Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Webasto włącznik potencjometryczny

hackermen 15 Lis 2009 12:49 6252 18
  • #1 15 Lis 2009 12:49
    hackermen
    Poziom 12  

    Witam
    Założyłem sobie webasto do sprinterka webasto air top 2000 ST. Mam taki potencjometr:
    Webasto włącznik potencjometryczny
    Wszystko działa pod tym względem, że jest sprawne ale dopiero podczas pierwszego używania wyszła jedna sprawa. Nie wiem czy tak powinno być czy coś jest uszkodzone ale chciałem żeby webasto troszkę podgrzewało mi w kabinie i regulowałem potencjomertem do pewnej granicy. Do tej granicy webasto właściwie tylko dmuchało powietrze ale raczej nie podgrzane. Dopiero po przekroczeniu około takiej pozycji jak na zdjęciu:
    Webasto włącznik potencjometryczny
    słychać było jak webasto odpala. To by mi nie przeszkadzało zupełnie, gdyby nie fakt, że w kabinie robi się za gorąco. Cofnięcie pokrętła przed tą granicę w kierunku wyłączenia powoduje dmuchanie powietrza ale bez podgrzewania. Czy uszkodzony jest ten potencjometr ewentualnie czy da się go jakoś zregenerować? Dodam, że kręcąc w prawo słychać zwiększające się obroty nadmuchu w miarę przekręcania.

    0 18
  • #2 15 Lis 2009 13:20
    Miand
    Poziom 20  

    Jest OK. Tym pokrętłem ustawiasz temperaturę, jeżeli temperatura jest wyższa niż ta którą ty próbujesz ustawić to piec włącza tylko wentylację podczas której mierzy temperaturę i podejmuję decyzję czy włączyć się czy nie. A co do zbyt wysokiej temperatury w trakcie grzania to już musisz pokombinować z ustawieniami doświadczalnie (zapewne masz bardzo małą kabinę i szybko się nagrzewa)

    0
  • #3 18 Lis 2009 22:46
    wolfik
    Poziom 9  

    Widze ze posiadasz webasto o duzej wydajnosci cieplnej,im wiecej obrotow tym wieksza dawka paliwa co powoduje lepsze grzanie.Pozycja pokretla wskazuje ze powinno grzac, natomiast nawiew zimnego powietrza sugeruje ze zostalo odciete paliwo.Wina nie musi byc na pokretle jest jeszcze sterownik ,jezeli to nowy piec to chyba nie jest wadliwy.

    -1
  • #4 20 Lis 2009 10:30
    skylark
    Poziom 25  

    Do wolfika: Jest to ogrzewanie Webasto o najmniejszej mocy, więc trudno mówić o dużej wydajności cieplnej, a pozostałe teorie w Twoim poście nie świadczą o znajomości tematu.

    Do meritum: Warto sprawdzić umiejscowienie czujnika temperatury. Może być w urządzeniu i mierzyć temperaturę powietrza zasysanego lub zewnętrzny umieszczony gdzieś w kabinie.

    Wskazanym byłoby zrobienie paru fotek tej zabudowy by wykluczyć ewentualne błędy.

    0
  • #6 20 Lis 2009 23:04
    skylark
    Poziom 25  

    jacek25625 napisał:
    Jeżeli w kabinie jest np. 20 stopni to przy tej pozycji potencjometru nagrzewnica się nie włączy tylko pomruga kilka razy strzałka.
    Skylark czujnik temperatury znajduje się w potencjometrze.


    Już mi ręce opadają, że coraz więcej "fachowców" zjawia się na forum przekonanych o swojej wiedzy. Inni, szukający porady nie mają jak zweryfikować tej "nowatorskiej" wiedzy i robi się z tego Hyde Park a nie Forum.
    jacek 25625 jeśli jeszcze się znasz na czymś tak dobrze jak na Webasto (ponoć naprawiasz?) to zweryfikuj swoją wiedzę, by później się nią dzielić na tym Forum.
    Pomogę Ci:
    Mruganie strzałki nie występuje podczas czuwania lub normalnej pracy, lecz sygnalizuje kod błędu wyłączenia usterkowego.
    W potencjometrze występuje regulator nastawy żądanej temperatury, a czujnik temperatury występuje w sterowniku urządzenia i może być zastąpiony czujnikiem zewnętrznym.

    0
  • #7 21 Lis 2009 13:30
    jacek25625
    Poziom 2  

    Miand ma rację.

    0
  • #8 21 Lis 2009 21:22
    hackermen
    Poziom 12  

    Mam webasto zamontowane w sprinterku. Jest to pojedyncza kabina z dorobioną dodatkowo kabiną na łóżko oraz na luki bagażowe. W luku bagażowym zamontowałem piecyk wlot powietrza bezpośrednio 'wchodzi" w kabinę poprzez wycięty otwór w blasze na wysokości drążka od hamulca ręcznego. Zasilanie powietrza pobierane jest ok 80-90 cm dalej (poprzez rurę aluminiową) ze środka kabiny pomiędzy siedzeniem pasażera a drzwiami. Potencjometr znajduje się nad wlotem powietrza tylko że jakiś metr u góry i raczej powietrze ciepłe na niego nie leci. Dokładniej to czarna skrzynka potencjometru znaduje się w luku bagażowym a pokrętło mam w środku w kabinie. Postaram się jutro po południu wstawić zdjęcia. Co do zielonej strzałki to tylko świeci. Migała mi jak montowałem webasto i miałem problemy z paliwem (chyba układ się zapowietrzał) i wtedy zaczynało mrugać przedmuchiwało i wyłączało się całkowicie (ale tego problemu już nie ma). Do tej pozycji co opisałem wyżej nie słychać żeby webasto odpalało. Kręcąc pokrętło w prawo słychać przyśpieszanie wiatraka a dopiero po przekroczeniu tego magicznego progu webasto odpala ale robi się momentalnie gorąco (nie da się spać). Dodam że w luku bagażowym jest chłodniej jak w kabinie jeśli to ma jakieś znaczenie.

    0
  • #9 21 Lis 2009 22:33
    jacek25625
    Poziom 2  

    Miand ma rację.

    0
  • #10 21 Lis 2009 22:50
    kwok
    Poziom 39  

    mam gdzieś taki włącznik webasta jak i całe webasto thermo top 2000 tylko nie pamiętam dokładnie oznaczenia modelu (literki na końcu)
    na pewno w tym moim cz temp powietrza zasysanego (do ogrzania) jest w piecu
    na pewno nie ma czujnika we włączniku
    na pewno można dołączyć czujnik zewnętrzny ale chyba wymaga to innego (wzbogaconego) okablowania pieca
    na pewno we włączniku jest tylko przycisk "mówiący" piecowi żeby się włączył, jest led i jest potencjometr NIC WIĘCEJ TAM NIE MA
    jak dobrza pamiętam do włącznika dochodzi 4 przewody
    odłączenia zasilania całkowicie nie wprowadza zakłuceń w pracy pieca (oczywiście piec wcześniej musi się do końca sam wyłączyć)

    do autora postu - zorientuj się w sprawie zewnętrznego czujnika temp bo to jest kluczem do sukcesu w twoim przypadku

    0
  • #11 22 Lis 2009 13:48
    skylark
    Poziom 25  

    Klasyczny błąd zabudowy.
    Jeśli powietrze do ogrzewania jest brane z innej przestrzeni niż przestrzeń ogrzewana należy zastosować zewnętrzny czujnik temperatury i zamontować go właśnie w tej przestrzeni... w Twoim przypadku nad łóżkiem i zapomnisz o problemie.

    0
  • #12 22 Lis 2009 14:34
    hackermen
    Poziom 12  

    A jeśli wstawię cały ten potencjometr do środka i przykleję na silikonie w tym miejscu co teraz wystaje pokrętło to czy nie będzie jeszcze jakiś błędów spowodowanych stykaniem się tego potencjometra z blachą kabiny?

    0
  • #13 22 Lis 2009 15:07
    skylark
    Poziom 25  

    Potencjometr jest w plastikowej obudowie i możesz go założyć gdzie chcesz, ale to nie załatwi tematu. TO JEST TYLKO REGULATOR I NIE ON CZYTA TEMPERATURĘ.
    Jeszcze raz powtórzę: należy zastosować zewnętrzny czujnik temperatury i zamontować go właśnie w tej przestrzeni... w Twoim przypadku nad łóżkiem

    0
  • #14 22 Lis 2009 20:08
    kwok
    Poziom 39  

    albo powietrze zasysane przez webasto do ogrzania musi pochodzić z tej samej przestrzeni którą ogrzewasz

    0
  • #15 24 Lis 2009 18:35
    hackermen
    Poziom 12  

    Ale powietrze zasysane przez webasto do ogrzania pochodzi z tej przestrzeni, którą ogrzewam.

    Cytat:
    Zasilanie powietrza pobierane jest ok 80-90 cm dalej (poprzez rurę aluminiową) ze środka kabiny pomiędzy siedzeniem pasażera a drzwiami.

    0
  • #16 24 Lis 2009 20:06
    kwok
    Poziom 39  

    to pewnie chodzi o to że mikrostyk który jest we właczniku po prostu się za późno wciska. Tam jest taka fikuśnie wygięta blaszka dociskana przez pokrętło - jak rozbierzesz to myślę że skumasz o co chodzi)
    druga możliwość to że minimalna wydajność webasta jest za duża do twoich minimalnych potrzeb a pewnie jak w kabinie będzie zimno (np rano) to będzie odpalało w całkiem minimalnym położeniu pokrętła

    0
  • #17 04 Lut 2010 17:35
    edward1941
    Poziom 2  

    Jaką oporność i moc powinien mieć włącznik potencjometryczny

    0
  • #18 06 Lut 2010 15:47
    apollo229
    Poziom 21  

    Nie pamiętam dobrze, ale wydaje mi się, że 1,7kΩ. Jeśli nie, to proszę mnie poprawić...

    0
  • #19 07 Mar 2010 17:42
    hackermen
    Poziom 12  

    A więc okazało się że chyba powodem dlaczego miałem taki problem było odkształcenie tej blaszki co dociska mikrostyk , o czym pisał kwok.
    Z czasem zauważyłem że ta granica w której webasto zaczyna grzać przesuwa się w prawo. Miałem dwa wyjścia albo marznąć albo się gotować. Jutro jadę w trasę to potestuję bo ostatnio miałem bardzo długą przerwę.

    0