Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zmniejszyć moc pompy wody?

Akwroclaw 28 Oct 2009 11:55 26372 55
Buderus
  • #31
    on117
    Level 27  
    Pompa nie zmniejszy zużycia prądu, bo jest ustawiona na 25W i zużycie prądu zależy od silnika i uzwojenia, a nie zaworu. Ale nie o to chodzi autorowi, bo zużycie może być 25W tylko w grzejniku jest za duży przepływ wody i grzejnik ma wibracje. Więc zawór kulowy byłby odpowiedni bo zmniejszył by przepływ wody i wibracje grzejnika znikły by.
  • Buderus
  • #32
    nasu
    Level 22  
    Podłączylem amperomierz. Mam taką pompę 55W do CW w sumie 3m rury 1" i wężownica W 5 /4".
    -pełen przepływ 0,20A
    -z przymknięty zaworem 0,19A
    -z zamkniętym zaworem 0,17A
    @William Bonawentura, miałeś więcej niż rację im więcej wody przechodzi przez pompę tym większy prąd mimo mniejszego ciśnienia. Najmniej pobiera jak zakręcić zawory ale hałasuje.
  • Buderus
  • #33
    on117
    Level 27  
    Ale to i tak nic nie daje bo moc duża. musiałbyś zmniejszyć o połowę.
  • #35
    MrDyfer4
    Level 10  
    Koledze chodzi o wyeliminowanie drgań, a nawet wibracji grzejników ( bo to najbardziej przeszkadza, dokucza, wręcz utrudnia wszystkim spokojny żywot). Ponieważ miałem podobnego "dzięcioła" w obiegu C.O (4 grzejn.)po wymianie kotła i przeżyłem nocne pobudki całej rodziny przy każdym uruchomieniu nocnym kociołka proponuję:
    - odpowietrzyć cału układ wodny tj: kocioł i grzejniki.
    W pierwszej kolejności należy "dobić" wody do całego układu (do ciśnienia określonego w instrukcji kotła ) a, następnie wyłączyć pompę i odpowietrzyć cały układ. Jeśli w trakcie odpowietrzania ciśnienie na manometrze kotła ciśn w układzie spadnie poniżej wymaganego - ponownie "dobić" wody i odpowietrzać. Wiadomo: kocioł ma swój odpowietrznik, a grzejniki swoje(przy górnych "nabach" (zaślepkach) po przeciwnej stronie zaworów. Jeżeli to jedynie uciszy układ, a nadal będzie słychać odgłosy podobne jak gdyby przez grzejniki przepływała woda z kamykami - to któryś z zaworów grzejnikowych ma lużny grzybek i stuka on w swoje gniazdo w wyniku przepływu wody. Wystarczy go zlokalizować ( jak zakręciszten ten zawór to ucichnie stukanie) i wymienić go, a w domu znów zapanuje cisza i spokój tak jak u mnie.
    W przypadku braku efektów należy przystąpić do działań zmniejszających moc pompy (czytaj wydajność pompy) wg zaleceń kolegów, a to już dla mnie remont wahadłowca.
  • #36
    William Bonawentura
    Level 34  
    Piotr4P wrote:
    A zwykły zawór kulowy ? - przymykając go ograniczasz przepływ i pompa zmniejsza zużycie prądu.


    Kolego czytaj wątek. Albo kup sobie watomierz i przekonaj się, że pobór mocy się nie zmieni.
  • #37
    Anonymous
    Level 1  
  • #38
    Jerzy Bartnicki
    Level 23  
    Witam
    Przeczytałem wasze wypowiedzi i jedno jest pewne wydajność pompy można zmniejszyć zmieniając częstotliwość i tylko tak na drodze elektrycznej, nie wiem co z tym kondensatorem jak kolega zapewnia. Mam praktykę na dużych pompach i wydatnie zmniejszenie poboru mocy daje się prosto ograniczać dławiąc na tłoczeniu na ssaniu powoduje kawitację i szybkie zużycie pompy. Więc chyba prosty sposób to wstawienie na wyjściu pomy kryzy (mała blaszka z dziurką) i myślę ze po problemie
    Pozdrawiam Jerzy
  • #39
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    Jerzy Bartnicki wrote:
    Mam praktykę na dużych pompach


    No i o to chodzi, że to nie jest duża pompa. To jest maleństwo :) To jest inna bajka.
    A to co opisałem, nie było celem, taki skutek zaobserwowałem zupełnie przypadkowo w instalacji z kilkoma pompami od 60W do 190W, ale to za długa historia.
  • #40
    sq9jjh
    Electrician specialist
    Filipzkonopi wrote:
    Dawanie zarowki z powoduje spadek napiecia zasilajacego i jednoczesnie spalenie uzwojen pompki.

    Witam. Najpierw trzeba sprawdzić a później pisać. Pompa 35W z żarówką 25W w szereg pobiera 40mA, bez żarówki około 100mA, pracuje już tak 3 lata i jakoś się nie pali (no bo co niby ma ją spalić) na uchometr słychać, że szum spada i wydajność również. Kto chce niech sam najpierw sprawdzi, pomierzy a potem niech napisze prawdę a nie wysysa bzdury z brudnego palucha. Pozdrawiam.
  • #41
    nasu
    Level 22  
    Tak z ciekawości sprawdzałem, pompa 55W do CW
    -z kondensatorem przy małej pojemności 2uf nie kreci się przy większej 7uf pobiera prąd nominalny
    - przy dławieniu mniejszy przepływ, mniejszy o okuło 10% pobór prądu brak słyszalnej kawitacji w pompie
    - wstawienie rezystora daje mniejszy przepływ i znacznie mniejszy pobór prądu
    Tak to praktycznie, a teoretycznie to najlepszy będzie dobry falownik.
  • #42
    Akwroclaw
    Level 11  
    No to ja już jestem po bólu.

    Wstawiłem najpierw 2,2uF w szereg i działało, ale niemal tak samo jak na pełnym napięciu sieci, na pompie ciszej, ale na regulatorze termostatycznym nie było różnicy - nadal zbyt duże ciśnienie.

    A potem jeszcze dałem 1,2uF i to jest zupełnie zadowalające - ma chyba 160-180V napięcia, kręci, cichutko i w dodatku ekonomicznie.
    Pozdrawiam.
  • #43
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    A nie mówiłem? ;)
  • #44
    Akwroclaw
    Level 11  
    Punkt pracy pompy na napięciu zmiennym 88V i 77mV, co daje ok 6-7 W. Z tego wydaje się nie przegrzeje się do końca świata [1/5 mocy znamionowej].
  • #45
    marcin0311
    Level 12  
    Witam
    Można wiedzieć jakiego typu to ma być kondensator/y?
  • #46
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    K275V ~X2 MKP na przykład, pojemność doświadczalnie dobierz, powyżej masz podany jaki był dla tamtej pompy odpowiedni.
  • #47
    pawel_i
    Level 21  
    Do Akwroclaw przy takich eksperymentach pompa może miec problemy przy rozruchu ale ... jak działa to OK.

    Panowie jestem pod wrażeniem mozliwości polskiej mysli technicznej. Takie hałasy w instalacji CO to zwykle problem powietrza. A może tylko wystarczyło ustawić pompę na I i porządnie odpowietrzyć układ
  • #48
    elektryk2000
    Refrigeration equipment specialist
    pawel_i wrote:
    A może tylko wystarczyło ustawić pompę na I i porządnie odpowietrzyć układ


    A może wystarczyłoby tylko przeczytać ze zrozumieniem ;)

    Pierwsza wypowiedź Autora:

    "Mam w układzie grzewczym na 2-3 kaloryfery pompę wodną Gundfoss z mocami 25, 40 i 60W. O wiele za dużo, nawet przy 25W leje strumieniem przez kaloryfery"
  • #49
    marcin0311
    Level 12  
    Ten sam problem jest u mnie. Przymknięcie zaworu po stronie tłoczącej pompy skutkuje zmniejszeniem szumu ale za to wytrąca się powietrze z wody i zapowietrza grzejniki. Zawór jest przymknięty niemal całkowicie. Do poprawnej pracy wystarczy, żeby pompa ledwo się kręciła a ta goni wodę jak oszalała :D, dobrana jest w miarę dobrze, jeśli chodzi o wysokość podnoszenia ale wydajność ma za dużą.
  • #50
    Akwroclaw
    Level 11  
    > Panowie jestem pod wrażeniem mozliwości polskiej mysli technicznej.

    tak się składa, że na Politechnice Wrocławskiej przez 5 lat wbijali mi do głowy: myśl, myśl, myśl!

    i tak zostało. :)

    Mam wrażenie, że osoby "spoza Polski" :) mają wielką estymę do standardów, do normatywów. Jednak nawet one mogą się okazać niedopasowane do realnych warunków. Podobna sprawa - musiałem zakładać podkładki dystansowe rozluźniające sprężynę przy drążku zmiany biegów w Mercedesie. Dotychczas było 100% zgodnie z fabryką, ale ręka się męczyła w jeździe po mieście - trzeba było używać zbyt dużo siły do przywodzenia drążka ku sobie aby wrzucić 1 i 2.
  • #51
    Akwroclaw
    Level 11  
    Dodam zdjęcie już zrobionego układu - o, bardzo prostego :)

    dwa kondensatory MKT, czyli krajowe MKSE, poliestrowe, 2* 0,68 µF = 1,36 µF, 500V razem zlutowane równolegle
    i
    wpięte w szereg z wtyczką i gniazdem.

    Jak zmniejszyć moc pompy wody?
  • #52
    Akwroclaw
    Level 11  
    Po kilku latach i ciągłej pracy w okresie grzewczym mogę powiedzieć, że rozwiązanie działa.
    Pompa pracuje, nie ma kłopotu przy starcie, jest cicho,
    pompa grzeje się od gorącej wody, więc trudno mówić o zmniejszeniu się mocy wytracanej.

    Wykonałem pomiary mocy na każdym biegu pompy, prądu i współczynnika mocy PF
    Co prawda współczynnik mocy PF się mocno zmienił od zastosowania C

    za pomocą watomierza/rejestratora Voltcraft 4500
    C = 2 x 0,68µF dołączone w szereg z pompą.

    Pomiary bez C

    Ist. 29 W 0,13 A 0,96 PF
    IIst. 42 W 0,19 A 0,96 PF
    IIIst. 57 w 0,25 A 0,99 PF

    Wraz z C

    Ist. 7,3 W 0,07 A 0,45 PF
    IIst. 4,7 W 0,07 A 0,03 PF
    IIIst. 3,0 w 0,07 A 0,20 PF
  • #53
    Piotr4P
    Level 13  
    William Bonawentura wrote:
    Piotr4P wrote:
    A zwykły zawór kulowy ? - przymykając go ograniczasz przepływ i pompa zmniejsza zużycie prądu.


    Kolego czytaj wątek. Albo kup sobie watomierz i przekonaj się, że pobór mocy się nie zmieni.


    A miałem Cię kolego za fachowca, wiele razy robiłem to doświadczenie, poza tym kolega nasu kilka postów wcześniej przedstawił wyniki pomiarów poboru prądu. Z prawa fizyki i z czystej logiki wynika - im większą pracę pompa wykonuje tym więcej mocy wykorzystuje.
  • #54
    sagar80
    Level 1  
    Witam.
    Jestem nowy i na prądzie się nie znam.
    Interesuje mnie tylko ten temat o zmniejszeniu przepływu wody w co.
    Czy wystarczy włożyć wtyczkę pompki w to gniazdko i osiągniemy cel opisany powyżej czy trzeba te kondensatory wlutowywać w pompkę.
    Chodzi mi o zdjęcie i opis .
    Z góry dziękuje.
  • #55
    x1981
    Level 10  
    Kolego czytaj cały tekst ze zrozumieniem , wyraznie pisze że przed gniazdem są kondensatory nie w pompie zamontowane , zalecam wysoko idącą ostrożność , kondensatory dają niezłego strzała po paluchach w razie jak to kolega napisał "nie znam się na prądzie".
  • #56
    janosh
    Level 13  
    Przepraszam za odkopanie ale mam 2 pytania:
    Bardzo niski PF - jak to sie ma do rozliczeń z ZE?
    Czy na 3 biegu pompa jest wtedy slabsza?