Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz komputerowy jako zasilanie silniczka wycieraczek

cordoba_2004 13 Lis 2009 19:15 7731 27
  • #1 13 Lis 2009 19:15
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Witam Czy komputerowy zasilacz ATX można wykorzystać do urządzenia
    napędzającego silniczek wycieraczek Poloneza który będzie otwierał drzwi garażowe czy może lepiej kupić jakieś trafo, ale raczej gotowe bo nie chce tam wstawiać diod czy innych elementów elektronicznych.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuSKcW-ajrw
    tu widzę że taki układ pracuje ładnie ale czy na dłuższą metę będzie działać ?

    0 27
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 13 Lis 2009 19:21
    etezet
    Poziom 26  

    Pierw zmierz ile ten silnik pobiera prądu, oczywiście podłączając go do akumulatora.

    0
  • Pomocny post
    #3 13 Lis 2009 19:27
    any56
    Poziom 39  

    Zasilacz oczywiście musisz przerobić tak, aby stabilizował 12V...

    0
  • Relpol
  • #4 13 Lis 2009 19:30
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Komputerowy zasilacz zwykle ma 15 - 20 amperów, więc na silniczek wycieraczek powinien wystarczyć, ale oczywiście pomierzę...

    Czy zasilacz komputerowy nie ma stabilizowanego napięcia 12 V?

    Na czym polegała by ta przeróbka zasilacza, by dawał stabilizowane 12V?

    0
  • Pomocny post
    #5 13 Lis 2009 19:35
    any56
    Poziom 39  

    Oryginalny zasilacz daje stabilizowane 12V pod warunkiem, że obwód 5V jest obciążony.

    0
  • Pomocny post
    #6 13 Lis 2009 19:40
    jaro1981
    Poziom 14  

    Silnik wycieraczek od Poloneza pobiera do 4 A.

    0
  • #7 13 Lis 2009 19:49
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    ok czym obciążyć tą pętlę 5V? żeby ją obciążyć na stałe.
    Układ cały będzie podnosił drzwi garażowe, stąd moje pytanie czy 1 zasilacz zasili mi dwa takie silniczki polonezowe.?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Szukając informacji na ten temat znalazłem, że kolega Toni w tym wątku pisze, że nic nie trzeba przerabiać niestety nie pisze czym obciążył pętlę 5v może żaróweczką jakaś?
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1041696.html

    0
  • Pomocny post
    #8 13 Lis 2009 19:49
    jaro1981
    Poziom 14  

    12 V x 4 A = 48 W ,dwa takie silniki to 94 W,więc spokojnie wystarczy aby zasilić te silniczki,pytanie tylko czy będą one wystarczająco mocne,do twojego planu.

    0
  • Pomocny post
    #9 13 Lis 2009 19:53
    balonika3
    Poziom 36  

    Zasilacz, o którym piszesz ma 350W, nie 350A. Ja jednak skłoniłbym się ku trafu ok. 100W (dwa silniczki) + mostek. Zdecydowanie bardziej niezawodne - by nie rzec niezniszczalne.

    0
  • #10 13 Lis 2009 19:56
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    ok super że jesteście, powiedzieliście mi wszystko to teraz jeszcze powiedzcie
    jak się zmienia obroty w takim silniku podobno można :) w sensie Prawo Lewo bo prędkości to wiem.
    I czym obciążacie pętlę 5V

    0
  • Pomocny post
    #11 13 Lis 2009 19:58
    Krzyś33
    Poziom 25  

    Witam. zmieniając biegunowość zasilania. Pozdrawiam.

    0
  • #12 13 Lis 2009 20:02
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    a czym obciążyć pętlę 5V?

    0
  • #13 13 Lis 2009 20:10
    kortyleski
    Poziom 41  

    Żarówką oświetlającą wjazd.

    0
  • Pomocny post
    #14 13 Lis 2009 20:12
    balonika3
    Poziom 36  

    cordoba_2004 napisał:
    a czym obciążyć pętlę 5V?
    Kolego, nie upieraj się. Przede wszystkim zasilacz komputerowy nie jest przystosowany do pracy w warunkach garażowych. Nie będzie działać na dłuższą metę. Poza tym napęd bramy garażowej, to bardziej złożony temat. Kwestia bezpieczeństwa - bezmyślnie zrobiony układ może wyrządzić spore szkody. Poza tym zabezpieczenia - byle bryłka lodu w nieodpowiednim miejscu i zasilacz spalony lub mechanizm zmielony. Poczytaj trochę o tym.

    0
  • #15 13 Lis 2009 20:48
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Behapowcem jestem z zawodu i zzamiłowania
    Nie pytałem o zabezpieczenia bo pytam o co nie wiem , ale dziękuję za wskazówki każde słowo mile widzę.

    0
  • Pomocny post
    #16 13 Lis 2009 20:55
    jaro1981
    Poziom 14  

    mirek1179
    Weź sobie książkę serwisową od Poloneza i jak byk jest tam napisane ile pobierają, po co więc ma sobie cokolwiek mierzyć. I nie porównuj jednostki natężenia prądu do mocy. Co to za porównanie 4 A sinik wycieraczek, a światła mijania 55 W? Jeżeli nie widzisz żadnej różnicy, to nie mam pojęcia, co w ogóle robisz na tym forum. Poza tym wcześniej napisałem, że silnik wycieraczek pobiera 48 W !!! Najpierw czytaj dokładnie wszystko, co jest napisane, a potem się dopiero udzielaj. [.............................................]


    [Proszę dokładnie przeczytać regulamin. Jest tam ciekawy punkt 10.4 lub 10.8. Mariusz Ch.]

    0
  • #17 19 Lis 2009 18:19
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Mógł by mi ktoś wyjaśnić kablologię?

    Zasilacz komputerowy jako zasilanie silniczka wycieraczek

    0
  • #18 19 Lis 2009 20:25
    kortyleski
    Poziom 41  

    1 i 2 to przewody zasilające silnik, reszta jest odpowiedzialna za sterowanie silnika coby wycieraczki pracowały tak jak pracują w samochodzie.



    Moderowany przez Mirek Z.:

    Zbędny dopisek usunąłem.

    0
  • #19 19 Lis 2009 20:44
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Moje pytanie nie jest głupie nie ma głupich pytań są tylko głupie odpowiedzi.
    Zdaję sobie sprawie że jest ono lamerskie, ale od czegoś ktoś zaczynał przyjdź na forum bhp odpowiem ci grzecznie na pytanie nawet co to jest bhp, wbrew pozorom na google jest wszystko ale opisu wyprowadzeń takiego silnika nie ma
    Uprzejmie dziękuję za informację, może źle zdefiniowałem pytanie gdyż bardziej chodziło mi o szczegółowe wyjaśnienie funkcji tych 3 przewodów, te dwa to raczej wiedziałem że zasilają silnik. A te pozostałe 3 to co one robią ? przełączają prędkość silniczka puszczając napięcie na dodatkowe uzwojenie ? czy coś innego
    Przepraszam jeśli uraziłem Ciebie lub innych poziomem pytania

    0
  • Pomocny post
    #20 19 Lis 2009 21:20
    kortyleski
    Poziom 41  

    Nie uraziłeś tylko w twoim zastosowaniu zą nieprzydatne.
    Dwa zestyki w silniku odpowiadaja za podtrzymanie pracy - jak lekko "ciapniesz" wycieraczki to ronią pełny kurs w te i spowrotem. Styki normalnie otwarte, zamykane w czasie cyklu pracy silnika.
    Drugie dwa odpowiedzialne sa za hamowanie silnika - zwierają go gdy wykona cykl i dojdzie do zera. To powoduje gwałtowne zatrzymanie rozpędzonego silnika w położeniu spoczynkowym wycieraczek.

    Natomiast nie jestem pewien ale rzeczywiście zielony i czerwony to mogą być dwie prędkości, czarny to masa ( obudowa. ) Najprościej - styki omomierzem sprawdz a silnik akumulatorem.


    Moderowany przez Mirek Z.:

    Dopisek nie na temat usunąłem.
    Proszę nie zapominać o treści p.10.4 regulaminu. Za jego naruszanie typową konsekwencją jest ostrzeżenie.

    0
  • Pomocny post
    #21 20 Lis 2009 14:25
    krisvann
    Poziom 10  

    Witam
    chciałbym zapytać czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć w jaki sosób silnik od wycieraczek zawsze wraca na miejsce zerowe niezależnie w którym momencie go wyłączymy. Użyłem od golfa parę sztuk do sterowania swojego ramienia
    Zasilacz komputerowy jako zasilanie silniczka wycieraczek
    W taki sposób, że przekaźnik P1 przykładowo załączony powoduje, że silnik kręci się w prawo, natomiast P2 = lewo. Wyłączniki krańcowe na pozycjach granicznych ramienia powodują rozłączenie danego przekaźnika co odłącza zasilanie silnika, ale ostatnio chciałem użyć dodatkowo silniczek od cinquecento tył
    Zasilacz komputerowy jako zasilanie silniczka wycieraczek
    który ma w sobie wbudowany mechanizm powodujący, że podłączony silnik kręci się na przemian w prawo i w lewo. Nie chcę już zanudzać do czego dokładnie ma mi to służyć, ale chodzi mi o to żeby silnik wykonał pełny ruch w prawo i powrócił dokładnie w to samo miejsce. Próbowałem ustawić czasówkę, mam możliwość do 0.001sek. Po jakichś 30-tu próbach wydawało mi się, że 1,365sek to idealny czas na wykonanie przez silnik ruchu w tą i z powrotem, ale po około 50-ciu takich manewrach można znowu zobaczyć lekkie odchylenie, a na godzinę będzie ich około 300 także pozycja zerowa ulega zmianie.
    Jak w takim Cinquecento lub innych autach jest to sterowane, że wycieraczka zawsze wraca na pozycję zerową, przecież w starych autach jak maluch nie było żadnej elektroniki, tylko chyba musi to chodzić na samych przekażnikach. Móglbym pomęczyć się i też dolączyć wyłączniki krańcowe ale może jest prostszy sposób.
    Gniazdo ma trzy wyjścia. Pod dwa z nich jak na obrazku widać są podłączone bezpośrednio do silnika, czyli zasilające, pomiędzy nimi jest jeszcze jedno wyjście, nie wiem jakie.

    Z góry dzięki za odpowiedź.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Może ktoś wstawiłby jakiś schemat

    0
  • #22 20 Lis 2009 15:02
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    no poratujcie nas schematem najlepiej jakimś uproszczonym bardzo prosimy

    będziemy wdzięczni za wszelkie foty

    0
  • Pomocny post
    #23 20 Lis 2009 19:17
    kortyleski
    Poziom 41  

    Przecież proste. Silnik po otrzymaniu kopa od dźwigni wycieraczek zwiera dwa ze swoich styków i sam siebie podtrzymuje z plusa po stacyjce. Jak skończy cykl to styki podtrzymujące się rozwierają a zwierają się styki zwierające silnik, ponieważ jest to silnik z magnesami trwałymi to rozpędzony zachowuje się jak prądnica. Prądnica zwarta wytraca energię mechaniczną - jest to sposób na zahamowanie silnika. Po podaniu impulsu sterującego cykl się powtarza.

    0
  • #24 20 Lis 2009 20:09
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Wykonałem połączenie silniczka do do zasilacza komputerowe, co prawda mój zasilacz daje mi 10.7 V ale wystarcza to do poprawnej pracy silniczka.
    Zmiana biegunowości zasilania silniczka powoduje zmianę kierunku obrotów.
    Zasilanie podawałem na kable zasilające silnik tj. czerwony i zielony na inne nie bo nie bardzo wiem do czego dalej są. :)

    0
  • #25 21 Lis 2009 15:57
    krisvann
    Poziom 10  

    W twoim przypadku Cordoba nie potrzeba wiedzieć więcej jeżeli chcesz zastosować silnik od wycieraczek do otwierania skrzydeł bramy garażowej to musisz zamontować wyłączniki krańcowe na pozycji zerowej czyli skrzydło zamknięte i pozycji końcowej. Myślę, że jest szansa takie coś zrobić, jakieś 3 miesiace temu montowałem u siebie siłowniki do bramy na pilota i transformator przerabiał 220V z sieci na 12V i tym napięciem były zasilane silniki otwierające bramę. Oczywiście przełożenie było spore, brama robi ruch 90 stopni w jakieś 12 sek. Ja przy swoim ramieniu (zupełnie nie związanym z bramą) zrobiłem to w taki sposób, że do wału silnika od golfaII przyspawałem małą zębatkę rowerową połączoną z dwa razy większą osadzoną na wale, które obraca całym ramieniem. U mnie 2:1 wystarcza, ale ty musiałbyś mieć przynajmniej 5:1 chyba. Co do sterowania to wiesz już, że zmiana biegunowości to zmiana kierunku obrotów silnika. Kup w elektronicznym wyłącznik krańcowy i przekaźnik 5V i podłącz to w taki sposób
    Zasilacz komputerowy jako zasilanie silniczka wycieraczek po włączeniu styku napięcie 5V załączy przekaźnik, który poda 12V na silnik i zacznie się on kręcić, teraz gdy wciśniesz wyłącznik krańcowy przekaźnik nie będzie zasilany i nie poda 12V na silnik który stanie. Możesz sobie to zobrazować, że taki wyłącznik krańcowy będzie zamontowany w miejscu gdzie skrzydło będzie otwierane i w momencie gdy otworzy się na maxa wciśnie go powodując odłączenie zasilania silnika i skrzydło stanie. Przekaźnik powinien być na 5V dlatego, że jeżeli za jakiś czas chciałbyś żeby coś samo tym sterowało to większość ma wyjścia na 5V. Teraz jeżeli chcesz aby skrzydło wróciło to zrób rak jak na obrazku z postu wyżej. Takie sterowanie to jest pryszcz, ale zrobienie siłownika do otwierania to już nie taka łatwa sprawa, życzę powodzenia.

    0
  • #26 21 Lis 2009 16:05
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Dzięki za super opis
    Nie wiem jaki wyłącznik zastosować aby brama wyłanczała się gdy podejdzie pies np czyli zanim zadziała krańcówka, silnik od wycieraczek jest mocny wbrew pozorom może pieska przeciąć

    0
  • #27 22 Lis 2009 10:57
    kortyleski
    Poziom 41  

    Fabryczny sterownik posiada wyłącznik przeciążeniowy, wyłącza on napęd gdy coś się dostanie pomiędzy skrzydło i elementy stałe.

    0
  • #28 22 Lis 2009 11:42
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    kortyleski napisał:
    Fabryczny sterownik posiada wyłącznik przeciążeniowy, wyłącza on napęd gdy coś się dostanie pomiędzy skrzydło i elementy stałe.


    skąd można dostać taki wyłącznik ?

    0