Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ford Focus Tdi zmiany napiecia w instalacji

wosiekpl 29 Oct 2009 00:52 3130 8
  • #1
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Posiadam kilkuletniego Forda focusa Tdi. Samochod zarejestrowny byl w 2002 roku i jak do tej pory ma przejechane ok 84 000 km. Oprocz niewielkiej stluczki i dosc glosnego silnika nie mialem z nim wiekszych problemow . Niestety niedawno zauwazylem ze kiedy jade z wlaczonymi swiatlami mijania w czasie jazdy na chwile przygasaja. Trwa to moze 0.5 sek i powtarza sie ze dwa , trzy razy w czasie podrozy ktora trwa ok 35-40 min , kiedy jade do lub z pracy. Przygasaja jedynie zarowki w reflektorach gdyz w kabinie i na desce rozdzielczej nie zauwazylem zadnych zmian.
    Od czasu kiedy pojawil sie ten problem do dzis spalily sie juz cztery zarowki.Dzieje sie tak kiedy uruchamiam silnik , nastepnie wlaczam swiatla pozycyjne i pozniej mijania. Wtedy pala sie .Wiadomo ze w chwili wlaczenia zarowki maja maly opor przez co plynie przez nie duzy prad , ktory byc moze powoduje ze sie uszkadzaja. Wsadzilem ostatnia 12 V 55 W i jutro bede musial kupic nowe bo wiadomo ze zmrok zapada szybko i nalezy jezdzic na swiatlach .(W Hiszpani na razie nie ma przepisu aby jezdzic caly dzien na swiatlach tak jak w Polsce.)



    Pierwsze co mam zamiar zrobic to podlaczyc woltomierz aby zobaczyc zmiany napiecia ale nie wiem czy zwykly miernik bedzie w stanie je wykryc. Lepszy bylby rejestrator gdzie mozna by bylo zapisac stan napiecia w instalacji ale poniewaz takiego nie posiadam . Zastanawiam sie takze nad zmiana cyklu wlaczania swiatel. Normalnie zalaczam je po uruchomieniu silnika i pomyslalem sobie czy nie lepiej ( dla zarowek ) bylo by najpierw wlaczyc swiatla i nastepnie uruchomic silnik. W tym przypadku zasilane byly by napieciem 12 V minus spadek napiecia w momecie rozruchu silnika. Niestety pojawia sie problem , jesli akumlator bylby dosc slaby mialbym problemy z rozruchem silnika ( zdaje sie sie ze swiatla nie wylaczaja sie w czasie rozruchu ) . I tutaj cale kolo sie zamyka.
    W koncu doszedlem do wniosku ze najlepszym wyjsciem jest zrobienie ukladu z EP 8/2007 regulatora mocy swiatel mijania ale tutaj mam problem . nie wiem jak i czy zaprogramowac uklad zastosowany w urzadzeniu.

    Dlatego tez zwracam sie z prosba do urzytkownikow forum o porade. Co moge zrobic aby naprawic moja usterke.


    Pozdrawiam
  • #2
    rafcio363
    Level 30  
    Póki co to trzeba przejrzeć instalcję w samochodzie.
  • #4
    Jerzy Majkut
    Level 25  
    Witam! Najprościej będzie podłączyć woltomierz do żarówki reflektora i sprawdzać napięcie w momencie uruchamiania i po uruchomieniu silnika. Może problem jest w alternatorze (napięcie ładowania 14,2V). Pozdrawiam.
  • #5
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Dzieki za porade. Tez tak myslalem , ale zarowka nie zawsze sie pali tzn nie za kazdym uruchomieniem silnika i wlaczeniu swiatel. Przed ostatni raz kiedy sie spalila minelo ok 2-3 tygodnie. Poniewaz pracowalem na druga zmiane wiec za dnia nie musialem uzywac swiatel mijania. Az jednego dnia kiedy skonczylem zmaine o 22:00 i wsiadlem do samochodu , jak zwykle uruchomilem silnik i nastepnie wlaczylem swiatla pozycyjne i dalej mijania. Wtedy wlasnie spalila sie jedna zarowka. Dla wyjasnienia spalila sie w reflektorze lewym ale wczesnie takze w prawym wiec przyczyna jest wspolna dla obu.


    Pozdrawiam
  • #6
    SlaweK
    Level 43  
    Pierwsze, żarówki robi się coraz gorszej jakość mimo ładniejszych opisów, po drugie ważny jest kontakt styków żarówki, trzecie umiejętny montaż i niedotykanie palcami, po czwarte szczelny reflektor, wilgość i temperatura .. po piąte, są takie gadgety do zapalniczki w samochodzie które diodami pokazują napięcie w instalacji, czasem się przydają a są też takie jak to o którym myślisz mało użyteczne. A w nowoczesnych autach jak np Mercedes W211 są komputery alternatora, akumulatora, sterowania oświetleniem i moim zdaniem taniej jest jeżdzić prostym samochodem... ;)



    SławeK
  • #7
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Moj Focus z Mercedesem ma niewiele wspolnego. Elektroniki z bajerami w nim nie znajdziesz. I choc nie jest tak nowoczesny to jednak stwarza problemy , w moim tak jak pisalem pala sie zarowki. Cos podobnego mialem w Xsarze . Tez palily sie zarowki . Poczatkowo montowalem zarowki Philipsa ale pozniej kupowalem tansze bo bym nie wyrobil z kasa. Philipsa kosztowaly ok 30E , zas z normalnego sklepu ok 5 E . Fakt ze na Philipsach bylo lepiej widac ale po kilkukrotnym spaleniu doszedlem do wniosku ze ze wzgledow ekonomicznych bede montowal te tansze. Pozniej problem sam sie rozwiazal i jak do tej pory w Xsarze juz sie nie pala.


    Pozdrawiam
  • #8
    karola44-81
    Level 27  
    Piszesz o standardowych zarowkach H4, czy wynalazkach typu H7, lub H1? Z tymi dwoma ostatnimi wciaz slysze, ze ktos ciagle nazeka ze sie ciagle przepalaja. Nie dosc ze np H7 sa drozsze to moim zdaniem z racji ich konstrikcji szybciej sie przepalaja.

    To tylko taka wolna dygresja.
    Probowales np zastosowac cos z gamy Osram?
    I wez do serca porady Slawka. Wymiana zarowki jak sie okazuje to nie taka prosta sprawa. Trzeba naprawde robic to delikatnie. Chocby najmniejsze zabrudzenie po wyjeciu z opakowania i zaraz po wlaczeniou moze sie przepalic. Zwiazane jest to ze scisle okreslonym oddawaniem ciepla przez banki do otoczenia. Jezeli bedzie na bance jakis brud to poprostu temperatura w srodku bardzo wzrasta i sie przepala. Niektore instrukcje wymiany zarnikow halogenowych( mowa o specjalistycznych) podaja, ze przed zamontowaniem, lub bezpostednio po zamontowania trzena taki zarnik przemyc spirytusem, aby wlasnie usunac ewentualne zabrudzenia. Podobnie z zarowkami w samochodach. Sa bardzo malo odporne na zabrudzenia.

    Sprawdzales wkoncu to napiecie na zarowce. Zarowno za duze, jak i za nickie napiecie moze zle wplywac na zywotnosc zarowki halogenowej.
  • #9
    wosiekpl
    Level 21  
    Witam

    Napiecia jeszcze nie sprawdzilem bo pracuje od 9 do 22 i nie mam za bardzo na to czasu. W sobote / niedziele zabiore sie za to. Zarowki zawsze staram sie montowac bez dotykania szklanej banki. Zarowka ma tylko jeden zarnik czyli chyba to jest H7 ( moge sie mylic bo nie mam pod reka instrukcji )


    Pozdrawiam