Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Optymalna regulacja Bingo-M w VW Passacie 1,8 ADZ

25 Paź 2009 21:37 4746 6
  • Poziom 17  
    Serdecznie witam. Jakie wartości poszczególnych parametrów mają być ustawione w Bingo-M, żeby mój samochód (VW Passat 1,8 ADZ 1995r., intst. gaz. REG OMVL + Bingo-M) nie zużywał za dużo gazu? Co mogę zmienić w moich ustawieniach sterownika Bingo-M, żeby zmniejszyć zużycie gazu? Dodam jeszcze, że moja sonda lambda nie jest pierwszej nowości, ale jeszcze chodzi w granicach normy. Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    Wartości parametrów sterownika Bingo-M mam w miarę dobre. Można byłoby jeszcze poeksperymentować ze zubożaniem mieszanki w czasie hamowania silnikiem (cut-off) - tylko ostrożnie i w granicach rozsądku, bo w przeciwnym razie będzie szarpać po puszczeniu gazu i ponownym jego dodaniu. Ewentualnie można jeszcze przestawić typ jazdy na oszczędny bądź też zmniejszyć próg neutralny sondy lambda z 0,44 V do 0,42 V albo nawet i do 0,40 V.

    Myślę jednak, że największe efekty mogę osiągnąć poprzez oszczędną regulację reduktora, czyli przykręcenie śruby czułości membrany do tego stopnia, żeby osiągnąć niestabilne obroty biegu jałowego, następnie ustabilizowanie wolnych obrotów poprzez wykręcenie śruby regulacyjnej dodatkowego obiegu biegu jałowego (bo mam ją całkowicie zakręconą) i osiągnięcie prawidłowej oscylacji sygnału sondy lambda (0,1 - 0,9 V) na wolnych obrotach. Z ustawieniem mieszanki stechiometrycznej w czasie jazdy poradzi sobie sterownik Bingo-M, bo ma dość szeroki zakres pracy silnika krokowego (91+/_40). Zresztą mogę to sprawdzić i ewentualnie jeszcze wprowadzić drobne korekty do jego parametrów.

    Sedno sprawy tkwi w tym, że optymalna regulacja instalacji LPG II generacji polega głównie na poprawnym ustawieniu wydatku reduktora; dopiero potem można wprowadzać lekkie korekty za pomocą oprogramowania.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    Witam. Sprawdziłem dzisiaj oraz trochę zmieniłem konfigurację ustawień swego sterownika Bingo-M. Wybrane elementy tych ustawień przedstawiają się następująco:

    - PWA: 091
    - min. otw. att. na b.j.: -10
    - max. otw. att. na b.j.: +20
    - min. otw. att. przy duż. obc.: -40
    - max. otw. att. przy duż. obc.: +40
    - zaaw. ust. pr. siln. krok.: wszędzie 0
    - min. obroty cut-off: zmieniłem z 2000 na 1300
    - zubożenie mieszanki (cut-off) od PWA ): zmieniłem z 50% na 24% (po załączeniu funkcji cut-off attuator skacze na 070)

    Zrobiłem próbę drogową i nie zauważyłem "efektu kangura"; ani w czasie zmiany biegów, ani po dodaniu gazu w czasie działania cut-off.

    Po zatankowaniu LPG zauważyłem trochę mniejsze zużycie gazu niż to, które było, kiedy miałem nieaktywną funkcję cut-off. Nie można wykluczyć też tego, iż na zmniejszenie zużycia gazu mogła też mieć znaczący wpływ regulacja reduktora (wkręcenie śruby czułości membrany).

    W każdym bądź razie osiągnąłem spalanie ok. 12 l LPG czasie jazdy miejskiej. Nie jest to aż tak dużo jak na Passata 1,8 ADZ (norma benzyny po mieście wynosi 10,4 l/100 km, a gazu ma prawo zużywać ok. 20-25% więcej przy mieszalnikowej instalacji), jednak chciałbym jeszcze zejść trochę ze spalaniem przynajmniej do 11,5 l/100 km po mieście, bo niżej (tak jak miałem po założeniu instalacji LPG – 10,5 l/100 km po mieście) już raczej chyba się nie da z uwagi na to, iż na reduktorze przejechałem już 40 tys. km i jego membrany też na pewno już trochę się zużyły.

    W celu zmniejszenia zużycia gazu można byłoby jeszcze trochę poeksperymentować ze zubożaniem mieszanki cut-off z 24% na 30% albo i więcej - jednak tak, aby nie było „efektu kangura” w czasie jazdy. Można też jeszcze zmienić min. otw. att. na b.j. z -10 na -15 bądź -20 (bo przy przy wartości -10 bardzo często stoi mi sonda na bogatej mieszance, zwłaszcza na niedogrzanym do 90 st. C silniku, oraz stoi attuator na 081) przy jednoczesnym wprowadzeniu korekcji szybkości otw./zam. att. na b. j. +4/-4. Spowoduje to bardziej żwawą oscylację sygnału sondy na b. j., bo przy zwiększeniu min. otw. att. z -10 na -20 przy zerowych zaaw. ust. pr. siln. krok. na b. j. mogłoby występować pływanie wolnych obrotów. Jeśli chodzi o pozostałe parametry w zaaw. ust. pr. att. (przy obciążeniu) zostawię tak jak jest, czyli 0 - bo myślę, że nie uda mi się ustawić optymalnych wartości bez hamowni, a byle jakie wartości na pewno będą gorsze niż standardowe 0.

    Co o tym myślicie? Będę wdzięczny za wasze komentarze. Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    Witam. Dzisiaj pofatygowałem się i pojeździłem trochę z laptopem podłączonym poprzez interfejs LPG do sterownika Bingo-M, dzięki czemu zdiagnozowałem pracę sterownika LPG w różnych warunkach. Okazało się, iż ustawienia, które mam w Bingo-M są moim zdaniem w miarę dobre. Zmieniłem jedynie funkcję cut-off z 1300/24% na 1300/34% i w czasie różnych prób ani razu nie odczułem dławienia się silnika po raptownym naciśnięciu pedału przyspieszenia (w czasie działania cut-off) - ani w czasie zmiany biegów, ani w czasie gwałtownego przyśpieszania. Wprost przeciwnie attuator błyskawicznie skakał z pozycji 061 (pozycja cut-off) do PWA, czyli 091, i samochód od razu przyspieszał.

    Niepokoi mnie tylko jedna kwestia, a mianowicie, czy tak duże wahania attuatora (061-091, a w czasie schodzenia na bieg jałowy czasami też 061-111) nie przyśpieszą jego zużycia?

    Może kogoś to zdziwi, dlaczego na biegu jałowym od razu attuator leci na 111.Otóż w moim przypadku bardzo trudno jest wyregulować reduktor śrubą czułości membrany, tak żeby sonda lambda ładnie oscylowała na wolnych obrotach. Po wielu próbach udało mi się osiągnąć ten efekt, że na zimnym silniku sonda stoi na gazie na bogatej mieszance na w.o., zaczyna chodzić przy temp. ok. 80-85 st. C, a przy bardzo gorącym silniku (90-95 st. C) sonda stoi na ubogiej mieszance. Reduktor już swoje trochę przejechał i na zimnym silniku daje więcej gazu niż na gorącym i dlatego tak jest. Reguluję tylko śrubą czułości membrany, bo śruby regulacji dodatkowego obiegu biegu jałowego nikt jeszcze od początku w moim reduktorze nie odkręcał, ja tez nie chce jej ruszać (skoro gazownicy nigdy ją nie regulowali). Tak więc przy temperaturze silnika 90 st. C sonda na biegu jałowym (gdzieś tak do ok. 2000 obr./min.) stoi na ubogiej mieszance, a attuator nie może się dalej otworzyć, ponieważ skończył się zakres jego pracy, który na biegu jałowym wynosi 081-111 kroków (PWA-10/+20).

    Jeśli chodzi o charakterystykę pracy attuatora w różnych warunkach w czasie jazdy, to wygląda to następująco:
    - na zimnym silniku: ok. 060-080 (trudno było dokładnie uchwycić w czasie jazdy), ale te wartości są moim zdaniem dobre, bo na zimnym silniku reduktor podaje więcej gazu i dlatego attuator oscyluje dużo niżej od PWA
    - na gorącym silniku attuator mniej więcej ładnie oscylował wokół PWA (080 – 100), czyli tak jak ma być

    Wracając do załączania się funkcji cut-off, to zaważyłem bardzo ciekawe zjawisko. Otóż funkcja cut-off włącza się nie dopiero po całkowitym puszczeniu gazu, lecz wtedy kiedy obroty spadną poniżej pewnego progu TPS (gdzieś tak ok. 2-2,4 V) i poniżej ok. chyba 2000 (trudno było to dla mnie uchwycić. W czasie łagodnego zwiększania obrotów na biegu jałowym też bardzo często, zanim nie osiągnąłem obrotów ok. 2500, włączał się cut-off. Wniosek stąd taki, iż w moim sterowniku LPG funkcję cut-off włącza spadek napięcia TPS do pewnego progu (ok. 2-2,4 V), a wyłącza spadek obrotów poniżej 1300 (w moim przypadku) bądź też dodanie gazu (czyli wzrost napięcia TPS).

    Co o tym myślicie. Będę bardzo wdzięczny za wszystkie ciekawe i konstruktywne komentarze w tej kwestii.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 23  
    Cut off z reguly bierze sygnal z progu obr jak i TPS (w Just'cie tez tak jest ).Czy potrzebne sa ci tak duze odchylki od PWA -+40kr przy duzym obciazeniu?U mnie wystarczy 10kr zeby aktuator wyrabial nawet przy maks wdepnieciu.Przy dobrej srednicy miksera nie potrzeba az tak duzych odchylek.
  • Poziom 17  
    maszan napisał:
    Czy potrzebne sa ci tak duze odchylki od PWA -+40kr przy duzym obciazeniu?U mnie wystarczy 10kr zeby aktuator wyrabial nawet przy maks wdepnieciu.Przy dobrej srednicy miksera nie potrzeba az tak duzych odchylek.


    Witam. Tak mi ustawili gazownicy, którzy montowali gaz. U kolegi w Passacie też jest tak samo. W czasie jazdy na gorącym silniku może i wystarczyłoby -/+10 od PWA (w co też wątpię), bo attuator pracował przeważnie w zakresie 080-100. Ale co by było na zimnym silniku przy takich ustawieniach? Miałbym ciągle pozycję attuatora na 081 i cały czas bogatą mieszankę. Także nie byłoby to dobre rozwiązanie. Tak jak jest u mnie -40/+40 od PWA jest dobrze i nie zamierzam tego zmieniać. Pozdrawiam.