Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mam stare topiki 3x25A, na co wymienić, by nie wzywać ZE

16 Lis 2009 08:13 2874 23
  • Poziom 9  
    Witam,

Stare budownictwo, dom kupiony jakiś rok temu, jako zabezpieczenie przedlicznikowe mam 3 x 25A plombowane oczywiście, za licznikiem skrzynka z "esami" (od razu mówię, że jestem zielony w tych sprawach). "Esy" to wszystkie 20B i tak z tego co zauważyłem to oświetlenie, gniazdka na pierwszym piętrze i w piwnicy - wszystkie idą pod jednego "esa" 20B, podobnie jest na piętrze (gniazda i ośw. jeden 20B) oraz na poddaszu (jeden 20B), osobno garaż i gospodarczy również pod kolejnym 20B. Zdaję sobie sprawę, że nie są to najlepsze rozwiązanie w dobie "przynajmniej ze 30 esów w skrzynce". Wiem, że mam kable miedziane, chyba 2,5mm, w ścianach w domu, natomiast piwnica - oświetlenie to stare kable z aluminium. Moje pytania właściwie dotyczą przedlicznikowych topikowych, zdarzyło mi się zrobić zwarcie w gospodarczym i oczywiście 20B wyskoczył, ale i topik przed licznikiem "puścił". Wizyta ZE i po sprawie, ale.... zaproponowali mi, że poza godzinami jeden z nich wymieni mi te trzy topiki na esa, bo sobie mogę sam włączyć przy zwarciu. No to się naczytałem, że wszyscy odradzają bo brak selektywności itd, lepiej trzymać te topiki, ok moje pytania wreszcie brzmią:
    1. Czy są dostępne jakieś nowoczesne topiki, co by miały te same zalety co obecne, ale nie trzeba by było wzywać ZE - tylko przy zwarciu wyskakiwałyby i można by było je z powrotem wcisnąć i zachowałyby cechę dotycząca "widocznej przerwy w obwodzie" w razie potrzeby?
    2. Dlaczego topik wywaliło również przy zwarciu, a nie tylko samego "esa"?