Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Efekt gitarowy ShredMaster

bobo 30 Paź 2009 23:22 11476 24
  • Efekt gitarowy ShredMaster
    Tym razem chciałbym przedstawić, powielany w wielu różnych formach, efekt gitarowy firmy Marshall - ShredMaster. Tak jak w opisywanym wcześniej Digitaldelay, tak i w tej konstrukcji za obudowę posłużyło mi pudełeczko za 2zł. Pewnym problemem jest mała ilość miejsca, skutecznie "zjadana" przez potencjometry oraz małe gabaryty pudełka, tym samym eliminująca możliwość zastosowania standardowych gniazd typu jack i zapakowania do tego jeszcze baterii a o nożnym przełączniku sygnałów to można tylko pomarzyć. Pracując nad tym układem, w pierwotnej wersji miał być w całości wykonany na elementach SMD, zmieniłem koncepcje dotyczącą opracowania PCB pod elementy "normalne" z powodu niemożności montażu układu pod elementy SMD. Musiałbym mieć mikroskop i ekstra lutownice oraz duuużo cierpliwości, płytka miała by wymiary 2x2cm i na pewno upakował bym elementy o jakich wspomniałem wyżej. No ale coś za coś, małe jest piękne i to nie podlega dyskusji, nawet wykonane na elementach "normalnych". Sam układ, ze strony elektroniki, jest dość prosty, wszystkie użyte elementy są do kupienia bez najmniejszych problemów. Poza spełnieniem drobnych wymagań dotyczących wartości i typów np. zastosowane diody i trzy kondensatory ceramiczne, reszta jest prosto z tzw. półki. Wyjaśnienia wymaga różnica, w stosunku do układu oryginalnego, polegająca na ukryciu w formie podkówki regulowanej od spodu obudowy, parametru CONTUR. Na zewnątrz pojawił się w zamian potencjometr DIST, dający możliwość regulacji efektu obcinania przebiegu. Oczywiście można na obudowę wyprowadzić wszystkie regulacje i nie przedstawia to najmniejszego problemu. Do przełączania sygnałów zastosowałem układ opisany tutaj: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1463195.. Aby rozwiać wątpliwości, przełączanie następuje po naciśnięciu obudowy, spodnia ścianka ( pokrywa ) jest ruchoma, ma skok ok. 1mm. Urządzenie jest zasilane z zasilacza 9V ( nie więcej, ulegnie uszkodzeniu kostka przełącznika ), można zastosować diodę Zenera w obwodzie zasilania ale ja pominąłem ten detal. Układ po zmontowaniu zadziałał od ręki, po wybraniu par diod ( dwie krzemowe 1N914 i dwie germanowe GA507 ) brzmi wybornie. Przykłady brzmienia:
    http://www.youtube.com/watch?v=UdDoZ9B0PrA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=iARJmJKMBD0&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=NYBDcigAbBQ
    http://www.youtube.com/watch?v=Ndm4JG3mQr0
    Pozdrówka


    Fajne!
  • #2 31 Paź 2009 03:22
    Matitronik
    Poziom 16  

    Jak już kolega tak lubi te efekty budować, to nie myślał może nad obudową z metalu? Można takie kupić na alledrogo w cenie ok 30zł+przesyłka.

    Link Kupiłem taką jako obudowę do 3 przełączników DPDT które służą mi za FS.

    Swoją drogą - bardzo ładne brzmienie

    Pozdrawiam

  • #4 31 Paź 2009 10:32
    Woytek130
    Poziom 16  

    to freddy i bobo to jeden i ten sam człowiek ? ;D

    Wszystko Ładnie, tylko naciskanie całej obudowy jest baardzo niepraktyczne.
    Pozdrawiam

  • #6 31 Paź 2009 19:05
    evo116
    Poziom 14  

    Ładne estetyka. Pewnie dobrze się sprawuje?

  • #7 31 Paź 2009 19:23
    Freddy
    Poziom 43  

    Żebyście wiedzieli co bobo wyprawia z surową obudową, zanim tak będzie wyglądała, tobyście zwątpili. Szlifuje, poleruje, pucuje, kituje, bajeruje i dopiero maluje :P

  • #8 02 Lis 2009 13:20
    piotrva
    Moderator Mikrokontrolery

    Hmm, ładny projekt
    Choć mnie osobiście by się przydał podobny ale prostszy efekt do organów - potrzebowałbym w pełni regulowany reverb, bo komputer nie wydala jednocześnie z symulacją organów i dodawaniem pogłosu w czasie rzeczywistym...

  • #9 02 Lis 2009 15:54
    Freddy
    Poziom 43  

    piotrva napisał:
    Hmm, ładny projekt
    Choć mnie osobiście by się przydał podobny ale prostszy efekt do organów - potrzebowałbym w pełni regulowany reverb, bo komputer nie wydala jednocześnie z symulacją organów i dodawaniem pogłosu w czasie rzeczywistym...

    Hmmm, wpisałem do Google reverberator i dostałem bardzo dużo odpowiedzi.

  • #10 02 Lis 2009 21:42
    Widar91
    Poziom 9  

    Robiłem ten układ jeszcze przed wakacjami ale schemat miałem z innego źródła i był inaczej zaprojektowany. Mimo starannego złożenia i polutowania nie chciał odpalić tak jak powinien. Nie wszystkie potencjometry działają tak jak należy niektóre wogóle nie reagują na ruchy.

    Mam jeszcze jedno pytanie jak robiłeś napisy na obudowie?? Bo składam teraz całe combo do gitary i chce walnąć na nie napisy tylko nigdzie nie mogę znaleźć jakiejś sprawdzonej techniki.

  • #11 02 Lis 2009 22:35
    bobo
    Poziom 28  

    Nie wiem jak składałeś ten efekt że nie chciało to ruszyć poprawnie. Jest to bodaj jeden z najprostszych układów jakie można spotkać, wnioskuję że popełniłeś jakieś błędy. Napisy, cały projekt "czołówki" wykonuję programem FrontDesigner. Tak na marginesie, program kosztuje 40EUR i naprawdę wart jest tej kasy, podobnie jak Layout do projektowania PCB ( http://www.abacom-online.de/html/produkte.html ). Ale do rzeczy, gotowy rysunek drukuję na papier ( kreda o dość dużej gramaturze ) i na niego naklejam folie przeźroczystą samoprzylepną Contifol ( 10szt. A4 kosztuje ok. 25zł ). Teraz, tak gotową "czołówkę" przyklejam klejem uniwersalnym Henkel. Nigdy nie stosuję papieru samoprzylepnego, szkoda czasu oraz zdrowia i tak po jakimś czasie zacznie się odklejać od podłoża.
    Postępuję tak z kilku powodów:
    1. klej nie rozpuszcza lakieru akrylowego
    2. jakość klejenia i zarazem odporność na zerwanie jest ogromna i zależy to wszystko od siły docisku kartki do podłoża
    3. nie nasiąka papieru
    4. ewentualne zabrudzenia w trakcie klejenia, łatwo się zmywa izopropanolem ( oczywiście robiąc to z czuciem )
    5. w miarę szybko schnie
    Oczywiście można czołówkę wykonać innym programem, czasem stosuję Visio. Pewną bolączką jest to że trzeba sobie zrobić - narysować elementy biblioteczne i dopiero gotowymi kształtami posługiwać się w trakcie projektu. Ale tak postępuje się niemal w każdym programie graficznym.
    Pozdrówka

  • #12 04 Lis 2009 04:32
    Jamie
    Poziom 19  

    Pytanie do bobo:
    Większość ogólnie dostępnych schematów ShredMastera łączy zaznaczone punkty w załączonym obrazku z masą (GND) układu.
    Efekt gitarowy ShredMaster
    Skąd pomysł widoczny na Twoim schemacie, aby łączyć te rezystory z +4.5V ?
    Jaką różnicę brzmienia w praktyce robi takie połączenie w porównaniu z podłączeniem do GND ?
    Zaznaczam, że nie składałem jak do tej pory Shreda - pytanie jest czysto teoretyczne i z ciekawości... :)

  • #13 04 Lis 2009 08:36
    bobo
    Poziom 28  

    Oryginał Marshalla w załączniku.
    Pozdrówka
    PS. elementy zaznaczone przez kolege sę na masie, błąd na schemacie, przepraszam.:cry:

  • #14 06 Lis 2009 19:11
    Woytek130
    Poziom 16  

    Wszytkie efekty w swoim pedalboardzie malujesz a'la Avt ? ;)
    I jak już pisałem , jak sztywne jest załączanie bypassu ? może być niepraktyczne,np.wyłączać się przy regulacji.. I jeszcze : Contour w środku ?? w tym efekcie jedna z ważniejszych regulacji..
    pozdrawiam.

  • #15 06 Lis 2009 19:36
    bobo
    Poziom 28  

    A mnie się nie podobają lampi Nixie i co z tego ?
    1/3 respondentów elektrody na ich widok dostaje wypieki na twarzy a część tworzy badziewne zegary. Każdemu wolno robić co mu się podoba, nie kolor i wygląd jest ważny. Co jest ważne to nich kolega pomyśli w wolnym czasie.
    Pozdrówka

  • #16 07 Lis 2009 15:04
    Woytek130
    Poziom 16  

    Nie zrobiłem żadnego zegara, zajmuję się tym samym Co ty i przedstawiłem swoje argumenty. a z kolorem można potraktować jako żart. :)
    Pzdr

  • #18 08 Lis 2009 04:53
    Jamie
    Poziom 19  

    Shredderzy wszystkich krajów łączcie się! :D
    Ponieważ temat zaczyna mutować - dla wszystkich nad-wymagających, którym nie pasuje Shred w układzie bobo - dodaję tzw portugalską poprawkę (jednak proponuję - w miejsce tego diodowego monstrum do clippingu - wstawić tam potencjometr z dwoma parami diod jak u bobo).
    Jak dobrze poszukacie, to znajdziecie w sieci całą dokumentację tego moda łącznie z PCB.
    Efekt gitarowy ShredMaster
    PS: Wydaje mi się jednak, że większości Shreddmanów z powodzeniem zagra konstrukcja autora tematu. Nikt jednak nie zmusza do wstawiania takiego samego układu przełącznika lub malowania obudowy na żółto-niebiesko i na ukos :) Trochę kreatywności, Panowie...

  • #19 08 Lis 2009 08:56
    painlust
    Specjalista - wzmacniacze gitarowe

    Mój Shred, który mam nadzieję skończę będzie miał możliwość wyboru sześciu obcinaczy: Si+Si; Ge+Ge; LED+LED; Si+Ge; Si+LED; Ge+LED. Mam w planach wykonać nawet próbę z obcinaczem lampowym na EAA91. Wstępnie nawet to zrobiłem i sprawdziłem oscyloskopem ale żeby podłączyć gitarę muszę wykonać porządny zasilacz, który uciągnie żarzenie lampy.

  • #20 08 Lis 2009 12:16
    bobo
    Poziom 28  

    Pozwole sobie dodać parę uwag. Już trochę pograłem na tym układzie i trochę poeksperymentowałem więc parę wniosków mam na "tapecie".
    1. wyprowadzić regulacje "CONTOUR" na zewnątrz, sugestie kolegów, jak najbardziej zasadne
    2. potencjometr (4,7k) w układzie obcinania, zmniejszyć nawet do 1k
    3. diody tak Si jak Ge, dobrać, w niemal idealne pary nawet omomierzem
    4. dzielnik oporowy dający 1/2 napięcia, zastapić w czasie uruchamiania pot. montażowym ( 100k ) w szereg z opornikami 2,2k i dobrać jego wartość na minimum zniekształceń. Trzeba podac na wejście, przy odłączonych diodach obcinacza, sygnał sinus i tak regulować aby na wyjściach pierwszego i kolejnych wzmacniaczy uzyskać minimum zniekształceń sygnału. Pamietać należy o ustawieniach, w trakcie regulacji, układów barwy i contour. Oporności zmierzyć na zimno ( po wylutowaniu potencjom.) i takie oporniki wlutowac. Zauważyłem że, dla różnych ukł. scalonych nawet tej samej serii są różne ustawienia.
    Temat diod w obcinaczu, sądze że zamiana na led lub wszelkie "kompozycje" diodami, i tak nic nie wniosą sensownego. Układ który zastosowałem w swoim układzie wydaje się jak najbardziej efektywny. Szeregowe łączenie diod da nam w efekcie podniesienie progu obcinania co i tak nie jest w stanie wyrobic napięciowo stopień sterujacy. Nawet gdyby to sie udało uzyskać ( mozna przerobić układ sterujący ) to przy okazji dostaniemy wzrost zniekształceń a przecież nie o to chodzi. Pamiętajmy o tym że zastosowany układ TL074 itp. ma jakieś granice przenoszenia częstotliwości, w miarę bez zniekształceń, i czasy odpowiedzi.
    Pozdrówka

  • #21 08 Lis 2009 21:09
    byk251
    Poziom 13  

    Pytanie do bobo:

    Zrobiłem ten efekt z podanego przez Ciebie schematu, i niby wszystko gra tylko potencjometr gain nie reaguje mógłbyś coś doradzić? Ten potencjometr 4,7k u mnie też słabo reaguje jutro wymienię na 1k

  • #22 08 Lis 2009 23:19
    bobo
    Poziom 28  

    Pierwszy stopień ma max. wzmocnienie ok. 30. Decyduje o nim stosunek oporności potencjom. do rezystora 3,3k ( G=1+ 100/3,3 ). Pozostałe elementy tworza filtry pasmowe, górnoprzepustowy ( 10n i 1M ) drugi częst. graniczną ( od dołu ) układu ( 3,3k i 47nF ). Przyczyna może leżeć między elementami pot. Gain i rezystor 3,3k. Regulacja układu obcinania działa bardzo subtelnie, diody Si obcinaja sygnał na poziomie 0,5-0,7V a Ge 02-0,5V ( w zalężności od egzemplarzy diod, np. przy GD507 które zastosowałem w swoim układzie uzyskałem ograniczanie przy poziomie ok. 0,18V ), ten efekt najlepiej jest złapać oglądając przebiegi na oscyloskopie. Sprawdzanie gitarą na słuch.
    Częstym błędem jest, odkrecenie potencjom. gitary na max. i oranie takim sygnałem układu w trakcie regulacji. Mało tego że za każdym razem dostajemy różne poziomy sygnału, nie zawsze sinusoidalnego, to jeszcze przy okazji cały nieprzewidziany śmietnik w postaci szumu, przydźwięku itd. Sztuka polega na tym aby, nie przewalić sygnałem wejścia i wtedy brać się za regulacje. Jeżeli nie uzyskujemy zamierzonego efektu a poziom z gitary "rozsadza" wejście, zawsze można wtrącić dzielnik sygnału na wejściu. Nie zaszkodzi znać poziom sygnału z gitary, nie mierzony za pomoca multimetru za 15zł jak to niektórzy "znawcy" podpowiadają tylko miliwoltomierza szerokopasmowego lub w ostateczności dokładnego oscyloskopu. Mimo wszystko najlepszym systemem regulacji jest generator, oscyloskop i dużo cierpliwości.
    Pozdrówka

  • #23 08 Lis 2009 23:42
    byk251
    Poziom 13  

    No niestety nie mam oscyloskopu, ale zauważyłem że schemat ideowy różni się od montażowego, ja zrobiłem wg.montażowego.
    Efekt gitarowy ShredMaster
    Czy mogę wiedzieć jak ty połączyłeś w zaznaczonej ramce?

  • #24 09 Lis 2009 18:17
    bobo
    Poziom 28  

    Nie wiem po co kombinowac takie obejście, ale każdy tworzy co chce.
    Poprawki zamieszczam w załączniku. Sądze że powinny rozwiać wszelkie wątpliwości.
    Pozdrówka

  • #25 09 Lis 2009 22:12
    byk251
    Poziom 13  

    Wszystko gra miałem zwarcie na ścieżce optycznie wyglądała dobrze, ale musiało się nie wytrawić dobrze.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME