Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kolejny zegarek Nixie LC-513

Limonit 07 Lis 2009 21:18 14652 24
  • Kolejny zegarek Nixie LC-513

    Witam.

    Wykonałem sobie zegar Nixie, miałem lampki w szafie. Jest to kolejny taki projekt, własciwie jakich wiele.
    Stelaż nie jest w tej chwili wykonany zbyt starannie, nie jestem w tym dobry. Kombinuje, jak to zrobić lepiej.
    Opis konstrukcji. Zasilanie 9-12V (pobór pradu ok 200mA, bezpiecznik 315mA), lampy około 160V przez znaną tu przetwornice na NE555. Uzyty mikrokontroler Atmega8. Do niego poprzez magistralę I2C podłączony DS1307. Podtrzymywany bateryjnie przy pomocy CR2032. Na tej samej magistrali jest jeszcze termometr ADT75 (w SO8).Wszystko sobie ładnie lata. Lampy sterowane dynamicznie (multiplekowane). Katody steruje stary, dobry 74141 w wersji radzieckiej. Anody kontroluje układ dwóch tranzystorów: SGSP239 i BF493. Ten pierwszy to MOSFET wygrzebany gdzies na allegro. '493 jest ogólnie znany.
    Zegarek posiada budzik, zrobiłem 2 wersje. W pierwszej sygnal realizuje buzer na 5V połaczony bezposrednio z pinem procka przez rezystor 22R, żeby był mniej przeraźliwy. W drugiej, tej ze zdjęć, dźwieku nie ma. Dzieki DS1307 mamy równiez datę, a od siebie dodałem automatyczną zmianę czasu zimowy/letni. dodatkowo konfigurowalna opcja przyciemniania zegarka w nocy, zeby nie raził i nie przeszkadzał.
    Napięcie 5V dla logiki oczywiscie pochodzi z 7805.
    Elektrycznie jest bardzo podobny do zegarów z tej strony: http://limonit.abajt.pl/ , które robiłem wcześniej. Jednak tu jest podtrzymanie, mnijeszy procesor, mnijesza płytka.
    Płytki w układzie "kanapki" łączy 15 styków (4 do sterowania 74141 + 2 do jego zasilania + 4 do anod + wysokie napiecie + 3 do przycisków + dodatkowa masa do przycisków). Płytki wykonane na zamówienie w firmie Merkar.
    Lampki LC513 - miałem je już i po prostu chciałem zagospodarować. Osadzone sa na płytce obrócone o ok. 5*, żeby prezentowały sie troszkę ciekawiej. :)
    No i to chyba tyle, zegarek działa jak należy. Chętnie odpowiem na pytania.

    Kilka zdjęć:
    Kolejny zegarek Nixie LC-513 Kolejny zegarek Nixie LC-513 Kolejny zegarek Nixie LC-513 Kolejny zegarek Nixie LC-513

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Limonit
    Poziom 13  
    Offline 
    Limonit napisał 127 postów o ocenie 304, pomógł 1 razy. Mieszka w mieście Wwa. Jest z nami od 2007 roku.
  • Szafy Rack
  • #2
    Hokoczu
    Poziom 18  
    Powiedz ile się wykosztowałeś. I nie prawda że "jak wiele", każda konstrukcja jest unikalna.
  • #3
    Limonit
    Poziom 13  
    Ile? Hmmm...
    Nie bardzo mogę, bo zrobiłem dwa i jeden dostał kolega w prezencie. No i się dowie, bo dostał link. Jeśli to, Tomciu, czytasz, to pozdrawiam :)
    Ale tak: za płytki, komplet do dwóch zegarów z wysyłką było równe 100zł, czyli na zegarek wychodzi 50zł (zapewne sporo, ale robię mało projektów i nie chce mi się bawic we własna produkcję, wykonali je ładnie, a miejscami jest około 10-12 mils). Reszta co jest użyte, to mniej więcej napisałem, ceny można sprawdzić. Podstawki pod lampy to listwa łamana z gniazdami pod goldpin (Z-BL). A "obudowa" to kawałki listewki za 5,50 z OBI.
  • Szafy Rack
  • #4
    1MAc
    Poziom 16  
    Można prosić wsad i schemat? Zgrabny projekt :-)
  • #5
    Limonit
    Poziom 13  
    Schemat jest niestety tylko w mojej głowie, ale mam projekty płytek w eagle, które tu zamieszczam.
    Wsad jest, proszę uprzejmie.

    Z grubsza opisałem jakich elementów nalezy użyć, więc w zasadzie powinno się dać zmonotowac na podstawie płytek. Przetwornica dla lampek na NE555 jest tutaj na forum dobrze opisana, więc nie opisuję szczegółowo (ja uzyłem tranzystora IRF640, ma mniejsze Rdson niż 740, wytrzymuje do 200V, dioda to 1N4936, poza tym standard).
    I2C podciągnięta rezystorami 4K7, reset i przyciski wg uznania od ok. 1k do 10k. Układ w DIP8 to DS1307, w SO8 to ADT75 (może byc LM75). Jest uwaga, niestety, nie przewidziałem tego. Stabilizator nieco sie grzeje, poprzez ściezki ogrzewa termometr, który po paru minutach pracy znaczyna oszukiwac o kilka stopni w górę. :|
    Punkty E$3 i E$4 połczyć zworą.

    Płytka nr 2. Jak pisałem, lampki LC513, tranzystory male :) to BF493S, duże to SGSP239 (w zasadzie może być każdy MOSFET N z napięciem 200V i więcej). Rezystory do dzielnika 100K (dolne, niebieskie) / 560K (górne). Neonówka przez 200K. Rezystory przy anodach lamp 1,5K (mozna poeksperymentować z innymi). E$28-29 zwora.
    Scalak to 74141, pod nim kondensator 100n oraz dla ozdoby dioda LED 3mm i rezytsor dla niej. Może tego nie być, wyglada dość średnio a nieco obiąża 7805.

    I uwaga, być może jeszcze mają dokumnetacje w Merkarze do tych płytek. Wtedy cena jednej to ok. 10 zł. Jeśli ktoś będzie chciał sobie zrobić, to warto tam spytać. Pozdrawiam.
  • #6
    madart
    Poziom 25  
    Mógłbyś przybliżyć nam jak zrobiłeś tą zmianę z czasu letniego na zimowy?
  • #7
    Matejkos
    Poziom 20  
    Projekt ładnie wykonany :) możesz powiedzieć coś więcej na temat tego przyciemniania w nocy w jaki sposób to realizujesz ?
  • #8
    Einherjer
    Poziom 11  
    Gdzie kupiłeś tulejki, które pracują za podstawki do lampek ? Jakoś nie mogę nigdzie takich upolować.
  • #9
    sobieraj_100
    Poziom 12  
    Witaj :-) . Czy tych desek na podstawkę nie można przyciąć w sposób nie rażący niedbalstwem ?
  • #10
    maliniak80
    Poziom 16  
    Bardzo ładnie zrobiony zegarek, jaką planujesz obudowe? Robie podobny zegar na wydłubanych z cokołów Lc-516 z tym ze wyswietlane będą sekundy no i mam problem z "duchami" i nie wiem czemu sie tak dzieje ze przy zrownolegleniu katod wszystkich lampek i zapaleniu jenej z nich "na krotko" potrafi świecić jeszcze inna lampka tylko duzo słabiej albo tylko cześc cyfry innej lamki jest widoczna i to nie zawsze ciągle tej samej bo za kolejnym włączeniem potrafi zapalić sie w połowie inna lampka, zwarcia wykluczam bo ich nie ma wszystko pomierzyłem, pomaga tylko znaczne ograniczenie prądu lampek (1-1,2mA) wtedy zapala sie tylko ta własciwa. Macie moze jakieś inne sprawdzone "antyduchy"?

    sory za obudowe bo nie doczytałem, myślałem ze to "tak na szybko" coś pozbijałeś z deseczek :D
  • #11
    Limonit
    Poziom 13  
    Witam.

    Odpowadam wszystkim.
    Przyciemnienie - jak napisałem lampy sa przemiatane, jedna świeci około 2ms (może 4, nie pamiętam, którą wersję zrobiłem w koncu, ale czasy 2-4ms się sprawdzały). Czyli jest kolejka, kazda po 2ms i od nowa. Przyciemnianie polega na pominięciu co drugiej kolejki, lampki sumarycznie świeca połowę krócej, co wygląda jak przyciemnienie.
    Zmiana czasu. No cóż, tu się nie wykazałem. Są zahardkodowane daty i kiedy przyjdzie moment zmiany (czyli zgodzi się data i godzina) to godzinę zminiamy. Problemu nie ma, kiedy z 2 robimy 3. W drugą stronę jest dodatkowo ustawiana flaga, że tego dnia zmiana już była. Daty sa wkodowane do 2012.

    Czy dało się równo przyciąć? Nie. Po pierwsze mam dwie lewe ręce. Nie robię sam płytek, obudowa to dla mnie koszmar. Umiem jakoś polutować i zaprojektować. Po drugie nie mam narzędzi prawie. Piłki nie mam, listwy ciąłem wyrzynarką. W zakresie obudowy przyjmuję wszelka krytykę, poszukam firmy, która mi to zrobi na zamówienie a ja tylko poskładam.

    Duchy :) Tu nie mam sprawdzonej metody. Obawiałem się tego, ale strzeliłem taki czas odświeżania i duchy sie nie pojawiły. Zwykle są, kiedy za szybko przemiatamy lampki. No ale kiedy robimy to za wolno, to zaczyna byc widoczne migotanie. Przy 6 lampach jest trudniej dobrać. Czasem jeszcze dochodzi taki problem, że w pewnym zakresie częstotliwości lampki piszczą. Polecam eksperymenty. Słyszałem też że wine może ponosić układ '141, kieyd przełącza się za wolno. Dobrze jest gasić wszystkie lampy (na anodach i katodach) w momencie przełączania. W końcu zostaja stopnie sterujące anodami. Być może trzeba przyspieszyc ich działanie, coś gdzieś rezystorem podciągnąć, zwięszyc prady przełaczające.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Einherjer napisał:
    Gdzie kupiłeś tulejki, które pracują za podstawki do lampek ? Jakoś nie mogę nigdzie takich upolować.


    Te dostałem w sklepie AVT pod nazwą: listwa Z-BL łamana jednorzedowa. Same tulejki trzeba z niej wydłubac, nie jets to szczególnie trudne. Faktycznie ciężko to kupic. Chyba w TME też coś takiego mają. Uwaga, podobne są również listwy na podstawki precyzyjne, ale gniazda sa mniejsze i lampy nie wchodzą.
  • #12
    Judas
    Poziom 13  
    Witam,

    bardzo fajna konstrukcja. Podoba mi się pomysł ze zmianą czasu letni-zimowy. To się raczej rzadko spotyka w zegarkach DYI.

    A co do tulejek to podpowiem, że bardzo dobrze spisują się wydłubane tulejki ze złącz DB25 itp. Łatwo takie złącze rozebrać no i mamy od razu 25 tulejek :)

    Pozdrawiam
  • #13
    madart
    Poziom 25  
    Jednym z lepszych sposobów na duchy jest bias dla lampek. Do każdej katody doprowadzasz przez szybką diodę np. 1n4148 napięcie z dzielnika lub stabilizowane na diodzie zenera. Napięcia mają wartość od 60 - 90V lub trochę więcej. Zależy od lamp.
  • #14
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #16
    maliniak80
    Poziom 16  
    Cytat:
    Jednym z lepszych sposobów na duchy jest bias dla lampek. Do każdej katody doprowadzasz przez szybką diodę np. 1n4148 napięcie z dzielnika lub stabilizowane na diodzie zenera. Napięcia mają wartość od 60 - 90V lub trochę więcej. Zależy od lamp.


    własnie eksperymentuje z tym układem o którym piszesz, duchy znikły :D po podłączeniu samych diod katodami (anody razem) Tylko lampki teraz jasno swiecą a ograniczenie prądu powoduje "rozmywanie sie" cyferek, moze skoryguje to za pomocą samego softu co by lampki w nocy nie oswietlały mi pokoju
  • #17
    Scruffie
    Poziom 10  
    Mam pytanie, a mianowicie jakich innych lamp można by użyć do tego projektu? Zależało by mi głównie na lampach pionowych.
  • #18
    Limonit
    Poziom 13  
    Scruffie napisał:
    Mam pytanie, a mianowicie jakich innych lamp można by użyć do tego projektu? Zależało by mi głównie na lampach pionowych.


    Będą pasowały Z566M. Przody lamp wypadna po stronie przycisków. Nalezałoby zmienić program (odwrotna kolejność lamp, trochę inaczej wybrowadzone cyfry). Poza tym wszystko może zostac jak jest.
  • #20
    Limonit
    Poziom 13  
    Trudno powiedzieć. Nie ma jak za bardzo sprawdzić. Spodziewam się pewnie odchyłki max. kilka sekund na miesiąc. Chodzi sobie juz kilka czy kilkanascie dni i nic nie wskazuje na duży błąd.
    Dokładność mniej zależy od układu bardziej od kwarcu jaki będzie uzyty. Myślę, że w kartach katalogowych znajdziesz informacje.
    Wybierając DS1307 kierowałem się nie tyle dokładnościa czy funkcjami, co łatwością zastosowania podtrzymania bateryjnego (dedykowany pin układu).
  • #21
    krzycho123
    Poziom 31  
    Scalaki RTC są praktycznie wszystkie tam samo dokładne , najlepsze są te z wbudowanym precyzyjnym kwarcem (nie pamiętam modelu ale zdaje się Dallas takie ma) a w przypadku reszty wszystko zależy od użytego kwarcu .
    Wbrew pozorom rozrzut parametrów jest spory .
  • #23
    pawelcb33
    Poziom 24  
    Gratuluję projektu, Limonit-> mógłbyś zrobić spis elementów do twojego zegarka lub wrzuć schemat bo chyba będę się zabierał za niego a na płytce brak jest wartości elementów.
  • #24
    pawelcb33
    Poziom 24  
    Pytanie do kolegów, czy ktoś wykonał już ten zegar ?
    Zrobiłem go ale potrzebuję ustawienie fusebitów do atmegi, kolego Limonit możesz zrobić zrzut ustawienia fuses, był bym wdzięczny bo zegarek mam już zmontowany.