Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz 2W,J-067, TBA820M

Matan. 14 Lis 2009 12:37 11802 48
  • #31 14 Lis 2009 12:37
    Matan.
    Poziom 9  

    Kupiłem potencjometr ale ma 100kΩ czy będzie się taki nadawał ? a i mam dylemat bo są 3 ząbki i jak rozpoznać gdzie plus a gdzie minus i gdzie masa ?

  • Sklep HeluKabel
  • Pomocny post
    #32 14 Lis 2009 12:43
    omicronNs
    Poziom 21  

    Hmmm z tego co mi wiadomo to do regulacji wzmocnienia na wejściu stosuje się potencjometry logarytmiczne ze wzg. na logarytmiczną charakterystykę interpretacji mocy wyjściowej wzmacniacza przez ludzkie ucho. Jedno ze skrajnych to masa drugie skrajne wejście sygnału a środek to wyjście. Oczywiście jeżeli masz duży potencjometr osiowy i wyprowadzenia są w jednej linii, jeśli kupiłeś jakiś montażowy do daj fotkę. 100k też powinien działać, aczkolwiek może trochę tłumić dźwięk.

  • #33 15 Lis 2009 10:18
    Matan.
    Poziom 9  

    Powiem tak przylutowałem ten potencjometr i oto efekty:
    Gdy jest na minimum cichutko słychać muzykę gdy minimalnie przekręce to slychać głośniej ale bez żadnego charczenia gdy dam jeszcze troszeczkę głośniej to jest już głośno ale głośnik charczy , jak myślicie jak bym zastosował potencjometr o 50Ω lub mniejszym to by to coś dało?

  • Sklep HeluKabel
  • #34 15 Lis 2009 10:50
    enraged
    Poziom 17  

    Nie. Na tym potencjometrze co masz (100k) można równie dobrze ustawić zakresy z 50k i więcej, co dodatkowo może tylko ZMNIEJSZYĆ amplitude sygnału. Zmień ten scalak i zobaczymy, bo widzę, że kombinujecie jak przysłowiowy "koń pod górę" zamiast sprawdzić epicentrum tym bardziej że TBA820M kosztuje 1PLN z groszami...

  • #35 16 Lis 2009 10:18
    Matan.
    Poziom 9  

    Myślę, że układu nie miałem jak uszkodzić, ale jeśli kosztuje on około 2 zł i jest dostępny w zwykłym elektronicznym, to zakupię i wymienię.
    ==================================================================

    Teraz nie wiem co się stało, bo podłączyłem wszystko pod zasilacz 10,5V i tak głośnik głośno buczy, ale muzyka w ogóle nie chce grać i po chwili coś zaśmierdziało. Obawiam się, że spaliłem wzmacniacz, ale napięcie to od 6-16 V. Gdy podłączę baterię 8V, to nic nie gra, nawet głośnik nie buczy. Możliwe, że spaliłem tym zasilaczem cały wzmacniacz?

  • #37 16 Lis 2009 18:42
    Matan.
    Poziom 9  

    Najlepiej to kupie nowy wzmacniacz i jak będą jakieś problemy to napisze .

  • #38 24 Lis 2009 19:02
    Matan.
    Poziom 9  

    Witam kupiłem ten nowy wzmacniacz wszystko ładnie polutowałem i mam mały problem bo wzmacniacz cicho gra nawet gdu wmontowałem potencjometr,stawiam że to kable , i mam pytanie czy każe kabelki muże papierem sciernym zdzierać ? bo znalazłem jakieś kabelki po zasilaczu do kompa i nie wiem jak to z tym jest czy musze z każego kableka potraktować papierem ściernym? i są to kabelki raczej aluminiowe bo mają kolor srebrny.
    Czekam na pomoc

  • Pomocny post
    #39 24 Lis 2009 22:44
    Driver-
    Poziom 38  

    Matan. napisał:
    Byłem dzisiaj u kumpla i wlutowaliśmy wszystko wyczyszczaliśmy płytkę. kolega odczytał jakoś te rezystory i wyszło na to że było źle przylutowane...
    Widzę że zaczynasz bawić się elektroniką. Żeby samemu sprawdzić czy wszystkie elementy masz na swoim miejscu zapoznaj się z tym rezystory, zwracając szczególną uwagę na kod paskowy, z którego można odczytać wartości oporności rezystorów, w tym artykule masz opisane kondensatory. Przyda Ci się również na przyszłość ten Link, oraz ten Link. Przed podłączeniem zasilania każde urządzenie należy dokładnie sprawdzić, zwłaszcza czy elementy o właściwych wartościach są na właściwych miejscach, czy ich biegunowość jest właściwa. Ponieważ niewłaściwe podłączenie biegunów elementu (tych które mają je w jakiś sposób oznaczone) zwykle po włączeniu zasilana kończy się jego uszkodzeniem. Niezwykle wrażliwe na odwrotne podłączenie biegunów narażone są układy scalone, tranzystory i kondensatory elektrolityczne, oraz niektóre z diod np. diody zenera. Zamiana biegunów zasilania z zasilacza lub baterii również kończy się poważnymi uszkodzeniami zasilanych obwodów. Jedno z praw Murphy'ego mówi że "jeśli coś podłączymy źle, to prąd płynący w obwodzie uszkadza go tak aby poczynić jak największe szkody".
    Matan. napisał:
    są to kabelki raczej aluminiowe bo mają kolor srebrny.
    Nie są to kable aluminiowe, takich kabli praktycznie się nie stosuje, ponieważ aluminium bardzo źle się lutuje cyną, można lutować aluminium ale wymaga to stosowania specjalnych topników i stopów lutowniczych. Te kable które wyglądają jak aluminiowe w rzeczywistości są miedziane lecz każda żyła linki jest cynowana, stąd ma taki srebrzysty kolor. Możesz je wykorzystać do połączeń. Aby dobrze lutowała się miedź - końcówki kabli i elementów elektronicznych do lutowania oprócz cyny z topnikiem potrzebna jest jeszcze kalafonia. Kalafonia podczas podgrzewania (topienia cyny) służy do oczyszczania miedzi i cyny lutowniczej z tlenków, które uniemożliwiają wtopienie cyny w miedź. Przed nałożeniem roztopionej cyny na miejsce lutowania należy to miejsce odpowiednio przygotować przez tzw pobielanie. Pobielaniem nazywamy nanoszenie cienkiej warstwy cyny na miedź. Są na to dwa sposoby, jeśli używamy lutownicy transformatorowej to najpierw dotykamy grotem kalafonii lekko podgrzewamy do momentu aż kalafonia zacznie się topić, nabieramy na grot nieco kalafonii i wyłączamy lutownice, chodzi o to aby z grotu nie spłynęła kalafonia na skutek zbyt wysokiej temperatury, lecz na nim pozostała. Teraz mając na grocie kropelkę kalafonii możemy podgrzać miejcie lutowania roztopić cynę i zlutować połączenie. Drugi sposób stosuje się jeśli mamy pobielić np. końcówkę odizolowanego przewodu z drutu lub linki miedzianej, odizolowany przewód kładziemy na kalafonię i lekko podgrzewamy aby kalafonia rozpłynęła się po powierzchni wyjmujemy przewód z kalafonii i dopiero nakładamy roztopioną cynę aby jej cienka warstwa pokryła powierzchnie. Tak przygotowane miejsca są oczyszczone z tlenków i lut będzie "pewny". Niezwykle ważna jest temperatura lutu, którą po zlutowaniu i zastygnięciu cyny można rozpoznać po powierzchni zlutowanego punktu (obszaru). Jeśli miejsce lutowania jest srebrzyste i błyszczące temperatura była prawidłowa, jeśli lut ma powierzchnię ziarnistą (jak drobna kasza) temperatura była za niska, natomiast jeśli powierzchnia jest srebrzysta lecz matowa temperatura grotu była zbyt wysoka. Zbyt wysoka temperatura sprawia że cyna ciągnie się za grotem pozostawiając niewielkie spiczaste odnogi w miejscu oderwania grotu od roztopionej cyny. Ważna też jest ilość cyny na lutowanym miejscu nie może jej być zbyt mało - ostre przejścia widoczne na powierzchni i końcówce lutowniczej, ani zbyt duża objawiająca się wybrzuszeniami sięgającymi poza punkt lutowniczy, prawidłowo zlutowane miejsce to takie, na którym cyna ma płynne przejście od końcówki do obrzeży punktu lutowniczego. Obserwując powierzchnie po zlutowaniu szybko dojdziesz do wprawy i zaczniesz prawidłowo i pewnie lutować. Oczywiście mocno utlenione końcówki czy punkty lutownicze trzeba oczyścić drobnym papierem ściernym, nożem lub innym narzędziem które nie pozostawi grubych rys. Jak będziesz stosował kalafonię to nie będziesz musiał czyścic wszystkiego papierem ściernym a lutowanie stanie się przyjemnością :) Trzeba też pamiętać aby zbyt długo nie nagrzewać ścieżek ponieważ pod wpływem temperatury bardzo łatwo odkleją się od laminatu, można też przegrzać elementy.





    Matan. napisał:
    Witam kupiłem ten nowy wzmacniacz wszystko ładnie polutowałem i mam mały problem bo wzmacniacz cicho gra nawet gdu wmontowałem potencjometr,stawiam że to kable
    A ja stawiam na błędy montażowe. Napisz jakie masz źródło i napięcie zasilania, jeśli to bateria to czy jest sprawna, to znaczy czy ma odpowiednie napięcie po podłączeniu do wzmacniacza. Jakie jest źródło sygnału na wejściu wzmacniacza (komputer, odtwarzacz np. MP3 itp.). Zrób fotki zmontowanej płytki od strony elementów i ścieżek. Jeśli ktoś ma Ci pomóc to musi mieć możliwość bodaj oglądnięcia tego wzmacniacza. Nie wspomnę o innych danych np. napięciach na nóżkach układu scalonego. Piszesz tak jak by każdy był jasnowidzem.

  • #40 25 Lis 2009 18:31
    Matan.
    Poziom 9  

    Witam, zdjęcia dam później bo na razie nie mam aparatu,
    a więc tak, Napięcie które podaje to bateria 8,2V lub zasilacz 12V
    Jak już pisałem że kolega mi wcześniejszy wzmacniacz poprawiał , a teraz sam chce to wykonać i powstawiałem wszystko wg tamtej płytki ,a głośnik to 1W 8Ω więc z głośnikiem chyba wszystko dobrze szczególnie gdy jest nowy,
    Jak coś jestem w pierwszej klasie na profilu mechatronik, z tymi rezystorami i kondensatorami trochę łapie temat, mam tylko trochę problem z obliczaniem tej oporności właśnie, spróbuje policzyć te rezystory i później wstawię zdjęcia i napisze co i jak.
    pozdrawiam
    ps. dzięki za fatyge :)

    Dodano po 2 [godziny] 23 [minuty]:

    Zamieszczam zdjęcia płytki
    Źle dodane fotki usunąłem - https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2053101.html [Mirek Z]

  • #41 26 Lis 2009 01:34
    Driver-
    Poziom 38  

    Z tego co widzę to C2 jest źle wlutowany, zamienione bieguny, sprawdź to i przelutuj. Oporniki są na swoich miejscach. Od suwaka potencjometru do płytki na wejście (IN) daj kabel ekranowany Ekran do masy (-) przewód środkowy na C1. Również od źródła dźwięku do potencjometru kabel powinien byś ekranowany. Zapobiegnie to zakłóceniom typu brumy, szumy, trzaski itp. Jeśli głośnik masz bez obudowy to będzie odtwarzał dźwięk ciszej, ponieważ ciśnienie akustyczne jakie jest wytwarzane z przodu i z tyłu membrany bardzo szybko się wyrównuje, obudowa temu zapobiega.

  • #42 26 Lis 2009 17:28
    Matan.
    Poziom 9  

    na wcześniejszym wzmacniaczu,też 2W podłączyłem głośnik i wystarczająco grał ale charczał każy który bym nie podłączył głośnik to charczał ale tamten wzmacniacz coś zabardzo nie działa ale mniejsza z tym,


    Rzeczywiście nie zauważyłem tego przy C2,
    Jak rozumiem mam dać od potencjometra , przeprowadzić kabel od masy i go podłaczyć do C1 bo nie wiem czy dobrze rozumiem ?

    Dodano po 1 [godziny] 5 [minuty]:

    Przelutowałem ten kondensator ale bez zmian, jeżeli mógł bym prosić o jakiś prosty rysunek ja połączyć te wszystkie masy do czego

    Dodano po 1 [minuty]:

    I powiem jeszcze że na sucho głośnik połączony jeackiem gra głośniej niż przez wzmacniacz, nie mam pojęcia gdzie może leżeć błąd.

    Dodano po 1 [godziny] 34 [minuty]:

    Proszę o pomoc

  • Pomocny post
    #43 26 Lis 2009 17:32
    Driver-
    Poziom 38  

    Matan. napisał:
    na wcześniejszym wzmacniaczu,też 2W podłączyłem głośnik i wystarczająco grał ale charczał każy który bym nie podłączył głośnik to charczał

    Charczał ponieważ napięcie sygnału na wejściu było zbyt duże, powoduje to przesterowanie wzmacniacza i sygnał na wyjściu jest zniekształcony. Dlatego sygnał trzeba zmniejszyć potencjometrem.

    Matan. napisał:
    Przelutowałem ten kondensator ale bez zmian, jeżeli mógł bym prosić o jakiś prosty rysunek ja połączyć te wszystkie masy do czego

    Wzmacniacz 2W,J-067, TBA820M
    Masą w tym układzie jest ścieżka do której łączysz minus zasilania.

    Matan. napisał:
    I powiem jeszcze że na sucho głośnik połączony jeackiem gra głośniej niż przez wzmacniacz, nie mam pojęcia gdzie może leżeć błąd.
    Popraw jeszcze raz wszystkie punkty lutownicze, ponieważ niektóre nie wyglądają zbyt dobrze (kolor czerwony). Potraktuj wszystkie kalafonią nie tylko te na czerwono. Podczas lutowania odłącz (+) zasilania wzmacniacza.
    Wzmacniacz 2W,J-067, TBA820M
    Zielonym znaczyłem punkt lutowniczy, który jest dobrze zlutowany.
    Pomierz jaki prąd pobiera wzmacniacz i napisz jego wartość.

  • #44 26 Lis 2009 18:29
    Matan.
    Poziom 9  

    NIe bardzo rozumiem ten pierwszy schemat , wiem że to potencjometr i uziemienie ale z tymi kułeczkami nie czaje oco kaman, i te połaczenia są jakieś skomplikowane, jak już mówiłem nie wiele jeszcze wiem o elektronice.

  • #45 26 Lis 2009 20:19
    Driver-
    Poziom 38  

    Wzmacniacz 2W,J-067, TBA820M
    Te "kuleczki" to symbol przewodu w ekranie, można też oznaczać jak powyżej, w Googlach znajdziesz symbole elektroniczne i niezbędną podstawową wiedzę bez problemu, od tego trzeba zacząć. Symbol masy znasz, przewodów i punktów połączeniowych też (mam nadzieję), więc wykaż trochę inteligencji, pomyśl. Jeśli trzy przewody na krzyż to dla Ciebie jest skomplikowane, to ja wymiękam :)

  • #46 27 Lis 2009 09:24
    Matan.
    Poziom 9  

    Nie połączenia na krzyż nie są dla mnie skomplikowane,
    nie rozumiem tych symboli, spróbuje to po podłączać, ale nie jestem pewny czy mi się to uda,
    jak spróbuje napisze co i jak... ;)

  • #47 30 Lis 2009 08:35
    Matan.
    Poziom 9  

    Udało mi się to zrobić.W sensie że wzmacniacz działa :), poprawiałem wszystkie luty, zmieniłem jeacka i działa, a tego ekranowania nie rozkminiłem,ale jeszcze mam pytanko bo mam ten głośniczek 1W i w co go obudować na jaki sposób żeby był przejrzysty dźwięk , Co proponujecie ?

  • Pomocny post
    #48 01 Gru 2009 00:30
    Driver-
    Poziom 38  

    Gratuluję, jak mówi stare przysłowie "pierwsze koty za płoty"

    Matan. napisał:
    poprawiałem wszystkie luty, zmieniłem jeacka i działa,
    Jaki z tego wniosek :?: Trzeba od samego początku robić wszystko dokładnie. Ja mam takie zasady:
    1. praca myślowa ~50% wykonanie ~30%, sprawdzenie przed pierwszym włączeniem zasilania ~10% uruchomienie i regulacja ~10%,
    2. Ma być dokładnie i starannie, bo szkoda mi czasu żeby po sobie poprawiać,
    3. Ma być ładnie, żeby cieszyło oko moje i cudze jeśli robię dla klienta.
    Matan. napisał:
    a tego ekranowania nie rozkminiłem
    A kminku używałeś ?, najlepszy jest cały, bo mielony się nie nadaje :D A tak poważnie to dlatego że zbyt mało wnikliwie przyglądnąłeś się schematowi i symbolom ekranowania. Na każdym jest czarna kropka, punkt połączenia przewodu, od tego punktu połączenia idzie przewód do masy (_|_) wszystkie symbole masy traktuje się jak by były podłączone do wspólnego przewodu (są rysowane osobno aby nie zaciemniać schematu). Wynika z tego że i ekrany przewodów są ze sobą połączone. W praktyce należy je łączyć tak aby nie tworzyły zamkniętych pętli, w przeciwnym razie mogą powstawać nieprzewidziane zakłócenia. Ekrany (układów elementów przewodów), mogą być sztywne wykonane z blach, rurek mogą być elementami metalowej konstrukcji nośnej i przybierać różne formy - kubki, przegrody, pokrywy, obudowy itp. oraz giętkie - oploty, sploty, siatki, taśmy metalowe itd. Ekrany wykonywane są srebra, miedzi, żelaza, aluminium lub stopów metali. Wykorzystuje się też czasami powłoki grafitowe i inne przewodzące. Ekranowanie stosuje się wszędzie tam gdzie chcemy uniknąć zakłóceń pochodzących ze źródeł obcych lub aby uniknąć wpływów i wzajemnych zakłóceń miedzy układowych. Prawidłowe ekranowanie jest więc bardzo ważne, zależne od potrzeb, od tego co przed czym się ekranuje i na ile ma być skuteczne. Przewody zwykle ekranuje się ekranami giętkimi, rzadziej sztywnymi lecz również się je stosuje. Do przewodów ekranowanych zalicza się również kable koncentryczne i symetryczne w ekranie, różnią się od pozostałych tym ze podaje się ich parametry a w szczególności ich główny parametr jakim jest impedancja falowa. Impedancja falowa jest ważna w układach prądu zmiennego gdzie wyjścia i wejścia połączone linią (kablem) wymagają wzajemnego dopasowania impedancji podczas przesyłu sygnału.
    Matan. napisał:
    ten głośniczek 1W i w co go obudować na jaki sposób żeby był przejrzysty dźwięk , Co proponujecie ?
    Zahaczyłeś już o akustykę, więc o następną trudną dziedzinę i następny temat do przetrawienia. Osiągniecie odpowiedniego dźwięku z jakiegokolwiek głośnika to "wielka sztuka". Najprostszym sposobem jest wykonanie płaskiej sztywnej ogrody, im i większa i sztywniejsza tym lepsza, lub kolumny głośnikowej. Oczywiście przy głośniku o tak małej mocy nie ma co cudować i robić jakiejś wielkiej kolumny. Praktycznie cokolwiek zrobisz co nie będzie przypominało plastikowego dziadostwa do komputera, zawsze będzie lepsze. Wszystko zależy od tego do czego chcesz to wykorzystać, jeśli tylko do eksperymentów to wystarczy kawałek sklejki 5÷8mm o wymiarach 50X50cm i sprawa załatwiona.

  • #49 01 Gru 2009 15:39
    Matan.
    Poziom 9  

    Będę próbował z tym głośnikem, co do tego schematu to myślałem że odręcznie narysujesz w jakimś programiku schemat ale nie w formie technicznej żeby łatwiej było pojąć mi ale ok :)

    Dzięki Wam wszystkim a w szczególności Tobie Driver,
    będę niedługo kupował wzmacniacz 2x po 10W i będę próbował składać jak będą problemy to będę pisał . ;)
    Pozdrawiam