Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Nowe akumulatory cynkowo-powietrzne (zinc-air) nadchodzą!

danielde 03 Lis 2009 23:06 3329 0
  • Nowe akumulatory cynkowo-powietrzne (zinc-air) nadchodzą!
    Szwajcarska firma twierdzi, że opracowała model akumulatora cynkowo-powietrznego (zinc-air), który w porównaniu do ogniwa litowo-jonowego dwukrotnie droższego przechowuje trzykrotnie więcej energii. Firma ReVolt w przyszłym roku planuje rozpocząć sprzedaż małych akumulatorów dedykowanych dla aparatów słuchowych, a w przestrzeni kilku lat zakłada rozbudowę technologii i użycie jej do budowy większych ogniw, na przykład do telefonów komórkowych. W planach szwajcarskiej firmy jest również opracowanie dużych akumulatorów do aut z napędem elektrycznym.

    Projekt nowego akumulatora jest oparty o technologię opracowaną przez norweski instytut naukowy SINTEF. James McDougall z firmy ReVolt twierdzi, że opracowana technologia eliminuje główny problem akumulatorów cynkowo-powietrznych, czyli ich typowa bezużyteczność po kilku naładowaniach.

    W odróżnieniu od ogniw konwencjonalnych, akumulatory cynkowo-powietrzne, do generowania napięcia, wykorzystują tlen pochodzący z atmosfery. Są bezpieczniejsze, ponieważ do ich budowy nie są wymagane substancje lotne, dzięki czemu nie ma mowy o żadnej eksplozji, którą znamy z ogniw li-ion.

    Baterie cynkowo-powietrzne znajdują się na rynku już od dawna. Jednak przekształcenie ich w akumulatory było nie lada wyzwaniem. Zasada działania nowych akumulatorów wygląda tak, że porowata elektroda powietrzna pobiera tlen i przy pomocy katalizatorów znajdujących się pomiędzy elektrolitem bazującym na wodzie i powietrzem, redukuje go do postaci jonów hydroksylowych. Wskutek poruszania się poprzez elektrolit do elektrody cynkowej, utleni się cynk i następuje reakcja uwalniania elektronów co prowadzi do generacji napięcia. Proces ładowania akumulatora jest dokładnie odwrotny.

    Źródło:
    http://www.technologyreview.com/business/23812/