Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Rozmieszczenie czujek ruchu w domu jednorodzinnym

WODNIK_1974 23 Oct 2009 08:42 10200 12
Optex
  • #1
    WODNIK_1974
    Level 11  
    Witam . Kupiłem alarm o następującej konfiguracji: centrala ca6 firmy satel , pięć czujników ruchu PARADOX PRO+ -( Czujka ruchu PIR ) , dwa kontaktrony , klawiatura CA-6 KLED . Na załączonych szkicach narysowałem rozmieszczenie elementów alarmu w domku jedno rodzinnym który to mam zamiar zamontować po raz pierwszy. Dom jest w stanie surowym lecz jest już montowane wiele urządzeń więc stąd potrzeba alarmu . Alarm będzie również wykorzystywany po zamieszkaniu. Czy rozmieszczenie czujek jest możliwe do przyjęcia . Proszę o ewentualne poprawki lub sugestie.
  • Optex
  • #2
    Krzysiek_Gd
    Level 14  
    W twojej instalacji wszystkie czujniki należy poprzesuwać (piry nie moga znajdować się na przeciwko okien) a już na pewno najbardziej gówniane czujki Paradoxa. Jeżeli chcesz zaoszczędzić na instalacji to proponuje prześledzić podobne tematy a było ich sporo. Przy takim domu CA6 wydaje si e być ciut mała, ale to tylko moja opinia...
  • #3
    WODNIK_1974
    Level 11  
    Okna - tak tego sie nie doczytałem . Co do rodzaju czujki to tylko ma na celu zrobienia dużo hałasu , wiem może będzie go zbyt dużo ale w późniejszym czasie można będzie je wymienić na lepsze. Centrala jest jaka jest wiem - mała bardzo ale robi sie z czego się ma. Chodzi mi tylko o jak najbardziej optymalne zabezpieczenie osiągnąć z tego co mam , a w dużej mierze zależy to od rozmieszczenia czujek.
  • Optex
  • #4
    Krzysiek_Gd
    Level 14  
    Przy takich czujkach jak piszesz alarm będzie się często samoczynnie załączał. W kotłowni piec będzie generował fałszywki, z kolei w garażu zdarzają się przeciągi, poprawione rozmieszczenie wygląda napewno lepiej, ale dalej uważam że przy tej konfiguracji niema mowy o skutecznym zabezpieczeniu obiektu.
  • #5
    WODNIK_1974
    Level 11  
    Licze sie z tym że będą fałszywe alarmy po zamieszkaniu myśle zmienić czujki na dualne. Instalujący mi instalacje elektryk podjął sie założyć gratis i alarm . Lecz jego wersja to od razu mi sie nie podoba a nawet wydaje sie być smieszne . Dodam że według niego to sie nie daje kontaktronów i czujek bo jak jedno to nie drugie. załączam szkic . Jeszcze jedną czujkę dać by chciał na piętrze (niewiem po co przy i tak skromnej wersji ochrony jaką przedstawia parter i piwnica.
  • #6
    bhtom
    Level 38  
    Witam,
    Oj chyba ten elektryk to Ci dobrze tej instalacji nie założy... ale to jest tylko moje zdanie. Jeśli na razie chcesz iść po kosztach to chociaż (skoro masz dom w stanie surowym) pociągnij sobie przewody do większej ilości czujek tak, aby to miało "ręce i nogi" a w przyszłości będziesz mógł wymienić centralkę na większą i podłączyć dodatkowe czujki do "wiszących" kabelków. Oby ten elektryk nie "wieszał" po dwa czujniki na jednej linii - dla oszczędności stref centrali...
    Pozdrawiam.
  • #7
    dzolo35
    Level 21  
    Witam
    Jak na taki domek to centralka troche mała ale jesli ją już kupiłeś to postaram Ci się jakoś pomóc.Wiem że mnie zaraz spece od alarmów zlinczują ale moim pomysłem jest jeśli chcesz chronic wszystkie pomieszczenia , dokupienie jeszcze trzech czujek ,w tym jednej odpornej na ciepło do kotlowni i połączenie ich w ten sposób

    Rozmieszczenie czujek ruchu w domu jednorodzinnym

    Wtedy będziesz miał po dwie czujki na jednym obwodzie i wykozystane cztery wejscia na centralce ,do piątego obwodu podpią bym kontraktony drzwi a szóste wejscie dał na sabotaż centrali,sygnalizatora i klawiatury .Możesz całkowicie zrezygnowac z kontraktonów i zamiast tego dołożyc jeszcze dwie czujki.Na Twoim rysunku nie widzę czujki przy klawiaturze ani przy centralce a jak najbardziej powinny tam byc .Przewody z każdej czujki ciągnij do centralki i tam dopiero łącz czujki w pary.Nie wiem jak daleko mieszkasz od tego domu ale ja bym dokupił jeszcze do tego jakiś moduł powiadamiający
    typu GSM lub radiowe.Wbrew opiniom Paradoksy nie są aż tak złe ,montowałem kilka zestawów z internetu z nimi po budowach i jako tako większych problemów niema,ale napewno odbiegają jakoscią od produktów np.SATELA.

    Pozdrawiam
  • #8
    WODNIK_1974
    Level 11  
    Dzolo35 to co proponujesz to jest dobre rozwiązanie a już na pewno na obecną chwile a kiedyś się rozbuduje. Zestaw ten kupiłem konfigurując go sam z jednego ze sklepów internetowych których jest pełno teraz dopiero zapoznaje się z tematem . Co do czujek przy centralce i klawiaturze - centralka jest w obudowie która przed otwarciem chroni styk sabotażowy a klawiaturę jeśli się nie zna hasła to też nic sie nie zdziała a na dodatek posiada jeszcze też styk od ściany w razie oderwania . Odległość do tego domu jest spora około 1,3km w linii prostej i stoi sam w polu , stąd też dlatego potrzeba alarmu. Czy takie podłączenie czujek ( dwie razem) można podłączyć również do klawiatury bo tą co zastosuje ma 2 wejścia i czy w takim wypadku ciągnąć przewody do centrali i od centrali do klawiatury czy bezpośrednio przewody dać do klawiatury.
  • #9
    Artles111
    Level 2  
    Witam

    Przedewszystkim przepraszam że tak powiem - należy myśleć jak (niestety jak złodziej),
    po drugie - należy brać pod uwage źródła ciepła, inaczej promieniowanie IR.
    Czyli kominki, grzejniki, okna itd, itp.
    Jak wcześniej zostało powiedziane CA 6+ lekko zamała (lepsza już by była CA 10).

    Ale do sedna

    Piwnica

    Czujka z piwnicy przenieś przed piec tzn na tej ścianie co piec (uwzględnij otwory wentylacyjne) tak aby źródła ciepła jak i zimna były za "plecami" czujki. Tutaj jeśli chodzi o okna nasłonecznienie ma mały wpływ. Wada - należy pamiętać o zamknięciu okien.

    Piwnica pomieszczenie gdzie jest wejście

    Czujka w drugi róg, ale nie koniecznie.

    Parter

    Tutaj się proszą czujki z soczewką kurtynową

    czujka przy wyj. taras

    przesunięcie w strone szybu wentylacyjnego
    druga czujka
    przesunięcie do rogu - zabezpieczy częściowo kuchnie
    czujka w kuchni przesunięcie (mogą wisieć szafki) przy wej. do kuchni na ścianie z oknami.

    Garaż

    powiem tak w takiej lokalizacji czujki wchodze i wyjade autkiem. Niestety autko tworzy cień.

    Proponuje czujke dodatkową - sufit 360 st. Niestety jest to dodatkowy koszt. Ale naprawde warto.

    Łączenie czujek - czyli dwie na linie - tak ale założenie jedno aby to nie były czujki dwie w tym samym pomieszczeniu. Bo w przypadku awarii eleminujemy chronione pomieszczenie.

    Linie klawiatury - ja preferuje linia do klawiatury.

    Generalnie - tak należy zaprojektować system aby można było podzielić go na sensowne strefy w Twoim przypadku
    Garaż
    Piwnica
    Spanko
    Całość
    Ale CA 6 ma tylko dwie strefy
    Czyli pozostaje
    1 st. całość
    2 st spanko

    o ile są dalsze pytania to alserwis(malpa)interia.pl

    pozdrawiam
  • #10
    dzolo35
    Level 21  
    Witam
    Kolega Artles111 bardzo ładnie Ci opisał co gdzie i jak a poza tym napisałeś:

    Co do czujek przy centralce i klawiaturze - centralka jest w obudowie która przed otwarciem chroni styk sabotażowy a klawiaturę jeśli się nie zna hasła to też nic sie nie zdziała a na dodatek posiada jeszcze też styk od ściany w razie oderwania

    Jeśli już się ktoś dostanie niepowołany do klawiatury a tym bardziej do centralki to uwierz mi dla wprawionego złodzieja są to tylko sekundy aby unieruchomic Twój alarm i sobie go wziąsc a więc przynajmniej centralkę schowaj w najbardziej niedostępne miejsce w domu .
    Dwa wejscia przy manipulatorze Z7 i Z8 są takimi samymi wejsciami jak na płycie centrali od Z1 doZ6 i tak samo się je podłancza.Ja bym na Z7 podpią czujke chroniącą twoją klawiaturę i jednocześnie gł wejscie do domu (możesz podpiąc dwie czujki ale obie będą opużnione o czas reakcji jaki sobie sam ustawisz )i ustawił w ustawieniach jako opuzniona zał-wył,2EOL/NC.Do Z8 podłącz obwód sabotażu (szeregowo podłącz wszystkie kontraktony centralki i sygnalizatora)i ustaw w ustawieniach na 24 głośna.Od każdej czujki (oprócz Z7) podciągnij kabel alarmowy minimum 6 żyłowy do centralki a dopiero w niej wszystko łącz.Nie zapomnij dac oporników 1.1 k.oma .czujki te ustawiasz jako natychmiastowe,2EOL/NC.Do powiadomienia jesli w lini prostej nie ma przeszkód można urzyc zestaw radiopowiadomienia do samochodu po modyfikacji anteny odbiornika zbiera z ok.2km (Montaż anteny na pasmo 433mhz odbiornika na zewnątrz budynku ) lub pokusic się o powiadomienie typu GSM na razie z kartą prepaid np:PLAY fresh ma konto ważne przez cały rok od daty doładowania.
    A oto moja skrócona instrukcja z innego forum,może Ci się coś przyda.
    Do alarmu kładziesz przewód alarmowy fi 0.5 (drut)podobny jak przewód telefoniczny tylko nie parowana skrętka,znajdziesz go w każdej hurtowni elektrycznej.Na centralke wybierasz najbardziej niedostępne i nie widoczne miejsce w Twoim domu,np szafa w garderobie a w niej centralka.
    Zacznimy od klawiatury,montujesz ją blisko wyjscia gł. a opcjonalnie następne na korytarzu piętra i w garażu. Z każdej klawiatury ciągniesz pżewód do centralki,najlepiej 8 lub 10 żyłowy.
    Przed poprowadzeniem przewodów na czujki zastanów się nad ich rozmieszczeniem, myśł jak złodzięj,na pewno muszą patrzec na klawiatury i teren wokół centralki,
    w pokojach najlepiej kłaśc czujki po rogach,do każdej czujki ciągniesz przewód 6 żyłowy.nie zapomnij dac czujki na strychu.Jeśli chcesz możesz też podciągnąc kabelki do okien i drzwi na kontraktony i czujki zblcia szyby oraz przewody do czujek dymu,przynajmniej na strych i hol piętra.Sygnalizator umięśc na zewnątrz jak najwyrzej,dajesz do niego przewód 8 lub10 żyłowy.opcjonalnie mozesz podciągnąc drugi kabel 8 żylowy do przewodu wentylacyjnego i w kratce w kominie i zamontowac potem dodatkowy sygnalizator alarmowy najlepiej samochodowy z wlasnym zasilaniem.(schowany w kratce wentylacyjnej,nie widoczny dla złodzieja a po unieruchomieniu centrali np:przez odcięcie zasilania zaczyna wyc )Przewody staraj się układac w odleglsci przynajmniej 30 cm.od przewodów elektrycznych (mogą się przecinac drogi)aby pole elektromagnetyczne w przyszłosci nie wzbudzalo Ci fałszywych alarmów.Podciągnij zasilanie 230v do centralki.

    Pozdrawiam.
  • #11
    BENO99
    Level 26  
    Witam.
    dzolo35 wrote:
    np szafa w garderobie a w niej centralka.

    Szafa ubraniowa służy do przechowywania ubrań.

    dzolo35 wrote:
    do przewodu wentylacyjnego i w kratce w kominie i zamontowac potem dodatkowy sygnalizator alarmowy najlepiej samochodowy z wlasnym zasilaniem.(schowany w kratce wentylacyjnej


    A kanał wentylacyjny służy do wentylacji.

    Pozdrawiam
  • #12
    WODNIK_1974
    Level 11  
    Dziękuje za wyczerpujące odpowiedzi i poświęcenie mi czasu . Jak na razie tematu nie zamykam bo cała instalacja dopiero przede mną wiec jeszcze pytania same się pojawią .
  • #13
    dzolo35
    Level 21  
    Do BENO99
    Witam

    Sygnalizator na wysokości 2,5m ,centralka w garażu to typowy montaż przez niektórych speców zestawu alarmowego a złodziej potem ma jak po sznurku wie co gdzie i jak unieszkodliwic aby czuc się w obcym domu jak u siebie,i nieraz się tak czuje do puki go coś nie zaskoczy np:ten brak centralki w typowych miejscach czy dodatkowe niewidoczne sygnalizatory itp..Wtedy zaczyna się denerwowac i w konsekwencji odpuszcza sobie ten domek a nam o to właśnie chodziło.

    Pozdrawiam