Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Vaillant EcoTec i calormatic 360.Regulacje.

raceman 04 Lut 2010 10:14 28343 39
  • #31
    raceman
    Poziom 18  
    Zapoznałem sie z instrukcją Calormatica 360 i jest ona w kilku przypadkach zbyt ogólna.Będe wdzięczny za dokładniejsze opisanie co dają poniższe funkcje :

    - Z/A 0 -"Regulacja dwustawna /regulacja ciągła
    Przełączanie regulacja dwustawna/ regulacja ciągła.
    Regulator jest nastawiony fabrycznie na regulację dwustawną(wartość nastawcza 0). Przestawienie parametru na wartość 1 powoduje przełączenie regulatora na
    regulację ciągłą. - Czym się różnią te tryby w rzeczywistości?

    -OPT 0 Praca regulatora/dopasowanie odległości.Do optymalnego dopasowania
    działania regulatora dowielkości pomieszczenia lub rozmieszczenia grzejników.Nastawa fabryczna: 0.Zakres nastaw: -5 ... +5(wartości dodatnie: wolniejsze włączanie regulatora;wartości ujemne: szybsze włączanie regulatora) - Rozumiem to tak ,że jeśli damy na -5 to mniejsza odchyłka od zadanej temp spowoduje wczesniejsze włączenie pieca?!

    -C-RT 0,0 Korekcja rzeczywistej temperatury pokojowej - Rozumiem ,że tutaj trzeba zmierzyć temperaturę rzeczywistą i jeśli różni się ona od wyświetlanej wprowadzić korektę czy tak?
  • OptexOptex
  • #32
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    Regulacja dwustawna to w skrócie on-off
    Regulacja ciągła polega na stałej analizie temp. pomieszczenia względem nastawionej temp. na regulatorze. Biorąc pod uwagę różnicę temperatur, regulator wyznacza temp. wody w obiegu CO.
    Przy temp.pomieszczenia równej z zadaną , regulator wyznacza temperaturę wody na poziomie 35 stopni. O ile temp. w pomieszczeniu opada regulator wyznacza wyższą temp. wody grzewczej a gdy przekroczy temp. pomieszczenia wyznacza mniejszą temp. wody grzewczej, a gdy temp. wzrośnie w pomieszczeniu o 1 stopień ( np nasłonecznienie) wyłączona zostaje pompa.
    Tak to mniej więcej działa ale diabeł tkwi w szczegółach,bo wyznaczona temp.wody przez regulator ma bezpośredni wpływ na czas postoju palnika.
    Jeżeli jest zbyt wysoka temp pomieszczenia to przerwa palnika jest długa a gdy w pomieszczeniu jest chłodniej czas postoju jest krótki.
    Piszę długi krótki bo to zależy od nastaw jakie są nastawione na kotle.
    Podłączając program komputerowy VRDIALOG { dostępny tylko dla przeszkolonych przez Vaillant) można połączyć się z kotłem i na bieżąco zaobserwować wpływ temp. pomieszczenia na wyznaczoną temp wody. Tym ciekawsze bo na kompie widać pomiar temp. pomieszczenia z dokładnością do 1-setnej stopnia.
    Na kotle też można to poobserwować w kodach diagnostycznych:
    d.9 - wyznaczona przez regulator temp. wody zasilającej.
    d.2 - czas blokady palnika
    d.67 - czas do zakończenia blokady palnika

    Regulacja ciągła sprawdza się w instalacjach dobrze zaprojektowanych i wykonanych.
    To taki niby system pogodowy ale bez czujnika na zewnątrz i bez krzywej grzewczej.
  • OptexOptex
  • #33
    qbota
    Poziom 11  
    Jak czytam, kolega jest świetnie zorientowany wobec czego zapytam o minimalnie inny temat: moduł VR41. Załóżmy że ustawiam przekaźnik 1 na sterownia pompą obiegu CWU a przekaźnik 2 na sterowanie pompą podłogówki.

    Na Calormaticu430 mogę zaprogramować czasy działania pompy obiegowej CWU, że np. ma działać od 10 do 17. Pytanie: czy to znaczy, że pompa CWU będzie chodzić non stop przez tych 7 godzin czy może kocioł jakoś np. włącza ją na minutę co 15 minut lub jakkolwiek inaczej, mądrzej niż "gniazdkowy" sterownik elektroniczny za 20 zł?

    I drugie pytanie odnośnie pompy do podłogówki, czyli wg. instrukcji "zewnętrznej pompy obiegowej". Czy będzie chodzić tak jak pompa w kotle? Czy możne ustawić inny czas wybiegu? A może będzie chodzić nonstop... tylko po co wtedy podłączać ją do kotła...

    Na pompę podłogówki nie poradzę i chyba najlepiej jakby chodziła cały czas. 30W x 24h x 31d = 9,60 zł. VR41 kosztuje 200 zł. Gdyby dzięki niemu pompa chodziła połowę tego czasu to miesięcznie jestem 4,8 do przodu czy sterownik zwróci się za 3,5 roku.

    Pompa obiegowa zużywa 20W. Czyli przy pracy od 7 do 23 mamy 16 godzin czyli 0,32kWh czyli prawie 10kWh w miesiącu czyli 4,30 zł. Gdybym kupił sterownik termostatyczny i pompa chodziła by powiedzmy przez minutę (sprawdziłem że tyle spokojnie wystarczy) raz na 7 minut, to mam w tych 16 godzinach tylko 2 godziny pracy pompy a wiec 0,80 zł miesięcznie. 3,50 zł do przodu czyli sterownik za 130 zł zwraca się już za 3 lata.

    A więc w perspektywie 10 lat zyskam 300 zł na prądzie. Pod warunkiem oczywiście, że mi się ten sterownik nie zepsuje. Natomiast biorąc pod uwagę koszt ekologiczny zużycia tych 120kWh rocznie i wytworzenia sterownika to nie wiem czy dla planety mniejszym kosztem jest ten prąd czy ten sterownik. W grę wchodzi jeszcze trwałość pompy przy pracy non stop i przerywanej. Ogólnie to chyba dzielę włos na czworo i pozostanę przy programatorze za 20 zł do CWU i stałej pracy pompy podłogówki w sezonie. A jak Wy macie to zorganizowane?
  • #34
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    VR41 nie wiem co to. VR61 to moduł do którego podłączamy pompy i sterowanie zaworem 3d. Więc. Pompa kotła dostarcza ciepło do sprzęgła, a od sprzęgła odbierają to ciepło pompa obiegu HK1 (np. grzejniki) i pompa obiegu HK2 (np. podłogowa). Czujnik zamontowany w sprzęgle odpowiada za temp. obiegu HK1, a czujnik obiegu HK2 odpowiada za temp. obiegu mieszaczowego, za zaworem mieszającym i pompą.
    Pompa kotła sterowana jest przez kocioł i sterownik. Pracą pomp steruje regulator 430.
    Więc pompy HK1 i HK2 pracują cały czas, no chyba że ustawimy tryb pomp na termostat.
    Co do cyrkulacji to na każdy obieg, również cyrkulacyjny na 430 możemy ustawić trzy przedziały czasowe na każdy dzień. Więc pompę powinniśmy ustawić tak aby pracowała w krótkich przedziałach czasowych podczas większego poboru wody. Jeżeli to Ci nie wystarczy to nic nie stoi na przeszkodzie aby zamontować przylgowy termostat na rurę cyrkulacji.
    Zgoda że trudno przewidzieć zapotrzebowanie na wodę, ale jeżeli co dzień wstajemy o tej samej porze i idziemy do pracy, wracamy też o jednej porze i idziemy spać o podobnej porze to sterowanie czasowe zazwyczaj wystarcza.
    Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem jest zamontowanie czujników ruchu w łazienkach i toaletach które uruchomią cyrkulację na krótki czas. W kuchni wystarczy zamontować przycisk impulsowy w okolicy zlewu. Jako sterowanie czasowe stosuję sterownik czasowy na np. klatkę schodową - koszt ok 50zł. sterowanie czasem regulowane w zakresie 0,5-10min. koszt zwykłego wyłącznika czasowego to ok.100zł.
  • #35
    przemek1702
    Poziom 12  
    Witam,
    więc tak , udało mi się znaleźć odpowiednią krzywą mianowicie 0,9, ponieważ przy niższej w pomieszczeniach zrobiło się zbyt zimno, ale piec nadal bierze 16 m3 gazu przy temp na zewnątrz: 0, -2, na calormaticu ustawione mam O-RT na 0 czyli bez dołączania temp pomieszczenia, zadana temp to 20 w dzień a 18,5 w nocy.
  • #36
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    przemek1702 jak długo używasz swój kocioł, w jakim metrażu, pisałeś o by-passie i co z nim.
    Opisz dla przypomnienia co masz za kocioł (1 lu2 funkcyjny) i kiedy był czyszczony.
    Czy w kotle masz gumowe łączniki na rurkach zasilania i powrotu?
  • #37
    przemek1702
    Poziom 12  
    Kocioł jednofunkcyjny 7-18kw metraż do ogrzania to jakieś 120m2, kocioł mam 4 rok przegląd jest robiony co roku, co do tych gumowych łączników to chyba chodzi o te rurki gumowe co są w środku na zasilaniu i powrocie. Dodam jeszcze, że w zeszłym roku była zmiana gazu z gz35 na gz50 ten niby bardziej kaloryczny. Serwisant przyjechał poustawiał ciśnienie gazu itd., jednak jak porównałem sobie zużycie dzienne na tym gazie do poprzedniego przy tej samej temp. na zewnątrz to wyszło takie same co jest troche dziwne bo powinno być mniejsze.
  • #38
    DARIUS67
    Specjalista - systemy grzewcze
    W Twoim kotle ciśnień się nie ustawia. Serwisant powinien doregulować armaturę gazu kocioł przy -poprzez analizę spalin, gdy była zmiana gazu.
    Odnośnie bypasu to podejrzewam że masz zapchany przepływ wypływającej wody z kotła. Zduś tę rurkę gumową po lewej stronie przy wyłączonym kotle to wyczujesz czy coś pęka odrywa się wewnątrz rurki.
  • #39
    wachad
    Poziom 2  
    Mam instalację opartą na kotle Eco Tec 186 + auromatic620. Sprzegło + rozdzielacz (z dwoma grupami pompowymi) obwód bezposredni hk1 i obwód mieszacza hk2. Wszystko marki Villant. Jest tez sterownik zdalny VR80 na obwód grzejników. Czytam Wasze posty uważnie bo borykam sie z podobnymi problemami w ustawieniu tego "ustrojstwa". Nasuwa mi sie jedno pytanie:

    1.Czy to normalne ze jak na obwodzie hk1 mam ustawiony tryb termostat (VR80) i temperatura zadana to 20 to obwód grzeje do temperatury co najmniej 21C na VR80 i dopiero wtedy wyłącza pompe tego obwodu i ewentualnie piec, a załacza wszysto ponownie dopiero jak temperatura na vr80 spadnie do 19,5 stopnia? Dlaczego tak jest?

    2. I dlaczego auromatic 620 nie pozwala ustawiac temperatury zadanej co 0,5 stopnia?
  • #40
    wachad
    Poziom 2  
    I jeszcze jedna sprawa: O co chodzi z tymi gumowymi rurkami na zasilaniu i powrocie? Ja u siebie zdusiłem i faktycznie na tej po prawej wyczułem jakby cos sie oderwało skruszyło. Co to jest i co mam z tym zrobić?

    Oraz mam pytanie o pompę ładowania zasobnika a dokładnie jaki jest jest najoptymalniejszy bieg - ja mam do wyboru 1-2-3 (używam 3). Obieg ładowania jest podpięty do rozdzielacza a rozdzielacz tak jak mowiłem do sprzęgła. Czy powinna mielić wodą w wężownicy jak najszybciej czy raczej wolniej? Czy ja bedzie ustawiona zbyt wolno to piec bedzie za dużo mielił wodą w sprzęgle?