Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Falownik + Silnik, minimalne obroty

15 Lis 2009 19:09 8687 18
  • Poziom 9  
    Mam pytanie jak obliczyć minimalne obroty silnika obciążonego zasilanego przez falownik?
  • Spec od Falowników
    Jeśli chodzi o zwykły silnik indukcyjny, to przy obciążeniu stałomomentowym (transporter, winda, jakaś maszyna) można zejść w okolice 5% znamionowych obrotów silnika przy zachowaniu rozsądnego momentu obrotowego. Poniżej wystąpi ryzyko utknięcia - silnik stoi (nic złego mu się nie dzieje). To tak z grubsza. Oczywiście są falowniki i układy sprzężenia zwrotnego, którymi można bezpośrednio obracać sekundnik zegara.
  • Poziom 28  
    jeszcze należy wziąść pod uwagę coś takiego jak chłodzenie silnika, jeżeli nie będzie miał chłodzenia obcego niezależnego od obrotów przewietrznika, to nie radzę schodzić poniżej 80% obrotów znamionowych.

    z praktyki ustawiłem kiedyś silniki 7,5kW/1400obr na f=32Hz i po paru miesiącach nie przerwanej pracy spaliły się simeringi od strony przewietrznika, łożysko tylne się zatarło - a przewietrznik się stopił.

    Pozdrawiam.
  • Spec od Falowników
    Wydaje mi się że koledzy Bonanza i Robert nie zrozumieli pytania, nie chodzi o możliwości zastosowania falownika ale jak obliczyć minimalne obroty silnika zasilanego z falownika...

    :)

    ale może trochę rozszerzy pytanie kolarz..., bo trochę mało danych... a metod jest kilka...
  • Poziom 9  
    Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Silnik będzie podłączony do falownika i będzie się bardzo powoli rozpędzał do 400 obr/ min. Początkowa prędkość musi wynosić ok 35 obr/min. Pytanie moje brzmiało w ten sposób, bo nie wiem czy silnik ok 1000 obr/min z przekładnią 1:2 poradzi sobie z tak niską prędkością.
  • Spec od Falowników
    Witam,
    wszystko zależy od rodzaju obciążenia w tym przypadku powinno obyć się bez problemów...
    pozdrawiam
  • Specjalista elektryk
    falowniki.com napisał:
    Witam,
    wszystko zależy od rodzaju obciążenia w tym przypadku powinno obyć się bez problemów...
    pozdrawiam

    "Wszystko cacy" jeżeli silnik będzie miał chłodzenie obce.Przy niższych obrotach bez obcego chłodzenia silnik się "sfajczy"
    Minimalne obroty określa producent silnika. Zazwyczaj jest to ok 40% obrotów znamionowych.
    Przy niższych obrotach jest WYMAGANE CHŁODZENIE OBCE !
  • Poziom 9  
    Rozumiem, że powinienem zastosować chłodzenie przy niższych obrotach, ale teraz mam mały dylemat raz mówicie że to ok 5% obrotów nominalnych, raz że ok 40%. Różnica jest znaczna. Patrzyłem do katalogu firmy Lohne i o minimalnych obrotach nie jest nic napisane. Mogę dodać że silnik obraca szpule 1t potrzebuje do tego silnika 1,39KW a będzie 1,5KW (zapomniałem dodać wcześniej)
  • Specjalista elektryk
    kolarz20 napisał:
    Rozumiem, że powinienem zastosować chłodzenie przy niższych obrotach, ale teraz mam mały dylemat raz mówicie że to ok 5% obrotów nominalnych, raz że ok 40%. Różnica jest znaczna.

    Dokładnej informacji udzieli producent silnika ( Nie u wszystkich jest to taka sama wartość. Niektórzy- dla przykładu BESEL- produkują silniki z domontowanym zespołem chłodzącym). Wyślij do niego e-meila.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 15  
    Wszystko zależy od warunków pracy tego układu. Jeżeli silnik będzie często załączany ta, że nie zdąży ostygnąć to po pewnym czasie się spali. Stąd potrzeba chłodzenia dodatkowym wentylatorem. Te 5% to minimalna częstotliwość przy której przyjmuje się liniową charakterystykę układy przy sterowaniu U/f a 40% to granica przy której jeszcze nie potrzebne jest obce chłodzenie
  • Poziom 28  
    wydaje mi się że dla prędkości 35obr/min na wyjściu i takiej przekładni twój silnik nie ruszy! bo musiałby być zasilany częstotliwością ok. 7Hz co przy tak małym silniku i dużym momencie hamującym może okazać się że nie ruszy.
    poślizg znamionowy silnika 1,5kW i 6biegunowego wynosi ok 8%, czyli minimum przy f=8Hz silnik może Ci ruszyć, a może nawet przy 16Hz.

    Najczęściej stosuję się większe przełożenia na przekładni.

    Jestem bardzo ciekawy czy to Ci ruszy, daj znać.
  • Poziom 11  
    Na pewno nie ruszy musisz zastosować inny typ silnika np: silnik zezszczotkowy
  • Poziom 20  
    wowawirnik napisał:
    Na pewno nie ruszy musisz zastosować inny typ silnika np: silnik zezszczotkowy


    A co to za cudo silnik zeszczotkowy?

    A wracając do meritum - jak kupisz porządny falownik, to ten silnik ruszy nawet przy częstotliwości 5Hz. "Porządny" falownik ma funkcję BOOST - podbicie napięcia przy najniższych częstotliwościach. To pozwala na rozwinięcie dostatecznie dużego momentu żeby silnik ruszył. Jeszcze lepszy byłby falownik wektorowy - wtedy moment znamionowy silnika osiągasz już przy prędkości 0. Ale w takim rozwiązaniu musi być silnik wyposażony w encoder jako sprzężenie zwrotne (no i jest drożej :cry: ). No i oczywiście, o czym wspominali już wcześniej koledzy, CHŁODZENIE.
  • Poziom 15  
    Masa 1t to duża masa bezwładności i silnik 1,5kW może mieć problemy z ruszeniem. Tak jak podał nopolis rozwiązanie to falownik z pełnym wektorem - ze sprzężeniem zwrotnym - czyli pełny moment prawie od 0Hz. Ten silnik "zeszczotkowy" to prawdopodobnie silnik DC.
  • Poziom 15  
    Ja też nie widzę silnika 1,5kW do kręcenia szpulą 1t.
    Przydałoby się więcej informacji: jaką to ma wykonywać pracę (charakter obciążenia)? czy będą inne obciążenia? Może jeszcze moment bezwładności tej szpuli.
  • Poziom 28  
    a ja Wam powiem, że u mnie w pracy silnik 0,37kW/1400obr ukręcił wał stalowy o średnicy - 80mm który napędzał taśmę podającą surowiec do maszyny (2tony surowca),

    co prawda przełożenie jest takie że obroty na wyjściu to 1, czyli i=1400, co prawda tu przełożenie wynosi i=2, ale kolarz20 podaje że w wcześniejszej aplikacji był silnik bez falownika i o mniejszej mocy, więc powinno obyć się bez problemu. Pewnie oprócz tej przekładni o której pisze kolarz20 jest jeszcze przekładnia pasowa lub łańcuchowa o dużym przełożeniu, która przenosi napęd na ten bęben - więc ten silnik sobie poradzi. problemem będzie utrzymanie tych b. małych prędkości. Faktycznie silnik zacznie ruszać przy f=8-10Hz.

    Warto zwrócić uwagę przy zakupie falownika na to aby można było w nim ustawić własna charakterystykę przy rozruchu.
  • Poziom 14  
    Witam. Z praktyki wiem że do ruszenia i regulacji obrotów szpuli 1-2t potrzeba co najmniej 3KW żeby uzyskać duży rozrzut predkości. Ewentualnie duża prędkość silnika i duże przełożenie. Pzdrawiam

    Dodano po 2 [minuty]:

    W każdej DTR falownika jest wzór na wyznaczanie wszystkich dostępnych prędkości i zwiazanych z tym wartości.
  • Poziom 19  
    Witam.
    Panuje tu duży "szum informacyjny"
    1 Da się.
    2 pamiętaj o "chłodzeniu obcym"
    3 kup falownik ABB który steruje metodą DTC bez sprzężenia zwrotnego
    4 lub kup inny falownik ale musisz zastosować sprzężenie zwrotne
    5 35 RPM, to 3,5 % obr-nom, czyli ok 1,8 Hz dla Fnom 50 Hz czyli dużo mniej jak inni sobie wyliczyli
    6 ja z ABB mam doświadczenia startu od 0,5Hz z pełnym momentem nominalnym i bez problemu, sam parametryzowałem.
  • Poziom 13  
    Witam,
    Nie da się tego tak prosto określić, czy napęd bez obcego chłodzenia jest wystarczający czy nie. Rozważania na temat od jakiej prędkości należy stosować obce chłodzenie silnika i "czy ukręci 1 tonę" są raczej przypuszczeniami, ponieważ nie da się tego jednoznacznie określić bez dokładnych danych. Poniżej zamieściłem przykładową charakterystykę silnika asynchronicznego - moment przy pracy silnika z obcym chłodzeniem charakterystyka [2] i bez [1].

    Falownik + Silnik, minimalne obroty

    Jak widać, moment znamionowy silnika z obcym chłodzeniem jest stały w zakresie od 0 do prędkości znamionowej przy pracy z falownikiem, natomiast bez obcego chłodzenia - dopuszczalny moment maleje z spadkiem prędkości (im mniejsza prędkość tym mniejsza wydajność własnego chłodzenia). Oczywiście można już przy 0 obr/min uzyskać moment znamionowy silnika przy pracy z falownikiem, ale nie można tak pracować cały czas. Ograniczenie wynika z charakterystyki termicznej - jeśli silnik jest "zimny" to przez krótki czas można go przeciążyć i uzyskać znamionowy moment przy małych obrotach - silnik nie ulegnie zniszczeniu.
    Dlatego kolega musi określić jak często napęd jest załączany, jak dłogo trwa jego rozruch, jaki jest rzeczywisty moment potrzebny do rozpędzenia masy do zadanej prędkości. W poście brak danych na ten temat. Być może moment potrzebny w aplikacji jest poniżej krzywej [1] (silnika bez obcego chłodzenia) i wtedy obce chłodzenie jest zbędne.

    Ważna jest dynamika tego układu - jeśli masę mamy rozpędzać powoli, wystarczy niewielki moment, jeśli w krótkim czasie - moment musimy zapewnić większy. To samo w kwestii kształtu masy - długi wał o małej średnicy i masie 1 tony ma mniejszą bezwładność niż krótki o większej średnicy.

    Pozdrawiam,