Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Texa PolandTexa Poland
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Częste blokady kotła "ERR 01"

07 Lis 2009 17:37 8288 13
  • Poziom 21  
    Jestem użytkownikiem kotła Zeus Victrix Superior i sterownika SuperCAR. I byłbym szczęśliwy, gdyby nie problem z blokadą zapłonu, która pojawia się nieregularnie. Bywa kilka dni spokojnie, a bywają dni w których trzeba resetować kilkakrotnie. W pażdzierniku serwisant robił roczny przegląd i nic nie wymyślił. Doszliśmy tylko do wspólnego wniosku, że nie jest to wina gazu. Mam czekać aż całkiem padnie. Czy ktoś zetknął się z tym problemem? I co może być przyczyną?
  • Texa PolandTexa Poland
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Kod 01 w tym kotle to zapłon bez powodzenia, czyli brak prądu jonizacji lub zbyt niski ten prąd.
    1. Czy kocioł podczas przeglądu został sumiennie wyczyszczony i wyregulowany bo to może być przyczyną. Zwłaszcza wyczyszczenie komory spalania oraz elektrod zapłonowych i jonizacyjnej. Właściwa odległość po między elektrodami zapłonowymi.
    Czy kocioł był regulowany podczas pierwszego uruchomienia oraz przeglądu na analizator spalin. Czy masz wydruki z analizy spalin.
    2. Chwilowe zaniki lub skoki napięcia zasilającego kocioł też mogą być przyczyną tego problemu. Ważna jest też polaryzacja zasilania (faza zero) jak również żeby był bolec ochronny podłączony.
    3. Utrudniony wyrzut spalin lub zasys powietrza też może tym się objawiać.
    4. Może być usterka modułu zapłonowego lub kontroli płomienia.
    Pozdrawiam.

  • Moderator na urlopie...
    Czy był sprawdzany system spalinowo - powietrzny?
    Niech serwisant użyje analizatora do sprawdzenia dojścia powietrza do kotła
  • Poziom 21  
    Muszę stwierdzić, że zarówno serwisant uruchomiający kocioł, jak też robiący przegląd, byli bardzo sumienni i wykonali wszelkie pomiary i regulacje. Wydruków nie posiadam, ponieważ są odsyłane do Immergasu. Moje podejrzenia wiążą się raczej ze złym stykiem czegoś. Coprawda sprawdzaliśmy jakość połączeń z zaworem gazu i cewką zapłonową, ale wszystko wygląda jak nowe. Natomiast stwierdziłem (co jeszcze wymaga potwierdzenia), że w temperaturze kotłowni powyżej 15 C (podgrzałem kotłownie termowentylatorem) jeszcze nie musiałem resetować. Zobaczę co będzie dalej.
  • Texa PolandTexa Poland
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Też mam podobny problem z tym nieszczęsnym kotłem.
    Wymieniłem elektrody zapłonowe, gdyż wydawało mi się, że uszkodzona jest izolacja ceramiczna i iskra występuje w dziwnych miejscach. Po tej operacji 3 tygodnie kocioł działał bez zarzutu, a teraz znowu siada. Już sam nie wiem co z tym zrobić. Dodam, że kocioł pracuje na propanie.
  • Poziom 21  
    Zaobserwowałem następujące zjawisko. W momencie załączania się kotła pojawia się płomień (słychać zawór), pochwili zawór robi pf i płomień gaśnie. a po drugim razie pojawia się "ERR 01". Zmierzone napięcie na końcówkach zaworu w momencie załączania = 19 V, a po "pf chlup" zero. Po paru resetach, kocioł pracuje poprawnie, aż do następnego załączenia.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Obstawiam jonizację. Zaryzykuj wymianę.Sprawdz też przewód od elektrody do płyty. Może gdzieś po drodze jest uszkodzony?
  • Poziom 21  
    Wezwany serwisant wziął pod lupę wszystkie sugestie, ale trafił na czas w którym kocioł pracował poprawnie i w żaden sposób nie udało się wywołać "ERR 01". Narazie obserwuję działane kotła próbując wykluczyć elementy sprawne. Obecnie wydaje się (co trzeba jeszcze potwierdzić), że gdy temperatura w kotłowni jest powyżej 15 st C, kocioł funkcjonuje prawidłowo. Natomiast poniżej tej magicznej wartości, zaczynają się problemy.
    Wydaje się, że zawór gazu i moduł zapłonowy są sprawne.Brak schematu ideowego płyty sterującej utrunia bardzo badanie.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Schematu ideowego płyty głównej nie znajdziesz (tego producent nie udostępnia nawet swoim serwisantom, i tak jest z reguły we wszystkich markach). Mamy jedynie schematy ogólne, które często są bardzo pomocne, oraz schematy okablowania kotła i opisy złącz na płycie.
    Jeśli chodzi o działanie temperatury otoczenia, to może być zespół gazowy (jego cewki), płyta główna (np. tak zwany zimny lut), jak również transformator zapłonowy. Miałem podobny przypadek, i była to wina zespołu gazowego (cewki dostawały czasami chwilowej przerwy w trakcie otwierania gazu) i zdarzało się to głównie po nocy gdy kocioł startował po dłuższym okresie postoju i był zimny. Po wymianie zespołu gazowego problem ustąpił. Było to w kotle VICTRIX 24 kW. W tym modelu na początku było parę podobnych przypadków (potwierdzonych przez IMMERGAS). Być może u ciebie jest podobnie, chociaż ty masz inny model kotła kondensacyjnego.
    Ja bym sprawdził jeszcze przekaźniki na płycie głównej (zdarza się że wysiadają) i objawia się to różnymi problemami (w zależności od tego który to przekaźnik). Parę razy miałem że to wada przekaźnika powodowała kod 01.
    Jeśli kocioł jest na gwarancji, to porozmawiaj z twoim serwisantem, niech dla próby podmieni na początek płytę główną i poobserwować co się będzie działo.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Dzięki. Też podejrzewam zimny lut na płycie. Przekażniki też mogą być, ale nie ma jak sprawdzić. Dziś sprawdzałem i wyczyściłem świecę kontroli płomienia, bo kocioł odpala i przez chwilę jest płomień by po paru sekundach zgasnąć.Nie wiem czy dobrze kombinuję, bo chcę sprawdzić napięcie na płycie podczas startu i podczas pracy. Serwisanta wezwę, jak całkiem wysiądzie, bo człowiek jest mocno zapracowany i nie chcę go trudnić napróżno. Zadzwonię do niego w sprawie płyty.
  • Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Płomień zapala się i po nie całych 10 sekundach (zwykle 7-9 sekund) gaśnie, czy tak? Jeśli tak , to jest to prawie na pewno problem z jonizacją (może być elektroda kontroli płomienia (elektroda jonizacyjna), przewód jonizacji, płytka. Na początek zmierz prąd jonizacji. W tym celu będzie potrzebny mikroamperomierz na prąd stały. Mikroamperomierz włączasz szeregowo z elektrodą jonizacyjną na przewodzie jonizacji. Elektroda jonizacji to ta co nie daje iskry, tylko siedzi w płomieniu i kontroluje płomień. Uwaga! Jeśli byś się pomylił, to na drugiej elektrodzie (zapłonowej) występuje wysokie napięcie rzędu kilku tysięcy woltów. Zmierz prąd bezpośrednio po pojawieniu się płomienia, po chwili gdy już płomień się ustabilizuje na palniku, i dobrze by było gdybyś zdołał zmierzyć bezpośrednio przed wyłączeniem awaryjnym palnika. Prąd będzie bardzo mały, rzędu paru µA.
    Przyczyną błędnego odczytu płomienia i w efekcie kodu 01, mogą być też problemy z instalacją elektryczną zasilającą kocioł:
    1. Odwrócona polaryzacja (zamieniona faza z zerem).
    2. Złe połączenie styku zerowego.
    3. Brak uziemienia kotła (brak bolca ochronnego w gnieździe zasilającym kocioł, bolec nie podłączony, lub nie łączy).
    4. Duża różnica potencjałów (napięcie) po miedzy zerem a uziemieniem (po między przewodem zerowym w gnieździe zasilającym kocioł, a bolcem ochronnym). Zmierz to napięcie. Jeśli jest dobrze, to nie powinno tu być napięcia, lub występujące napięcie jest bardzo niskie.
    Przyczyną kodu 01 może być też nie właściwa regulacja kotła (mieszanka powietrze-gaz), przez co może płomień być niestabilny, odrywać się od palnika, i w efekcie płynie zbyt mały prąd jonizacji lub zanika. Reguluje się to na podstawie zawartości CO2 w spalinach.
    I jeszcze jedno. Napisałeś że kocioł pracuje na propanie. Może masz mieszankę propan-butan, i za dużo butanu w mieszance. Kotły powinny pracować na samym propanie, a dopuszczalna zawartość butanu w gazie płynącym do kotła to 10%, po wyżej tego zaczynają się problemy. Nigdy nie jest tankowany czysty propan (zawsze jest jakaś nieduża domieszka butanu). Jako że propan paruje łatwiej niż butan, gdy się gaz kończy w butli pozostaje dużo butanu, który przy kolejnym tankowaniu miesza się z nowym gazem dając każdorazowo mieszankę o coraz większej zawartości butanu.
    Jak masz mało gazu w butli, to mieszanka też zawiera zwiększoną zawartość butanu z powodu jak wyżej co może być przyczyną problemu. Skład mieszanki można łatwo określić z wykresu prężności gazu na podstawie ciśnienia gazu w butli i jego temperatury (temperatury butli).
    A może masz nową butle pierwszy raz tankowaną która była wcześniej za azotowana. W takich przypadkach też występują podobne problemy, i jedynym lekarstwem jest systematyczne doregulowywanie kotła do czasu całkowitego opróżnienia azotu z butli.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Dziękuję za bardzo szczegółowe informacje, które z pewnością wykorzystam.
    Co do ostatniej kwestii, to kocioł na propan- butan i ten sam problem widziałem w innym poście (mauri_b), tuż za moim. Szkoda że nie ma na tym forum podziału na grupy tematyczne, żeby nie powielać problemów.
    Co do mojego problemu. Po wyjęciu i dokładnym wyczyszczeniu elektrody kontroli płomienia, narazie kocioł pracuje bezproblemowo. Będę to kontrolował i sprawdzał.
    Chciałbym jeszcze ustawić minimalną temperaturę krzywej na -20 st C ( tak jak proponujesz w innym poście ), tylko nie znam kodu do ustawień serwisowych M 5.
    Zastanawia mnie ewentualny wpływ temperatury na takie zachowanie się kotła. Wiem że rozszerzanie i kurczenie może powodować zmianę odległości elektrody od płomienia, ale są to zmiany mikroskopijne.
  • Pomocny post
    Specjalista - systemy grzewcze
    Witam.
    Zmiana odległości elektrod pod wpływem rozszerzalności termicznej to na pewno nie to jest przyczyną problemu. Ale np. tak zwany zimny lut na płycie może raz łączyć lub nie, nawet pod wpływem nie dużej zmiany temperatury.
    Jednak ja bym się bardziej teraz przyjrzał temu gazowi. Pisałeś że problem występował gdy było chłodniej w kotłowni, a więc z pewnością również na zewnątrz gdzie stoi butla z gazem. Takie problemy jak u ciebie bardzo często występują na gazie płynnym, zwłaszcza gdy jest mało gazu w butli, butla była wielokrotnie już tankowana. Temperatura otoczenia ma bardzo duży wpływ na skład odparowującego gazu, oraz jego ciśnienie parowania.
    Ile czasu już użytkujesz tą butle, i ile razy mogła być już tankowana. Zobacz na wskaźniku ile procent gazu jest w butli. Jak możesz to zmierz temperaturę butli i odczytaj ciśnienie gazu w butli (manometr umieszczonym na butli), to określimy zawartość butanu w mieszance.
    Jeśli chodzi o kod do poziomu serwisowego, to niestety nie mogę go udostępniać nikomu z poza technicznego serwisu autoryzowanego Immergas.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Witam ponownie. Od mojego postu z 11 listopada kocioł pracuje bez zarzutu. Nie wiem na 100%, co było przyczyną występowanoa "ERR 01". Stosując się do sugestii Rysia, sprawdziłem prąd płynący przez elektrodę jonizacjną, przyjrzałem się dokładnie lutowaniom na płycie, podociskałem wtyki i niczego złego nie znalazłem.
    Wydaje mi się, że najbardziej prawdopodobną przyczyną występowania tego błędu, był zły kontakt na połączeniu eletktrody jonizacyjnej z przewodem idącym na płytę. Jest w takiej plastykwej obudowie, którą można rozłączyć podważając dwoma cienkimi wkrętakami boczne ścianki.I chyba po tym zabiegu, usterka znikła.
    Dzięki za zainteresowanie i rady.