Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen zx '93 - awaria nawiewu.

jacekteklin 27 Oct 2009 22:42 11393 25
  • #1
    jacekteklin
    Level 10  
    Witam! Mam problem z nawiewem w citroenie zx. Wentylator nie pracuje. Na przełączniku prędkości jest brak jakiegokolwiek napięcia, bezpiecznik F2 ok. Czy jest jeszcze coś np. przekaźnik lub dodatkowe zabezpieczenie, o którym nie wiem.
  • Helpful post
    #2
    ~~~pio~~~
    Level 15  
    Witam tam gdzie jest wlot do nawiewu pod maska (niżej szyby) jest tak kostka z rezystorami drutowymi i jest tam jedna dioda która najprawdopodobniej strzeliła .
    Pozdr
  • Helpful post
    #3
    emeryt2
    Level 42  
    Nie pamiętam , czy tam jest zespół rezystorów dmuchawy czy sterownik . Jeżeli to pierwsze,to nie dioda tylko termik / bezpiecznik termiczny/ ale gdy on padnie to jest jeden najszybszy bieg.
  • Helpful post
    #4
    rico37p
    Level 28  
    Przy tym roczniku nie dziwiłbym się gdyby walnięty był silnik dmuchawy.
  • #5
    jacekteklin
    Level 10  
    Są rezystory miałem je na wierzchu,sprawdziłem kostkę i też nie dochodzi żadne napięcie. Jeśli strzeliła dioda to takie objawy są możliwe ?Silnik wentylatora sprawdzałem pod prostownikiem jest ok.
  • Helpful post
    #6
    ~~~pio~~~
    Level 15  
    Jakby było napięcie na kostce to jak się zewrze +12V z którym z wyjść to powinien silnik ruszyć, jak nie ma to można dołączyć 12V z zewnątrz i zwierać . A jak napięcia nie ma a silnik działa to albo przewody albo sam przełącznik albo bezpiecznik.
  • Helpful post
    #7
    mczapski
    Level 39  
    Ale w tym przypadku regulacja chyba jest na masie. Więc jakiego napięcia się spodziewacie? Trzeba będzie szukać przyczyny braku +12 V na silniku. A przy samochodach starszych kostki połączeniowe mogą odmawiać posłuszeństwa. A w tym przypadku trochę natężenia bywa.
  • #8
    jacekteklin
    Level 10  
    Jutro spróbuję podać bezposrednio na silnik +12V jeśli to zrobię to regulator zadziała?::?:cry:
  • Helpful post
    #9
    ~~~pio~~~
    Level 15  
    Na kostce do tych rezystorów drutowych idzie przewód żółto-niebieski ma być na nim 12V po przekręceniu kluczyka, jak włączysz jakiś bieg nawiewu i zewrzesz żółto-niebieski z którymś z 4 pozostałych (odpowiedzialnym za dany bieg). powinien się włączyć silnik. Jak silnik zadziała to masz spalony termik w tym (module rezystorowym), a jak nie zadziała to kombinuj.
  • Helpful post
    #10
    adamkody
    Level 13  
    po zdjęciu plastikowego podszybia zobaczysz obok wentylatora dmuchawy zespół rezystorów i termik który pewnie jest rozwarty wyjmuje sie go od strony kabiny obracając razem z wtyczką w lewo można go wymienić na nowy radzę przy okazji przesmarować łożyska sinika dmuchawy żeby zapobiec spaleniu nowego termika
  • #11
    jacekteklin
    Level 10  
    Wielkie dzięki za zainteresowanie moim problemem Wasze sugestie bardzo mi pomogły gdyż miałem jakiś punkt zaczepienia.Dla zainteresowanych- problem tkwił w rezystorze po jego wymianie wszystko wróciło do normy.Jeszcze raz wielkie dzięki.Pozdrawiam!!!
  • #12
    sme45
    Level 11  
    Mam Citroena zx 1.6 z klimatyzacja, awaria nawiewu.

    Z braku czasu bylem zmuszony na zamontowanie innego zasilania do nawiewu (zrobiłem bypass z przełącznikiem). Ma to pewna wadę - przepalił mi się przewód w instalacji elektrycznej bo dmuchawa pracowała cały czas na maksa i było zbyt duże natężenie).

    Trafiłem teraz na ten watek i chciałbym spróbować tej drogi, tylko ze odpiąłem kable zasilające od dmuchawy (jest ich 4) i nie zapisałem w jakiej kolejności powinny być...nie chce znowu sobie zrobić jakiegoś bigosu. Jeśli ktoś moze opdac który kolorek do której wtyczki w dmuchawie trzeba podpiąć to będę bardzo wdzięczny i rad:)

    Szukałem jakiegoś schematu instalacji ale te które znalazłem nic mi nie pomogły.
  • #13
    kamel16
    Level 10  
    jacekteklin wrote:
    Wielkie dzięki za zainteresowanie moim problemem Wasze sugestie bardzo mi pomogły gdyż miałem jakiś punkt zaczepienia.Dla zainteresowanych- problem tkwił w rezystorze po jego wymianie wszystko wróciło do normy.Jeszcze raz wielkie dzięki.Pozdrawiam!!!


    Mam ten sam problem>Nie działa nawiew.Silnik dmuchawy sprawny,kostka rezystorów wymieniona na nową...brak na niej napięcia...napięcie za to jest na przełączniku prędkości...ktoś wie w czym problem?
  • #14
    jacekteklin
    Level 10  
    Problem rozwiązany?Jeśli nie to proponuję wrócić do rezystora jeśli był używany to zapewne w nim leży problem.:cry:
  • #15
    29andrzej
    Level 9  
    Koledzy pomozcie. |Wlasnie wymienilem na nowe tranzystory mj11015 i zaraz sie spalily. Ma ktos z was jakis schemat jak maja byc podpiete?? albo jakis rysunek . Jestem swieie przekonany ze wlutowalem jak tamte, Pomozcie prosze. andrzej-sz(malpa)o2.pl to moj mail. Z gory dziekuje
  • #16
    budziol26
    Level 15  
    Citroen zx '93 - awaria nawiewu. Znalazłem teraz ten wątek , już dawno nie odwiedzany . Mam podobny problem z tego wątku , nie działa wentylator wyciągnąłem opornik dmuchawy i mam rozwalony termik , wiek ktoś może jakiej jest on wartości ?
  • #17
    jacekteklin
    Level 10  
    Witam.Poszukaj na allegro koszt ok.20-30pln.Dla siebie sam wykręcałem na szrocie z Berlingo,dzałał koszt kilku złotych,ale zadziałało.Szkoda miesiąc wcześniej moja Cytrynka wjechała na lawetę :| ,a tam to hulało.(recykling).
  • #18
    emeryt2
    Level 42  
    Dla Budziol: kupisz w każdym sklepie elektronicznym lub z częściami AGD na temperaturę 180 - 230 *C.
  • #19
    sopelkolin
    Level 2  
    Wymieniałem ostatnio u mnie w ZX 1.1 z 94 r. i był bezpiecznik termiczny: 192 st. C, 10A, 250V, 188E. Dałem taki sam i działa. Koszt w sklepie elektronicznym 2 zł. Jak pójdziesz do sklepu z częściami motoryzacyjnymi to zapłacisz 5 razy tyle albo i więcej.
  • #20
    szeryf11
    Level 2  
    Sopelkolin, czy możesz napisać trochę więcej szczegółów gdzie te bezpieczniki termiczne się znajdują czy trzeba rozebrać wcześniej nawiew czy można się do nich dostać z innej strony.
    Pozdrawiam
  • #21
    pepe150
    Level 36  
    szeryf - znajduje sie tam gdzie kolega budziol wstawił zdjęcie.
    Dostaniesz się tam od wentylatora, albo od podszybia.
  • #22
    29andrzej
    Level 9  
    Ja miałem uszkodzony silnik dmuchawy. Fachowcy robiąc z klimatyzacją wywiercili otwór i środek do odgrzybiania wypuścili na szczotki, konieczna była wymiana całego silnika , przez silnik paliły się tranzystory mocy
  • #23
    wasylu1
    Level 10  
    ...a ktos wie moze, gdzie te czesci, jak wentylator, rezystory i zabezpieczenia znajduja sie w zx 1.4 kombi z klima? Odkrecilem podszybie i nie ma tam nic. Nic.... Moge nawet fotki jakies porobic....

    ...no chyba ze cos zle patrze....
  • #24
    pepe150
    Level 36  
    Jeżeli klima, to regulacja jest na tranzystorach i jest to przy samym silniku. Jeż lub coś co odprowadza ciepło.
    A wentylator będzie za schowkiem pasażera, wentylator wyciągniesz od spodu, bez demontażu schowka.
  • #25
    wasylu1
    Level 10  
    Taaak. Pod podszybiem mam tylko silnik wycieraczek i wtyczke ogolna calej instalacji.
    Postanowilem rozebrac to od wewnatrz. Niestety, prawdopodobnie zeby dostac sie do wentylatora i innych czesci muszevrozebrac caly kokpit. Na parkingu przed domem, z lampka czolowka udalo mi sie, brnac przez niezliczone tajemnicze zamki, zatrzaski, srubki i srubeczki dotrwac do zdjecia dolnej pokrywy pod klimatyzatorem, ramki radia i plastikowej oslony drazka biegow, co bylo nieuniknione, bo rozbierajac kazda czesc odkrywalem, ze nie mozna jej zdjac bez demontazu nastepnej. Francuzi nie maja wyobrazni, co przy awaryjnosci ich aut jest wyjatkowo uciazliwe.
    Podsumowujac sprawe i zachowujac jednak stoicki spokoj oznajmiam, ze rozbierajac na raty auto albo stwierdze, ze mi sie w koncu udalo, albo cytryna skonczy w plomieniach w srodku lasu. Pomozcie. Nie stac mnie na inne auto....

    Dodano po 1 [minuty]:

    Taaak. Pod podszybiem mam tylko silnik wycieraczek i wtyczke ogolna calej instalacji.
    Postanowilem rozebrac to od wewnatrz. Niestety, prawdopodobnie zeby dostac sie do wentylatora i innych czesci muszevrozebrac caly kokpit. Na parkingu przed domem, z lampka czolowka udalo mi sie, brnac przez niezliczone tajemnicze zamki, zatrzaski, srubki i srubeczki dotrwac do zdjecia dolnej pokrywy pod klimatyzatorem, ramki radia i plastikowej oslony drazka biegow, co bylo nieuniknione, bo rozbierajac kazda czesc odkrywalem, ze nie mozna jej zdjac bez demontazu nastepnej. Francuzi nie maja wyobrazni, co przy awaryjnosci ich aut jest wyjatkowo uciazliwe.
    Podsumowujac sprawe i zachowujac jednak stoicki spokoj oznajmiam, ze rozbierajac na raty auto albo stwierdze, ze mi sie w koncu udalo, albo cytryna skonczy w plomieniach w srodku lasu. Pomozcie. Nie stac mnie na inne auto....
  • #26
    pepe150
    Level 36  
    Czy ja pisałem o podszybiu?
    ZX ma konstrukcje starej 306 (do 1997), a ZX jest starszy.
    Tak jak pisałem, za schowkiem pasażera jest silnik wraz z zespołem tranzystorów - one muszą być chłodzone powietrzem.