Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przeróbka prostownika trójfazowego

08 Lis 2009 09:39 11347 45
  • Poziom 16  
    Wykopałem ostatnio w garażu stary bułgarski prostownik służący chyba do ładowania wózków akumulatorowych. Na płycie czołowej są bezpieczniki (3x8A i 1x 80A), voltomierz,amperomierz, pokrętło do wyłącznika czasowego oraz nagwintowane gniazda do podłączenia przewodów wyjściowych. Na tabliczce udało mi się rozszyfrować dane wyjściowe 24V/70A. Trochę żal że tak stoi i nic nie robi więc szukam pomysłu na co można by to przerobić. W związku z tym że nie mam auta z instalacją 24V więc raczej do ładowania takich akumulatorów mi się nie przyda, ale jeśli by ktoś miał pomysł jak zrobić płynną regulację, to do ładowania akumulatora 12V już by się nadał, a i może dał by radę wspomóc rozruch. Może ktoś ma lepszy pomysł? Czekam i liczę na Waszą inwencję twórczą.
    Przeróbka prostownika trójfazowego
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Zaraz pójdę rozkręcić to ustrojstwo i zobaczymy co w nim siedzi.

    Dodano po 1 [godziny] 34 [minuty]:

    A więc (jak mawiał mój ś.p. nauczyciel polskiego nigdy nie zaczynaj zdania od...) sytuacja wygląda następująco: trafo z trzema cewkami (po jednej na fazę) z którego wychodzą trzy przewody (zero jest wspólne) do prostownika selenowego i dalej już jednym przewodem "wyprostowany" prąd idzie do wyjścia. Nie opisuję tu sterowania bo to typowy układ z jednym przekaźnikiem wysterowanym mechanicznym wyłącznikiem czasowym. Z nowości cewki posiadają odczepy dzięki czemu będzie można zmienić w pewnym stopniu napięcie wyjściowe. Niestety na tą chwilę nie mam wolnego siłowego przewodu z wtyczką więc parametry prądu na poszczególnych odczepach będą znane jutro. Jak odblokuje się możliwość wstawiania obrazków wkleję kilka zdjęć wnętrza.
  • Użytkownik obserwowany
    Zrób regulacje na 3 tyrystorach i 3 diodach.
    Gruby drut na wierzchu?
    Bez zdjęcia się nie obejdzie.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 16  
    Ufff wreszcie się udało. Przewody dochodzące do złącz końcowych mają
    średnicę ok 4mm (oczywiście bez izolacji)
    Przeróbka prostownika trójfazowego Przeróbka prostownika trójfazowego Przeróbka prostownika trójfazowego Przeróbka prostownika trójfazowego
  • Poziom 27  
    Widać na uzwojeniu kilka kilka wyprowadzeń. Może po pomierzeniu napięć udałoby się wykombinować połączenie na interesujące Cię napięcie. Inna sprawa to regulacja prądu ładowania. Chociaż nie jestem zwolennikiem tego typu regulacji to w tym przypadku najłatwiejsza byłaby chyba regulacja na pierwotnym - na triakach. Można taki układ zrobić ( wiele razy opisywany na ELEKTRODZIE ) albo kupić.

    Radziłbym jednak zacząć od sprawdzenia płyt selenowych. Bardzo możliwe ze ze starości diabli je wzięli (a jeśli były kiedyś przeciążane to na pewno ). Wtedy cała para w gwizdek.
  • Poziom 16  
    Zastąpienie ich diodami nie nastarczy żadnych problemów. Generalnie koszt 1szt (50A) to ok 20PLN. Z radiatorem też nie będzie problemu bo znajomy ma skup złomu, a tam...oj jeśli tylko ktoś ma smykałkę do majsterkowania i trochę czasu :D.
  • Poziom 27  
    No to powodzenia i do roboty:!::idea::D
    Gdy coś to pisz.

    Kto pyta to podobno nie błądzi:?: Co najwyżej wywiodą go w pole:D:D:D
  • Użytkownik obserwowany
    Nie dalej jak jak 2 tyg temu robiłem taki sam na 1 fazę.
    Spokojnie.
    Tam było 12 V na głównym i odczepy co 1V na dodatkowym.
  • Poziom 32  
    KdF napisał:
    Na tabliczce udało mi się rozszyfrować dane wyjściowe 24V/70A. Trochę żal że tak stoi i nic nie robi więc szukam pomysłu na co można by to przerobić. do ładowania akumulatora 12V już by się nadał, a i może dał by radę wspomóc rozruch. ]

    Witam .
    Masz kolego porządny transformator i szkoda by było go zmarnować . Można na nim zrobić solidny rozruch do samochodów oczywiście z funkcją ładowania akumulatorów .
    Na uzwojeniu wtórnym jest sporo odczepów i podobnie jak kol. " romo " uważam , że będzie tam napięcie 12V . :D
    Prostownik selenowy z tytułu swojego wieku możesz od razu wyrzucić , diody 50A w przypadku funkcji rozruchu będą za małe , ja bym wstawił trzy diody 100A i trzy tyrystory 100A do tego sterownik i masz regulację prądu po stronie wtórnej . Odradzam regulację po stronie pierwotnej ( temat wielokrotnie wałkowany na forum ) . :?:
    Pomierz te napięcia na poszczególnych odczepach i daj znać a na pewno coś wymyślimy . :D
    Pozdrawiam .
  • Poziom 27  
    Do funkcji >ładowanie< można przy takiej mocy wykorzystać tylko uzwojenia jednej fazy i wtedy regulacja prądy jest potrzebna tylko dla tej fazy.

    Robiłem takie prostowniko-rozruchy ponad 20 lat temu gdy na rynku takich nie uświadczyłeś. Przeważnie do samochodów ciężarowych. Ze względu na brak akumulatorów. Robiłem na trafach gotowych produkowanych do jakichś dzwigów czy wind blokowych - wyprzedawanych w Warszawie w jakiejś firmie na ul. Rydygiera (jak dobrze pamiętam).
  • Poziom 22  
    Po co mu spawarka jak migomat kupi za 200zł.
    Rób prostownik z rozruchem. Miałem robić też na trafie 20A, ale koledzy mi wytłumaczyli, ze 20A to za mało na rozruch. A Ty masz 70A!!
    Rób prostownik i nie myśl nawet o żadnych spawarkach

    Przy pomiarach uważaj na napięcie międzyfazowe! Jedno małe zwarcie i Cię to zabije!!
  • Poziom 16  
    Co do spawarki Baaks chyba czytasz mi w myślach. Ostatnio kupiłem na Allegro niemiecki migomat 200A (mowa o amperach SI a nie chińskich z Power Super Turbo itp), w śmiesznej cenie więc skupię się na prostowniku z rozruchem. Dzisiaj swój dzień musiałem poświęcić na wożenie dziecka po rentgenach ale od jutra ruszam do boju. Jak tylko sprawdzę odczepy dam znać.
  • Poziom 22  
    Cytat:
    Zwróć uwagę że napięcie wyjściowe po mostku musi być około 17 - 18V i przy próbie odpalenia tym samochodu może paść komputer pokładowy lub inne elementy instalacji elektrycznej na której jest zabudowana elektronika.Wielu producentów ostrzega przed próbami odpalania samochodu z matki.Można taki samochód tylko odpalić pożyczając prądu od kolegi kablami rozruchowymi z jego samochodu.Na dzień dzisiejszy możesz matką odpalić Fiata 126 ,125, Wołgę Warszawę i Syrenę oraz kombajn zbożowy.

    Chyba, że masz jakieś starsze auta na stanie.
    Możesz zrobić prostownik do szybkiego ładowania, ale rozruch czasem się przydaje.
  • Poziom 16  
    Napięcia pomierzone.A oto wyniki badań:
    1 13.5V
    2 15.4V
    3 16.0V (odczep do którego był podłączony prostownik selenowy)
    4 16.5V
    5 18.5V

    Teraz wyrazy podziękowania dla "elektromechanika" i "Starego 1952"za ostrzeżenia co do selenu,ale do rzeczy:
    Podłączyłem sprzęt do napięcia,wycofałem się na z góry upatrzone pozycje i start.......
    Selenowe fajerwerki były super, ale dzięki kolegom byłem przygotowany.
    Wracając do pomiarów są to dane z jednej cewki i oczywiście po odłączeniu prostownika (no może tego co z niego zostało)
    P.S
    Nie było aż tak źle, w końcu nawet nie wywaliło bezpieczników.
  • Poziom 27  
    Masz super sprawę. Masz połączenie uzwojenia wtórnego w gwiazdę. do 3 końców uzwojeń podłącz 3 diody zamocowane na jednym radiatorze ( wykorzystaj napięcie 16V ).

    Jeden przewód roboczy do złącza gwiazdy drugi do radiatora diod i masz >rozruch< gotowy.

    Co do ładowania - możesz zrobić regulator prądu na tyrystorze albo nie lubiany przeze mnie i chyba nie tylko ale dużo łatwiejszy na pierwotnym. Oczywiście doładowania w zupełności wystarczy wykorzystać uzwojenie 1 fazy.
    Do ładowania prądem jedno połówkowym można wykorzystać diodę od rozruchu. Gdybyś chciał ładować dwu połówkowym możesz zastosować gotowy mostek lub założyć 4 dużo mniejsze diody.:idea:
  • Użytkownik obserwowany
    Jak połaczy w gwiazdę to będzie miał 28v Wtórnego i 1,7x mniejszy wtórny prąd.
    Raczej w trójkąt.
  • Poziom 16  
    Romoo ma chyba rację. Do tej pory podłączony był w gwiazdę na odczepach 16V co dało na wyjściu z prostownika 24V
  • Poziom 32  
    romoo napisał:

    Raczej w trójkąt.

    W trójkąt też będzie za dużo ok.20V .
    Najlepiej by było przezwoić uzwojenie wtórne od nowa . :?:
  • Użytkownik obserwowany
    Nie - można w trójkąt i sterownik tyrystorowy.
    Ja z tego wyciskam 750A zwarciowego DC.- znamionowy 80A.
    Mam na sprzedaż chwilowo jeden.

    Masz 18,5V z czego 3V odpadnie na prostownik i masz pełna regulację 1 potencjometrem.
  • Poziom 16  
    Może szalonej różnicy to nie da ale jeszcze w zanadrzu są odczepy 13.5V.
  • Poziom 32  
    Z oczepów 13.5 V po połączeniu w trójkąt wychodzi mi 19.3V minus te załóżmy 3V ( ja bym założył 2.1 - 2.5 V ) to daje nam 16.3V DC trochę za dużo . :?:
  • Poziom 16  
    Fakt. Napięcie ładowania w samochodzie dochodzi tylko do ok 14.5V
  • Użytkownik obserwowany
    Połaczenia wtórne w gwiazdę - podnosi napięcie o 1,73x.

    NP.Przeróbka prostownika trójfazowego
  • Poziom 16  
    A co z połączeniem w trójkąt? Szczerze mówiąc gwiazda to "pikuś" ale trójkąt??? Nie do końca wiem jak by to miało wyglądać.
  • Poziom 32  
    romoo napisał:
    Połaczenia wtórne w gwiazdę - podnosi napięcie o 1,73x

    W ten sposób obliczymy wartość napięcia międzyfazowego .
    Na szybkiego wyliczyłem wartość nap . DC po wyprostowaniu mostkiem 3 - fazowym na odczepach 13.5V przy połączeniu w gwiazdę i wychodzi mi bez odliczenia spadków na diodach 31.4 V , przy połączeniu tych samych odczepów w trójkąt 19.3 V .
    Te dane świadczą , że oryginalnie ten transformator był przewidziany do napięć 23 - 35 V DC licząc spadki napięć na selenach ok. 8V . :?:
    Połączenie transformatora w trójkąt to też " pikuś " zobacz :
    http://www.noratel.pl/?dzial=techniczne&id=24
  • Poziom 15  
    W tójkącie to ok, natomiast jak połączysz wtórne w gwiazdę to napięcie będzie 2,34 fazowego . Pzdr...
  • Poziom 27  
    Ludzie !!!! Czy wy czytacie zanim zaczniecie pisać???? Napisałem wyraźnie PODŁĄCZYĆ 3 DIODY NA JEDNYM RADIATORZE > czyli połączone galwanicznie.

    Zależnie od diod >zwykła czy R będzie na mostku łączącym uzwojenia -a na radiatorze + lub odwrotnie.

    Do KdF
    Jak jeszcze nie skumałeś to się odezwij to Namaluję Ci jakieś arcydzieło.:idea::D
  • Poziom 32  
    elektromechanik napisał:
    Ludzie !!!! Czy wy czytacie zanim zaczniecie pisać???? Napisałem wyraźnie PODŁĄCZYĆ 3 DIODY NA JEDNYM RADIATORZE > czyli połączone galwanicznie.

    Ludzie wbrew pozorom umieją czytać , to co Ty kolego proponujesz to jest prostownik jedno połówkowy . :!:
    My mamy na myśli prostownik trzy - fazowy pełno okresowy ( sześcio pulsowy ) . :?:
  • Poziom 27  
    Stary1952 napisał:
    elektromechanik napisał:
    Ludzie !!!! Czy wy czytacie zanim zaczniecie pisać???? Napisałem wyraźnie PODŁĄCZYĆ 3 DIODY NA JEDNYM RADIATORZE > czyli połączone galwanicznie.

    Ludzie wbrew pozorom umieją czytać , to co Ty kolego proponujesz to jest prostownik jedno połówkowy . :!:
    My mamy na myśli prostownik trzy - fazowy pełno okresowy ( sześcio pulsowy ) . :?:


    Do rozruchu ? Po kiego grzyba?
    Wiem co proponuję i co to jest jedno połówkowy. Napisałem to w swoim poście. Można 6 pulsowy w dodatku tyrystorowy pełno sterowany. Tylko po co:?::?::?: Chyba żeby autorowi max skomplikować całą sprawę i wpędzić w koszty. Mnie się wydaje ze chce sobie zrobić sprzęt który mu się może od czasu do czasu przydać a nie komplikować życie. Przy γ trzeba by zmieniać uzwojenie bo za duże napięcie. Jedynie w Δ tylko jeszcze raz zapytam PO CO.