Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VVT-i Toyota raw4, 150 kM Jaka instalacja gazowa

tadek2601 31 Oct 2009 13:33 14317 40
  • #1
    tadek2601
    Level 10  
    Witam,

    Od niedawna jestem posiadaczem rawki z 2004 roku z silnikiem VVT-i. Autko super się sprawuje tylko z racji, że robię ponad 30 tkm rocznie to chciałbym poprawić stan swojego portfela i dołożyć instalację gazową. Dużo czytałem o silniku VVT-i i tu pojawiły się moje wątpliwości. Na wielu forach wypowiadają się osoby które mają instalację w takich silnikach (ale zwykle są to avensiski). Dyskusja między zwolennikami instalacji w takich silnikach VVT-i jest wzmożona. Jak znam siebie to i tak będę coś zakładał tylko moje wahania są między wtryskiem sekwencyjnym "tradycyjnym" (zrobiłem na takiej instalacji 100 tkm w almerce - super sprawa) a nowinką czyli wtryskiem gazu ciekłego. Czy ktoś ma taki samochód i doświadczenie z jazdą na "gazie" :) w takim autku? Czy wtryski przy zwykłej sekwencji rzeczywiści się zapiekają i po 50tkm będę miał głowicę do robienia? Kto w okolicy Warszawy zakłada gaz do takich samochodów i ma jakieś doświadczenie. Zależy mi żeby to zrobić dobrze? Może znacie gotowe zestawy warte polecenia lub zakłady?

    pozdr.
    Tadek
  • Helpful post
    #3
    carinus
    Level 16  
    Wystarczy nasz Stag 300+ i dobre wtryski np.Magic i sam możesz obsłużyć później instalację.
  • #4
    tadek2601
    Level 10  
    A jak mogę sprawdzić czy to jest bezpośredni wtrysk paliwa czy nie??

    W papierach jakie mam do auta mam tylko symbol silnika i tyle.

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #5
    bandi21
    Level 30  
    jak na pokrywie plastikowej silnika pisze D4 to gazu nie założysz
  • #6
    slodky
    Level 18  
    Jest możliwość założenia instalacji gazowej do bezpośredniego wtrysku benzyny i nazywa się to Direct firmy BRC
  • #7
    tadek2601
    Level 10  
    Czytałem o bezpośrednim wtrysku gazu i zakładam że Direct firmy BRC to jest to.
    Dla odmiany Vialle jest bardziej skomplikowane i tu się obawiam, bo są tu robione nawiertu w odpowiednich mejscach dla konkretnych modeli silnika. Jutro sprawdzę jaki dokładnie to jest silnik i będę dalej się zastanawiał.

    póki co dzięki
  • Helpful post
    #8
    carinus
    Level 16  
    Siedzi tam zwykła jednostka 2.0 ze zmiennymi fazami i tyle.Wystarczy że sprawdzisz po kolorach przewodów idących do wtryskiwaczy czy masz pełną lub pół-sekwencje.Stag obsługuje wszystkie rodzaje od full grupy do pełnej sekwencji i w razie zakładania tego sterownika wisi Tobie co masz.Jest forum Toyoty TKP i tam sie możesz wszystkiego dowiedzieć.Nie ma sensu wymyślać skomplikowanych i drogich instalacji.Mam podobny silnik tyle że innej generacji,mocniejszy i na stagu daje rada wspaniale.
  • #9
    tadek2601
    Level 10  
    Byłem dziś u gazowników i pozytyw. Nie mam wtrysku bezpośredniego. Zaproponowali mi Stag 300 i do tego wtryski KTM. Ktoś mi polecał już taki zestaw i to mnie bardziej skłania do takiego zestawu. Ostatnie pytanie o lubryfikat. Opinię usłuszałem, że jak chce to mi mogą założyć i to już moja decyzja. Twierdzą, że tak czy siak wtryski mają 100 tkm gwarancji i potem będzie trzeba je wymienić a silnikowi nic nie będzie. Co wy na to?
  • #10
    carinus
    Level 16  
    Jeżdzę toyotami z LPG już kupę lat i nic w tych silnikach sie nie dzieje.Lubryfikacja na pewno nie zaszkodzi ale nie widzę konieczności zakładania tego.Warunkiem spokoju jest trzymanie prawidłowej mieszanki,a to przy wtrysku nie stanowi problemu.Proponuję założyć jednak wtryski Magic-a sprawdzone w wielu autkach i chodzą bezproblemowo,dodatkowo są w miare tanie(licho nie śpi).Poproś o podłączenie czujnika temp.z listwy Magic bez używania dodatkowego trójnika z zestawu AC.
  • #11
    bandi21
    Level 30  
    kontroluj luzy zaworowe co30tyś (toyota tak zaleca przy instalacji gazowej) i jak pisze carinus skład mieszanki.W tym aucie nie ma płytek tylko wymienia się całe popychacze i z tym jest problem sztuka kosztuje w serwisie ok 200 złotych.Nie wiem jak to teraz wygląda bo odszedłem z ASO parę lat temu i nie jestem bardzo w temacie ale wtedy toyota rekomendowała instalacje vialle i prins dlatego podałem link do bezpośredniego importera.
  • #12
    mirben
    Level 22  
    Quote:
    Poproś o podłączenie czujnika temp.z listwy Magic bez używania dodatkowego trójnika z zestawu AC.
    Wręcz przeciwnie nie korzystaj z tego punktu pomiarowego, nawet trójnik pomiarowy wnosi błedy bezwładnościowe do pomiaru i trzeba go przerabiać. Ale chociaż mniejsze zło.
  • #13
    carinus
    Level 16  
    mirben wrote:
    Quote:
    Poproś o podłączenie czujnika temp.z listwy Magic bez używania dodatkowego trójnika z zestawu AC.
    Wręcz przeciwnie nie korzystaj z tego punktu pomiarowego, nawet trójnik pomiarowy wnosi błedy bezwładnościowe do pomiaru i trzeba go przerabiać. Ale chociaż mniejsze zło.


    Wiesz kolego o czym tak naprawdę piszesz?
  • #14
    tadek2601
    Level 10  
    Wracam do wątku :)

    Poza waszymi propozycjami została mi zaproponowana instalacja w następującej konfiguracji:
    - sterownik (również polski) Gaz 700
    - wtryskiwacze Valteka

    Czy ktoś z wan może jeździ na takim zestawie?

    Ich atutem jest 24 m-ce gwarancji. Cena w porównaniu z zestawem Stag 300 + Magic jest wyższa o 150 złotych czyli możemy powiedzieć że kosztuje tyle samo.

    pozdr
  • #15
    carinus
    Level 16  
    Zanim wybrałem swoją instalację długo śledziłem fora LPG,podpytywalem znajomych gazowników i szukałem informacji o najmniej problemowych elementach.Staneło na Stagu i Magic-ach.Dosyć precyzyjnie dawkuje gaz bo udalo się zejść średnio do poziomu 8,2l/100km (silnik 2,0 154KM).
  • #16
    tadek2601
    Level 10  
    A trochę zmieniając temat. Auto obecnie wyświetla mi błąd - w serwisie mówili mi że może to być albo sonda albo katalizator. Czy bezwzględnie to naprawić? Gazownicy oczywiści mówią że na czas montażu zdejmą błąd i wyregulują ale co dalej?

    masz zdanie carinus?
  • Helpful post
    #17
    carinus
    Level 16  
    Wyciągnij na 2 min.bezpiecznik EFI i wyczyść kompa z błędów.Zobacz czy powtórnie pojawi sie błąd.W serwisie powinni jednoznacznie określić uszkodzenie bo sondę można w pewnym zakresie sprawdzić nawet zwykłym miernikiem.Błąd sondy powoduje zmianę pracy na benzynie ale gazownicy mają za zadanie dopasowanie gazu do benzyny więc w niczym to chyba nie przeszkodzi.
  • #18
    tadek2601
    Level 10  
    carinus wrote:
    Wyciągnij na 2 min.bezpiecznik EFI i wyczyść kompa z błędów.


    A gdzie to jest :)
  • #19
    carinus
    Level 16  
    tadek2601 wrote:
    carinus wrote:
    Wyciągnij na 2 min.bezpiecznik EFI i wyczyść kompa z błędów.


    A gdzie to jest :)


    Puszka bezpieczników w komorze silnika.
  • #20
    tadek2601
    Level 10  
    Ok, sorki głupio zapytałem, chodziło mi który to jest.

    W jakiej kolejności mam to zrobić. Samo wyciągnięcie bezpiecznika na wyłączonym zapłonie przez dwie minuty. A czyszczenie kompa w jaki sposób czy on się przez ten czas się wyczyści?
  • #21
    carinus
    Level 16  
    Przeważnie na wewnętrznej stronie pokrywy puchy masz opis wszystkich bezpieczników.Tam znajdziesz umiejscowienie tego którego szukasz.
  • #22
    marcin.z
    Level 12  
    Witam.Proponował bym udać się do serwisu i rozwiązać problem z sondą i o ile dobrze pamiętam to jest tam sonda szerokopasmowa[pomimo czterech przewodów i standardowych kolorów kabli]Bardzo często padała i jest dość droga[problem z zmiennikiem].Co do instalacji to musisz się liczyć z dość częstą i drogą regulacją zaworów.Koszt szklanki ;od 60zł.Cała regulacja około 1200zł.Polecał bym instalację seqentp P&D,landi renzo,prins.Polskie instalację pomimo niezłej elektroniki mają słabe wtryskiwacze i po 30-40tys zacznie się zabawa z regeneracją i ponownym ustawieniem a między czasie pojawi się check i uboga mieszanka.Jedyną zaletą polskich instalacji[stag 300,kme diego]jest cena.
  • #23
    jackpotek777
    Level 12  
    Ja polecałbym instalację z dokładną mapą (bez uniwersalnych patentów). Optymalna i cenowo i jakościowo jest instalacja L.R. Omegas. Nawet nie musi być na listwach MED, wystarczy matrix. Pozwala na bezproblemową jazdę i niemalże brak potrzeby regulacji zaworów. Wszystko zależy od dokładności mapy wtrysku gazu. Jeżeli dostosuje się korekcje paliwowe w całym zakresie obrotów, regulacja zaworów będzie potrzebna tylko teoretycznie. Jeżeli użyje się staga, czy każdej innej instalacji tego typu, należy spodziewać się po pewnym czasie kłopotów. Wyrafinowane silniki (VVTi, VTEC, itd) wymagają bardziej skomplikowanych systemów. Tutaj już nie wystarczy rozwiercenie dysz i uniwersalna autoadaptacja. Przy wyborze instalacji do VVT-i polecam dobrać stabilny reduktor. Nawet najlepsza elektronika nie naprawi nieodpowiedniego ciśnienia. Montowałem instalację do Corolli, która była pokazywana w TVN TURBO. Był taki program, w którym pokazywano rozwiązania techniczne na przykładach. Tam własnie była ta toyota. Zapewne można gdzieś to wygrzebać w sieci.
  • #24
    dett
    Level 20  
    Widzę że kolega ma bardzo dużą wiedzę, niestety jak dla mnie niewiele ma ona wspólnego z rzeczywistością, montuje od dłuższego czasu instalacje gazowe w niemczech, głównie Prins, KME, do tego zajmuje się także mechaniką i co jakiś czas trafiają do mnie auta z syndromem pogazowym, i właśnie (może to czysty przypadek) większość z nich była z instalacjami LR, jak na razie nie padło jeszcze żadne auto przerobione u mnie, ale widziałem też kilka padniętych z Prinsem, dlatego nie rozumiem takich gadek że zakładając gaz Landi Renzo nie będzie potrzeby regulacji zaworów, dodam tylko że po naprawach tych silników, korekty pokrywały się w pełnym zakresie obciążeń na benzynie i na gazie.
  • #25
    mirben
    Level 22  
    carinus wrote:
    mirben wrote:
    Quote:
    Poproś o podłączenie czujnika temp.z listwy Magic bez używania dodatkowego trójnika z zestawu AC.
    Wręcz przeciwnie nie korzystaj z tego punktu pomiarowego, nawet trójnik pomiarowy wnosi błedy bezwładnościowe do pomiaru i trzeba go przerabiać. Ale chociaż mniejsze zło.


    Wiesz kolego o czym tak naprawdę piszesz?
    Bardzo dobrze wiem Kolego o czym piszę. To pomiar temperatury listwy tak na prawdę a nie gazu. Trójnik pomiarowy z wystawionym na strugę gazu termistorem to właściwa metoda, bo zatopiony w mosiądzu to też pomiar pośredni, obarczony dużym blędem.
  • #26
    jackpotek777
    Level 12  
    dett wrote:
    Widzę że kolega ma bardzo dużą wiedzę, niestety jak dla mnie niewiele ma ona wspólnego z rzeczywistością, montuje od dłuższego czasu instalacje gazowe w niemczech, głównie Prins, KME, do tego zajmuje się także mechaniką i co jakiś czas trafiają do mnie auta z syndromem pogazowym, i właśnie (może to czysty przypadek) większość z nich była z instalacjami LR, jak na razie nie padło jeszcze żadne auto przerobione u mnie, ale widziałem też kilka padniętych z Prinsem, dlatego nie rozumiem takich gadek że zakładając gaz Landi Renzo nie będzie potrzeby regulacji zaworów, dodam tylko że po naprawach tych silników, korekty pokrywały się w pełnym zakresie obciążeń na benzynie i na gazie.


    Trudno zacząć, ale powiem tak: instalacjami zajmuję się od 89 roku. Troszkę w życiu założyłem, troszke przetestowałem. Realizowałem homologacje sprzętu o którym kolega pisze. I doskonale rozumiem takie "gadki" z doświadczenia. Rzeczywiście, bardzo wiele samochodów ma syndrom pogazowy (świetnie ujęte) i to szczególnie przy Landi Renzo. Ale jest na to odpowiedź.... a brzmi - autokalibracja i nonszalancja montażystów. Zgadzam się absolutnie z kolegą co do tego faktu. Niemniej jednak nie oznacza to nic. Landi Renzo ma możliwość najprecyzyjniejszych ustawień mieszanki w poszczególnych punktach obciążeniowych mapy. Ale żeby to zrobić, trzeba poświęcic na to sporo czasu, czego nie lubią montażyści, a nierzadko jest to spowodowane ich niewiedzą. W Omegas LR nie wystarczy zrobić autokalibrację. Ale za to dokładność i możliwości ustawień w Omegas - nie mają sobie równych, tylko trzeba wiedzieć jak to zrobić i do czego się odnieść. I to jest klucz do sukcesu związanego z brakiem potrzeby regulacji zaworów w toyocie. Dokładność!. Instalacja Prinsa wykonuje autokalibrację w dokładniejszy sposób niż algorytm autokalibracji w Omegas, co daje wygodę dla montażystów. Tutaj tkwi różnica i powód częstego oglądania samochodów z syndromem pogazowym (stosuję plagiat, ale to idealne stwierdzenie ;) ) przy instalacjach Omegas LR. Trzeba tą instalację stroić bardzo dokładnie. Korekcje paliwowe dosyć często są złudne. Aby mieć pełną świadomość ustawień należy użyć AFR, który pozwala na idealne porównanie mieszanki i w zasadzie jako jedyne urządzenie daje rzeczywisty obraz ustawienia mieszanki (może też do tego posłużyć przemysłowy analizator spalin, przy pracy na hamowni, zwykły dostarcza problemów z czujnikami tlenu, 1 czujnik 1 test). Z tego co mi wiadomo nie da się odczytać korekcji w Open Loop. Chyba że jest w samochodzie sonda szerokopasmowa. Także nawet jeśli korekcje paliwowe są ok do momentu Open Loop, to i tak bez AFR nie uda sie zrobić "góry" co powoduje powikłania silnikowe.... właśnie w toyotach i właśnie z zaworami... oczywiście zawsze można spróbować utrafić.... ale to już zupełnie inna historia.... Czytałem sporo postów kolegi i miło się je czyta. Są merytoryczne i słuszne. Ale nie warto jest udowadniać wyższości whisky nad whiskey czy nad burbonem. Każdy ma swoje preferencje i doświadczenia. Jeżeli chodzi o toyotę - współpracuję z nimi już ponad 3 lata. Stąd moja porada na pytanie - co założyć.... to tylko porada... nikt z tego nie musi korzystać... pozdrawiam serdecznie :)
  • #27
    carinus
    Level 16  
    mirben wrote:


    Bardzo dobrze wiem Kolego o czym piszę. To pomiar temperatury listwy tak na prawdę a nie gazu. Trójnik pomiarowy z wystawionym na strugę gazu termistorem to właściwa metoda, bo zatopiony w mosiądzu to też pomiar pośredni, obarczony dużym blędem.


    Gdzie mierzysz temp. wody do kąpieli?Na bojlerze 15m od kranu czy na samym kranie?Gdzie masz dokładniejszy pomiar i mniejsze wahania temperatur?Te 3-niki można sobie podarować.Po to producent montuje czujnik temp.w listwie żeby robić pomiar jak najbliżej cylindra a nie po drodze.Jeśli listwa jest ciepła od kolektora to zimny gaz nagrzeje się w tej listwie i Twój pomiar można o kant d... rozbić.

    Co do poprzednich wypowiedzi to sonda szerokopasmowa montowana była w silnikach 1,6 i 1,8 LB,nie jest już taka droga i można spokojnie to kupic.

    Quote:
    Polskie instalację pomimo niezłej elektroniki mają słabe wtryskiwacze i po 30-40tys zacznie się zabawa z regeneracją


    Nie widziałem jeszcze polskich wtryskiwaczy ale ja na pewno ich nie używam i nie polecałem.Magiki są chyba produkcji czeskiej lub słowackiej i jakoś nie ma z nimi problemów a cena 200zł za listwe nie jest zaporowa i można wymieniać nawet co 2 lata.Oprogramowanie do Staga (np. 300+)ma tyle dodatkowych korekcji że spokojnie sobie poradzi w tym silniku.
  • #28
    tadek2601
    Level 10  
    Carinus proszę cię jeszcze raz o instrukcję jak zrestartować komputer. Z bezpiecznikiem sobie poradziłem i tu chyba nie ma się czym chwalić.

    Proszę napisz mi jeszcze jak zrestartować komputer.

    Póki co umówiłem się na przyszły tydzień na montaż stag 300 z wtryskiwaczami Magic. Zakładam, że skoro to działa w twoim silniku to będzie również działało i w moim.

    W poniedziałek jadę do warsztatu w celu zdiagnozowania błędu w silniku i mam nadzieję że uda się to naprawić.

    Na koniec wszystkim serdecznie dziękuję za pomoc. Tak jak kolega jackpotek777 pisał forum służy do porad i ja z nich skorzystałem.

    Jak to zwykle bywa w takich sytuacjach nie można znaleźć złotego środka a na coś trzeba się zdecydować. Moi gazownicy (serwisowałem u nich almerkę przez 3 lata) znają staga i magic więc najrozsądniej jest dla mnie założyć co znają niż ich uszczęśliwiać innym sterownikiem.

    Co od punktu pomiaru temperatury to jeszcze się zastanowię i pogadam z gazownikami.

    Ostatnia rzecz jaka chodzi mi po głowie to jest lubryfikacja. Wstępnie zamówiłem, choć z tego co wyczytałem i się dowiedziałem od gazowników pomoc tego elementu jest nie udokumentowana i "moja decyzja" Co wy na to?
  • #29
    mirben
    Level 22  
    carinus wrote:
    mirben wrote:


    Bardzo dobrze wiem Kolego o czym piszę. To pomiar temperatury listwy tak na prawdę a nie gazu. Trójnik pomiarowy z wystawionym na strugę gazu termistorem to właściwa metoda, bo zatopiony w mosiądzu to też pomiar pośredni, obarczony dużym blędem.


    Gdzie mierzysz temp. wody do kąpieli?Na bojlerze 15m od kranu czy na samym kranie?Gdzie masz dokładniejszy pomiar i mniejsze wahania temperatur?Te 3-niki można sobie podarować.Po to producent montuje czujnik temp.w listwie żeby robić pomiar jak najbliżej cylindra a nie po drodze.Jeśli listwa jest ciepła od kolektora to zimny gaz nagrzeje się w tej listwie i Twój pomiar można o kant d... rozbić.

    Quote:
    Gdzie mierzysz temp. wody do kąpieli?Na bojlerze 15m od kranu czy na samym kranie?
    Kto powiedział, że pomiar ma się odbywać w oddaleniu od wtryskiwaczy, wodę do kąpieli to mierzysz dotykając termometr do kranu czy wkładasz go w strumień wody?
    Quote:
    Po to producent montuje czujnik temp.w listwie żeby robić pomiar jak najbliżej cylindra a nie po drodze.
    Pomiar w strudze na dwa centymetry przed listwą to nie jest odległość wplywająca mierzalnie na różnicę. Jeśli chcesz być dokładny to mierz temperaturę na wyjściu z wtryskiwacza bo on znacznie zmienia ciepło gazu po rozprężeniu. Producenci montują czujniki w listwach bo to najtańsze mechanicznie rozwiązanie dla przeciętnego klienta, co widać na Twoim przypadku, absolutnie wystarcza.
    Quote:
    Jeśli listwa jest ciepła od kolektora to zimny gaz nagrzeje się w tej listwie i Twój pomiar można o kant d... rozbić.
    Kolego zrób sobie laboratorium z pomiarów temperatury i sprawdź jakie zmiany cieplne może wprowadzić tradycyjna listwa, nawet będziesz miał kłopot z oceną jaka to mała skala problemu, (nie mówimy o listwach z podgrzewaniem). Sprawdź natomiast co się dzieje przy odpaleniu zimnego silnika i przejściu na gaz, kiedy listwa jest nie rozgrzana niczym. Zanim gaz ustali jej temperaturę to mierzysz właśnie temperaturę listwy i komputer bierze poprawki z takiego błednego pomiaru, akurat zima się zbliża i będzie mnóstwo "check engine" u ludzi z takim pomiarem.
    Jesteś w lesie ze swoimi teoriami, popatrz jak realizuje się pomiar temperatury powietrza w kolektorach silnika. Wszystkie czujniki są odsłonięte i umieszczone w strudze, nikt nie mierzy temperatury obudowy kolektora twierdząc, że to wystarczające.
    Nie mąć na forum, takie wypowiedzi można:
    Quote:
    o kant d... rozbić.
  • #30
    dett
    Level 20  
    jackpotek777 wrote:
    Instalacja Prinsa wykonuje autokalibrację w dokładniejszy sposób niż algorytm autokalibracji w Omegas, co daje wygodę dla montażystów.


    Prins nie posiada możliwości Autokalibracji, jest to bodaj jedyna instalacja, która ma tylko możliwość ręcznej zmiany parametrów, co więcej nie posiada mapy (nie liczę map korekcji po ciśnieniu i temperaturze) co prawda nie wiem jak to było 15lat temu może wtedy była autokalibracja. Po ustaleniu parametru RC tj przelicznika czasu otwarcia wtryskiwaczy benzynowych na gazowe, całą kontrolę nad składem mieszanki ma Sterownik benzynowy.