Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik Lampek Choinkowych

anafazy997 25 Paź 2009 16:56 4814 5
  • #1 25 Paź 2009 16:56
    anafazy997
    Poziom 9  

Witam zastanawiam się nad tym czy można wykorzystać układ z tylnej lampy rowerowej ( tej takiej na 5 diod mrugających naprzemiennie) jako sterownik do lampek na choince. Jestem początkujący, jeżeli źle sformułowałem zdanie przepraszam ;-)

0 5
  • #2 25 Paź 2009 18:06
    Jacek Grygorcewicz
    Poziom 11  

Można ale trzeba dołożyć więcej elektroniki niż jest w samej lampie, lepiej zajrzyj do starej książki "elektronika łatwiejsza niż przypuszczasz" część Technika cyfrowa i tam jest taki mały projekt biegające światełko czy coś z kompletnym opisem , płytką itd. Narka

0
  • Pomocny post
    #3 25 Paź 2009 18:27
    skoti123
    Poziom 22  

A jakby 'sygnałem' z lampki sterować tranzystorem, a nim tyrystor albo od razu tyrystor?
    Jeżeli w lampce wspólny jest + to należy tranzystory zmienić na PNP np. BC557.
    Na bazę tranzystorów trzeba dodać jakiś rezystor np. 1k.
    Diody D4..D7 to mostek prostowniczy i należy zastosować je o odpowiedniej mocy (innymi słowy im więcej lampek tym mocniejsze), jest on potrzeby gdyż tyrystor 'przepuszcza' prąd w jednym kierunku, a napięcie w sieci jest zmienne (zmienia kierunki) to bez mostka prostowniczego miałbyś tylko połowę napięcia (jeden kierunek) - 115V.
    R12, R19 i R26 będzie trzeba prawdopodobnie zmniejszyć jakieś 4 razy.
    W zależności od ilości podłączonych lampek trzeba dobrać odpowiedniej mocy tyrystor, może być coś z serii BT151...
    Sterownik Lampek Choinkowych

Sam ostatnio myślałem aby przerobić lampkę na większą ilość diod lub na żarówki.
    Dorobił bym jeszcze zasilanie lampki z sieci, aby nie przejmować się stanem baterii, jakiś mały transformatorek i parę elementów...

P.S Schemat po prawej stronie to wycinek iluminofoni J-50.

0