Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Centrala telefoniczna a instalacja sieciowa

Tomecki83 28 Paź 2009 11:12 3895 7
  • #1 28 Paź 2009 11:12
    Tomecki83
    Poziom 9  

    Witam.

    Mam problem następujących treści:

    1) Potrzebuję centrali telefonicznej obsługującej:
    a) do 24 linii wewnętrznych
    b) do 10 linii zewnętrznych
    c) złącza wewnętrzne w standardzie RJ45
    d) złącza zewnętrzne analogowe (RJ11)
    e) montowana w szafie Rack'owej

    To jest pierwszy mój problem gdyż w budynku położona jest instalacja sieciowa Cat. 5 i muszę ją wykorzystać jako telefoniczną. Zaznaczam, że moduły w gniazdach są typu RJ45 a kable zakończone są w szafie w panelu. Całość robija się o to, że nie mogę znaleźć centrali z tego typu WE/WY jakie wymieniłem w punkcie pierwszym c i d.
    Być może powinienem zastosować inne rozwiązanie, gdzie oczywiście proszę o podpowiedzi.

    2) Telefony stacjonarne i stacjonarne przenośne z interfejsem RJ45, które również ciężko znaleźć.

    A być może to wszystko przez to, że zbyt długo siedzę w wyszukiwarce i zapędziłem się w kozi róg.

    Za wszelkie cenne rady będę bardzo wdzięczny.

    0 7
  • #2 28 Paź 2009 11:51
    Janusz.P
    Specjalista - kserokopiarki

    Myślę że zapędziłeś się w kozi róg. Przecież to nie jest ważne jaką centralę zastosujesz. Ważne jest tylko jak zarobisz końcówki kabli i wszystko pasuje. A tak na marginesie jeżeli zastosujesz zwykłe końcówki telefoniczne to one też pasują pod gniazdo RJ45

    0
  • #3 28 Paź 2009 12:49
    bolo2
    Poziom 18  

    Slican i Platan produkują centrale również w wersjach rackowych z gniazdami RJ45 na płytach czołowych, ale oczywiście każdą centralę można powiesić na ścianie a kabel rozszyć w szafie na panelu. Jeżeli chodzi o gniazda abonenckie RJ45 to radzę na sznurach do aparatów zacisnąć wtyki RJ45, bo nie każde gniazdo RJ45 nie zdeformuje się po włożeniu wtyku RJ11.

    0
  • #4 28 Paź 2009 14:08
    xxpiotrek
    Poziom 18  

    Instalowałem aparaty telefoniczne do gniazd RJ45. Zaciskając wtyczkę RJ 45 na kablu płaskim nawet 4-ro żyłowym wtyczka nie trzymała się izolacji, bo za duża. Dobrym rozwiązaniem jest, jak pisze Janusz, zastosowanie zwykłych końcówek RJ11.

    0
  • #5 28 Paź 2009 22:16
    Tomecki83
    Poziom 9  

    Cytat:
    Przecież to nie jest ważne jaką centralę zastosujesz. Ważne jest tylko jak zarobisz końcówki kabli i wszystko pasuje.

    Cytat:
    ale oczywiście każdą centralę można powiesić na ścianie a kabel rozszyć w szafie na panelu


    Czyli idąc tym tropem tak czy owak moduły w ganiazdach trzeba wymienić na RJ45, a w szafie rozszyć i wyjść z kablami z krosownicy?

    Cytat:
    A tak na marginesie jeżeli zastosujesz zwykłe końcówki telefoniczne to one też pasują pod gniazdo RJ45


    No i tu pies pogrzebany, ponieważ te moduły, jak napisał bolo2, nie poddają się wtyczce RJ11

    Cytat:
    Slican i Platan produkują centrale również w wersjach rackowych z gniazdami RJ45 na płytach czołowych


    Niestety strasznie drogie.

    Chyba teraz mnie rozumiecie.
    Jednakże dziękuję za spostrzeżenia.
    Myślę, że najlepiej jeśli gniazda wymienię na RJ11 - po co stosować półśrodki w postaci akrobacji wtyczka kontra gniazdo.
    Kolejnym krokiem będzie rozszycie panelu w krosownicy, montaż końcówek RJ11 na kablu sieciowym pomimo
    Cytat:
    Zaciskając wtyczkę RJ 45 na kablu płaskim nawet 4-ro żyłowym wtyczka nie trzymała się izolacji, bo za duża.

    zaryzykuję.
    Następnie centrala na ścianę i że tak powiem cześć pieśni.

    Jeszcze raz dziękuję.

    Jeśli tematem nie zaśmiecam forum proszę o niezamykanie - może ktoś jeszcze coś wrzuci, a ja na pewno opiszę jak to wszystko wyszło.

    Pozdrawiam

    0
  • #6 29 Paź 2009 09:04
    irekr
    Moderator

    Cecha charakterystyczną sieci telefonicznych jest to że są budowane od ponad 100 lat , komputerowe nieco krócej.

    Dlatego DOBRE sieci telefoniczne są budowane wg pewnych standardów.
    Jednym ze standardów jest istnienie PG czyli przełącznicy głównej.
    Niezależnie od typu centrali i sposobu wyprowadzenia zacisków linii wszelkich typów dokonuje się rozszycia na typowych i stosowanych w całej sieci łączówkach tzw. strony stacyjnej (rozłącznych dla wyposażenia pomiarowego) a poszczególne kable wyprowadzić na łączówki strony liniowej. Na PG dokonuje się krosowań stosownych łączówek strony stacyjnej z liniową.

    Zapewne zaraz informatycy nie znający do końca zależności telefonicznych powiedzą: PO CO? Przecież można wetknąć kabel RJ do centrali i będzie dobrze. Owszem będzie, ale jest to taka sama różnica jak między Maluchem a Mercedesem. Pozostaje tylko problem kosztów: siec komputerowa najczęściej jest czteroprzewodowa - w nowszych ośmioprzewodowa a do komunikacji telefonicznej potrzebne są najczęściej tylko dwa przewody. Istnieje pojęcie jak indeks miedziowy, a ten ma prosty przelicznik na kasę.
    Jeżeli na obiekcie istnieje sieć strukturalna, to sieć telefoniczną buduje się w zależności od jej układu. Jeżeli jest to siec jednostopniowa czyli wszystkie kable do poszczególnych komputerów schodzą się w serwerowni to stopniowanie sieci telefonicznej nie ma sensu, wystarczy wyprowadzić poszczególne linie centrali telefonicznej na zakończenia przewodów z wtykami RJ i wetknąć je do gniazd w raku.
    natomiast jak sieć jest wielostopniowa - istnieją huby i swiche grupujących użytkowników, to taniej jest doprowadzić kilkudziesięcioparowy kabel telefoniczny w okolice skrzynki z hubem/swichem i w zależności od możliwości i przyjętych standardów wykonać stosowne połączenia pomiędzy kablem telefonicznym a siecią strukturalną.


    Jaka centrale wybierzesz to jest sprawa drugorzędna. tania nie zawsze oznacza najlepsza. Z drugiej strony strzelanie z armaty do wróbla jest głupotą.
    DOBRA centrala musi mieć zawsze jedna podstawową cechę: pełna swobodę w planie numeracyjnym.
    Inaczej mówić; nie do przyjęcia jest centrala która ma np narzuconą numerację wewnętrzną np w zakresie od 111 do 199 i nie można jej zmienić np na zakres numeracji działającej równolegle: np 8xx, 2x 3xxx i 4xxxx czyli dowolność długości i cyferek.

    Podobnie jest z "wodostryskami" typu poczta głosowa czy komunikaty nieobecności. Na kilkaset central abonenckich które zainstalowałem w ŻADNEJ te "wodotryski" nie są używane. A kosztują krocie. technicy instalujący centrale wiedzą doskonale że producenci zarabiają na sprzedaży towaru który nie jest wykorzystywany w takim stopniu jak jest zapłacone.
    Użytkownik najczęściej potrzebuje urządzenia prostego, idiotoodpornego, w małych firmach o kilkunastu numerach wewnętrznych stosowanie numeracji 3 lub 4ro cyfrowej nie ma sensu jak można to zrobić w numeracji dwu lub nawet jednocyfrowej, jeżeli jest to prosta sieć bez żadnych połączeń skrośnych do innych central abonenckich.

    To tak w ogólnym skrócie...

    0
  • #7 01 Gru 2009 09:02
    robinet33
    Poziom 9  

    Według mnie szkoda zachodu z wymianą gniazd RJ45 na RJ11. Jesli chodzi o płaski kabel to dwa - trzy zwoje izolacji i wtyczki do RJ45 będą się trzymać dobrze. Pozdrawiam.

    0
  • #8 01 Gru 2009 09:37
    982177
    Użytkownik usunął konto