wchodzi.


    No nie odwrotnie, w sensie w drugą stronę. Di-box'a ma wejście i wyjście i w taką stronę sygnał powinno się podłączać. Przeczytaj dokładnie mój post.
    Napisałem że w drugą stronę czyli od miksera do kamery a nie tak jak napisałem pierwotnie z kamery do miksera. W tym sensie w drugą stronę.

    Teoretycznie pasywny di-box działa w dwie strony. Aktywny tylko w jedną.
    Nigdy by mi do głowy nie przyszło podłączać go odwrotnie :)

    Dodano po 37 [minuty]:

    lutol, kamera XR500ve ma tylko wejście mikrofonowe. Tyle udało mi się wyczytać z instrukcji. Przeglądnij menu czy nie da się go przełączyć w wejście liniowe.
    To wejście audio opisane na stronie Sony to chyba pic na wodę.
  • #22
    lutol
    Level 10  
    no więc przetestowałem, niestety znaczącej poprawy to nie dało. Na początku było słychać brumienie, ale po włączeniu redukcji masy brumienie znikało w 90% (w tle jednak było trochę słychać). Natomiast poprawa w szumieniu określiłbym jako 40-50%, optymalnie przy ustawieniach -20dB. Użyty dibox dPDB (jakościowo chyba to jest dobry sprzęt, czy to normalne jak dotykałem obudowy to miało to wypływ negatywny na szumy?). Wydaje mi się, że w kamerze jest nadal za wysoka czułość gniazda mimo ustawienia w opcji MIC IN jako LOW. Słabo w sony rozwiązali tą kwestie z dźwiękiem. W Panasonicu HS300 (odpowiednik jakościowo do sony) też jest tylko gniazdo mic in, ale w instrukcji jest więcej możliwości ustawień poziomu czułości gniazda, nawet można zjechać do -30db z tego co wyczytałem, więc to powinno teoretycznie umożliwić podłączenie do miksera, może nawet bez diboxa. Sony mogłem przetestować przed zakupem (na szczęście), jednak z Panasonicem będzie trudniej. Widziałem ten model w MM, chyba jak wezmę MP3 i diboxa to może pozwolą mi na miejscu sprawdzić. Generalnie masakra, żeby w amatorskich kamerach nie robili LINE IN (nawet w tych droższych nie ma).
  • #23
    Filipzkonopi
    Level 11  
    Wydaje mi sie ze dedykowane wyjscie na mikrofon w kamerce przeznaczone jest dla wkladek pojemnosciowych. Pojawia sie na tym wejsciu napiecie potrzebne do zasilania takich wkladek mikrofonowych. Wiekszosc kamer ma wbudowane mikrofony pojemnosciowe bo daja one lepsza charakterystyke odbioru. Dodatkowo przedwzmacniacz mikrofonowy w kamerze jest wyposarzony w kompresor w celu lepszego odboru sygnalu z roznych odleglosci. Sprawdz czy jestes w stanie wylaczyc ten kompresor.
  • #24
    lutol
    Level 10  
    No więc dzisiaj byłem w MM i przetestowałem model kamery Panasonica HS300 z diboxem. Nie było żadnych szumów, jak uziemiłem to dodatkowo zniknęło brumienie. Panasonic ma regulację czułości od -30dB do +6dB. Szumy uzyskiwałem jak dochodziło do 0db. Na diboxie miałem ustawione -20dB. Tylko tyle przetestowałem i mam lekki nie dosyt bo nie sprawdziłem czy też miałbym szumy bez diboxu, ale wydaje mi sie, że w tym przypadku chyba dibox nie jest potrzebny skoro mogę aż stłumić do -30dB na samej kamerze. Ktoś wie jaki poziom czułości reprezentuje wyjście liniowe? (tak przy okazji to nie spodziewałem się od MM, że mi umożliwią takie testy, plus dla nich)
  • #25
    Farad1985
    Level 21  
    Prawdopodobnie na pierścieniu tego mini jacka jest +5V zasilania dla mikrofonu pojemnościowego. A po za tym po co pompować aż taki duży sygnał z miksera jeżeli można tłumik od sumy, bądź wysyłki mniej otworzyć?
    I jaką zasadność ma zastosowany Di-box w takim podłączeniu. A kolega nie zastanowił się np. nad kwestią tego że ma słaby mikser który po prostu sieje szumami. Sprawdzanie takiego podłączenia z Mp-trójką nie ma sensu, ponieważ mp3. wysyła bardzo mały sygnał, a poza tym jest zasilana z bateri więc przydźwięku z sieci nie będzie...
  • #26
    lutol
    Level 10  
    jak sprawdzać to sprawdzać tą samą miarą na obu urządzeniach, bo inaczej to faktycznie nie ma sensu. Sprawdziłem mp3 na obu kamerach i na sony jest szum, a na panasonicu nie ma. Mój wniosek jest taki, że Panasonic ma możliwość zmniejszyć czułość gniazda mic in od +6dB do -30dB z krokiem co 1dB i gdy zszedłem poniżej 0db szumy ustały testując na mp3 . Na sony tylko są dwa tryby 'standard' i 'low'. Po ustawieniu na 'low' nie pomaga. Szumy słychać niezależnie od poziomu wysłanego sygnału. Można całkowicie wyciszyć mikser lub mp3, a i tak są generowane szumy. Oczywiście podłączając mp3 są mniejsze niż podłączając mikser, ale są.
  • #27
    Marm
    Level 15  
    A sprawdzałeś z Di-box'em czy bez? A może i tak i tak. Napisz bo ciekawi mnie to.
  • #28
    lutol
    Level 10  
    Marm wrote:
    A sprawdzałeś z Di-box'em czy bez? A może i tak i tak. Napisz bo ciekawi mnie to.


    sprawdzałem z diboxem. Bez diboxa to w ogóle nie ma sensu na sony. Niestety na panasonicu nie sprawdziłem bez diboxa, ale jak zdecyduję się na tą kamerę to wtedy kupie diboxa (jeśli okaże się,że jednak jest potrzebny), bo jak testowałem to z diboxem jest całkowity brak szumu.
  • #29
    Farad1985
    Level 21  
    Dlaczego kolega uważa że di-box to panaceum na wszystko? Jeżeli w sygnal użytecznym będą szumy, to żaden di-box, ani żaden procesor tego nie zredukuje.
  • #30
    Tremolo
    Level 43  
    Mnie się wydaje, że możemy mieć do czynienia z nietypowym gniazdem audio. Miałem kiedyś możliwość podpięcia sygnału audio do dobrego preampu mikrofonowego (jakiś stary magnetofon firmy DUAL) nagrałem z efektu gitarowego, który spokojnie wysterował konwencjonalne układy o czułości 0dB. Otrzymałem po zwykłym ściszeniu czysty i wyraźny sygnał audio na kasecie.

    Może to jakiś Jack 4-pinowy? Sygnał symetryczny/asymetryczny, z zasilaniem Phantom i inne cuda. Coś wiecej o sprzęcie napisz lutol, może ma odwróconą polaryzacje te złacze. Co pisze na złączu (czasami coś małymi literkami piszę). Czy z mikrofonem działa dobrze?