Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

protownik do ładowanie akumulatora z transformatorem 13-15V

stefan1967 20 Gru 2009 21:43 20698 43
  • #31 20 Gru 2009 21:43
    brzeszczot1990
    Poziom 9  

    Widzę, że macie Panowie dużą wiedz na ten temat. W związku z tym mam pytanie. Mam ciągnik zasilany z dwóch "bateryjek" , każdy z nich 6V 165Ah, są połączone szeregowo i do ładowania i przy eksploatacji właściwej. Chciałbym zbudować prostownik do ładowania tychże baterii, z tym że miałby być on przełączany między napięciem 6V i 12V.
    Jakiego transformatora użyć? Jaka ma być jego moc? Zaglądałem kiedyś do starego prostownika sąsiada, i zauważyłem w nim duży transformator, przełącznik 6-12V, lampka sygnalizująca 24V i dwie diody D22-10R-15 osadzone na radiatorze. No i właśnie nie mogłem odczytać żadnych parametrów z tego trafo bo nie było na nim żadnych oznaczeń:( Pomoże ktoś????

  • #32 20 Gru 2009 23:32
    gimak
    Poziom 37  

    A dlaczego kolega chce mieć dwa napięcia. Jeżeli do ładowania wymienionych wyżej "bateryjek", to ponieważ pracują w układzie szeregowym, więc dla ich zdrowia powinny być też ładowane w układzie szeregowym. Drugie pytanie czy prostownik ma być prosty, niezawodny i tani, to przepis na niego jest podany w tym temacie, czy z różnymi bajerami i pytanie z jakimi.
    Jeżeli mają być koniecznie dwa napięcia lub bajery to trafo trzeba by nawijać.

  • #33 21 Gru 2009 06:49
    brzeszczot1990
    Poziom 9  

    No w sumie, gdyby dokładniej się temu przyjrzeć, to masz rację xD
    Bo chociaż bardzo bym chciał to nie znajdę w gospodarstwie zastosowania ładowania 6V :) Wracając do tematu, to prostownik dla moich potrzeb ma być prosty, niezawodny tani niekoniecznie :) Ale podstawą musi być to, że sam go zmontuję, wtedy będę miał satysfakcję z ładowania akumulatorów:) Oprócz ładowania tych dwóch 2x6V 165Ah chciałbym też ładować 12V 44Ah. Czy skonstruowanym prostownikiem można ładować takie pojemności?

  • #34 21 Gru 2009 09:26
    gimak
    Poziom 37  

    Kolego brzeszczot1990, jeżeli prostownik ma być prosty i niezawodny to wystarczy taki o którym była mowa: Trafo 250VA 240/12V, mostek prostowniczy 25A na 40V lub więcej na jakimś małym radiatorku (może być potrzebny w pierwszym momencie ładowania prawie całkowicie rozładowanej "bateryjki"), a ponieważ nie musi być tani więc dołożyłbym amperomierz o zakresie 20-25A i woltomierz o zakresie do 20V. Ewentualnie dla ograniczenia prądu ładowania w momencie włączenia mocno rozładowanych bardzo dużych akumulatorów
    (o dużej pojemności) włączyłbym w szereg żarówkę 55-65W/12V z wyłącznikiem którym można by ją zmostkować (pominąć) gdy nie jest konieczna. No i bezpieczniki po obu stronach.
    Takim akumulatorem można ładować wszystkie akumulatory, bez obawy jego przeładowania. Czas ładowania będzie zależał od pojemności i stopnia rozładowania akumulatora.
    Ale dla kolegi dlatego że "podstawą musi być to, że sam go zmontuję, wtedy będę miał satysfakcję z ładowania akumulatorów" może to być niesatysfakcjonujące jako że za proste i wtedy trzeba się zabrać z lekturę tematów na ten temat na tym forum. Zmontowanie i uruchomienie takiego prostownika na pewno przyniesie satysfakcję.
    Życze powodzenia.

  • #35 21 Gru 2009 11:28
    brzeszczot1990
    Poziom 9  

    Jest jedno małe ALE. Jeżeli można prosić o schemat (nawet link) opisanego przez Pana układu i elementy i ich wartości to w ogóle byłoby miło, mniej więcej co i jak wiem, ale żeby coś takiego zrobić muszę się na czymś wzorować, gdyż nie jestem tęgim umysłem :)

  • #36 21 Gru 2009 15:46
    gimak
    Poziom 37  

    protownik do ładowanie akumulatora z transformatorem 13-15V
    zamiast mostka mogą być 4 diody 25A/40V (min), a wyłącznik "Wył" ze stykami wytrzymującymi obciążenie 20A. Zamiast woltomierza może być miejsce do doraźnego podłączenia multimetru. Mam nadzieję że wszystko jest jasne.

  • #37 21 Gru 2009 16:57
    brzeszczot1990
    Poziom 9  

    Ładnie zobrazowane:) Jeszcze pytanka:
    Czy może to być trafo toroidalny?
    Ew. czy może być zwykły np 150VA. Czy ta wartość ma duże znaczenie?
    Czy diody (lub mostek) mogą być np na napięcie 100V i więcej? 20A wystarczy w zupełności, prawda?
    Dziękuję.

  • #38 21 Gru 2009 23:00
    gimak
    Poziom 37  

    Może być toroidalny (o tym czytałem na forum, że podobno się bardziej grzeje od tych zwykłych), może być również zwykły 150VA (ja mam 120VA), ale 12V na wyjsciu. Diody również mogą być takie jak kolega napisał.

  • #39 22 Gru 2009 16:08
    brzeszczot1990
    Poziom 9  

    Dobrze, dzięki serdeczne za pomoc. Jak tylko skompletuję części, złożę prostownik i naładuję pierwszy aku to się odezwę i podziękuję ostatecznie :) THX

  • #40 23 Gru 2010 16:36
    c08retti
    Poziom 11  

    witam mam pytania do kolegi GIMAK'a :

    Witam kolego mam pytanko odnośnie prostownika do aku 12 v, napisałeś :
    "Prostota rozwiązania prostownika polega na tym aby dobrać takie napięcie na wyjściu trafo, aby napięcie Vmax = 1.42x Usk <=17V (przy 12V akumulatorze)..."
    i jeszcze : "Dodam, Napięcie szczytowe w tym wypadku jakim jest częstowany akumulator to - Vmax = 17V pomniejszony o spadek napięcia na diodzie lub mostku...."

    pyt (1) tzn ze napięcie na wtórnym powinienem tak dobrać żeby Vmax = U x 1,42 <17 ? czyli nap na wtórnym to najlepsze ok12v - 12 x 1.42 = 17,04v ?
    pyt(2) Vmax <17 przed stratami na mostku prostowniczym czy juz po ? tzn mam dobrać napięcie na wtórnym tak żeby u x 1.42 + (straty na mostku np 2.6v) <17v (vmax będzie ok 17v po puszczeniu przez mostek)
    pyta(3) czy może powinno być tak dobrane napięcie na wtórnym ze vmax = U (zmienne) x 1,42 =17v od tego odejmuje straty na mostku np 2,6v= 17v - 2,6v = 14,4v = vmax i to byłby najlepsze bezpieczny układ do ładowania aku 12 v ktory nie przeładował by aku ?
    pyt(4) jak zmierzyć już te vmax na wyjściu prostownika bez filtracji ? tzn wiem ze mierzyć miernikiem z wpiętym równolegle kondensatorem ale jaki voltarz i jaka pojemność tego kondensatora ? obojętnienie jaka pojemność może być czy jak ? voltarz to domyślam się ze tak 25v minimum najlepiej ?
    pyt(5) czy jeśli zestroje układ na vmax po odjęciu strat na mostku na = 14,4v to prąd pobierany przez aku zostanie ograniczony ? nie bedzie on za mały do ładowania ?
    pyt(6) mam prostownik który na wyjściu ma 13,7v już z filtrowane produkcji prl i jak podłączyłem pod niego aku to pobierał mi 20 mA czyli prawie nic a aku jest sporo nie doładowane a na innym prostowniku który był bez filtra ( zmierzyłem mu vmax = 19,5v (mierzone na wyjściu prostownika miernikiem z kondensatorem 100mikro farad 25v) pobór prądu wynosił 2-3 A czemu tak ?

    BĘDĘ BARDZO WDZIĘCZNY KOLEGO ZE KOLEJNE SZCZEGÓŁOWE ODPOWIEDZI NA PYTANIA, JESTEM AMATOREM ALE ŻĄDNYM WIEDZY :) Z GÓRY DZIĘKI :)

  • #41 23 Gru 2010 22:56
    gimak
    Poziom 37  

    Kolego c08retti wcześniej zajrzałem do poczty i nie wiedząc o poście kolegi odpisałem, ale nie o tym o co koledze chodziło.
    Kolego ładowanie akumulatora to nie apteka i nie ma co podchodzić do tego z takim nabożeństwem.
    Jeżeli koledze chodzi o prosty, nie skomplikowany, a jednocześnie skuteczny prostownik to wystarczy zmontować układ jaki na szkicu przedstawiłem we wcześniejszym poście w tym temacie. I nie ma się co rozczulać nad napięciami jak to kolega robi w pytaniach 1-5. Wystarczy jak trafo na wtórnym uzwojeniu będzie miało 12V~, wtedy po wyprostowaniu dwu połówkowym średnie napięcie pulsujące (zmierzone woltomierzem) będzie 10.8-11.0V i to w zupełności wystarczy do naładowana akumulatora. Sprawdzone jest to wielokrotnie - gdybym nie był pewny, nie zabierałbym tutaj głosu na ten temat.
    Ad. 4 - pojemność kondensatora jest mniej istotna, natomiast napięcie powinno być 40-50V (jeżeli nie wiemy jak wysokie jest napięcie szczytowe), żeby nie nastąpiło jego przebicie. Mierzenie w ten sposób napięcia jakie daje prostownik stosuję wtedy, gdy nie znam prostownika i nie wiem czym mnie może zaskoczyć.
    Ad.5 - jeżeli Vmax po mostku byłoby 14.4 V, to według mnie akumulator samochodowy (pojemność) praktycznie nigdy nie zostałby w pełni naładowany. Wynika to z przebiegów napięć i prądu jako ich skutku.
    Ad. 6 - Odnośnie prostownika z napięciem 13.7 V - nie wiem co to jest za prostownik, ale jak kolega pisze napięcie filtrowane (kondensatory), więc bez obciążenia przypuszczam jest to napięcie szczytowe i zachodzi sytuacja o której pisałem wyżej. To odpowiadałoby napięciu przed mostkiem poniżej 10 V~.
    W przypadku drugiego prostownika sytuacja jest już całkiem inna, bo napięcie szczytowe jest wyższe i odpowiada napięciu przed mostkiem 13.7 V~.
    Te zależności (przy prostych prostownikach) doskonale widać jak się przeanalizuje chwilowe przebiegi napięć prostownika i akumulatora (jako wypadkowa) oraz chwilowy przebieg prądu ładowania jako skutek działania wypadkowej napięcia. W którymś z moich postów w tematach traktujących o prostownikach przedstawiłem na szkicu przykładowe przebiegi napięć i prądu.
    Bardziej skomplikowane jest przedstawienie konkretnego przypadku na liczbach, bo to wymaga flirtu z całkami (liczenia powierzchni pod krzywymi).

  • #42 13 Sty 2011 12:45
    jolserwis
    Poziom 15  

    Czy podpowiedziałby ktoś jak z ze zwykłego upsa do pc np. 450 zrobić prostownik do ładowania aku samochodowego 72Ah?
    Mam kilka szt. upsów i chciałbym je przerobić na prostowniki samochodowe 12V

  • #43 13 Sty 2011 17:25
    Rzuuf
    Poziom 43  

    jolserwis !
    Czy twój UPS jest przystosowany do zasilania z sieci 230V AC?
    - TAK.
    Czy twój UPS ma wewnatrz zabudowany akumulator 12V, który normalnie był tam ładowany?
    - może tak, a może ma 2 akumulatory 12V, sprawdź! Jeśli ma 2x12V, to nic z tego, za duża przeróbka (dla Ciebie).
    Czy twój UPS ma wewnatrz układ do ładowania akumulatora 12V?
    - patrz wyżej, jeśli ma tylko 1x12V, to możesz go wykorzystać. Przerabiać nic nie trzeba, tylko wyjąć (prawdopodobnie niesprawny) akumulator z UPS-a i w to miejsce podłączyć akumulator samochodowy. Nie musisz go tam zabudowywać, wystarczy, że nadsztukujesz kable i podłączysz na zewnątrz.
    UWAGA NA BIEGUNOWOŚĆ!
    Ładowanie jest zakończone, gdy napięcie na sprawnym akumulatorze osiągnie 13,8 ... 14,4V.

  • #44 13 Sty 2011 21:23
    Zbychul
    Poziom 19  

    Wtrącę się do dyskusji w spr. wykorzystania UPSów.
    Koniecznie należy sprawdzić czy na tak podłączonym akumulatorze 12V nie pojawi się napięcie sieciowe bo to zagraża życiu delikwenta ! :!:
    Mnie po dotknięciu zacisku aku podłączonego jako dodatkowy do UPSa potężnie kopnął prąd bo na dodatek drugą łąpą dotknąłem komputer. :cry:

  Szukaj w 5mln produktów