Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kontrolowany proces ładowania akumulatora.

Larry_088 31 Oct 2009 00:31 7328 6
Tespol
  • #1
    Larry_088
    Level 15  
    Witam, naczytałem się dużo na temat prostowników i troche pomieszało mi się w głowie. Posiadam prostownik który daje napięcie po wyprostowaniu 13V jednak zmierzone miernikiem ustawionym na zakres napiecia stałego (a jak wiadomo jest to napięcie pulsujące) więc jakie mam tak naprawde napięcie ładowania? Jakie powinno być i czy pomiar oscyloskopem je wykaże?
    W prostowniku zamontowałem amperomierz by na bieżąco móc kontrolować prąd ładowania, a w transformatorze zrobiłem odczepy aby regulować napiecia. Czy moge ustalać prąd 1/10 pojemności akumulatora przez cały proces ładowania za pomocą zmiany napięcia? Do czynienia mam też z akumulatorami o znacznym zużyciu, w jaki sposób mam ocenić kiedy proces ładowania dobiega końca?
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Tespol
  • Helpful post
    #2
    Rzuuf
    Level 43  
    Witam!

    Sprawdzać napięcie prostownika należy miernikiem prądu stałego, po obciążeniu prostownika KONDENSATOREM o pojemności > kilkuset uF i równolegle do niego dołączonym opornikiem o takiej oporności, jaka odpowiada samorozładowaniu akumulatora.
    Dla akumulatora 12V/55Ah samorozładowanie jest ok. 1% na dobę, czyli 0,55Ah na dobę, co odpowiada prądowi 22mA - przeliczajac to na opornik otrzymujemy 12/0,022= 540 ohmów, można użyć najbliższej typowej wartości np. 510 ohmów, o obciążalności 0,5W.
    Końcowe napięcie ładowania (czyli to, co pokaże miernik) powinno wynosić 14,4V +/- 50mV dla akumulatorów pracujacych "cyklicznie' czyli ładowanie "do pełna' - odłączenie - rozładowanie, albo 13,8V +/- 50mV dla akumulatorów pracujacych buforowo (t.j. tam, gdzie akumulator jest stale dołaczony do linii, w której jest napięcie - dotyczy to też akumulatora w samochodzie).
    Ograniczenie prądu jest wskazane tylko wtedy, gdy nie znamy stanu naładowania akumulatora i liczymy się z tym, ze może on mieć nawet zwarcie, które by mogło uszkodzić prostownik.
    Wielu producentów akumulatorów podaje "tradycyjną" receptę ładowania stałą wartością prądu "C/10", ale w literaturze można spotkać korzystniejsze zalecenia ładowania "CC-CV", czyli początkowo stałą wartością prądu ("constant current"), a po osiagnięciu napięcia końcowego w przedziale 13,8 - 14,4V stałą wartością napięcia ("constant voltage"), przy malejacym prądzie. Również dla takiego sposobu ładowania dopuszcza się większe prądy - literatura podaje "C/5" zamiast "C/10".
    Gdy napięcie na akumulatorze osiagnie wartość końcową 13,8V, to w takim stanie akumulator może być podłączony do prostownika przez czas dowolnie długi, nic się nie stanie. Jeśli akumulator ładujemy do napięcia 14,4V, to w chwili osiagnięcia tego napięcia należy go odłączyć, gdyż powyżej tego napięcia zaczyna się proces gazowania, dostarczona energia nie będzie magazynowana w akumulatorze, natomiast spowoduje utratę wody z elektrolitu i możliwe uszkodzenie akumulatora - dotyczy zwłaszcza akumulatorów żelowych i bezobsługowych.

    Najlepsza regulacja napiecia ładowania to nie odczep, tylko elektronika: polecam układ z tyrystorem, był wielokrotnie pokazywany na Elektrodzie.

    Akumulatory o znacznym stopniu zużycia nie są warte wysiłku, który jesteśmy skłonni w nie włożyć.
  • Tespol
  • #3
    gimak
    Level 40  
    To co napisał Rzuuf, to jak mawiają górale - to cysto prowda. Chciałem jedynie dodać - w samochodzie nie ma (z tego co wiem) układu ograniczającego prąd ładowania, poza bezpiecznikiem między alternatorem i instalacją elektryczną (w zasadzie on zabezpiecza alternator przed pracą na zwarcie). Nie mylić z układem trzymającym napięcie na stałym poziomie. Czyli zasada - akumulator bierze tyle na ile ma ochotę, ograniczony tylko tym, ile alternator może dać.
  • #4
    Larry_088
    Level 15  
    No teraz to juz mniej więcej wiem o co chodzi i co dalej robić. Gdy akumulator osiągnie 14,4V odłączyć prostownik.

    Quote:
    Ograniczenie prądu jest wskazane tylko wtedy, gdy nie znamy stanu naładowania akumulatora i liczymy się z tym, ze może on mieć nawet zwarcie, które by mogło uszkodzić prostownik.


    Własnie o to chodzi że posiadam taki akumulator który być może posiada wewnętrzne zwarcie (po podłączeniu prostownika ładuje się prądem ponad 9A więc zrobiłem z drutu oporowego spiralle i w ten sposób ograniczam prad ładowania. Zdarzyło mi sie właśnie wygazowywanie akumulatora po długim ładowaniu.

    Quote:
    [...] literaturze można spotkać korzystniejsze zalecenia ładowania "CC-CV", czyli początkowo stałą wartością prądu ("constant current"), a po osiagnięciu napięcia końcowego w przedziale 13,8 - 14,4V stałą wartością napięcia ("constant voltage"), przy malejacym prądzie. Również dla takiego sposobu ładowania dopuszcza się większe prądy - literatura podaje "C/5" zamiast "C/10".


    Czyli ładuje akumulator większym prądem C/5 lecz pilnuje napiecia i gdy osiągnie 14,4V ograniczam je na tyle, aby ta wartość nie została przekroczona.

    Quote:
    Akumulatory o znacznym stopniu zużycia nie są warte wysiłku, który jesteśmy skłonni w nie włożyć.


    Akumulator ten potrzebny mi jest tylko i wyłącznie do odpalenia samochodu raz na jakis czas aby zachować silnik na chodzie.

    Mam dobry (i tani) schemat prostownika który nie przeładuje akumulatora i jest odporny na zwarcia więc chyba czas aby go zmontować.

    Dziękuje za pomoc :) pozdr
  • #6
    Larry_088
    Level 15  
    Plik jest na elektrodzie (w końcu z tąd go ściągnełem):

    Przepraszamy ale taki sam plik już istnieje w systemie! Poniżej znajduje się link do wiadomości, gdzie znajduje się ten sam plik - skopiuj i wklej go do swojej wiadomości zamiast załączać ten sam plik
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=107938#107938
  • #7
    Genesis72
    Level 11  
    Witam
    Mam prostownik domowej roboty
    jak laduje akumulator ktory ma napiecie 12.80V(przed podpieciem)
    napieciem 14 volt, akumulator bierze ok. 0.5 ampera
    Czy to jest wada prostownika, cz akumulator jest na tyle naładowany, że już nie bierze wiecej prądu?