Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Światła Stopu LED do roweru

mi_ma 10 Nov 2009 07:10 14498 23
  • Światła Stopu LED do roweru

    Jazda na rowerze w większą grupą może być niebezpieczna, gdy podczas szybkie jazdy nie widzimy czy ktoś przed nami hamuje. WyoJustin zaprojektował z tego powodu system świateł stopu, który ma wyeliminować ten problem i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Światła LEDowe są zamontowane w tym przypadku w rączkach kierownicy roweru. Całość sterowana jest mikrokontrolerem Atmega328, a praca urządzenia opiera się o działanie czujnika przyspieszenia. Światła zapalają się zawsze gdy czujnik przyspieszenia informuje o zwalnianiu prędkości jazdy. Poniżej zamieszczam tylko kilka zdjęć i film prezentujący jadącego rowerzyste z zamontowanymi w swoim rowerze światłami.



    Światła Stopu LED do roweru Światła Stopu LED do roweru Światła Stopu LED do roweru



    Źródło http://www.instructables.com/id/S4ZSGU3G0KQKC8E/

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    mi_ma
    Translator, editor
    Offline 
    Has specialization in: elektronika wojskowa
    mi_ma wrote 831 posts with rating 789, helped 0 times. Live in city Wrocław. Been with us since 2006 year.
  • #2
    mafioso_corleone
    Level 12  
    Trochę głupkowate to jest... A gdyby droga zaczęła się robić coraz bardziej stroma? Wtedy akcelerometr wyczułby spadek prędkości i zapaliłoby się światło, całkiem bezsensownie. To już prościej zamocować jakiś przycisk, dźwigienkę czy inny dynks który by się włączał przy zaciągnięciu hamulca. Prostsze, tańsze, i słuszniejsze. Ale ludzie już uC pakują wszędzie
  • #3
    Fsoliebhaber
    Level 17  
    No tak, znów mikrokontroler do zaświecania diody led.
    Kiedyś, jak rajcowały mnie takie bajery w rowerze, to miałem zamontowany włącznik przy dźwigni hamulca. STOP zaświecał się nie zawodnie.

    Ani to praktyczne, bo kto zauważy wątłą diodę LED w "rogach" kierownicy? Ani pouczające bo niepotrzebnie skomplikowane.

    Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie.
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    Pedro
    Level 12  
    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.
    Tak dla przypomnienia

    Światła Stopu LED do roweru

    A swoją drogą procek, czujnik przyspieszenia, soft, a płytki się nie chciało zaprojektować.
  • #6
    Gostek
    Level 17  
    A specjalistom malkontentom to sie chociaz chcialo zerknac do zrodel? Zobaczyc soft ? Opis ? Jak by zerneli, to by wiedzieli ze to nie jest zwykly przelacznik ktory dziala na byle jakie przeciazenie ( w stylu jazdy po gorke itp jak panowie sugeruja...)

    Pewnie, po co wycinac kawalek drewna, obrabiac go, topic stal i wylewac w formy.... Przeciez gwozdzie mozna wbijac kamieniem.... :) Prawda panowie ?
  • #7
    owert
    Level 15  
    Po co tak komplikować układ?
    Sam przy rowerze mam lampkę ze STOPem (jak to się pospolicie nazywa).Zasada działania jest najprostsza z możliwych:diody są połączone z 2 bateriami (paluszki,rozmiar AAA) przez rezystor (chyba logiczne) i włączane są przez włącznik umieszczony na lince hamulca.Gdy hamujemy linka się naciąga,włącznik się załącza i zapala się światło z tyłu rowera.
    Sposób niezawodny,zawsze działa,i jest o wiele prostszy i tańszy od czujników przyspieszeń,procesorów itd
  • #8
    Czybyszew
    Level 20  
    Ale panowie ten układ ma niepodważalną praktyczną zaletę.....
    stop zaświeci się nawet przy hamowaniu butami o asfalt, włożeniu nogi w szprychy lub
    po wyrzuceniu kotwicy....:D
  • #9
    HUGO
    Level 15  
    Witam Wszystkich

    Urządzenie przerost formy nad treścią, jednak swój post kieruje do Fsoliebhaber użył sformowania "Ale jak znam życie zaraz jakiś fan BASCOMa mnie "zje" za to, że nie lubię pakowania uC wszędzie, gdzie popadnie." NIe jestem fanem ale chce przypomnieć że dziwne urządzenia i bez sensowne można nie tylko w bascomie stworzyć, a przypominam także że i fajne urządzenia w tym przez niektórych negowanym języku można stworzyć więc proszę takich głupot nie wypisywać. Bo każdy z nas tworzy sensowne i bezsensowne urządzenie, po to jest elektronika. Tu kolega stworzył światło stop ale aplikacja oraz zdobyta wiedza może dać podłoże do innego fajnego a zarazem praktycznego projektu. I to może napisanego w negowanym BASCOMIE!!!!!!!!!!!!!!!!

    Pozdrawiam
    Andrzej
  • #10
    anonim1992
    Level 10  
    Witam
    Można kupić światła "stopu" do roweru z włącznikiem mechanicznym który się montuje na lince hamulca, więc chyba nie jest to takie drogie jeżeli opłaca się to produkować.
  • #11
    Marand
    Level 12  
    Dzisiaj pomysłodawca jeździ rowerem, jutro będzie jeździł samochodem a wiedza zdobyta przy uruchamianiu tego gadżetu pomoże mu zbudować urządzenie samochodowe, które to w czasie awaryjnego (ostrego) hamowania uruchomi światła awaryjne pojazdu. Posiadać wiedzę jak to zrobić .... bezcenne.

    PS.
    Fakt, mało użyteczne bo mało widoczne. Lampy STOP powinny być duże i umieszczone w miejscu widocznym dla innych użytkowników ruchu. Wtedy spełnią swoja rolę.
  • #12
    User removed account
    User removed account  
  • #13
    szymekb1
    Level 12  
    Idea zacna, ale wykonanie słabe (w sensie praktycznym, bo ja sam nie umiem programować µC więc szacunek :) ) . Ale lepiej zamontować mały łącznik przy klamce, niezawodne i proste.
  • #14
    CMS
    Administrator of HydePark
    Pomysł wg mnie bardzo dobry, tylko umiejscowienie świateł nie najlepsze.
    Mikroprocesor i czujnik przyspieszenia są właśnie po to żeby STOP nie zapalał się z byle powody - jazda pod górkę, powolne zwalnianie itp.

    Jeśli chodzi o światła STOP jakie można dostać w sklepach rowerowych i supermarketach to faktycznie jest o skuteczne rozwiązanie, ale...

    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.
  • #15
    wlw_wl
    Level 38  
    CMS wrote:
    Zwróćcie uwagę że rower rowerowi nie jest równy, ja np. posiadam hydrauliczne hamulce tarczowe (myślę, że można by za nie kupić dwa tanie rowery, jeden za przedni drugi tylny :) ) i tutaj patent z "beczułką" montowana na lince odpada, a powiem że przy większych prędkościach, na ulicy, po ciemku, taki bajerek może uratować życie.

    Dziurki w tarczach masz, to transoptor szczelinowy i patrzeć czy koła nie zwalniają prędkości obrotowej :D

    Pewnie, wszystko można skomplikować... Tylko po co takie cuda wianki do jednego LEDa?
  • #16
    szeryf.rm
    Level 22  
    Panowie, panowie, czy ktoś z was chociaż pomyślał o praktyczności tego urządzenia. Piszecie o górce jako o spadku prędkości itp. A ja jestem całkowicie przekonany, że gdyby owo urządzenie było montowane w samochodach jako JEDYNY włącznik stopu i uruchamiałby się za każdym razem kiedy auto zwalnia (z lekkim pominięciem minimalnych spowolnień), to ilość wypadków przez wjechanie w tyłek spadłaby o połowę, bo jak widać po naszych drogach większość dobrych kierowców (a przypominam, że ponad 90% kierowców ma się za dobrych) utrzymuje dystans 20-50 metrów od auta poprzedzającego przy prędkości 90km/h. Podkreślają tym samym, że są świetnymi kierowcami, których reakcja przekracza zdolności większości ludzi. Gdyby było takie urządzenie wymuszające dodatkową czujność to tych kretynów byłoby mniej i zachowywaliby większy dystans. Dlatego w sygnalizowaniu zwalniania jako hamowania nie widzę problemu.

    PS. widzieliście czasami jak orły i sokoły jeżdżą za rowerzystami? To aż ciarki po plecach przechodzą jak widzisz rowerzystę i auto za nim jadące dosłownie na kole. Dlatego uważam, że jest to świetne urządzenie i jestem za tym, żeby włączało się nawet podczas zwalniania (choć wiem że na takie coś niby nie reaguje).
  • #17
    pawel01
    Level 24  
    Na rower do światła stopu to za dużo elektroniki pchane jest ja w moim rowerze mam stopa na przełącznik w dxwigni hamulca i dwie diody podłączone do aku.
  • #18
    rab1945
    Level 11  
    Bardzo fajny problem;) Ja sam ostatnio zastanawiałem się nad oświetleniem roweru w dosyć poręczny sposób aby być lepiej zauważalnym na drodze;)
    Standardowe oświetlenie przodu i tyłu na tzw lampkach z marketu w moim wypadku średnio się sprawdzało:/ dla tego preferuje mocniejsze światło np z czołówki profesjonalnej;)
    Co do hamulca myślę że im prostsze rozwiązanie tym lepszej, czyli np włączniki świateł zamontować na manetkach hamulców. Myślałem o 2 blaszkach stykających się za pomocą obejmy czy czegoś takiego. Miałoby to działać tak, że blaszki byłyby częściowo izolowane w wyjściowym położeniu by nie przewodziły ale po pociągnięciu manetki łączyły by się blaszki, które by zamykały obwód- coś ala włącznik stykowy. Potem tylko kablami do lampy, nie wiem czy dałoby się zrobić efekt przedłużenia świecenia LED przez zamontowanie kondensatora. Miałoby to na celu lepszego zaznaczenia hamowania. Ponieważ ja np hamuje dosyć impulsowo jak jeżdżę po mieście więc takie coś mogło by się przydać ;)

    Ale co do samego pierwotnego projektu brawo;) za ciekawe podejście, jak dla mnie troszkę zbyt skomplikowane ale sam bym coś takiego wykonał aby się podszkolił z AVRów;)
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #21
    slaff
    Level 15  
    Widzę z filmiku że to nie działa najlepiej, układ jest zbyt czuły. Przy ruchach kierownicy dioda mruga, chyba bardziej to dekoncentruje człowieka jadącego z tyłu niż mu pomaga.
  • #22
    inkognito09
    Level 29  
    Nie prościej magnesik i kontaktron gdzieś przy hamulcu?... Jak już to proponowali przede mną.



    Ten projekt przypomina próbę zbudowania mikroprocesora z bramek logicznych. Skrajny przerost formy nad treścią. W dodatku gorszy jakościowo, bo akcelerometr nie jest duchem świętym i nie rozróżnia hamowania od skręcania, czy od pagórka. Liczy się nie tyle ujemne przyspieszenie co hamowanie jako fakt naciśnięcia na hamulec.
  • #24
    badyllek1993
    Level 12  
    Pedro wrote:
    Żeby zaświecić jedną diodę trzeba od razu sięgać po tyle elektroniki.
    Kiedyś dawno, dawno temu w motocyklach jako włącznik świateł stopu stosowano "nie ekologiczny" łącznik rtęciowy umieszczony pod lekkim kątem w stosunku do poziomu. Podczas hamowania siła bezwładności przesuwała rtęć, która zwierała styki.


    Kolego, możesz podać jakiś przykład takiego motocykla? Żadnego z takim układem nie widziałem.