Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sterowanie silnikiem DC 10kW

KEN 27 Jun 2004 23:18 5092 12
Relpol
  • #1
    KEN
    Level 14  
    Witam!
    Właśnie projektuję mikroprocesorowy sterownik do silnika prądu stałego! Sprawa normalnie jest dość prosta ale w tym przypadku jest to silnik bocznikowy 10kW/80V i napędza on wielki wózek akumulatorowy. Szczególnie chodzi mi o układ wykonawczy. Co zastosować? Jakieś tranzystory IGBT? Jak to wszystko zabezpieczyć bo jakiś małe niepowodzenie przy takiej mocy topi kable w sekundę!! Jeśli ktoś robił coś podobnego na takie moce to proszę o podpowiedź. Wszelkie rady i sugestie mile widziane!
    Dzięki!
  • Relpol
  • #2
    BoskiDialer
    Level 34  
    125 Amper.. dużo.. z mikroprocesora najlepiej zrobić taką konstrukcje: mikrokontroler steróje (za pomocą tranzystora) małym przekaźnikiem (np 500mA) który steróje większym (5A) który to zaś steróje ostatecznymi przekaźnikami dużej mocy (np 6 przekaźników równolegle połączonych po 25A). potrójna izolacja, do takiego natężenia wontpie żeby sie nadał jaki kolwiek tranzystor.
    ciekawe jak by wyglądała sytuacja z 6 przekaźnikami końcowymi, kiedy tylko jeden by się załączył :)
  • #3
    mzielin
    Level 22  
    Faktycznie dużo, ale IGBT spokojnie sobie poradzą. Problem jest inny. Podczas wyłączania ( i PWM) powstaja przepięcia, które trudno jest "gasić". Tracone są tam b.duże moce. Polecam podejrzeć najpierw jakieś noty aplikacyjne producentów np. www.irf.com
  • Relpol
  • #4
    diag
    Level 29  
    Czy to jest silnik samo, czy obcowzbudny?
  • #6
    KEN
    Level 14  
    przekaźniki odpadają musia to być regulacja płynna!
  • #7
    diag
    Level 29  
    Podaj jaka konstrukcja silnika.
  • #8
    KEN
    Level 14  
    wczesniej napisałem ze jest to slilnik bocznikowy ale to była pomyłka!!!
    Dokładnie jest to silnik szeregowy samowzbudny
  • #9
    Fakiros
    Level 13  
    Co do obwodów mocy to proponuje sie przejść do działu Automatyka i elektronika przemysłowa. Ten dział jest w zasadzie bardziej przeznzczony dla programistów i elektroników systemów embedded niż energoelektroników. I tutaj możesz w zasadzie zadać pytanie typu jak się uchronić przed przepięciami pochodzącymi z obwodu mocy.
    Zajmowałem się uruchamianiem urządzeń dużych mocy, i powiem że napewno sam optoizolator to mało (pojemności pasożytnicze powodują zawieszanie sie proca) ja stosowałem światłowód - bardzo ciężko to odsprzegnąć jeżeli chodzi o samą optoizolację, choć nie mówię że to nie możliwe, potrzebna jest do tego dość spora wiedza ziązana z EMC.
    Co do obwodu mocy to jakiś chooper z obwodami przeciw przepięciowymi snuber, clamp circuit - nic wiecej nie powiem to to nie ten dział na forum.
  • #10
    gpql
    Level 17  
    Jezeli możesz sterowac go z napiecia przemiennego to mam rozwiązanie w postaci sterowanego mostka tyrystorowego.

    Pozdrawiam Grzegorz
  • #11
    KEN
    Level 14  
    nie,nie to smiga z akumulatorów
  • #12
    gpql
    Level 17  
    Skoro z akumulatorów to zostaje sterowanie z PWM
    poszukaj tranzystorów z serii IRL i po połączeniu kilku + rezystory równoważące mogło by to działać.
    Nie wiem czy potrzebna jest ci stabilizacja obrotów.
    Wykonałem kiedys taką prace dyplomową sterowania silnikiem DC za pomocą PWM z stabilizacją obrotów na tarczy impulsowej z regulatorem PID.

    Pozdrawiam Grzegorz
  • #13
    Electro77
    Level 10  
    Witam
    Musisz zastosować układ czoperowania prądu w celu jego ograniczenia przy rozruchu lub przy zaklinowaniu się ' z jakichś powodów' osi silnika.
    W tym celu stosujesz rezystor mocy poniżej mostka tranzystorowego (mostek H) z którego napięcie podajesz na komparator. Komparator ma na drugiej nóżce napięcie odniesienia (z potencjometru).
    Z wyjścia komparatora podajemy sygnał na bramkę NAND lub AND (w zależności od struktury układu). Na drugą nóżkę bramki podawane jest napięcie PWM z CPU. Wyjście bramki załącza tranzystor klkuczujący - znajdujący się nad mostkiem H i odcinający od niego napięcie.
    Teraz sprawa jest prosta
    - tranzystor kluczujący czoperuje prąd zasilający(ogranicza do zadanej wartości) oraz steruje prędkością poprzez PWM
    - mostek H w czasie ruchu jest załączony na stałe i wyznacza tylko kierunek obrotów (prawo/Lewo)
    - rezystor mocy poprzez ujemne sprzężenie zwrotne - za pośrednictwem komparatora i bramki steruje tranzystorem kluczującym.
    Przydał by się jeszcze pedał gazu do pojazdu -ale to może być wiele rozwiązań i już w to nie wnikam.
    Mam nadzieje że pomogłem
    Pozdrawiam