Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen zx '93 - awaria nawiewu.

jacekteklin 27 Paź 2009 22:42 10094 25
  • #1 27 Paź 2009 22:42
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Witam! Mam problem z nawiewem w citroenie zx. Wentylator nie pracuje. Na przełączniku prędkości jest brak jakiegokolwiek napięcia, bezpiecznik F2 ok. Czy jest jeszcze coś np. przekaźnik lub dodatkowe zabezpieczenie, o którym nie wiem.

  • Pomocny post
    #2 09 Lis 2009 14:18
    ~~~pio~~~
    Poziom 14  

    Witam tam gdzie jest wlot do nawiewu pod maska (niżej szyby) jest tak kostka z rezystorami drutowymi i jest tam jedna dioda która najprawdopodobniej strzeliła .
    Pozdr

  • Pomocny post
    #3 09 Lis 2009 15:51
    emeryt2
    Poziom 42  

    Nie pamiętam , czy tam jest zespół rezystorów dmuchawy czy sterownik . Jeżeli to pierwsze,to nie dioda tylko termik / bezpiecznik termiczny/ ale gdy on padnie to jest jeden najszybszy bieg.

  • Pomocny post
    #4 09 Lis 2009 19:12
    rico37p
    Poziom 28  

    Przy tym roczniku nie dziwiłbym się gdyby walnięty był silnik dmuchawy.

  • #5 09 Lis 2009 22:23
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Są rezystory miałem je na wierzchu,sprawdziłem kostkę i też nie dochodzi żadne napięcie. Jeśli strzeliła dioda to takie objawy są możliwe ?Silnik wentylatora sprawdzałem pod prostownikiem jest ok.

  • Pomocny post
    #6 10 Lis 2009 09:24
    ~~~pio~~~
    Poziom 14  

    Jakby było napięcie na kostce to jak się zewrze +12V z którym z wyjść to powinien silnik ruszyć, jak nie ma to można dołączyć 12V z zewnątrz i zwierać . A jak napięcia nie ma a silnik działa to albo przewody albo sam przełącznik albo bezpiecznik.

  • Pomocny post
    #7 10 Lis 2009 11:18
    mczapski
    Poziom 38  

    Ale w tym przypadku regulacja chyba jest na masie. Więc jakiego napięcia się spodziewacie? Trzeba będzie szukać przyczyny braku +12 V na silniku. A przy samochodach starszych kostki połączeniowe mogą odmawiać posłuszeństwa. A w tym przypadku trochę natężenia bywa.

  • #8 10 Lis 2009 21:29
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Jutro spróbuję podać bezposrednio na silnik +12V jeśli to zrobię to regulator zadziała?::?:cry:

  • Pomocny post
    #9 12 Lis 2009 14:05
    ~~~pio~~~
    Poziom 14  

    Na kostce do tych rezystorów drutowych idzie przewód żółto-niebieski ma być na nim 12V po przekręceniu kluczyka, jak włączysz jakiś bieg nawiewu i zewrzesz żółto-niebieski z którymś z 4 pozostałych (odpowiedzialnym za dany bieg). powinien się włączyć silnik. Jak silnik zadziała to masz spalony termik w tym (module rezystorowym), a jak nie zadziała to kombinuj.

  • Pomocny post
    #10 10 Gru 2009 00:38
    adamkody
    Poziom 12  

    po zdjęciu plastikowego podszybia zobaczysz obok wentylatora dmuchawy zespół rezystorów i termik który pewnie jest rozwarty wyjmuje sie go od strony kabiny obracając razem z wtyczką w lewo można go wymienić na nowy radzę przy okazji przesmarować łożyska sinika dmuchawy żeby zapobiec spaleniu nowego termika

  • #11 13 Gru 2009 22:27
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Wielkie dzięki za zainteresowanie moim problemem Wasze sugestie bardzo mi pomogły gdyż miałem jakiś punkt zaczepienia.Dla zainteresowanych- problem tkwił w rezystorze po jego wymianie wszystko wróciło do normy.Jeszcze raz wielkie dzięki.Pozdrawiam!!!

  • #12 26 Maj 2010 09:15
    sme45
    Poziom 10  

    Mam Citroena zx 1.6 z klimatyzacja, awaria nawiewu.

    Z braku czasu bylem zmuszony na zamontowanie innego zasilania do nawiewu (zrobiłem bypass z przełącznikiem). Ma to pewna wadę - przepalił mi się przewód w instalacji elektrycznej bo dmuchawa pracowała cały czas na maksa i było zbyt duże natężenie).

    Trafiłem teraz na ten watek i chciałbym spróbować tej drogi, tylko ze odpiąłem kable zasilające od dmuchawy (jest ich 4) i nie zapisałem w jakiej kolejności powinny być...nie chce znowu sobie zrobić jakiegoś bigosu. Jeśli ktoś moze opdac który kolorek do której wtyczki w dmuchawie trzeba podpiąć to będę bardzo wdzięczny i rad:)

    Szukałem jakiegoś schematu instalacji ale te które znalazłem nic mi nie pomogły.

  • #13 12 Wrz 2010 11:18
    kamel16
    Poziom 9  

    jacekteklin napisał:
    Wielkie dzięki za zainteresowanie moim problemem Wasze sugestie bardzo mi pomogły gdyż miałem jakiś punkt zaczepienia.Dla zainteresowanych- problem tkwił w rezystorze po jego wymianie wszystko wróciło do normy.Jeszcze raz wielkie dzięki.Pozdrawiam!!!


    Mam ten sam problem>Nie działa nawiew.Silnik dmuchawy sprawny,kostka rezystorów wymieniona na nową...brak na niej napięcia...napięcie za to jest na przełączniku prędkości...ktoś wie w czym problem?

  • #14 26 Lis 2010 22:57
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Problem rozwiązany?Jeśli nie to proponuję wrócić do rezystora jeśli był używany to zapewne w nim leży problem.:cry:

  • #15 29 Gru 2010 21:49
    29andrzej
    Poziom 9  

    Koledzy pomozcie. |Wlasnie wymienilem na nowe tranzystory mj11015 i zaraz sie spalily. Ma ktos z was jakis schemat jak maja byc podpiete?? albo jakis rysunek . Jestem swieie przekonany ze wlutowalem jak tamte, Pomozcie prosze. andrzej-sz(malpa)o2.pl to moj mail. Z gory dziekuje

  • #16 10 Paź 2013 18:42
    budziol26
    Poziom 15  

    Citroen zx '93 - awaria nawiewu. Znalazłem teraz ten wątek , już dawno nie odwiedzany . Mam podobny problem z tego wątku , nie działa wentylator wyciągnąłem opornik dmuchawy i mam rozwalony termik , wiek ktoś może jakiej jest on wartości ?

  • #17 10 Paź 2013 23:56
    jacekteklin
    Poziom 9  

    Witam.Poszukaj na allegro koszt ok.20-30pln.Dla siebie sam wykręcałem na szrocie z Berlingo,dzałał koszt kilku złotych,ale zadziałało.Szkoda miesiąc wcześniej moja Cytrynka wjechała na lawetę :| ,a tam to hulało.(recykling).

  • #18 11 Paź 2013 07:06
    emeryt2
    Poziom 42  

    Dla Budziol: kupisz w każdym sklepie elektronicznym lub z częściami AGD na temperaturę 180 - 230 *C.

  • #19 04 Lis 2013 03:54
    sopelkolin
    Poziom 2  

    Wymieniałem ostatnio u mnie w ZX 1.1 z 94 r. i był bezpiecznik termiczny: 192 st. C, 10A, 250V, 188E. Dałem taki sam i działa. Koszt w sklepie elektronicznym 2 zł. Jak pójdziesz do sklepu z częściami motoryzacyjnymi to zapłacisz 5 razy tyle albo i więcej.

  • #20 29 Sty 2014 12:23
    szeryf11
    Poziom 2  

    Sopelkolin, czy możesz napisać trochę więcej szczegółów gdzie te bezpieczniki termiczne się znajdują czy trzeba rozebrać wcześniej nawiew czy można się do nich dostać z innej strony.
    Pozdrawiam

  • #21 29 Sty 2014 14:23
    pepe150
    Poziom 31  

    szeryf - znajduje sie tam gdzie kolega budziol wstawił zdjęcie.
    Dostaniesz się tam od wentylatora, albo od podszybia.

  • #22 26 Wrz 2014 12:22
    29andrzej
    Poziom 9  

    Ja miałem uszkodzony silnik dmuchawy. Fachowcy robiąc z klimatyzacją wywiercili otwór i środek do odgrzybiania wypuścili na szczotki, konieczna była wymiana całego silnika , przez silnik paliły się tranzystory mocy

  • #23 10 Paź 2017 17:45
    wasylu1
    Poziom 8  

    ...a ktos wie moze, gdzie te czesci, jak wentylator, rezystory i zabezpieczenia znajduja sie w zx 1.4 kombi z klima? Odkrecilem podszybie i nie ma tam nic. Nic.... Moge nawet fotki jakies porobic....

    ...no chyba ze cos zle patrze....

  • #24 10 Paź 2017 21:45
    pepe150
    Poziom 31  

    Jeżeli klima, to regulacja jest na tranzystorach i jest to przy samym silniku. Jeż lub coś co odprowadza ciepło.
    A wentylator będzie za schowkiem pasażera, wentylator wyciągniesz od spodu, bez demontażu schowka.

  • #25 10 Paź 2017 22:41
    wasylu1
    Poziom 8  

    Taaak. Pod podszybiem mam tylko silnik wycieraczek i wtyczke ogolna calej instalacji.
    Postanowilem rozebrac to od wewnatrz. Niestety, prawdopodobnie zeby dostac sie do wentylatora i innych czesci muszevrozebrac caly kokpit. Na parkingu przed domem, z lampka czolowka udalo mi sie, brnac przez niezliczone tajemnicze zamki, zatrzaski, srubki i srubeczki dotrwac do zdjecia dolnej pokrywy pod klimatyzatorem, ramki radia i plastikowej oslony drazka biegow, co bylo nieuniknione, bo rozbierajac kazda czesc odkrywalem, ze nie mozna jej zdjac bez demontazu nastepnej. Francuzi nie maja wyobrazni, co przy awaryjnosci ich aut jest wyjatkowo uciazliwe.
    Podsumowujac sprawe i zachowujac jednak stoicki spokoj oznajmiam, ze rozbierajac na raty auto albo stwierdze, ze mi sie w koncu udalo, albo cytryna skonczy w plomieniach w srodku lasu. Pomozcie. Nie stac mnie na inne auto....

    Dodano po 1 [minuty]:

    Taaak. Pod podszybiem mam tylko silnik wycieraczek i wtyczke ogolna calej instalacji.
    Postanowilem rozebrac to od wewnatrz. Niestety, prawdopodobnie zeby dostac sie do wentylatora i innych czesci muszevrozebrac caly kokpit. Na parkingu przed domem, z lampka czolowka udalo mi sie, brnac przez niezliczone tajemnicze zamki, zatrzaski, srubki i srubeczki dotrwac do zdjecia dolnej pokrywy pod klimatyzatorem, ramki radia i plastikowej oslony drazka biegow, co bylo nieuniknione, bo rozbierajac kazda czesc odkrywalem, ze nie mozna jej zdjac bez demontazu nastepnej. Francuzi nie maja wyobrazni, co przy awaryjnosci ich aut jest wyjatkowo uciazliwe.
    Podsumowujac sprawe i zachowujac jednak stoicki spokoj oznajmiam, ze rozbierajac na raty auto albo stwierdze, ze mi sie w koncu udalo, albo cytryna skonczy w plomieniach w srodku lasu. Pomozcie. Nie stac mnie na inne auto....

  • #26 11 Paź 2017 18:34
    pepe150
    Poziom 31  

    Czy ja pisałem o podszybiu?
    ZX ma konstrukcje starej 306 (do 1997), a ZX jest starszy.
    Tak jak pisałem, za schowkiem pasażera jest silnik wraz z zespołem tranzystorów - one muszą być chłodzone powietrzem.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME