Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa mobilnej anteny CB do odsłuchu - kilka pytań

ma3-4ysz 09 Nov 2009 22:09 12016 8
    ma3-4ysz
    Level 24  
    Witam!
    W tej dziedzinie jestem zielony, dokształcam się od pewnego czasu ale nadal mam kilka pytań.
    Posiadam samo radio ONWA 2 bez gruszki i anteny a chciał bym je umobilnić w moim starym wozie - wykonując antenę (z Waszą pomocą).
    Radio będzie pracować tylko w trybie odbioru. Załatwia to "emulator gruszki". Schemat zdobyłem rozkręcając mikrofon kolegi. Emulator zrobiłem z 5-pinowej wtyczki klawiatury AT łącząc piny pierwszy z piątym:
    Ponadto zabezpieczy to stopień mocy przed uszkodzeniem przy przypadkowej próbie nadawania na niedopasowanej antenie.

Do budowy anteny posiadam zregenerowany zawias/mocowanie antenki (pasywny ogon jamnika), bacik z nierdzewki o długości 1.5m, przewód 50Ω ze złączem przykęcanym do radia.
    Czytałem trochę o budowie anten i problemach z tym związanych. Zasadniczo wszystko rozbija się o dopasowanie anteny - dostrojenie do wypromieniowania dostarczonej mocy w jak największym stopniu. Niespełnienie tego warunku w skrajnym przypadku prowadzi do grzania i uszkodzeń stopnia mocy. Spełnienie natomiast do dobrej słyszalności i przy okazji dobrego odbioru. Gdzie indziej ktoś pisał, że do odbioru wystarczy kawałek drutu.
    Natomiast narazie interesuje mnie co potrzebne jest do przyzwoitego odbioru?
    Czy wykonanie anteny w postaci 1.5m bata umieszczonego w przedniej części dachu wystarczy (A)?
    Czy elektryczna długość anteny musi być podwielokrotnością długości fali?
    Czyli czy do tego bata muszę dodać cewkę (B) czyli dobrać długość elektryczną anteny (jak rozumiem długość elektryczna = długość bata + "cewka")?
    Czy do tego trzeba podejść tak jak do budowy anteny do nadawania: mając długość bata dobrać cewkę i SWRmetrem zestrajać? Jak wstępnie określić parametry cewki?