Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Golf IV 1.9 TDI źle pali na zimnym silniku

mel_laguska 28 Sty 2012 20:02 167224 118
  • #91 28 Sty 2012 20:02
    darion 999777
    Poziom 2  

    kapsel85-------zaworek zwrotni nic ci nie da, przerabiałem ten temat, rozrusznik też wyciągałem. Brak mi czasu i chęci by to załatwić. Na czujniku od temperatury cieczy jak masz nowszą kostkę to pod nr 1 masz prądowy, a pod 3 masę. przecięcie jednego kabelka spowoduje efekt zdjętej kostki z czujnika, że pali od strzału!!! ew jak chcesz się bawić to poprowadź kable do kabiny, przetnij jeden z dwóch kabelków i w kabinie załóż włącznik, by na zimnym lub po postoju rozłączać sygnał z czujnika i po starcie włączaj ponownie!!! można założyć przekaźnik, że przy starcie będzie przerywał sygnał, lecz nie potrzeba by na jedno odpalanie z rana zakładać przekaźnik, gdyż przy każdym zapalaniu będą ci grzały świece i silnik skakał na 1000 obrotów. Bo tak jak u mnie nie potrzeba tego uruchamiać na mrozach i po kilkugodzinnych postojach!!
    Ewentualnie trzeba jeszcze przerobić pompę paliwa w baku- nie sprawdzałem jeszcze!!

  • Relpol
  • #92 28 Sty 2012 21:08
    xyro
    Poziom 24  

    Przychodzi zima i mrozy to zaczynają wychodzić te perełki z 100 tyś przebiegu :P a na poważnie. Jeżeli auto na ciepłym zapala i pracuje ok i bez dymienia to aby zapalało bez problemu trzeba:
    -ciśnienie sprężania, najprostrza rzecz do sprawdzenia a powie nam dużo o kondycji silnika
    -świece żarowe, sprawdza się albo opór albo grzanie na wymontowanej, to że pobiera prąd nie znaczy że jest ok
    -paliwo, z dobrej stacji w zimie, przed pompą a za filtrem warto dodać przeźroczysty plastikowy przewód i popatrzeć rano czy cofa paliwo do baku, ewntualnie spróbować postawić samochód ostra z górki tak żeby przód był niżej, jak pomoże to dodać zaworek zwrotny
    -kąt wtrysku, do sprawdzenia vagiem
    -przy pompkach właściwe ich ustawienie po demontażu oraz zastosowanie nowych oringów i uszczelek pod wtryski
    -nowy filter paliwa przed zimą
    -sprawny akumulator i rozrusznik
    -diagnostyka komputerem i nie tylko błędów ale sprawdzenie wszsytkich ważniejszych wartości tzn opór czujników przy danej temperaturze, kąt wtrysku, dawka paliwa, obroty silnika, masa zasysanego powietrza itp

    Dobry mechanik w 20 min znajdzie awarie. Kiepski zacznie pół samochodu wymieniać.

  • Relpol
  • #93 28 Sty 2012 21:35
    Sztomel
    Poziom 34  

    Wymieniłeś wszystkie przyczyny usterek ale gwarantuję, że zajmie to więcej niż 20 minut - przynajmniej na tym przykładzie. (nie żebym był złośliwy ale tak prosto z życia).

  • #94 29 Sty 2012 11:36
    xyro
    Poziom 24  

    Fakt, że mając farta wystarczy 20 min (dużo powiedzą wartości odczytane z komputera), ale nie ukrywam, że można i cały dzień szukać a na koniec okaże się, że ecu walnięte albo masa kiepska :) taki urok pracy mechanika.

  • #95 02 Lut 2012 20:14
    Grzegorzxxx
    Poziom 12  

    Witam, też męczę się świecami ponieważ kiedy przyszły te mrozy strasznie odpala golfik 1.9 TDI 90 KM,oczywiście chmura ropy z wydechu, miałem tego dosyć dzisiaj pomierzyłem miernikiem świece i jedna miała przerwę wymieniłem i w celu sprawdzenia czy idzie na nie prąd podłączyłem między masę i przewód do świec żarówkę. Tak myślę że minęło około 3h odkąd wróciłem z pracy(auto w garażu), ale po przekręceniu stacyjki niestety podgrzewania nie było być może jeszcze silnik nie ostygł, jednka po odpaleniu oczywiście bez problemu mimo odłączonych świec , lampka zapaliła się odrazu na jakiś czas, ja wiem ok 2 minut poczym gaśnie, czyli dogrzewanie zaraz po odpaleniu jest ok chociaż nie wiedziałem że to aż tak długo działa. Jutro rano ponownie spróbuję jeśli wszystko ostygnie no i temperatura będzie grubo poniżej zera:/ oby wszystko działało jak należy.

  • #96 02 Lut 2012 22:15
    darekvw19
    Poziom 2  

    Cześc, mam pytanie czy wie ktoś gdzie mozna kupić nowe swiece do podgrzewacza cieczy w vw golf 4 tdi. 2002r. to już 10 lat, wiec mysle ze jesli takie podgrzewacze mają działać jak nalezy to swiece tez co jakis czas powinno sie zmienic.Tym bardziej skoro świeca żarowa ma swój czas eksploatacji to od podgrzewacza również. W dwóch sklapach z cześciami do jakich zadzwoniłem nie mają, znalazłem dopiero w sklepie serwisu VW, tam mają ale koszt jednej to 87 zł, wiec troche drogo. Wiec jesli ktoś wie gdzie mozna kupić taniej niech da znać. Pozdro


    I coś o świecach żarowych zapłonowych które też zamierzam zmienic, a jak patrzałem na allegro to długości są różne jedni piszą 91mm np. bosh czy beru92, a inni podaja wymiar 97mm. wszystkie do tego samego samochodu, wiec jak to jest czy ma to jakies znaczenie.

  • #97 04 Lut 2012 11:50
    starter55
    Poziom 24  

    Swiece nie dobiera sie tylko na zasadzie pojemnosci i roku produkcji silnika

    dokladniej dobiera sie po typie silnika np dla diesla 1.9 sdi 1Y, lub 1Z 1.9 tdi, oraz jesli ktos zna mocy silnika.

  • #98 16 Kwi 2012 13:04
    keradker
    Poziom 10  

    Czytam już któreś forum na temat złego palenia zimnych TDI. Mam problem podobny - silnik ALH, przebieg 130tys. km i muszę również jak jest zimny kilkakrotnie zakręcić zanim zapali. Jak ciepły - palenie na dotyk, żadnych innych niepokojących objawów odpukać nie ma. Również trochę powymienianych elementów (opisanych przez poprzedników) i dalej to samo, czyli trochę za długie te kręcenie rozrusznikiem.
    Czy ktoś z Was może rozgryzł problem, bo mam wrażenie że to usterka typowa, powtarzająca się-tylko gdzie ona w tych naszych rechotach siedzi?! :| Pozdrawiam oczywiście

  • #99 20 Maj 2012 14:26
    krzysztof3u
    Poziom 2  

    Witam wszystkich nawiązując do tematu u mnie to samo się dzieje na zimnym silniku też nie chce palić po pewnym kręceniu dopiero zapala. I co było przyczyną u Pani? Też posiadam Golfa z silnikiem ATD. Pozdrawiam

  • #100 15 Lut 2013 01:11
    prezes0071
    Poziom 7  

    Witam cos wiadomo w Pani sprawie jak sie rozwiazala?

  • #101 17 Lut 2013 00:52
    dan0031
    Poziom 10  

    Witam

    Ostatnio miałem problemy z wypadaniem zapłonu, zdarzało się że mimo wymienionych kabli i świec często wypadał zapłon na 2 cylindrze.
    Wyczytałem na forum, że warto zrobić pomiar ciśnienia sprężania.
    A więc wykręciłem świece, wyjąłem bezpiecznik do pompy paliwa, sprzęgło do dechy, gaz do dechy i kręcę silnikiem. Ziomek w tym czasie wciskał do każdego otworu po kolei miernik. Za każdy, razem wyszło niecałe 15 atm. Dodam, że silnik był porządnie rozgrzany i pomiar nastąpił ok 30min po jego wyłączeni (myślę, że nie zdążył za mocno wystygnąć).
    Pytanie - czy takie wyniki nie są aby odrobinę za wysokie?

    Dalsza sprawa. Po pomiarze i po założeniu świec i kabli samochód nie chce odpalić! Niby załapie zapłon ale zakaszle i dalej trzeba go kręcić rozrusznikiem. Dławi się ale zapalić nie chce.. Co może być przyczyną? Wywaliła jakaś uszczelka czy co?

  • #102 27 Mar 2013 12:05
    keradker
    Poziom 10  

    Problem przynajmniej w moim przypadku rowiązany...to po prostu był rozrusznik! Po wymianie pali jak to mówią od strzału w największe mrozy a stary rozrusznik, oryginalny zregeneruję jak znajdę czas. On jednak miał (ma) już jakieś opory, widocznie to kilkukrotne kręcenie również powodowało zbyt bogate dawkowanie paliwa i ono w pierwszym momencie powodowało kopcenie z rury :) Ot i tak...a pisali mądrzy ludzie tu i ówdzie, że to wina rozrusznika ale jakoś nie chciało mi się w to wierzyć, pozdrawiam ;)

  • #103 26 Lip 2013 21:08
    krzysztof3u
    Poziom 2  

    Witam wszystkich u mnie sprawa się rozwiązała uszczelniacze na pompo wtryskach. I teraz jest wszystko oki. Aj Ci mechanicy wszyscy każdy tylko kasę by wyciągał. Pozdrawiam

  • #104 01 Lut 2014 12:10
    turo204
    Poziom 9  

    A ja mam toledo 2 1,9 TDI 110 KM i chyba silnik AHF.
    Elektrycy powiedzieli, że wszystko ok, grzanie świec, świece, rozrusznik rozbierany i też ok.
    Akumulator nowy 74ah 680A, i pali mi tak po nocy w mocne mrozy

    http://www.youtube.com/watch?v=Le-sPkuVgoI

    A potem od strzału, im dłużej stoi tym gorzej pali. I szczerze nie wiem czego się chwytać. Myślę, że na początek tak jak pisał xyro czyli sprawdzenie ciśnienie na tłokach. Ale na zimnym silniku czy na ciepłym?

  • #105 20 Kwi 2014 11:26
    m.marcin
    Poziom 17  

    Nie wiem co elektrycy faktycznie sprawdzali ale tak jak pokazuje film brak "mocy - prądu" w trakcie rozruchu. Jest przysiad napięcia który wskazuje na brak odpowiedniego styku na łączach przewodów, oczywiście o ile faktycznie akumulator i rozrusznik są sprawne.
    Jak to wygląda u ciebie na dzień dzisiejszy " turo204" ?

  • #106 21 Maj 2014 13:35
    xyro
    Poziom 24  

    Nie będę posta przepisywał. Recepta na nie-palenie jest wyżej. Wszystko można sprawdzić bez wymiany na nowe tylko trzeba wiedzieć jak ;)

  • #107 14 Cze 2014 14:58
    bombellwr
    Poziom 7  

    Witam mam taki problem rano próbowałem odpalić auto (bora1.9 tdi 115) i nic z tego kręci jak talala ale nie odpala nawet nie próbuje spróbowałem z plakiem i jak jest plak to łapie a bez ani mrumru więc myślę że nie dostaje paliwa tylko dlaczego ? gzie są bezpieczniki i sterowniki od pompy paliwa ?

  • #108 03 Lip 2014 09:01
    cichy81
    Poziom 2  

    Miałem to samo-w moim wypadku padła pompa paliwa w baku. :cry:

  • #109 05 Lip 2014 19:10
    speckom
    Poziom 12  

    wymiana kompa albo mapy startowe u tunera zrobic i powinien odpalac od strzała

  • #110 07 Lip 2014 11:22
    xyro
    Poziom 24  

    I Jak auto użytkowane w mieście to się po 20-50 tyś dwumas zbuntuje. To że wszyscy tak robią nie oznacza, że to jest ok. Silniki vw na PD MUSZĄ mieć sprawny rozrusznik i akumulator-to podstawa, w dalszej części PD do sprawdzenia i kompresja. Jak pompki już lekko niedomagają to prościej mapy startowe zmienić, ale jest to już tylko półśrodek, choć skuteczny-do czasu.

  • #111 20 Lip 2014 06:00
    slawek5t
    Poziom 12  

    Tak jak kolega wyżej pisze.... Golf 4 ma troche zrąbane mapy startowe i jak obroty rozrusznika spadną poniżej 250obr/min to dawka drastycznie maleje i dlatego auto ciezko pali.
    Regeneracja rozrusznika, wymiany Aku pomogą ale na pewien czas.
    Poprawienie map w sterowniku pomoże na stałe.

    To zmniejszanie dawki ma na celu wedlug koncernu VW chronic dwumase...

    Zmiana map to najlepszy wybór ktory pomoże raz a dobrze.


    edit :
    Powyższy sposob jest zalecany dopiero gdy inne wazne warunki zostaną spełnione. Wypisze je:
    - dobre i sprawne świece żarowe
    - dobre czujniki temp
    - dobrze ustawiona pompa
    - dobry kąt wtrysku
    - dobry rozrusznik i akumulator
    - szczelny uklad paliwowy

    Dobrze ustawiony diesel pali jak benzyna. Koniec kropka.

  • #112 22 Paź 2014 18:37
    bastek1006
    Poziom 9  

    Witam popsuta była pompki paliwa w baku cisła powietrze jak był pełny bak to palił normalnie .

  • #113 30 Lis 2014 17:21
    losmen
    Poziom 2  

    Golf 4, silnik 1,9 AXR 101 kM, 2002 r, przebieg 235 000 km.

    Problem wygląda następująco:
    Samochód ciężko pali głównie na zimnym silniku, tak jakby nie dostawał wogóle paliwa lub układ był zapowietrzony. Problem nie ma określonej częstotliwości (czasem dzieje się to codziennie a czasem raz na 2-3 tygodnie) Silnik albo nie chce od razu zapalić i trzeba kręcić ok 3 razy po ok. 10 sekund, albo zapali i dosłownie po sekundzie gaśnie. Do tego nawet gdy zapala od razu to czasem jakby nierówno zaskakuje. Pompke w zbiorniku słychać nie za każdym razem a z upływem czasu coraz rzadziej, jednak problem z zapalaniem pojawiał mi się nawet wtedy gdy było ją słychać. Przed pojawieniem się problemu było ją słychać zawsze.
    Co pomaga? Po kilku krotnym przekręcaniu kluczyka nie było już problemu, jednak dzisiaj nawet po tym się pojawił. Jeżeli przytrzymuje dłużej rozrusznik (tak jakby już na zapalonym silniku), wtedy samochód nie gaśnie i załapie.
    Byłem u mechanika na VAG'u. Obstawia pompowtryski (wartości na II -1,8, na IV -3, reszta zbliżona do 0). Na razie próbuje szukać innych "tańszych rozwiązań"

    Problem trwa już kilka miesięcy. Jednak w leci nie było to takim problem żeby chwile go pokręcić, teraz przy niskich temperaturach już nie jest tak lekko.
    Na razie próbuje szukać innych "tańszych rozwiązań" Z góry dzięki za pomoc

  • #114 04 Gru 2014 20:49
    maestrus
    Poziom 15  

    losmen napisał:
    Golf 4, silnik 1,9 AXR 101 kM, 2002 r, przebieg 235 000 km.

    Problem wygląda następująco:
    Samochód ciężko pali głównie na zimnym silniku, tak jakby nie dostawał wogóle paliwa lub układ był zapowietrzony. Problem nie ma określonej częstotliwości (czasem dzieje się to codziennie a czasem raz na 2-3 tygodnie) Silnik albo nie chce od razu zapalić i trzeba kręcić ok 3 razy po ok. 10 sekund, albo zapali i dosłownie po sekundzie gaśnie. Do tego nawet gdy zapala od razu to czasem jakby nierówno zaskakuje. Pompke w zbiorniku słychać nie za każdym razem a z upływem czasu coraz rzadziej, jednak problem z zapalaniem pojawiał mi się nawet wtedy gdy było ją słychać. Przed pojawieniem się problemu było ją słychać zawsze.
    Co pomaga? Po kilku krotnym przekręcaniu kluczyka nie było już problemu, jednak dzisiaj nawet po tym się pojawił. Jeżeli przytrzymuje dłużej rozrusznik (tak jakby już na zapalonym silniku), wtedy samochód nie gaśnie i załapie.
    Byłem u mechanika na VAG'u. Obstawia pompowtryski (wartości na II -1,8, na IV -3, reszta zbliżona do 0). Na razie próbuje szukać innych "tańszych rozwiązań"

    Problem trwa już kilka miesięcy. Jednak w leci nie było to takim problem żeby chwile go pokręcić, teraz przy niskich temperaturach już nie jest tak lekko.
    Na razie próbuje szukać innych "tańszych rozwiązań" Z góry dzięki za pomoc


    Trochę może Cię pociesze i oby okazało się że nie taki diabeł straszny...
    1. Podaj przebieg (nie ma reguły ale między 200-300tys. najczęściej się już ujawnia).
    2. Powiedz czy PD były wyjmowane z gniazd a jeśli tak to czy założone były nowe uszczelniacze (komplety)?
    3. Korekty nie są dobre ale MIESZCZĄ się w NORMIE.

    Robiłem remont swojego AJM i spotkało mnie to samo. Jutro mogę potwierdzić czy diagnoza była słuszna ale tak sądzę. Objawy były takie, że jak temp. spadła do 5 stopni i niżej muszę kręcić go 2 razy - 1 raz 10 sek. i potem za 2 razem zapala po 5 sek. Jak zimniej to nawet 3-4 razy trzeba kręcić :-(

    Sprawdziłem wszystko co możliwe włącznie z ponowną regulacją PD i kątów wyprzedzenia zapłonu (regulacja na górze na kole wałka rozrządu - jest na wielu forum opisane). Ale nie o tym do rzeczy:

    Zdjęta została dzisiaj ponownie pokrywa i wyjąłem 1 PD (dodam, że dawki było wszystkie około -0,3mg a kąty -0,7/-0,3/-0,1/-0,5 - tak około ;)). Ku mojemu ZDZIWIENIU nowy komplet uszczelek PD (oryginały zakupione w AUDI) z jakiegoś powodu wyglądał jakbym wyjął go "krowie z gardła" - sparciały gorzej niż te, które wyjąłem po przejechaniu ponad 300 tys... (te górne uszczelki, największe) - sklep i zakup nowych tym razem BOSCH. Wszystko skręcone (zimny) odpalił od strzała jak za dawnych czasów... Dzisiaj zostawiony poza garażem na noc. Zobaczymy rano... Na 99% musiało zalewać gary i to było też powodem, że po pół minuty od odpalenia puszczał dymka... (biało/szary). DYMEk utrzymywał się około 3-5 minut potem wszystko było OK - nie kopcił...

    Myślę, że skoro masz PD to może być dla Ciebie ostatni gwizdek... Moje gniazda PD wyglądają już "średnio ciekawie" i rozważam nawet ponowne zwalenie głowicy i regenerację gniazd PD (mosiężne) :-( Impreza nie tania ale jeżeli ma się zamiar jeździć warta zachodu. PS: przy wym. uszczelek koniecznie też należy zakupić 4 nowe śruby do montażu PD (nie używaj starych broń Boże).

    Pozdr.

    Dodano po 56 [minuty]:

    slawek5t napisał:


    edit :
    Powyższy sposób jest zalecany dopiero gdy inne wazne warunki zostaną spełnione. Wypisze je:
    - dobre i sprawne świece żarowe
    - dobre czujniki temp
    - dobrze ustawiona pompa
    - dobry kąt wtrysku
    - dobry rozrusznik i akumulator
    - szczelny uklad paliwowy

    Dobrze ustawiony diesel pali jak benzyna. Koniec kropka.


    Zgadzam się ze stwierdzeniem i dodam, że mój palił nawet bez żadnej świecy żarowej przy -20 (i nie tylko ten jeden).

    Ważne aby podkreślić ostatni punkt szczególnie w przypadku PD (uszczelniacze - jutro potwierdzę swoją diagnozę ;))

  • #115 05 Gru 2014 16:15
    losmen
    Poziom 2  

    1. Podałem przebieg, 235 000 km
    2. Za mojej "kadencji" nic w tym samochodzie nie robiłem, chyba że poprzedni właściciel

    U mnie problem był niezależnie od tego czy na zewnątrz była temp. +30 czy poniżej 0. Działo się dokładnie to samo.
    Na razie zmieniłem zawór zwrotny przy filtrze paliwa. Przez 2 dni problemu nie ma, zobaczymy co będzie dalej.
    Jeżeli dalej będzie problem to czepie się pompki w zbiorniku a jak i to nie pomoże to zostaną uszczelniacze.

  • #116 05 Gru 2014 21:06
    jarewa
    Poziom 31  

    Załóż wężyk paliwowy przezroczysty na powrocie z silnika a będziesz widział czy na 100% uszczelniacze

  • #117 02 Sty 2015 21:29
    maestrus
    Poziom 15  

    losmen napisał:
    zmieniłem zawór zwrotny przy filtrze paliwa. Przez 2 dni problemu nie ma, zobaczymy co będzie dalej.

    I jaki efekt?

  • #118 18 Sty 2016 12:37
    grassi20
    Poziom 1  

    Witam,
    podepne się pod temat ponieważ również mam problem z uruchomieniem na zimnym silniku. Golf 4 115 KM AJM. Silnik odpala po wielkich bólach dopiero za 3, 4 razem. Świece żarowe ok. Jak już odpali to przez 5 min strasznie kopci na biało niebiesko. Uszczelniacze pod pompkami zostały wymienione.Niepokoi mnie dawka paliwa na zimnym silniku cyl 1 -1,6 cyl 2 -0,42 cyl 3 -1,27 cyl 4 +2,99. Jak się rozgrzeje to dawki wygladają tak: cyl 1 -0,26 cyl 2 -0,38 cyl 3 +0,24 cyl 4 +0,42. Turbina idzie do regeneracji, czy kopcenie może być przyczyna uszkodzonej turbiny? Czy z dawek paliwa odczytam uszkodzony pompowtryskiwacz? z góry dziękuje za pomoc

  • #119 18 Sty 2016 14:32
    maestrus
    Poziom 15  

    Kolego grassi20,

    Domyślam się, że pisząc o dawkach masz na myśli korekty na PD, które odczytujesz. Twoje wcale nie są takie złe jakby się mogło wydawać... Warto wiedzieć, że korekty nie świadczą o tym w jakim stanie są pompki ale o tym w jakim stanie są Twoje cylindry ponieważ dawki na "+" oznaczają, że cylinder jest nieco słabszy i dlatego są one większe a na "-" oznaczają i cylinder jest mocniejszy i dawka jest redukowana. Co prawda na zimnym na 4 mieścisz się w granicach ale widziałem już takie i nie było problemów z odpalaniem... Turbina oczywiście może być przyczyną kopcenia ale jednak szukał bym gdzie indziej... - powietrza w doprowadzeniu paliwa (nieszczelność) albo zalewania cylindrów.

    Osobiście ponieważ przerabiałem temat zaczął bym od uszczelki pod filtrem paliwa - u mnie była pęknięta i kopcił na biało bardzo mocno po odpaleniu przez około 20-30 sekund może minutę. Po tym czasie przestawał. Teraz też kopci ale już mało - nieporównywalnie. Po wym. uszczelki pod filtrem zaczął palić tak: https://www.youtube.com/watch?v=7nW2nYU1C0Q

    Wcześniej musiałem go 3-4 razy kręcić dłużej i odpalał za 3 razem przy -7-(-15).

    Przyczyna była jednak gdzie indziej -> uszczelniacze miałem nowe na PD ale wymontowałem je jeszcze raz... okazało się, że już przy wsadzeniu nowych zostały one uszkodzone (ostre rany w otworach w głowicy). Dorobiłem sobie klin aby zatkać wlot do cylindra szczelnie i papierem 400/800/1000 delikatnie zeszlifowałem powierzchnie gdzie przylegają oringi do głowicy. Niby wytarcia w kształcie pół-księżycy są nie zbyt wielkie to jednak ostre ranty zrobiły swoje. Po założeniu drugiego kompletu pali po 2-3 obrocie wału (czyli względnie dobrze) --> przesiąki są mniejsze i nie kopci tyle co wcześniej choć wciąż co nieco jest (porównując do czasów świetności gdy miał 120kk nie 700 jak teraz). :) Mierzyłem wcześniej wszystkie ciśnienia na pompie z baku i na tandem pompie, założyłem też dwa dodatkowe zawory zwrotne ale ostatecznie na 100% i z pełnym przekonaniem stwierdzam, że właśnie oringi PD były problemem.

    Sprawdź uszczelkę pod filtrem jak mówię a potem wym. oringi jak to nie pomoże (oszlifuj koniecznie gniazda - bardzo lekko aby pozbyć się ostrych rantów i wciskaj oringi na olej).